Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-07, 15:00
Medlem
rikastistorstans avatar
Lennart M är inte superinsatt men behövs lite "vanligt fölk" också. Kan nog vara en röstmagnet hos medelålders kvinnor.
Citera
2018-09-07, 15:01
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad skriver stolpskottet?

Massvis med trams orkar du lyssna är det från början "snattare". Hon förfärades över Afs aktion där de säger hej då till ekonomiska migranter och fick inte ihop varför migranterna ska sändas till sina hemländer och inte vita länder. Nu lyssnade jag några minuter innan jag stängde av.

https://podtail.com/sv/podcast/sanningens-mammor/

Hon kom också ut som vänsterextremist.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-07 kl. 15:05.
Citera
2018-09-07, 15:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Likesen har redan avhandlats flera gånger. Fi köpte allt mellan 45-100 000 likes.
Källa? F! fick ju nästan 4% förra valet, vad är så omöjligt med att de har nästan 140 tusen likes? Vi lever ju trots allt i ett av världens mest feministiska länder. Jag tycker att det är konstigt att F! inte har fler Facebooklikes. Jag utesluter inte att F! har köpt likes, men jag blir absolut inte förvånad om deras likes är oköpta. Dessutom har ju F! funnits sedan 2005, så de har haft god tid på sig att få ihop så många likes bland rabiata feminister och cuckade betahannar.

Citat:
Piratpartiet var en fluga för tonåringar som gillade att ladda hem. Både två var totalt harmlösa att likea och i många fall en fjäder i hatten.
Poängen är att deras likes (och PP har jag svårt att tro har köpt sina likes, Pirate Bay grundades liksom här och vi har typ snabbast bredband i världen osv) är proportionerligt mycket större än deras faktiska valunderlag, i förhållande till riksdagspartiernas likes/väljare. Detta är inte konstigt alls, och så kommer det nog vara med AfS också, på söndag. Detta eftersom de största småpartierna utanför riksdagen har betydligt fler passionerade sympatisörer som försöker visa stöd där det går och där det är enkelt, alltså en Facebooklike. Riksdagspartierna är redan inne, och deras väljare behöver därför inte stressa lika mycket med sympatierna på sociala medier. Detta medan småpartiernas väljare verkligen vill se något nytt i riksdagen.

Citat:
Det enda man kan jämföra Afs med är SD 2010 i fråga om stigmatisering. 2010 inför valet hade SD 38 000 likes. De kom in på 5,7% (typ 90 000 röster fler än vad de behövde). 2018 har Afs 59 000 likes.
Fast det är ändå en stor skillnad på SD 2010 och AfS 2018. SD har ju funnits sedan slutet av 80-talet och hade ställt upp i flera val före 2010, och fick nästan 3% i 2006-valet, så det var inte helt otippat att SD kom in 2010. Det här är AfS:s första val, och den absoluta majoriteten av alla svenskar kommer först att höra talas om AfS efter valet, när de ser AfS valresultat. Om AfS får 2-3%, ja då kan AfS mycket väl komma in 2022. Om AfS får 0.07% som SvP fick, är sannolikheten stor att AfS läggs ner till dess.

AfS lanserade alldeles för sent; hade de kampanjat i minst ett år innan valet, då hade de haft bättre chanser att komma in. Trump började ju kampanja ungefär ett och ett halvt år innan valdagen, av en anledning. En annan felberäkning av AfS, är att de inte har kampanjat i Stockholm, Göteborg och Malmö särskilt mycket. Det är ju där alla väljare finns, i storstäderna. Jag säger inte att de ska totalt ignorera de mindre städerna, men hur många röster kan man fånga över i småstäderna? Några hundra röster som mest per stad. De hade lätt kunnat få över 4% om de hade börjat bra mycket tidigare, och mestadels kört deras valturné i storstäderna, och utöver det, besökt topp 20 städerna lite till och från. Då hade några hundra röster här och där från de olika småstäderna, inte spelat någon större roll.

