Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 14:34
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Bara för att klargöra vilken skojare den här användaren är och hur lite han förstår:

För några månader sedan diskuterade vi i tråden om mediakriget där jag påstod att sociala medier är oerhört viktigt för att förändra landet, vinner man sociala medier är man påväg att vinna kriget (speciellt hos den yngre generationen). Men ”Experten” här påstod att så var inte fallet, sociala mediers roll är inte alls så viktig.

Nu står vi här och varenda tidning och TV-kanal basunerar ut viktigen av att vinna kriget i sociala medier.

Vart tror ni AfS framgångar kommer från? SDs?

Hur som helst, detta är en användare man kan ignorera rakt av för han har absolut noll kontakt med verkligheten.

Han blir för det mesta ignorerad eller dissad vart han än dyker upp och borde så bli även här.

Han försöker framstå som kunnig och insatt men egentligen vet han ingenting om det politiska landskapet och ännu mindre om AfS.

Boomers will be boomers. Tror det är en generationsfråga. Jag tror att det är många äldre som inte förstår att ungdomar idag lever större delen av sina liv på internet, och de kan väl egentligen inte klandras för det. Men ärligt talat. Hur många under 30 köper papperstidningar? Hur många har en fast telefon? Det är inte ens en självklarhet att ha TV i den åldern, och bland de som har TV är det många som främst har det för att spela Playstation på, eller för att man är filmnörd och inte tycker datorns monitor är god nog. Det är ett väldigt annorlunda medielandskap idag jämfört med bara 10 år sedan. Det är inte konstigt att vissa inte hänger med.

Det där med att ropa nazist är en annan sådan sak. Det funkade när andra världskriget fortfarande var i närtid. Det funkade på 90-talet när skinheads sprang omkring. Men att peka på någon och skrika nazist idag börjar bli löjligt. Effektiviteten dog när SD kom in i riksdagen. SD växte som en raket när folk fattade att de nog inte är så farliga ändå. Sen fanns det väl nazister som röstade på SD 2010, på samma sätt som radikala kommunister röstar på V. Men det är en sekt, som för det mesta samlas i NMR. Att skrika och gorma om nazism börjar bli tröttsamt. Boomers kanske skräms, men folk födda på 90-talet tycker det är löjligt. En stor del av vänsterfolket tycker detta privat (även om de står och gapar om det på gator och torg).

Tycker folk ärligt talat att Louise Ask är en nazist? Lennart Matikainen, känns det som en person som skulle gå med i ett nazistiskt parti? Men någon anonym användare på Flashback gör helt plötsligt partiet till nazister? Det är exakt samma argument som vänstern körde med om SD 2010 och tidigare. Dessa personer kan omöjligt ha läst partiprogrammet eller lyssnat på företrädarnas tal. De som gjort det och fortfarande ser nazism är väl det vanliga PK-folket som fortfarande tror att SD är en reinkarnation av tredje riket.

Hade NMR varit på väg in i riksdagen hade jag förstått argumenten och avståndstaganden från SD:are. Hade AfS betett sig som NMR hade jag också förstått oron, och då hade inte AfS fått min röst.

Men ärligt talat, AfS är inte mer extrema än Ungerns och Polens regeringar. De liknar det danska partiet Nye Borgerlige till viss del (särskilt den ekonomiska politiken). De är väl mer på nivå med Tyska AfD eller Lega i Italien. Tycker de påminner om Vlaams Belang. Hårdare än SD, ja, men inte direkt något ovanligt i Europa. Dessa partier ägnar sig inte åt en massa avståndstaganden stup i kvarten. AfD har sagt en del saker som är betydligt extremare än vad AfS har sagt, ändå är de nu snudd på andra största parti i Tyskland.

Nu är ju förvisso Sverige extremt PK-marinerat. Därför tror jag inte AfS tar sig in i riksdagen. Men skulle de komma in lär de växa snabbt.
Citera
2018-09-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett.
Kände mig sen ganska nervös och liksom skyldig när jag sen stod i båset och faktiskt lade hemska dödsknarkarnazisternas lista i kuvertet. Det ska man ju inte göra, har alla sagt ända sen lågstadiet, och jag har kvar en del av den reflexen i ryggmärgen att det är fel och dåligt även efter att jag har kommit längre i mitt medvetna tänkande. Tyvärr tror jag att det är så för många. Inpräntningen sitter djupt.

