Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-02, 00:19
  #721
Medlem
fearreapers avatar
Han har inte tagits ut. Han kommer komma i senare avsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Dagens avsnitt var ändå bättre än det förra. Man fick tillbaka lite av den gamla Bonusfamiljen-känslan Funkar dock inte med nya Katja, det går inte ens att låtsats att det är Petra Mede tyvärr (inget ont om nya skådisen utan bara ett irriterat konstaterande).

Bonusfamiljen var ju dock på topp när Martin Luuk, skolkuratorn, var med
Jävligt synd att han togs ut
Citera
2021-11-02, 07:51
  #722
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht
Haha, det enda jag själv inte retade mig på var att väggen blev röd. Äntligen nåt annat än vitbeigeljusgrå svennebananinredningssmak, tänkte jag för ett ögonblick. Men givetvis blev väggfan vit i alla fall. De ”rättade till” misstaget så allt blev normalt igen. Hatar normalt och när normala människor ska skriva serier där de skildrar psykisk ohälsa, utbrändhet, funktionshinder o.s.v. på sitt normala vis då det inte blir trovärdigt för fem öre. Håller med om att första avsnittet saknade själ i nån mening. Det hela blev bara så slätstruket och tillrättalagt, allt ifrån blick- och minspel till repliker och annat. Men mest av allt stör jag mig på Lisa-Vera eller vad tusan hon heter, och där får jag nästan lov att återkommande med en längre utläggning. Lätt att förtränga de olika turerna nu när lite tid hunnit passera sedan tidigare säsonger.
Felet är att S04 enbart lever på gamla meriter. Alla skådisar har redan en roll och en plats, och den upprepas, fast tråkigare. Samma för oss tittare, vi förväntar oss något gammalt samtidigt som vi behöver något nytt. Man tar inte in en person som ersätter Mede och som spelar Mede. Man tar in en NY person som gör något NYTT. Det behövdes tre nya lika fantastiska karaktärer för att lyfta S04. Men alla är bara förkrympta tråkigare versioner av sina gamla jag. Det är inte definitionen av ett lyft att ta in några färgade eller Downs syndrom. Tvärtom är det sinnebilden för vad som händer med en TV-serie när kvinnor tar över ett manus.

Den kvinnliga manus-dödskyssen av Bonusfamiljen är en exakt kopia av Vår tid är nu. Båda en av Sveriges bästa TV-serier. Tills originalmanusförfattaren överlät jobbet till andra.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2021-11-02 kl. 07:56.
Citera
2021-11-02, 07:57
  #723
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Tror jag inte skrattat en enda gång till serien. Däremot har jag kollat på den.
Helt okej. Ångestframkallande och världens bästa preventivmedel.
Förstår verkligen inte folk som vill skaffa familj. Ser hemskt ut.
Det är skillnaden mot säsong 1-2. Egentligen var de delarna också lite ångestframkallande. Psykologer som ska lösas andras familjeproblem men som själva har ännu större problem som de inte kan lösa själva. Men det var skrivet på ett ironiskt och satiriskt sätt, man retades med psykologer. Och det är hur kul som helst. Nu finns bara Ingmar Bergman-ångesten och ilskan kvar, och det går inte att fatta syftet med psykologerna i serien längre. Som litet exempel.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2021-11-02 kl. 08:01.
Citera
2021-11-03, 11:46
  #724
Medlem
Har det framgått varför karaktären som Petra Mede spelar inte finns med? Har hon gått bort?
Citera
2021-11-03, 11:47
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Det här avsnittet var mer pinsamt... & Oerhört tråkigt. Log inte en enda gång, Martin är ett klantarsledeluxé, Katjas mamma börjar bli senil, Nja det var bra i början av serien nu känns detta bara mer & mer trångt/vrångt & krystat. -1 utav 5 för mig. Ska nog vänta lite tills alla avsnitt är tillgängliga för att ge det en till chans. Kanske.

Det första 3 minuter sammanfattar hur arbetslivet som lärare fungerar.
Citera
2021-11-03, 13:59
  #726
Medlem
fearreapers avatar
Hon som spelar Katja tog över rollen eftersom petra fick covid.
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Har det framgått varför karaktären som Petra Mede spelar inte finns med? Har hon gått bort?
Citera
2021-11-03, 14:00
  #727
Medlem
fearreapers avatar
Det säger du ?, Varför är det då ingen som står på Patriks sida ?


Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det första 3 minuter sammanfattar hur arbetslivet som lärare fungerar.
Citera
2021-11-03, 16:06
  #728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Det säger du ?, Varför är det då ingen som står på Patriks sida ?

För att det är PK att stå på Patriks sida helt enkelt, denna rektorn är så spot on på hur en mesig chef jobbar.
Citera
2021-11-03, 16:07
  #729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Hon som spelar Katja tog över rollen eftersom petra fick covid.


Jag menar inte i verkliga livet utan i serien Bonusfamiljen, men ja, covid-19 får räcka.
Citera
2021-11-04, 16:29
  #730
Medlem
Varför är serien intressant egentligen? Kan det ha för att den speglar verkligheten och vardagen hos många som har en sådan livstil?
Citera
2021-11-04, 17:55
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht
Håller med. Är det något särskilt du åsyftar? Kan nämligen inte komma på något själv så här på rak arm men det genomsyrar faktiskt hela känslan man får som tittare.


Flesta replikskiften. Men tydligast var nattvak o blöjbytesprat i första avsnittet. Samt dissen mot män i avssnitt två (snoppbärare som inte tar ansvar).
Citera
2021-11-05, 11:28
  #732
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag menar inte i verkliga livet utan i serien Bonusfamiljen, men ja, covid-19 får räcka.

Det är ju samma karaktär (dvs Katja) som är kvar. Valet stod ju mellan att ta bort karaktären eller byta skådespelerska.
De gjorde antagligen det val som ansågs vara mest gynnsamt för serien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback