Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-27, 20:16
Medlem
DoungAs avatar
Nu är jag nog ingen person de lär få en röst av. Inte NMR eller SD heller.

Men i en demokrati är det väl ganska vedertaget att de med pengar vill påverka på olika sätt för att roffa åt sig mer pengar?
I ett land där NMR styrde eller en kommunistisk diktatur så bestämmer ju staten vem som blir rik genom att "tycka rätt" och inte tvärt om som i en demokrati där rika försöker få politiker att "tycka rätt"?

Jag föredrar en demokrati alla dagar i veckan, oavsett styre. Men ville bara lyfta frågan litegrann här ovan för att det ser ut så i de flesta demokratier och diktaturer som beskrivs ovan.

Så TS frågeställning är ju inte så märklig egentligen. Så fort(eller om) de gör entré i riksdagen lär de springa hos dem också. Sen får man se huruvida de är öppna för att prata med dem eller ej.

När det vankas val och/eller saknas pengar i partikassan kanske det känns bättre att gå med på något förslag här och där.
Citera
2018-03-27, 20:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Jeff Ahl, har inget emot honom dock har han knappast utmärkt sig politiskt eller gjort sig särskilt väl i media som han uttryckligen avskyr. Inget fel i det för det är vi många som gör men man kan väl helst narras med dem istället för att hetsa upp sig på dem då det ger vad media vill ha. Nåja ingen större förlust för SD.

Han lyckades i vart fall få in en debattartikel i Aftonbladet och en intervju i SVT samma dag. Så helt utan mediala talanger är han inte.
Citera
2018-03-27, 20:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Vad hände då menar du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringskrisen_i_Sverige_2014
Citera
2018-03-27, 20:24
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Han lyckades i vart fall få in en debattartikel i Aftonbladet och en intervju i SVT samma dag. Så helt utan mediala talanger är han inte.
Nej visst men det är nu det. AB och SVT vill ju gärna ge en känga åt SD om man tror det skadar dem. Lite fiendens fiende om man så vill.
Citera
2018-03-27, 20:28
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det känns som media är mer generösa på att ge AfS uppmärksamhet än vad dom är att ge MED uppmärksamhet. Hur kommer det sig? Tror ni media ser AfS som ett kort mot SD som kan spelas för att sabba för SD men samtidigt att AfS inte har en chans att ta sig in i riksdagen och på så sätt sabbar man för både SD och AfS?
Citera
2018-03-27, 20:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Visst! Och varför kan man inte sänka bidragen och låta dessa utgå i form av kuponger till matvarubutiker och till myrorna. Då skulle det inte längre gå att sända hem pengar för att försörja ett dussin släktingar. Därmed skulle incitamentet att ta sig till Sverige minska ordentligt.
Bra förslag.
Citera
2018-03-27, 20:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Enligt deras / Kassels twitter ska SVT och SR läggas ned och en ny organisation byggas upp.

Vilket är vad jag förespråkat länge. Du kan nämligen inte förändra dagens organisation, det sitter i väggarna och de har jobbat på detta sätt och anställt efter ideologi sen 70-talet.

Alla måste sparkas. Vissa kan säkert komma ifråga för återanställning (kameramän? Ljudtekniker? Unt so weiter...) men enklast är att lägga ner helt och börja om från början.

Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Alternativ för Sverige vill lägga ner SVT och SR och återuppbygga Public Service från grunden. Det är så genomruttet idag så det går inte att rädda.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Alternativ för Sverige vill:

Införa en nationell strategi för arkitektonisk återuppbyggnad.
Göra det förbjudet för sociala medie-företag att censurera åsiktsyttranden.
Lägga ned SVT och SR och bygga upp en ny public service-organisation från grunden.
Avskaffa presstödet.

Från hemsidan.

Jag håller med om alla dessa förslag förutom presstödet. Man borde villkora det med att tidningar som kan bli aktuella för presstöd måste ha en nationalistisk värdegrund. Jag vill inte att strålande Nya Tider går under.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Pantern
Lägga ner helt eller omforma till stor del.

Det känns som om dom står bakom min egen linje. Det måste vara bra.

Public Service skall läggas ner & alla anställda skall avskedas.
Citera
2018-03-27, 20:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det känns som media är mer generösa på att ge AfS uppmärksamhet än vad dom är att ge MED uppmärksamhet. Hur kommer det sig? Tror ni media ser AfS som ett kort mot SD som kan spelas för att sabba för SD men samtidigt att AfS inte har en chans att ta sig in i riksdagen och på så sätt sabbar man för både SD och AfS?
Ungefär så tänker dom, just nu. Det kan komma att ändras. Vi får se helt enkelt.
Citera
2018-03-27, 20:42
Medlem
Citat:

Precis så är det. De underskattar AfS faktiska möjligheter att komma in i riksdagen, samtidigt som de tror att de kan vara "högerns" motsvarighet till FI, dvs ett parti ständigt på runt 1-3 %. Så det är utan tvekan ett försök att jävlas mot SD. Men de kommer att få ångra detta om de faktiskt tar sig in i riksdagen.

