Citat:
Ursprungligen postat av
wkek
Jag har även en fråga av mer personlig karaktär: Jag som har polska föräldrar har också en stor förkärlek till nationen och nationalisterna som jagade ut kommunisterna ut landet. Detta betyder dock inte att vi inte är en fullvärdig del av den svenska gemenskapen. Förväntas jag, som är född och uppvuxen här, samt mina föräldrar, att överge mina polska rötter och traditioner? Eller finns det utrymme för att både vara fullvärdig svensk med allt vad det innebär, men som också har det polska blodet att luta sig mot? Eller anses vi vara en slags avarter som flydde kommunismen? Förmodligen en dum fråga egentligen, men jag känner en viss oro till trots.
Så länge era polska traditioner inte innefattar gruppvåldtäkter, livslångt bidragsberoende, islamism osv. så är det nog lugnt!
Att ni är katoliker och snackar polska hemma och firar era högtider är absolut inget problem i min mening. Det viktiga är ju att ni kan svenska och inte är infekterade med kulturmarxism.
Tror knappast att AfS har som mål att alla invandrare i Sverige helt plötsligt ska börja dyrka Asagudar, bygga långskepp och lyssna på Bellman.