Haha, känner igen mig. Jag var så nervös att jag nästan skakade i vallokalen. Extremt pirrigt. Har inte känt den känslan sedan man gjorde hyss i barndomen. Men när man kom ut ur vallokalen så kände jag mest en lättnad.
Citera
2018-09-09, 14:37
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Självklart ger han sitt stöd till det största högerpopulistiska partiet, inte till ett parti som inte ens sitter i riksdagen och som han aldrig hört talas om. Förändrar inte det faktum att han har mer gemensamt med Kasselstrand än med Åkesson.
Ja, allt annat skulle vara en bortkastad... ehm... endorsement

Jag skulle rent av gå ett steg längre i ditt resonemang och påstå att det är ganska självklart att man stödjer "det största högerpopulistiska partiet" och inte ett litet partiet som med 99% säkerhet inte kommer in, även om man har mer gemensamt med det lilla partiet.
"Landet före partiet" som vi, "SD-troll" säger

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För övrigt så får Salvinis Lega 35 procent i senaste OU. Det är mer än en fördubbling sedan valet och på väg mot Orbán-siffror. Det är som jag brukar säga, när folket väl återtar makten från globalisterna så släpper de den aldrig.
Ja, det blir likadant om SD får inflyttande över mig.pol.
Citera
2018-09-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wkek
Jag har slängt iväg en röst på AfS, hoppas de faktiskt kommer in!

Me det sagt jag har fortfarande lite funderingar kring AfS ideologi. Jag har sett att Jeff Ahl har skrivit inlägg och svar här där han betonar att det finns etniska svenskar, men att man också kan vara del av den svenska gemenskapen. Däremot kan jag tycka att de snöar in sig för mycket på det nordiska.

Jag tittade på deraslivestream från i fredags där de bjöd in gäster fån övriga Europa. Jag gillade speciellt Alessandro Sansoni från Italien, där han nämnde vår europeiska ”common history and vision”, och hur vi måste stå emot ”the enemies of the european peoples”, samt Jeff Ahls egna tal om hur globalisterna måste bekämpas. Själv tror jag på att vi som européer vilar på samma västerländska världsfilosofi som vi fick ärva av de antika grekerna, romerska rätten och så småningom den kristna värdegrunden. Hur ser AfS på ett samarbete i Europa nationalstater och nationalister sinsemellan?

Jag har även en fråga av mer personlig karaktär: Jag som har polska föräldrar har också en stor förkärlek till nationen och nationalisterna som jagade ut kommunisterna ut landet. Detta betyder dock inte att vi inte är en fullvärdig del av den svenska gemenskapen. Förväntas jag, som är född och uppvuxen här, samt mina föräldrar, att överge mina polska rötter och traditioner? Eller finns det utrymme för att både vara fullvärdig svensk med allt vad det innebär, men som också har det polska blodet att luta sig mot? Eller anses vi vara en slags avarter som flydde kommunismen? Förmodligen en dum fråga egentligen, men jag känner en viss oro till trots.

Du kan vara helt lugn (så länge du är polack och inte "globalist" från Polen som Peter Wolodarski och Jerzy Sarnecki...) och behöver inte klippa av dina polska rötter.
Citera
2018-09-09, 14:39
Medlem
AfS är redan en blåslampa på SD, och VITALISERAR den svenska debatten, där politiker och media vant sig vid att sätta SD ensamma på ena änden av en skala - varvid alla frågor och argument kommit från den motsatta sidan.

Tills nyss har SD öppet propagerat för att Sverige ska direktflyga 5 000 kvotflyktingar till oss årligen. Men i gårdagens debatt skrockar Åkesson att det låter bra när Lööf läser upp punkter såsom asylstopp och krav på återvandring.

Sverigedemokraterna har genom sin anpassningspolitik, för att bli gillade av alla och få det lättare i sin vardag, varken fått ut något samarbete med övriga partier ELLER rakryggat stått upp för frågor de inte kan tumma på utan att svika sina lojala väljare.

Därför är det befriande att AfS öppnar upp en ny flank i svensk debatt. AfS påminner dessutom mer om Ian och Ny Demokrati i sin vilja att dränera det politiska träsket, lägga ner och effektivisera myndigheter och göra det obekvämt för politikeradeln.
Citera
2018-09-09, 14:39
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Da, comrade!

Håll utkik på Twitter, facebook och YouTube!

Just nu live-sänds en inspelning av podden ”Den Kokta Grodan” med Berglund och Kasselstrand!
Riktigt trevligt! Slår ju SVT:s kommunistvaka med hästlängder.
Citera
2018-09-09, 14:41
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Haha, känner igen mig. Jag var så nervös att jag nästan skakade i vallokalen. Extremt pirrigt. Har inte känt den känslan sedan man gjorde hyss i barndomen. Men när man kom ut ur vallokalen så kände jag mest en lättnad.

Testa att förtidsrösta nästa gång. Det gjorde jag och det var klart mer behagligt. Färre folk på plats, man slipper möta nån bekant man inte vill möta och man kan göra sitt val i lugn och ro.
Citera
2018-09-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag skulle rent av gå ett steg längre i ditt resonemang och påstå att det är ganska självklart att man stödjer "det största högerpopulistiska partiet" och inte ett litet partiet som med 99% säkerhet inte kommer in, även om man har mer gemensamt med det lilla partiet.
Inte konstigt att Salvini stöttar Åkesson. Åkesson har ju en potentiellt chans på att bli statsminister eller åtminstone ingå i en regering. Att stötta AfS istället vore ju att potentiellt stöta sig med Åkesson, så här vill jag ge dig rätt.
Citera
2018-09-09, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, allt annat skulle vara en bortkastad... ehm... endorsement

Ja, det blir likadant om SD får inflyttande över mig.pol.

Men om fler SD:are faktiskt vågade rösta på det partiet som de tycker är bäst (AfS) så skulle det tvärtom vara självklart att AfS kom in i riksdagen.
Citera
2018-09-09, 14:45
Bannlyst
Citat:
Bara för att klargöra vilken skojare den här användaren är och hur lite han förstår:

För några månader sedan diskuterade vi i tråden om mediakriget där jag påstod att sociala medier är oerhört viktigt för att förändra landet, vinner man sociala medier är man påväg att vinna kriget (speciellt hos den yngre generationen). Men ”Experten” här påstod att så var inte fallet, sociala mediers roll är inte alls så viktig.

Nu står vi här och varenda tidning och TV-kanal basunerar ut viktigen av att vinna kriget i sociala medier.

Vart tror ni AfS framgångar kommer från? SDs?

Hur som helst, detta är en användare man kan ignorera rakt av för han har absolut noll kontakt med verkligheten.

Han blir för det mesta ignorerad eller dissad vart han än dyker upp och borde så bli även här.

Han försöker framstå som kunnig och insatt men egentligen vet han ingenting om det politiska landskapet och ännu mindre om AfS.

Du har helt korrekt i det du säger, det är en användare som alltid kontrasignalerar mot radikalare partier med bra framtoning och försöker skoja bort deras framgångar och lyckade propaganda. Jag tror vederbörande kan ev. vara journalist på expressen/annan slaskpress inte för att lyfta upp personen, men icke-experten lägger otroligt mkt arbete på att misskreditera, helt klart finns det en systematisk agenda bakom. Personen räds Finspång för att personen vet att det är det rättmätiga straff för denna förrädare!

Finns en lyktstolpe för alla landsförrädare i Finspång var så säkra, "experten gör inget undantag"!
Citera
2018-09-09, 14:47
Medlem
ljusalfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

Jag var så darrig och skakig 😵 att jag råkade skrynkla till Miljöpartiets valsedlar som någon lämnat kvar inne mitt valbås. Jag kompenserade detta med att lämna kvar en valsedel från Alternativ för Sverige som jag hade över.
Citera
2018-09-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Testa att förtidsrösta nästa gång. Det gjorde jag och det var klart mer behagligt. Färre folk på plats, man slipper möta nån bekant man inte vill möta och man kan göra sitt val i lugn och ro.
Ja, jag förtidsröstade i fredags, men ändå var det nervöst Hon som delade ut kuverten och förklarade om röstsedlarna såg ut som en typisk Fi-röstare. Var en hel del folk där ändå, men ingen såg vad jag tog. Ändå kändes det som man gjorde något "förbjudet". Men nu känner jag stolthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in