Personligen vet jag inte vad jag ska tycka om AfS just nu. Försiktigt positiv antar jag? Men det känns nästan som att det är en tidsfråga innan de tar in massa idioter som till slut kommer att sitta i partiledningen och vips, ett nytt infiltrerat liberalt skitparti. De måste verkligen lära av historien och vara stenhårda med vilka de tar in och ger maktpositioner. Annars finns det ingen anledning att ge dem förtroende.

Det är lite som att Kasselstrand och Hahne har en övertro att ingen vill de något illa, och att de "styr partiet". Men är de för naiva och godtrogna kan makten vara dem ur händerna.
Citera
2018-03-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jag sade inte att sossarna sitter kvar i regering. Det kan bli så, men jag sade "inget maktskifte". I praktiken är det inte så att sossarna och MP har makten. De är med sina ynka 36% väldigt beroende av stöd från andra. Hela sjuklövern har en gemensam strategi som går ut på att stänga ute SD från inflytande. Trots sidsteppande och rökridåer så har det varit så hela mandatperioden. Och det kommer att vara så även efter årets val. Det enda som kan stoppa det är en majoritet för verkligt oppositionella, t ex SD och AFS.

Det finns inga utsikter för en KDSDM-koalition som SD har pratat så mycket om. M och KD är inte intresserade. De har satt upp samma förutsättningar som Reinfeldt ställde upp inför förra valet: De som är störst, rödgröna eller Alliansen, får bilda regering. De övriga i sjuklövern viker ner sig och låter de andra regera med deras stöd. Det var så Löfvén blev statsminister, och sjuklövern har precis samma plan den här gången. De som har makten är sjuklövern med S, M och C i spetsen. När jag säger att det inte blir något maktskifte så menar jag att de kommer att ha makten även efter valet.
,

Jag håller med. Det blir inget MAKTSKIFTE. 7-klövern styr oavsett, det är ett tyst DÖ för att stänga ute SD.

Ni som skriver här är kunniga Nördar och frågar man människor på stan ser dom inte alls att SD blivit mjukare....många röstar mot multikulturen eftersom dom är kringrända av Araber och Negrer både i innerstan och i förorterna.
I besvikelsen röstar dom på SD. AfS kommer inte fram, det är bara Ni Nördar här som ser dom. En annan sak, den sossemärkta debattör som tror att SD går samma väg som Ny Demokrati och ersätts av något annat är helt ute och reser. Han hoppas alltså att den Sverigeväniiga folkrörelsen splittras upp i små fraktioner. Men se hur det ser ut i OU, trots att instituten manipulerar är det stabila höga siffror och nu ökande igen.
Folket vet för lite om AfS och det ger högst 2,5%. Det är patetiskt att hålla presskonferens varje gång man lockar över en politiker från SD. Den vanlige väljaren bryr sig inte.
För övrigt gick nu en Moderat kommunpolitiker över till SD i Munkedal eller Kungälv utan en massa uppståndelse för det.

Partier förändras, medlemmar kommer och går. Politiken påverkas och förändras. Det som var 2010 gäller inte idag. Det som gåller 2018 gäller inte 2022. Kasselstrand sitter inte på livstid och naturligtvis inte heller legenden Jimmie. Är SD för mjuka nu kanske det hårdnar igen 2022-
Citera
2018-03-27, 20:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Nej visst men det är nu det. AB och SVT vill ju gärna ge en känga åt SD om man tror det skadar dem. Lite fiendens fiende om man så vill.

Det är så en politiker måste jobba. Utnyttja varje möjlighet att hamna i rutan.

Det är också intressant att Feltens och Ahls partibyten annonseras med några dagars mellanrum. Om det skedde med avsikt är det smart eftersom det håller den mediala grytan kokande.

Ska bli intressant att se om fler avhoppare står i kö.
Citera
2018-03-27, 20:49
Medlem
Baertlings avatar
Citat:

Eller så kan det vara för att AfS spelar sina kort bättre och är en annan sorts reell maktfaktor än MED? AfS har, utan att plocka lågt hängande frukter som t ex uteslutna SD:are, redan två riksdagsledamöter och ett kommunalråd. MED har...onsdagspubar? Dessutom har ju Kasselstrand lovat att fler följer, men om det verkligen stämmer får vi väl se framöver. Håller dock media på tårna under tiden.

AfS har levererat spetsiga utspel, och kommer säkerligen fortsätta att göra det (vilket media älskar)...under tiden skriver MED skarpa inlägg på twitter och balanserade debattinlägg...

Missförstå mig rätt, jag tycker MED har många rätt, men att vara förnuftig är sååå 2010. Nu är det Trump-time som gäller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in