Citat:
Ursprungligen postat av
ricardo22
Likesen har redan avhandlats flera gånger. Fi köpte allt mellan 45-100 000 likes.
Källa? F! fick ju nästan 4% förra valet, vad är så omöjligt med att de har nästan 140 tusen likes? Vi lever ju trots allt i ett av världens mest feministiska länder. Jag tycker att det är konstigt att F! inte har fler Facebooklikes. Jag utesluter inte att F! har köpt likes, men jag blir absolut inte förvånad om deras likes är oköpta. Dessutom har ju F! funnits sedan 2005, så de har haft god tid på sig att få ihop så många likes bland rabiata feminister och cuckade betahannar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ricardo22
Piratpartiet var en fluga för tonåringar som gillade att ladda hem. Både två var totalt harmlösa att likea och i många fall en fjäder i hatten.
Poängen är att deras likes (och PP har jag svårt att tro har köpt sina likes, Pirate Bay grundades liksom här och vi har typ snabbast bredband i världen osv) är proportionerligt mycket större än deras faktiska valunderlag, i förhållande till riksdagspartiernas likes/väljare. Detta är inte konstigt alls, och så kommer det nog vara med AfS också, på söndag. Detta eftersom de största småpartierna utanför riksdagen har betydligt fler passionerade sympatisörer som försöker visa stöd där det går och där det är enkelt, alltså en Facebooklike. Riksdagspartierna är redan inne, och deras väljare behöver därför inte stressa lika mycket med sympatierna på sociala medier. Detta medan småpartiernas väljare verkligen vill se något nytt i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ricardo22
Det enda man kan jämföra Afs med är SD 2010 i fråga om stigmatisering. 2010 inför valet hade SD 38 000 likes. De kom in på 5,7% (typ 90 000 röster fler än vad de behövde). 2018 har Afs 59 000 likes.
Fast det är ändå en stor skillnad på SD 2010 och AfS 2018. SD har ju funnits sedan slutet av 80-talet och hade ställt upp i flera val före 2010, och fick nästan 3% i 2006-valet, så det var inte helt otippat att SD kom in 2010. Det här är AfS:s första val, och den absoluta majoriteten av alla svenskar kommer först att höra talas om AfS efter valet, när de ser AfS valresultat. Om AfS får 2-3%, ja då kan AfS mycket väl komma in 2022. Om AfS får 0.07% som SvP fick, är sannolikheten stor att AfS läggs ner till dess.
AfS lanserade alldeles för sent; hade de kampanjat i minst ett år innan valet, då hade de haft bättre chanser att komma in. Trump började ju kampanja ungefär ett och ett halvt år innan valdagen, av en anledning. En annan felberäkning av AfS, är att de inte har kampanjat i Stockholm, Göteborg och Malmö särskilt mycket. Det är ju där alla väljare finns, i storstäderna. Jag säger inte att de ska totalt ignorera de mindre städerna, men hur många röster kan man fånga över i småstäderna? Några hundra röster som mest per stad. De hade lätt kunnat få över 4% om de hade börjat bra mycket tidigare, och mestadels kört deras valturné i storstäderna, och utöver det, besökt topp 20 städerna lite till och från. Då hade några hundra röster här och där från de olika småstäderna, inte spelat någon större roll.
Så några briljanta valstrateger kan man inte säga att AfS har varit hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av
ricardo22
Så som jag minns det hade SD färre deltagare på sina möten 2010 än vad Afs har nu, och det är det man måste jämföra med. Att SD som har 25% väljarstöd har betydligt större publik är inte så konstigt. De ska ha 5 gånger så många på 50 olika torgmöten. Och då räknar jag på att Afs har 5%.
5% är osannolikt att AfS får. Visst, allt kan hända, men att AfS skulle ha över 300 tusen väljare, det känns lite väl orealistiskt i dagsläget. Det finns säkert så många som faktiskt sympatiserar med AfS:s partiprogram och åsikter, men det finns många faktorer som spelar roll här, till att de inte kommer få över 300 tusen väljare, bland annat att alltför många inte har hört talas om dem, att många av Facebooklikesen är stödlikes från SD-väljare, osv.