Så några briljanta valstrateger kan man inte säga att AfS har varit hittills.

Citat:
Så som jag minns det hade SD färre deltagare på sina möten 2010 än vad Afs har nu, och det är det man måste jämföra med. Att SD som har 25% väljarstöd har betydligt större publik är inte så konstigt. De ska ha 5 gånger så många på 50 olika torgmöten. Och då räknar jag på att Afs har 5%.
5% är osannolikt att AfS får. Visst, allt kan hända, men att AfS skulle ha över 300 tusen väljare, det känns lite väl orealistiskt i dagsläget. Det finns säkert så många som faktiskt sympatiserar med AfS:s partiprogram och åsikter, men det finns många faktorer som spelar roll här, till att de inte kommer få över 300 tusen väljare, bland annat att alltför många inte har hört talas om dem, att många av Facebooklikesen är stödlikes från SD-väljare, osv.
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-09-07 kl. 15:07.
Citera
2018-09-07, 15:06
Medlem
"Övriga partier" i SKOPs väljarbarometer nu uppe i 3,8% (från 2,2% för bara två dagar sen). Det går inte att överskatta betydelsen av en kraftigt positiv trend över mållinjen, då det faktiska valresultatet då ofta är en extrapolering av trenden.

Till det kommer det faktum att datan räknas över en hel vecka: dagens 3,8% innehåller alltså en hel del data från då man låg runt 2%. Det betyder att datan som samlats in just idag matematiskt sett måste ligga en bra bit över 4% (för att kunna dra upp veckosnittet till 3,8% från 2%).

Ärligt talat ser det här bättre och bättre ut.
Citera
2018-09-07, 15:18
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Högst upp på Aftonbladet.se nu. Man får ju verkligen mer och mer uppmärksamhet ändå.
Citera
2018-09-07, 15:23
Medlem
RealMcGoys avatar
2.5% får ses som en bra seger
Citera
2018-09-07, 15:32
Medlem
När man pratar om vilka % AfS/Övriga får i olika OU så bör man ha i åtanke att AfS antagligen "lider" av samma fenomen som SD där de grovt underskattas eftersom få vill ange att de röstar på dessa. 2% på AfS i en OU kan lika gärna betyda 4%
Citera
2018-09-07, 15:41
Medlem
Var det inte mellan kl 12-15?
Citera
2018-09-07, 15:49
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Källa? F! fick ju nästan 4% förra valet, vad är så omöjligt med att de har nästan 140 tusen likes? Vi lever ju trots allt i ett av världens mest feministiska länder. Jag tycker att det är konstigt att F! inte har fler Facebooklikes. Jag utesluter inte att F! har köpt likes, men jag blir absolut inte förvånad om deras likes är oköpta. Dessutom har ju F! funnits sedan 2005, så de har haft god tid på sig att få ihop så många likes bland rabiata feminister och cuckade betahannar.

Poängen är att deras likes (och PP har jag svårt att tro har köpt sina likes, Pirate Bay grundades liksom här och vi har typ snabbast bredband i världen osv) är proportionerligt mycket större än deras faktiska valunderlag, i förhållande till riksdagspartiernas likes/väljare. Detta är inte konstigt alls, och så kommer det nog vara med AfS också, på söndag. Detta eftersom de största småpartierna utanför riksdagen har betydligt fler passionerade sympatisörer som försöker visa stöd där det går och där det är enkelt, alltså en Facebooklike. Riksdagspartierna är redan inne, och deras väljare behöver därför inte stressa lika mycket med sympatierna på sociala medier. Detta medan småpartiernas väljare verkligen vill se något nytt i riksdagen.

Fast det är ändå en stor skillnad på SD 2010 och AfS 2018. SD har ju funnits sedan slutet av 80-talet och hade ställt upp i flera val före 2010, och fick nästan 3% i 2006-valet, så det var inte helt otippat att SD kom in 2010. Det här är AfS:s första val, och den absoluta majoriteten av alla svenskar kommer först att höra talas om AfS efter valet, när de ser AfS valresultat. Om AfS får 2-3%, ja då kan AfS mycket väl komma in 2022. Om AfS får 0.07% som SvP fick, är sannolikheten stor att AfS läggs ner till dess.

