2017-01-27, 15:04
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Nej, bor i Sverige men har mitt liv där så att säga, majoriteten av min dagliga kontakt är med dom som bor på ön.

Det har funderats på just att hon blev påkörd vilket förmodligen förklarar att polisen specifikt avfärdar det.

Grönlänningarna är bekanta med Reykjavik och har vänner där efter att ha besökt Reykjavik ofta.

Min närmaste väninna är advokat och rätt nära väninna och tidigare kollega till Thomas försvarsadvokat, hon skulle se om hon kunde få ut lite info "vänner emellan" idag. Att två fulla och irriterade grönlänningar ansåg Birna ett lätt byte, drog in henne i bilen men att hon gav ett så pass hårt motstånd att det spårade ur helt enkelt. Smutsigt och äckligt och hemskt helt enkelt.

Ett ganska ihärdigt och rätt välinformerat rykte säger att det finns tecken på att det varit en hel del blod i bilen, fast den var rengjord med klorin. Hon har nog fått ta emot en hel del slag. Jackan som tvättades har alltså varit indränkt kan man tänka sig.

Vidare saknade hon fler klädesplagg än bara skorna när hon hittades på stranden, men om hon har helt eller bara delvis naken har jag inte fått bekräftat.

Jo, klorin borde det ha varit, inte kloroform som nämnts tidigare.

Hur som helst var det ju inte normal rengöring enligt hyrbilsfirman och klorinet borde också ha avgett en lätt nen tydligt märbat klordoft. Det tyder på en desperat åtgärd.
Citera
2017-01-27, 15:14
Medlem
Citat:
Nej det är nog två olika artiklar eller kommentarer vi diskuterar.

Disalicious har tolkat det helt korrekt, att polisen ine har uteslutit dråp eller att hon dött genom oaktsamhet, men att det samtidigt inte är något dom utgår ifrån heller.

Polisen verkar ha gått in i ett "locket på" läge, vilket i sig är rätt svårt i ett så litet sammhälle där det pratas väldigt mycket, med det just den kommentaren eller artikeln sa var att det finns ingenting som tyder på dråp/oaktsamhet medan dom inte utesluter det heller. Min tolkning: dom har anledning att kalla detta för mord men blundar inte för några alternativ.

Jag tycker det bådar gott att man "lägger locket på" tills man fått in forensikernas rapport bl.a. DNA. Det innebär inte att förhör mm läggs ned, man arbetar nog för högtryck.

Huvudsaken är att det leder till åtal.
Citera
2017-01-27, 15:22
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Okej, tack för informationen! Låter brutalt om hon skulle ha blivit ihjälslagen med nävarna i bilen. Måste varit ett jävla tumult och lämnat mycket spår i form av blod etc.

Hur tror du en eventuell rättegång skulle gå om det inte framkommer så mycket mer i bevisväg? Båda blånekar och "minns inget". Nikolaj verkar ju skylla på att han har varit väldigt full och minns inte så mycket. Vi har väl inte fått veta så mycket om vad Thomas har sagt, bara att han nekar till brott.

Det vi vet med all säkerhet är att hon var död när hon hamnade i vattnet, och polisen har sagt att dom utgår ifrån att hon dog i bilen, blodspår och prov pekar på det.

Indiciemål är lättare att döma på Island, så fängelse får dom med all säkerhet. Redan nu har diverse fd fångar samt interner gått ut med att det blir jävligt tufft för grönlänningarna att sitta inne på Island. Mordet har väckt enorm vrede och ilska, och vi ser inte snällt på att utlänningar kommer och gör så mot en av våra systrar.

Jag vet dessutom att polisen har mer än vad vi vet, men vad det är vet jag däremot inte. Väntar på min advokat vännina med ytterligare info.
Citera
2017-01-27, 15:24
Medlem
Citat:
Det vi vet med all säkerhet är att hon var död när hon hamnade i vattnet, och polisen har sagt att dom utgår ifrån att hon dog i bilen, blodspår och prov pekar på det.

Indiciemål är lättare att döma på Island, så fängelse får dom med all säkerhet. Redan nu har diverse fd fångar samt interner gått ut med att det blir jävligt tufft för grönlänningarna att sitta inne på Island. Mordet har väckt enorm vrede och ilska, och vi ser inte snällt på att utlänningar kommer och gör så mot en av våra systrar.

Jag vet dessutom att polisen har mer än vad vi vet, men vad det är vet jag däremot inte. Väntar på min advokat vännina med ytterligare info.
Skriv gärna i tråden när du får veta något
Citera
2017-01-27, 15:27
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Någon som orkar sig på en sammanfattning? Har själv föjt tråden fram tills man hittade henne. Men är många sidor sen dess.
Citera
2017-01-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Någon som orkar sig på en sammanfattning? Har själv föjt tråden fram tills man hittade henne. Men är många sidor sen dess.
Finns en sammanfattning i TS. Har tillkommit ny information efteråt men den borde ge dig en hyfsad bild på vad som har hänt.

Edit: Missade att du hade följt med tills de hittade henne.
Citera
2017-01-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Om det stämmer att det var en hel del blod i bilen samt att hon blev dödad i bilen, som polisen tror så borde de själva fått blod på sig..

Det får mig att tro att de körde till golfbanan för att dumpa kroppen där men fick syn på övervakningskameran och kom på "klarare" tankar - inget bra ställe för dumpning. Så de åker vidare till hamnen och anser att det är bäst att ena går ombord och TO tar på sig jobbet med att göra sig av med kroppen. Det tar ca. 50 minuter innan han åker ifrån hamnen, under den tiden kollar han upp lämpliga platser i sin telefon där kroppen kan dumpas.

Var hans telefon påslagen under tiden han satt i bilen i hamnen? Om det är så att den var det, finns det inte då möjlighet för polisen att hämta én eventuell sökestatistikk hos internettleverandören?

Etter som jeg har forstått har det skjedd en del lekkasjer som ikke var meningen skulle komme i media. Tex. id kortet som ble funnet i skräpkorgen. Hele verden vet om bevismaterialet för politiet har rukket å konfrontere de tiltalte.

Kanskje det er derfor de velger å "legge lokk på"?
Senast redigerad av Bakvendt 2017-01-27 kl. 15:39.
Citera
2017-01-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Var hans telefon påslagen under tiden han satt i bilen i hamnen? Om det är så att den var det, finns det inte då möjlighet för polisen att hämta én eventuell sökestatistikk hos internettleverandören?

Etter som jeg har forstått har det skjedd en del lekkasjer som ikke var meningen skulle komme i media. Tex. id kortet som ble funnet i skräpkorgen. Hele verden vet om bevismaterialet för politiet har rukket å konfrontere de tiltalte.

Kanskje det er derfor de velger å "legge lokk på"?

Ja, om kartsökning-teorin som jag snott ifrån OY stämmer
Jag tror att polisen skulle kunna spåra sådan sökning, kanske har de spår av det? Men det räcker ju med att han t.ex öppnat en kart-app och inga sökningar behöver göras för att ta sig runt på kartan där han var. Går det att spåra förresten, vilken app man öppnat? Är det alla appar som kräver nät?

Polisen har väl inte bekräftat att de hittat Birnas id-handling ombord?
Citera
2017-01-27, 16:27
Medlem
Citat:

Vet du om folk i allmänhet på Island tror att båda MT är inblandade och skyldiga till Birnas död eller tror man att TMO är ensam GM till mord och dumpning av kroppen?
Citera
2017-01-27, 16:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, om kartsökning-teorin som jag snott ifrån OY stämmer
Jag tror att polisen skulle kunna spåra sådan sökning, kanske har de spår av det? Men det räcker ju med att han t.ex öppnat en kart-app och inga sökningar behöver göras för att ta sig runt på kartan där han var. Går det att spåra förresten, vilken app man öppnat? Är det alla appar som kräver nät?

Polisen har väl inte bekräftat att de hittat Birnas id-handling ombord?

Det är som sagt en teori, dock så vet jag inte vad annat han skulle kunna ha pysslat med i bilen när han satt där. Någon som har ett bättre förslag, sudoku?
Citera
2017-01-27, 16:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Om du hängt med i diskussionen hade du sett att jag just ville visa att det är en italiensk genrebild och inte en bild från Island.

Vilket användaren OY dock inte verkade vilja köpa (eftersom h*n trodde ändå att det var en bild på Birnas övertäckta kropp). Det är det uppenbart inte, vilket framgår tydligt om man googlar bilden.

Det handlade inte om vilja, snarare om brist på information, det har jag också förklarat. Allt tyder på att bilden inte har med fallet att göra, jag håller med dig.
Citera
2017-01-27, 16:35
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet du om folk i allmänhet på Island tror att båda MT är inblandade och skyldiga till Birnas död eller tror man att TMO är ensam GM till mord och dumpning av kroppen?

Det verkar ju som att TMO är "mer" skyldig då han kör iväg och är den som dumpar liket, men det anses också så att dom är lika skyldiga till hennes död. Att hon nog redan var död/döende när N släpptes av, så då är dom mördare båda två i mina och andras ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in