Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 23:44
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
No problemas.

Hade ju varit intressant att få se en opinionsundersökning på vad SDs väljarbas tyckte om SDU uteslutningen. Då hade vi också fått en bild på hur stor andel SD-väljare som gillade den mer radikala approachen(dvs AfS).

Sentio-resultatet som kommer nu ska som sagt bli riktigt intressant att se. Tänk om de skulle få 2% i första opinionsmätningen nu efter lanseringen.....

Det är ju inte riktigt samma sak som SDU's uteslutning men jag antar att du läst den fullständiga rapporten från AfS' Sentio-undersökning? 80.2% av SD's väljare gillar eventuellt den mer radikala approachen

Angående några 2% i första opinionsundersökningen kan man väl bara drömma om men som många andra säger så håller jag med om att man får vänta tills valkampanjen drar igång på riktigt, vilket jag verkligen hoppas att den gör!
Citera
2018-03-13, 23:51
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Att helt vilja avskaffa den allmänna välfärden är nyliberalism. Notera att AfS redan vill begränsa bidragen till dem som är medborgare. De som kan tänkas få socialbidrag är därför främst svenskar som har det svårt. Tycker man att dessa svenskar ska svälta ihjäl om de inte kan visa upp ett giltigt läkarintyg är man per definition nyliberal.

Det kan helt klart finnas anledning att reformera välfärdssystemet. I det här fallet handlar det dock om socialbidrag, som är det mest grundläggande skyddet mot social misär och samhällelig upplösning som finns.

"Att helt vilja avskaffa den allmänna välfärden" är dock inget som AfS förespråkar. Tvärtom vill partiet förstärka denna i flera avseenden, t.ex. genom att höja garantipensionen och finansiera tandvården enligt samma regler som den övriga sjukvården. Detta kan svårligen kallas "nyliberalt"!

Vad gäller socialbidrag, eller försörjningsstöd som det numera heter, så krävs det redan i dag att mottagaren står till arbetsmarknadens förfogande, såvida inte särskilda skäl föreligger. Med AfS förslag skulle troligtvis bidragsmottagarna anmodas att utföra enklare arbetsuppgifter i kommunal regi så länge de inte får jobb på den reguljära arbetsmarknaden. För arbetsföra arbetsvägrare lär det dock fortfarande finnas ett yttersta skyddsnät i form av härbärgen och hjälp med förnödenheter.

Att svenskar skulle svälta ihjäl med AfS politik är således rent nonsens.
Citera
2018-03-13, 23:56
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Det är förvisso 6 månader kvar till valet men jag är genuint orolig att AFS inte syns i mediabruset.

Ingen i min bekantskapskrets visste att AFS existerar.

Det är politiskt medvetna näthatare som vi som diskuterar partiet.

Vanligt folk är helt omedvetna om partiets blotta existens och det är inte bra.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-03-14 kl. 00:08.
Citera
2018-03-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Så länge invandraren jobbar för sig så är det ett plus. Så länge denne betalar skatt så betalar denne för den vård den får. Så det talar inte emot att ha en kontrollerad invandring. Allt handlar i grund och botten om att de som tas emot ska få en ärlig chans till att bidra till Sverige. Gör man det så vinner alla på det.
Har svårt att se hur Sverige gynnas av att ta bort arbetstillfällen och riva bostäder, att det gynnar.
Nu handlar det självklart om att lösa problemet med den alltför stora invandringen senaste 20 åren. Men problemet jag har med AfS är att även om allt var lugnt så verkar de inte intresserade av en fungerande invandring.

Finns det länder som har regler som säger att om du någon gång i livet begått brott så ska du ut ur landet? Alltså personer som redan avtjänat straff.
Sedan dra en gräns vad som räknas som kriminell. Den definitionen blir intressant att höra från dem.
Menar du att de ska jobba väldigt hårt och ha noll hjälp då? Sen så blir det ett problem fortfarande för svenskar blir en mindre andel av sitt land.
Citera
2018-03-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det är förvisso 6 månader kvar till valet men jag är genuint orolig att AFS inte syns i mediabruset.

Det är politiskt medvetna näthatare som diskuterar partiet.

Samma här. Jag tror att det är bara SDare och några andra pk kritiker som vet om dem men jag tror fortfarande att de får över 4%
Citera
2018-03-14, 00:09
Medlem
Baertlings avatar
Citat:

Det är politiskt medvetna näthatare som diskuterar partiet.

Partiet lanserades alltså för en vecka sedan, och du är orolig för att de inte redan tagit över den politiska debatten i Sverige? Nog för att man kan ha högt ställda förväntningar, men lite mer tid måste du nog ändå ge dem...
Citera
2018-03-14, 00:09
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Samma här. Jag tror att det är bara SDare och några andra pk kritiker som vet om dem men jag tror fortfarande att de får över 4%

Jag hoppas verkligen det.

Den här tråden borde ligga i topp på Flashback. Men det gör den inte. Inte bra.
Citera
2018-03-14, 00:14
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Partiet lanserades alltså för en vecka sedan, och du är orolig för att de inte redan tagit över den politiska debatten i Sverige? Nog för att man kan ha högt ställda förväntningar, men lite mer tid måste du nog ändå ge dem...

Donald Trump åkte ner för en rulltrappa i entrén till sin skyskrapa, ställde sig på podiet och höll det kända ”illegal mexicans are rapist”- talet.

Han fick ett massivt mediefokus.
Han är nu USAs president,

All publicitet är bra publicitet.

Känner inte att de gett en show! Något som media kan hugga på!!
Var e chocken!!!?

6 månader är inget. Tiden går snabbt. Tid som AFS inte har.

Jag vill att de skall komma över 4% spärren.
AFS har min röst. Men kom igen nu!!
Ge det sovande svenska folket något!
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-03-14 kl. 00:19.
Citera
2018-03-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det håller jag med om. AfS taktik kommer att fungera bättre. Vi ska dock inte glömma att MED för nuvarande ligger på 0.5-0.7% i åtminstone Sentio. Det är inte helt fy skam.

Frågan är bara hur mycket extra Donald Trump taktiken kan ge AfS om AfS aldrig bjuds in i debatter. Liksom, varför skulle en PK-mediekanal bjuda in AfS i en debatt mot liberalerna istället för SD?
Du kan vara ganska säker på att någon kommersiell kanal kommer att bjuda in Kasselstrand och Åkesson att fajtas mot varandra Tror dock tyvärr att Åkesson tackar nej.
Citera
2018-03-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
"Att helt vilja avskaffa den allmänna välfärden" är dock inget som AfS förespråkar. Tvärtom vill partiet förstärka denna i flera avseenden, t.ex. genom att höja garantipensionen och finansiera tandvården enligt samma regler som den övriga sjukvården. Detta kan svårligen kallas "nyliberalt"!

Ja, det som AfS presenterat hittills är ganska spretigt. Men helt klart är att AfS är mer nyliberalt än SD. Det var ju min ursprungliga poäng. Notera även att mycket av det du räknar upp är sådant som medborgarna så att säga tjänat ihop till. Det jag saknar hos AfS är grundinställningen att vi genom staten har en plikt att hjälpa våra medmänniskor som har det svårt. Denna grundinställning är mycket tydlig i SD:s principprogram.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Vad gäller socialbidrag, eller försörjningsstöd som det numera heter, så krävs det redan i dag att mottagaren står till arbetsmarknadens förfogande, såvida inte särskilda skäl föreligger. Med AfS förslag skulle troligtvis bidragsmottagarna anmodas att utföra enklare arbetsuppgifter i kommunal regi så länge de inte får jobb på den reguljära arbetsmarknaden. För arbetsföra arbetsvägrare lär det dock fortfarande finnas ett yttersta skyddsnät i form av härbärgen och hjälp med förnödenheter.

Just frivilliga allmosor, härbärgen och förnödenheter brukar nyliberaler framhålla som alternativ till det av staten tillhandahållna välfärdssystemet. Så jag förstår inte riktigt hur det resonemanget skulle vara ett argument mot att AfS är nyliberalt.
Citera
2018-03-14, 00:32
Medlem
Citat:

Det är politiskt medvetna näthatare som vi som diskuterar partiet.

Som sagt de lanserades för en vecka sedan. Det är vår uppgift som sverigevänner att sprida budskapet. Ta varje tillfälle i akt att slänga in AfS i samtalet.
Citera
2018-03-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du kan vara ganska säker på att någon kommersiell kanal kommer att bjuda in Kasselstrand och Åkesson att fajtas mot varandra Tror dock tyvärr att Åkesson tackar nej.
Tror jag med. Men det skulle vara jätte dåligt för SD. Just av den anledningen retade SD "Tuffe Ufe" för när han fegade ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in