Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikLarsson99
Det känns som media är mer generösa på att ge AfS uppmärksamhet än vad dom är att ge MED uppmärksamhet. Hur kommer det sig? Tror ni media ser AfS som ett kort mot SD som kan spelas för att sabba för SD men samtidigt att AfS inte har en chans att ta sig in i riksdagen och på så sätt sabbar man för både SD och AfS?
Såg man presskonferensen så fick man intryck av att medierna ser AFS som "spännande".
Detsamma kan man nog inte säga om MED, som gör en del förnuftiga insändare men inte sticker ut mer än någon av alla regimkritiska sajter som finns nu för tiden.
Varför är AFS spännande då?
Att AFS redan har halva foten inne spelar nog en stor roll. Att ledamöter lämnar sitt parti för ett annat ju faktiskt väldigt ovanligt. När Reslow gjorde det blev det också en stor nyhet. Sist det hände var annars 2010.
Att SD har interna problem måste vara av intresse för medierna.
Sen fick jag intrycket att en del journalister är bekanta med Kasselstrand och ser honom som en sympatisk person. Verkade så på pressträffen idag.
Sen ger medier ofta ovanligt mycket uppmärksamhet till uppstickarpartier som startas samma år valet. Både Fi och NYD fick det och båda hade kända partiledare. Vem är partiledare för MED egentligen?
Jag hade själv funderat på MED men de känns lite tråkiga, tyvärr.
Vad som f ö slog mig när jag lyssnade på Jeff idag är att han måste ha upprepat frasen "Sverige och svenskarna" minst 20 gånger.
Det kändes skönt. Som vi vet är det lite fult inom SD att använda det begreppet. AFS lyckas ännu klara sig från att bli drevade i medierna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Det intressanta är inte att det inte blir debatt med MED utan att Kasselstrand åker till Ungern. Jag har svårt att tro att det handlar om att övertala Erik Almqvist om att komma tillbaka till Sverige och ta en plats på AfS riksdagslista. Mer troligt är att detta handlar om att knyta kontakter med Fidesz.
Åkesson har gjort en del bra saker men också mycket som är dåligt. Han valde att isolera SD från den mest livskraftiga nationalismen i Europa för att istället knyta täta band med den mer ”acceptabla” men också dödsdömda formen av ”antirasistisk” nationalism i form av UKIP.
Kasselstrand har nära kontakter med den framtidsinriktade östeuropeiska och österrikiska nationalismen och kommer förmodligen tas emot med öppna armar i Ungern. Självklart kommer han inte att äta lunch med Viktor Orbán men jag tror han kommer att träffa någon av betydelse i partiet.
Idag lyssnade jag på Kasselstrands tal igen när de introducerade AFS. Jag gillade det bättre denna gång. Han talade flera gånger om att SD är "dött".
Jag förstår vad han menar nu.
Jag rekommenderar alla gå in och se det igen på AFS facebooksida.
Vi har en ny nationell våg i världen och jag tror den kan utvecklas till något stort. SD sitter däremot fast i en 90-talsmentalitet där de fortsatt vill profilera sig som "ett parti som inte är rasistiskt". Det verkar vara detta främsta politiska poäng. "Vi äter faktiskt pizza". Världen har dock förändrat sig snabbt de senaste 8 åren och även ideologiskt så har en alternativhöger en stabil grund stå på.
AFS beskriver sig som att man står utanför höger-vänsterskalan, men i USA kallas de här nationalistiska strömningarna för alt-right även om de inte är höger. Kasselstrand sa idag (jag tror det var till Niklas Svensson) att den nya skalan inte handlar om höger-vänster, utan om globalism kontra nationalism. Nåväl. Men de kommer ändå få epitetet högerextrem, eftersom nationalism brukar placeras på den kanten.
Jeff sa vid pressträffen att om han stannat i SD hade han blivit som "de flesta andra" i partiets riksdagsgrupp. Bekväma medlöpare som inte utför något eftersom de inte tror på partiets politik men de får heller inte uttala sina åsikter.
Det var också intressant att höra hur Kasselstrand flera gånger idag betonade att man inte är öppet för alla f.d. SD:are, utan bara för dem man tror kan ge partiet kompetens. Jag tror det är därför inte de andra vildarna har gått med i AFS. Ekeroths Samnytt verkar ovanligt positiva om AFS. Tidigare var de 100% SD försvarare i alla lägen.... Kan Ekeroth försöka nästla sig in i AFS? Jag tror dock inte AFS vill ha honom. Som sagt är det nya tider nu, och Ekeroth tillhör 90-talsgenerationen som diskuterade om en svensk fick äta pizza eller inte, och sedan dess varit involverad i åtskilliga tröttsamma skandaler.
Men jag kan ha fel. Vi får se.