Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-13, 22:09
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Då har du inte läst texterna.

Jämför man dessa båda skrivningar så är det ju ganska uppenbart att AfS är mer nyliberalt, och SD mer konservativt, eller "sossigt", om man så vill. Jag tror att AfS hade tjänat på att inte profilera sig på det här sättet.
Jo, jag har läst texterna. Du verkar djupt förvirrad som förväxlar konservativt med sossigt och nyliberalt med innehållet på AFS websida.
Citera
2018-03-13, 22:11
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jag tror att AfS hade tjänat på att inte profilera sig på det här sättet.

Partiet ska profilera sig i enlighet med de faktiska åsikterna. Att anpassa sig efter sossar och andra delar av etablissemanget för att locka väljare är något som Sverigedemokraterna får ägna sig åt.
Citera
2018-03-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jo, jag har läst texterna. Du verkar djupt förvirrad som förväxlar konservativt med sossigt och nyliberalt med innehållet på AFS websida.

Du vet nog inte ens vad nyliberalism är för något.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Partiet ska profilera sig i enlighet med de faktiska åsikterna. Att anpassa sig efter sossar och andra delar av etablissemanget för att locka väljare är något som Sverigedemokraterna får ägna sig åt.

Visst är det så. Men faktum är att man kan välja ut vilka frågor man främst ämnar driva. Jag kan tänka mig att Kasselstrand med flera har åsikter om aborter, rovdjur och vapen. Men jag ser inte att man tillägnar någonting av detta en egen punkt i de texter som publicerats på webbsidan.
Citera
2018-03-13, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Fast den här är ju poängen med AfS, att ha alla IQ-befriade idioter på ett och samma ställe så att SD slipper dem och blir en "rumsrent" alternativ för gammelmoderaterna/sossarna

Nu har ju liksom losers ett parti att verka i. Förut fanns det ju bara två alternativ för dem, nämligen rena Nazi och SD. Nu finns det ett tredje alternativ AfS som typ är för SD som FI för V och MP - riktigt IQ-befriade nollorna som får även MP/V framstå som ett ok parti för tokvänstern.

Härligt att rösta på socialmoderaterna...
Citera
2018-03-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Arbetsbrist är ett skäl som arbetsgivare kan använda när de säger upp en anställning och det betyder att det är brist på arbete, inte på arbetskraft.

Generellt sett finns det många anledningar till att invandring inte hjälper mot arbetskraftsbrist. Även en arbetande invandrare kräver vård och andra resurser. Det innebär att invandraren skapar behov av mer arbetskraft.

Jag tycker att du är korkad, för att använda ditt eget språkbruk. Det är inget fel på något av de förslag som du citerar. Nästan alla länder på jordens yta tillämpar redan sådana regler. Sverige är undantaget som har svikit alla som faktiskt har rättigheter här bara för att följa sjuka och destruktiva idéer som aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera.

Så länge invandraren jobbar för sig så är det ett plus. Så länge denne betalar skatt så betalar denne för den vård den får. Så det talar inte emot att ha en kontrollerad invandring. Allt handlar i grund och botten om att de som tas emot ska få en ärlig chans till att bidra till Sverige. Gör man det så vinner alla på det.
Har svårt att se hur Sverige gynnas av att ta bort arbetstillfällen och riva bostäder, att det gynnar.
Nu handlar det självklart om att lösa problemet med den alltför stora invandringen senaste 20 åren. Men problemet jag har med AfS är att även om allt var lugnt så verkar de inte intresserade av en fungerande invandring.

Finns det länder som har regler som säger att om du någon gång i livet begått brott så ska du ut ur landet? Alltså personer som redan avtjänat straff.
Sedan dra en gräns vad som räknas som kriminell. Den definitionen blir intressant att höra från dem.
Citera
2018-03-13, 22:30
Medlem
Citat:

Vore onekligen intressant att ta del av din definition av det. Anser du verkligen att det räcker att vilja införa plattskatt för att räknas som nyliberal? Jag ser inte vilka övriga idéer hos AfS som du annars syftar på, och inte ens plattskatt behöver ju i sig vara nyliberalt.
Citera
2018-03-13, 22:34
Medlem
Alfheims avatar
Citat:

Ursprungligen postat av AfS
Alternativ för Sverige vill att de hundratusentals personer som lever på bidrag endast ska kunna erhålla bidraget mot motprestation.

Ursprungligen postat av SD

Skatteuttaget får inte vara så lågt att det äventyrar statens möjligheter att värna utsatta grupper, hålla ihop samhället eller att erbjuda alla medborgare en hög grundläggande välfärdsnivå.

Jämför man dessa båda skrivningar så är det ju ganska uppenbart att AfS är mer nyliberalt, och SD mer konservativt, eller "sossigt", om man så vill. Jag tror att AfS hade tjänat på att inte profilera sig på det här sättet.

På vad sätt skulle det vara "nyliberalt" att kräva motprestation för bidrag? AfS syftar uppenbarligen på arbetsföra personer och inte på gamla, sjuka eller funktionshindrade.

De hundratusentals personer som lever på bidrag består till största delen av invandrare. När de tvingas börja arbeta för att få sina bidrag lär en hel del istället nappa på erbjudandet om återvandring.
Citera
2018-03-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Vore onekligen intressant att ta del av din definition av det. Anser du verkligen att det räcker att vilja införa plattskatt för att räknas som nyliberal? Jag ser inte vilka övriga idéer hos AfS som du annars syftar på, och inte ens plattskatt behöver ju i sig vara nyliberalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
På vad sätt skulle det vara "nyliberalt" att kräva motprestation för bidrag? AfS syftar uppenbarligen på arbetsföra personer och inte på gamla, sjuka eller funktionshindrade.

