Citat:
Ursprungligen postat av
Jasonlives
Så det är inte arbetsbrist i vissa yrken? Och en lösning på detta är att ta bort mer människor så behovet av jobb minskar. Om jag förstår dig rätt. Vi ska alltså lösa arbetsbrist med att minska antalet jobb.
Arbetsbrist är ett skäl som arbetsgivare kan använda när de säger upp en anställning och det betyder att det är brist på arbete, inte på arbetskraft.
Generellt sett finns det många anledningar till att invandring inte hjälper mot arbetskraftsbrist. Även en arbetande invandrare kräver vård och andra resurser. Det innebär att invandraren skapar behov av mer arbetskraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jasonlives
Hittade detta från Markus Jonsson:
"Vi vill även gå igenom samtliga uppehållstillstånd som beviljats sedan år 2000 och utvisa de som ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella."
Här ställer jag flera frågor. Hur ska man kunna visa att någon har ljugit, och hur i hela friden visar man att någon mutat sig till ett uppehållstillstånd. Inte så att det står på deras ansökan.
"bidrag en ansenlig del av sin vistelse". Här behövs lite bättre definierat vad de menar.
"inte lärt sig svenska" Svenskaprov kan jag absolut köpa, efter en viss tid i Sverige.
"varit kriminella". Vad har man för definition där? Om man någon gång i livet varit dömd för brott? Och det är ju urkorkat. Ingen ska straffas för tidigare synder. Det är en grund i hela rättssystemet.
Ursäkta, men mycket låter som massa humbug för att få anledningar att kasta ut så många invandrare som möjligt.
Jag tycker att du är korkad, för att använda ditt eget språkbruk. Det är inget fel på något av de förslag som du citerar. Nästan alla länder på jordens yta tillämpar redan sådana regler. Sverige är undantaget som har svikit alla som faktiskt har rättigheter här bara för att följa sjuka och destruktiva idéer som aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera.