Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 21:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Kan säkert bli någon mer men det till trots skattar jag inte AFS chanser att nå riksdagen knappast större än obefintliga. Man kanske kan nå två procent som mest, vilket vore väldigt bra, men samtidigt två procent i slasken så att säga.
Nu finns det en OU som säger två procent. jag skulle nog invänta nästa månadsskifte innan jag drar några mer långtgående slutsatser om väljarstödet.
Citera
2018-03-27, 21:11
Medlem
SD blev nya M, AfS blev nya SD. Det är väl märkligt vad pengar och maktbegär förstör ideologier.
Citera
2018-03-27, 21:12
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag håller med om att AfS har spelat sina kort bättre än MED än så länge. Här har ni förresten något att sätta tänderna i, kan bli intressant: https://twitter.com/niklassvensson/status/978675211519385600
Citera
2018-03-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Det känns som media är mer generösa på att ge AfS uppmärksamhet än vad dom är att ge MED uppmärksamhet. Hur kommer det sig? Tror ni media ser AfS som ett kort mot SD som kan spelas för att sabba för SD men samtidigt att AfS inte har en chans att ta sig in i riksdagen och på så sätt sabbar man för både SD och AfS?
Vet inte men det är intressant utveckling.

Jag är lite inne på att MSM brände alla broar till SD redan vid riksdagsinträdet med sina rasistanklagelser till partiet och partiets väljare. Det gick bra när SD var ett litet parti men idag är SD stort och det är 20-25% av Sveriges befolkning som idag ser media som "fiende" och har väldigt lågt eller inget förtroende alls för svensk media.
Ingen bra strategi för ett företag som lever på försäljning att göra sig ovän med en så stor del av befolkningen.

Nu har dom en ny chans med AfS att åtminstone återupprätta en del av det skadade förtroende från den Sverigevänliga sidan och därför är mycket mer försiktig med sin brunsmetning. Nu tror jag visserligen det är för sent för det men det kanske är så dom tänker.

Vi får se framöver om det håller i sig eller om dom drar igång när AfS kommer närmare 4% spärren.
Citera
2018-03-27, 21:14
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
En grej som oroar mig är om media sitter på skandaler om AfS som dom väntar med att släppa precis lite innan valet, men jag tror inte skandaler skulle påverka AfS-väljare speciellt mycket då dom borde ha rätt klart för sig hur media håller på.
Citera
2018-03-27, 21:16
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Med det resonemanget hade vi aldrig fått in ett SD i riksdagen heller.
Sant men SD jobbade enträget över ett flertal val och 2002 lyckades man äntligen komma över 1% med 1,44% och 2006 fick man strax under 3%. Med det vill jag säga att om AFS når 2% på första försöket har man gjort det riktigt bra men samtidigt är dessa procent i slasken så länge man inte kommer in i församlingen.
Citera
2018-03-27, 21:19
Medlem
Klosss avatar
Citat:
En grej som oroar mig är om media sitter på skandaler om AfS som dom väntar med att släppa precis lite innan valet, men jag tror inte skandaler skulle påverka AfS-väljare speciellt mycket då dom borde ha rätt klart för sig hur media håller på.
Media kommer bara släppa skandaler om det verkar som att AFS kommer in vilket idag är osannolikt. Perfekt resultat för media är om AFS landar på 3,9% vilket skulle ses som ett tapp för SD utan platser för AFS.
Citera
2018-03-27, 21:19
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Frågeställning till panelen:
Hur ska Sd och Åkesson förhålla sig till Afs?
Ungefär som han gjorde.
Agerar Sd rätt eller fel?
Rätt. Det lilla Jag vet.
Vem vinner på detta?
Båda. Sd för att de kan säga
- Peka inte finger åt oss! DÄR hae ni bovarna.
Afs kan vinna de mest invandringskritiska
Jo Afs kan nog ta röster från Sd, men kanske kan Sd ta fler röster från andra då de verkar mer rumsrena men ändå är bättre på vissa frågor än de etablerade partierna.
Det bästa är nog att nämna bokstäverna Afs så lite det bara går.
Citera
2018-03-27, 21:20
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Vet inte men det är intressant utveckling.

Jag är lite inne på att MSM brände alla broar till SD redan vid riksdagsinträdet med sina rasistanklagelser till partiet och partiets väljare. Det gick bra när SD var ett litet parti men idag är SD stort och det är 20-25% av Sveriges befolkning som idag ser media som "fiende" och har väldigt lågt eller inget förtroende alls för svensk media.
Ingen bra strategi för ett företag som lever på försäljning att göra sig ovän med en så stor del av befolkningen.

Nu har dom en ny chans med AfS att åtminstone återupprätta en del av det skadade förtroende från den Sverigevänliga sidan och därför är mycket mer försiktig med sin brunsmetning. Nu tror jag visserligen det är för sent för det men det kanske är så dom tänker.

Vi får se framöver om det håller i sig eller om dom drar igång när AfS kommer närmare 4% spärren.
Om media skulle få för sig att fjäska för något parti så tror jag AfS är det sista partiet dom vill hjälpa. Med tanke på att AfS vill ta väck presstödet och lägga ner SR/SVT i grunden o starta upp på nytt. AfS är väl det parti som avskyr media mest av alla skulle jag tro. Sen är ju AfS mer av ett högerparti än SD medans gammelmedia är vänstervurmare.
Citera
2018-03-27, 21:24
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu finns det en OU som säger två procent. jag skulle nog invänta nästa månadsskifte innan jag drar några mer långtgående slutsatser om väljarstödet.
Ja vi får avvakta fler mätningar men om jag får gissa så kommer det traditionella instituten ha låga knappt mätbara nivåer medan Sentio och Yougov högre i trakterna kring 2%.
Citera
2018-03-27, 21:28
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Bemöter SD dom på ickekonstruktivt sätt kan dom glömma min röst i alla fall. Då faller dom in i åttaklövern och plötlsigt är AFS enda alternativet.

Det är exakt som du skriver jag tror många nuvarande sd-sympatisörer resonerar. Att dessutom avfärda Afs såsom ett litet oviktigt parti som inte är värt att nämna är oerhört korkat. Vis av historien hatar svensken översittare med besserwisser attityd.
Citera
2018-03-27, 21:28
Medlem
Citat:
Om media skulle få för sig att fjäska för något parti så tror jag AfS är det sista partiet dom vill hjälpa. Med tanke på att AfS vill ta väck presstödet och lägga ner SR/SVT i grunden o starta upp på nytt. AfS är väl det parti som avskyr media mest av alla skulle jag tro. Sen är ju AfS mer av ett högerparti än SD medans gammelmedia är vänstervurmare.
Så är det men det är samtidigt ingen bra situation för mediaföretagen att 25% av Sveriges befolkning hatar dom. Företagen tjänar pengar på att folk köper deras produkt så något måste dom ju göra för att försöka förändra det.

Men jag kan mycket väl ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in