AfS lanserade alldeles för sent; hade de kampanjat i minst ett år innan valet, då hade de haft bättre chanser att komma in. Trump började ju kampanja ungefär ett och ett halvt år innan valdagen, av en anledning. En annan felberäkning av AfS, är att de inte har kampanjat i Stockholm, Göteborg och Malmö särskilt mycket. Det är ju där alla väljare finns, i storstäderna. Jag säger inte att de ska totalt ignorera de mindre städerna, men hur många röster kan man fånga över i småstäderna? Några hundra röster som mest per stad. De hade lätt kunnat få över 4% om de hade börjat bra mycket tidigare, och mestadels kört deras valturné i storstäderna, och utöver det, besökt topp 20 städerna lite till och från. Då hade några hundra röster här och där från de olika småstäderna, inte spelat någon större roll.

Så några briljanta valstrateger kan man inte säga att AfS har varit hittills.

5% är osannolikt att AfS får. Visst, allt kan hända, men att AfS skulle ha över 300 tusen väljare, det känns lite väl orealistiskt i dagsläget. Det finns säkert så många som faktiskt sympatiserar med AfS:s partiprogram och åsikter, men det finns många faktorer som spelar roll här, till att de inte kommer få över 300 tusen väljare, bland annat att alltför många inte har hört talas om dem, att många av Facebooklikesen är stödlikes från SD-väljare, osv.
Hela min poäng är att piratpartiet var som likea en omröstning vill du får ladda hem eller inte? Alla gillade Piratpartiet. Alla vill ladda hem. Alla som laddade hem hängde på facebook på den tiden. Det var 0 stigmatisering förutom från sångaren i Metallica och någon ohipp svensk artist. Man sket i om det hette piratpartiet eller piratgruppen.

Att likea Afs är att ta ställning. En stor stigmatisering. Lika stor som SD 2010. Det politiska klimatet är annorlunda men samtidigt är Afs retorik väldigt mycket hårdare.

Ja SD hade funnits längre men det borde bara innebära att fler har haft tid att likea dem. Facebook slog igenom 2007 och 3 år senare hade de 38 000 likes. På 6 månader har Afs fått ihop 59 000 likes.

5% tog jag som exempel för att det visa att SD inte ens har 5 gånger så stort stöd på sina möten. Eftersom du tog upp att Jimmie har fler besökare på sina möten. Som en indikator på stödet(vilket jag håller med om att det är). Om SD har 25% och Afs bara 2,5% så borde SD ha 10 gånger så mycket folk på sina möten. Om SD har 25% och Afs bara 1% så borde SD ha 25 gånger så många på sina möten. Så är absolut inte fallet.
Citera
2018-09-07, 16:02
Medlem
ricardo22s avatar
Har Afs och Fria tider någon sorts konflikt?

Det pågår just nu den största och längsta nationella demonstrationen vi har sett ,och de är knäpptysta. Istället lägger de upp en 2 dagar gammal nyhet om Marcus Oscarssons prognos om SD.
Citera
2018-09-07, 16:05
Medlem
johqnnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumin020203
Var det inte mellan kl 12-15?

De har tillstånd till 22 så som jag förstått det.
Citera
2018-09-07, 16:07
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Bland övriga så är det väl bara PP, MED och NMR som drar mer än några hundra röster?

NMR:s föregångare i förra valet , Svenskarnas parti, fick bara drygt 4000 röster (typ, de närmast sörjande) så nej, de utgör knappt nån promille av de övriga. MED är det lite samma sak med, dock utan vidare jämförelse.
De är helt okända av den stora massan och de har inte alls haft samma genomslag i media (framförallt sociala diton) som AfS eller ute på gator och torg.
Sist jag hörde nåt om PP var att de låg på runt 0,01-0,02 procent så samma sak där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in