De hundratusentals personer som lever på bidrag består till största delen av invandrare. När de tvingas börja arbeta för att få sina bidrag lär en hel del istället nappa på erbjudandet om återvandring.

Att helt vilja avskaffa den allmänna välfärden är nyliberalism. Notera att AfS redan vill begränsa bidragen till dem som är medborgare. De som kan tänkas få socialbidrag är därför främst svenskar som har det svårt. Tycker man att dessa svenskar ska svälta ihjäl om de inte kan visa upp ett giltigt läkarintyg är man per definition nyliberal.

Det kan helt klart finnas anledning att reformera välfärdssystemet. I det här fallet handlar det dock om socialbidrag, som är det mest grundläggande skyddet mot social misär och samhällelig upplösning som finns.
Citera
2018-03-13, 23:11
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Finns det länder som har regler som säger att om du någon gång i livet begått brott så ska du ut ur landet? Alltså personer som redan avtjänat straff.
Sedan dra en gräns vad som räknas som kriminell. Den definitionen blir intressant att höra från dem.
De flesta länder utvisar brottslingar. Att Sverige inte gjort så är nuvarande och tidigare regeringars fel. Klaga gärna på dem men kom inte och säg att AFS gör fel som vill återställa ordningen.
Senast redigerad av Kwato 2018-03-13 kl. 23:14. Anledning: Infogat citattag.
Citera
2018-03-13, 23:19
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Det finns ingen skattesats som automatiskt gör någon till en nyliberal. Nyliberalism är en ideologi och om du tror att AFS är nyliberaler så lurar du bara dig själv.
Citera
2018-03-13, 23:41
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det håller jag med om. AfS taktik kommer att fungera bättre. Vi ska dock inte glömma att MED för nuvarande ligger på 0.5-0.7% i åtminstone Sentio. Det är inte helt fy skam.

Frågan är bara hur mycket extra Donald Trump taktiken kan ge AfS om AfS aldrig bjuds in i debatter. Liksom, varför skulle en PK-mediekanal bjuda in AfS i en debatt mot liberalerna istället för SD?

Om man tittar på antalet sökträffar på Google:
"Medborgerlig samling", ungefär 31 500
"Alternativ för Sverige", ungefär 75 100

Trots att AfS startade senare än MED, så har de lyckats få mer exponering på internet.
Citera
2018-03-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ska bli intressant att se Sentio nu. Som jag tror blir första opinionsmätningen som kommer vars mätperiod varit efter lanseringen av AfS. Speciellt eftersom att Sentio tenderar att redovisa småpartier som MED opinionsresultat och inte lägger alla småpartier under kategorin övrigt. Får AfS 0.1%-0.3%, så tror jag att de är rätt körda,för att för få känner till dem, och det blir nog svårt att synas i fortsättningen utöver för SDU fan-basen.

Jag tror mer "hoppas".

Citat:
Skulle gissa på att om det kommer opinionsundersökningar nu i månaden som visat att AfS har ett mycket litet opinionsstöd. Så är risken att partiet kommer att få behöva gå samma kräftgång som SD gjorde 1998-2010.

Hoppas, hoppas , hoppas!

Citat:
Kan förvisso vara sant. Men ponera att deras opinionsstöd är cirka 0.2% nu(exempel). Frågan är då hur AfS ska ta sig till för att framförallt kunna synas i gammelmedia(som är mycket viktigt) nu under våren fram till Almedalen? Risken är som sagt att partiet helt faller i glömska.

Hoppas, HOPPAS!!

Citat:
Helt felaktig jämförelse. Hur bra tycker du att skattesänkarpartiet MED har nått ut trots internet? Trots att en väldigt stor andel skulle vilja se sänkta skatter(Måste ju vara en stor andel moderater som egentligen skulle föredra MED-politik framför M-politik).

Partiets anonymitet kommer vara partiets i särklass största problem. Det näst största problemet för partiet skulle jag säga är att folk som sympatiserar med partiet ändå inte vill lägga sin röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen.

...hoppas...

Du är lite väl genomskinlig i din "analys". Ditt hätska utfall i en annan tråd sa allt. Jag förstår att du inte vill att AfS ska komma in i riksdagen 2018 eller kanske aldrig. Men ta du och tänk om. Som det varit hittills så har det varit 7 partier som tyckt olika om allt utom i invandrarfrågan. Vore det inte bra om det kommer in ett eller kanske två partier till i riksdagen som kanske tycker olika om massa saker men tycker lika i invandringsfrågan? Tänk att få STÖD av ett annat parti när man debatterar med landsförrädarna i riksdagen.

Bortsett från 100% så finns det ju inte ett begränsat antal väljare till alla invandringskritiker. Ca 70-80% är emot invandringen. Ju fler partier som kommer in och ju större dessa blir desto mer normaliseras det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vi kanske ska låta partiet inleda sin valkampanj på allvar innan vi avfärdar deras chanser att få uppmärksamhet.

Tycker jag låter som en utmärkt idé. Jag har svårt att tro att man snodde ihop programmet på fyllan och bara tänkte "vi har en presskonferens när vi lanserar så ordnar sig allt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in