2017-01-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen drog sin slutsats på något annat än obduktionen.
Det vet vi inte. De kanske har fått preliminära svar och indikationer. Det går ganska snabbt att se om hon var full med sticksår och var de tagit osv tex. Ja vi får se.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-01-28 kl. 21:37.
Citera
2017-01-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
I värsta fall var hon medvetslös när hon hamnade i vattnet.Går det att avgöra?

Man kan se om hun hadde vann i lungene hvis hun døde av drukning?
Citera
2017-01-28, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast kan hon inte misshandlats innan hon togs in i bilen? På övervakningsbilderna såg hon rejält berusad ut. Jag tror inte det skulle krävt extremt mycket våld för att få henne medvetslös omdet var det som krävdes att få in henne i bilen (dvs om hon inte klivit in frivilligt).

Precis, Birna var as plakat, givetvis skulle en ensam person hyfsat lätt kunna klubba ner Birna även om han kör bil, det är bara nonsens att till exempel TO inte skulle kunna behärska en asfull Birna samtidigt som han kör bil. Behövdes det så var det bara att stanna till vid vägkanten och ge henne en ordentlig käftsmäll för att ha henne under kontroll.
Citera
2017-01-28, 21:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det vet vi inte. De kanske har fått preliminära svar och inikationer. Ja vi får se.

Eller om de gör en överslagsberäkning på var hon uppskattas tagits in eller klivit in i bilen samt om de hittat tillhörigheter där färden slutat?
Citera
2017-01-28, 21:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Enligt islandsbloggen säger polisen att B högst hade 45 min kvar att leva när hon hoppade in/tvingades in i bilen kl 5.25. 45 min senare på sin HÖJD är hon alltså död enligt polisen. Då är klockan ca 6.10. Detta på sin höjd säger polisen, hon kan till och med ha mördats mycket tidigare.

Det är polisens teori.

Vi vet inte vilken information polisen har som inte vi har, och som gör att polisen drar en viss slutsats. Dock så bör man ha i åtanke att poliser är inte mer än andra människor, det har hänt förr att polisen har låst sig vid en teori som senare har visat sig vara fel.

Polisen har en arbetshypotes, den kan mycket väl ändra sig under resans gång.

Om polisen visste hur det har gått till så hade åklagaren redan kunnat väcka åtal.
Citera
2017-01-28, 21:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Man kan se om hun hadde vann i lungene hvis hun døde av drukning?

Ja, det brukar gå att se om offret har drunknat eller inte.

EDIT;Om inte annat så kan man ta vävnadsprover och se om det finns eller inte finns till exempel kiselalger i vävnader. Finns det, så har offret haft blodcirkulation när vedebörande hamnade i vattnet.
Citera
2017-01-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet inte vilken information polisen har som inte vi har, och som gör att polisen drar en viss slutsats. Dock så bör man ha i åtanke att poliser är inte mer än andra människor, det har hänt förr att polisen har låst sig vid en teori som senare har visat sig vara fel.

Polisen har en arbetshypotes, den kan mycket väl ändra sig under resans gång.

Om polisen visste hur det har gått till så hade åklagaren redan kunnat väcka åtal.
Jag skriver att det är polisens teori som måste baseras på något och då är det så att de tror att hon mördats innan kl 6.10 min.

Många skriver att hon mördades långt efter men nu kom ju dessa uppgifter från polisen. Alltså teori från dem.

Tänkte bara skriva det eftersom många här spånar och då kan man kanske spåna vidare på polisens senaste teori.
Citera
2017-01-28, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag skriver att det är polisens teori som måste baseras på något och då är det sååatt de tror att hon mördats innan kl 6.10 min.

Många skriver att hon mördades långt efter men nu kom ju dessa uppgifter från polisen. Alltså teori från dem.

Tänkte bara skriva det eftersom många här spånar och då kan man spåna vidare på polisens senaste teori också.

Givetvis så är polisens teori intressant, polisen har antagligen mer att grunda sin teori på än vad vi känner till.
Citera
2017-01-28, 21:53
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Men polisen baserar väl sina offentliga uttalanden på någorlunda bevis då den isländska polisen gör sitt uttalande om att hon HÖGST hade 45 min kvar att leva efter att hon kommit in i bilen. De säger väl inte hittepå grejer till offentligheten heller.

Jag har letat överallt i alla tidningar jag känner till men hittar inte nåt uttalande från polisen om att hon var redan död kö 06:10. Tvärtemot hittar jag endast uttalanden om att dom inte har förloppet klart för sig.

Däremot har dom sagt att hon dog i bilen men som sagt, jag hittar ingenting i alla spaltmeter jag har nu trålat igenom angående nån så specifik tid. Ringde min advokat väninna på Island som följer fallet noga och hon mindes inte heller nåt så konkret och specifikt.
Citera
2017-01-28, 21:55
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
I värsta fall var hon medvetslös när hon hamnade i vattnet.Går det att avgöra?

Polisen har sagt att hon med all säkerhet var död när hon hamnade i vattnet, och att dom utgår ifrån att hon dog i bilen.
Citera
2017-01-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Jag får inte ihop det med att hon skulle varit död innan dom anländer till hamnen,skulle hon varit det skulle dom knappast kört dit,eller bara via båten för att NO va lite trött och ville gå ombord och sova?

Dom skulle kört nån annanstans,dom skulle hjälpt varandra om båda va skyldiga .

Citat:
Enligt polisens teori var B död då. Gick att läsa på islandsbloggen.

Har bara sett att hon skulle varit död på islandsbloggen .. Andra isländska tidningar gick bara ut med att Birna var i bilen när den körde inne hamnen 06:10 ..inget att hon skulle varit död,iaf enligt mina Google översättningar .
Citera
2017-01-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Jag har letat överallt i alla tidningar jag känner till men hittar inte nåt uttalande från polisen om att hon var redan död kö 06:10. Tvärtemot hittar jag endast uttalanden om att dom inte har förloppet klart för sig.

Däremot har dom sagt att hon dog i bilen men som sagt, jag hittar ingenting i alla spaltmeter jag har nu trålat igenom angående nån så specifik tid. Ringde min advokat väninna på Island som följer fallet noga och hon mindes inte heller nåt så konkret och specifikt.
Som jag skrev så läste jag det på islandsbloggen. Hur trovärdig den bloggen är har jag ingen aning om.

Tyvärr kan jag inte isländska annars hade jag följt fallet i isländsk media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in