2017-02-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag börjar förstå vad andra menar när de skriver om dig.

Så här skrev jag, OBS glöm inte att även läsa vad som står inom parantesen!

Citat: "Det är ändå en ganska stor nackdel för TMO att han hela tiden (om han nu gjort det) hävdat att han aldrig ens sett Birna, någonsin och allra minst att hon åkt i bilen".

Jag spånar som de flesta här inne inklusive dig.

I mina ögon ser det inte ut som att spåna. Att han hela tiden (om han nu gjort det) hävdat, tog jag som att han hela tiden (om det stämmer) hävdat.

Man behöver inte tycka om mig, man är fri att tycka vad man vill om mig. Jag ber om källa när jag tycker att det behövs ändå. Som när jag citerade dig.
Citera
2017-02-09, 15:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skorna hittades 16/1-17 vid 23-tiden. Tyvärr verkar det som om skorna flyttades av upphittaren(?)efter det de hittades. Bild hade då lagts upp på FB av upphittaren, som jag förstår det, men togs bort på begäran av polisen.
På Visirs artikel, finns även en länk till ytterligare info om skorna.

Så när Birna försvann 14/1, verkade det som om det regnade (?), men när skorna hittades 16/1 var det snö under skosulorna? När de hittades verkar det på bildmaterialet som om det snöar.

Jag var inte med från början av detta fall. För er som varit med är kanske detta inget nyheter. Artiklarna är från 17/1.

http://www.dv.is/frettir/2017/1/17/fann-dr-martens-sko-i-kaldarseli-logreglan-hefur-lokad-svaedinu-og-verst-fretta/

Samma text med google översättning:

http://www.visir.is/leitin-ad-birnu--dr.-martens-skor-fannst-og-er-til-skodunar-hja-logreglu/article/2017170118917

Det som är regn sen kväll eller tidig natt kan ju övergå i snö något senare om temperaturen sjunker under natten och hon vistas på ett kyligare ställe. Island kan väl ha rätt varierande klimat. Även på platser i Sverige kan det skilja åtskilliga grader om man åker ett par mil bara.

Fast det kan ju samlats snöunder skorna om upphittaren lyft dem och ställt ned dem. Eller de hittades liggande med snö som fatsnat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 15:49.
Citera
2017-02-09, 17:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det som är regn sen kväll eller tidig natt kan ju övergå i snö något senare om temperaturen sjunker under natten och hon vistas på ett kyligare ställe. Island kan väl ha rätt varierande klimat. Även på platser i Sverige kan det skilja åtskilliga grader om man åker ett par mil bara.

Fast det kan ju samlats snöunder skorna om upphittaren lyft dem och ställt ned dem. Eller de hittades liggande med snö som fatsnat.

Ja, det är svårt att veta om man inte varit på plats. Verkar ju som att det har snöat av och till.
Tänker ändå att om upphittaren skulle ställt ner dem, borde det finnas skoavtryck där? Upphittaren kan säkert minnas vad han gjorde med dem. Samtidigt snöade det vid tillfället när de hittades?

Kan någon, barn eller person som inte har "hängt med" i fallet, någon som varit full och inte minns, eller på annat sätt inte är så kommunikativ (uteliggare eller dylikt), flyttat på/provat skorna? Man förmodar att de har kollat med fartyg och båtar som lagt till under denna period.

Det kan förstås vara som någon sa att det samlats snödrivor någonstans, där Birna stått med skorna. Borde vara under den senare delen av resan, annars som sagt, borde snön ha smält i bilen?

Att det är snö under skorna, gör att man kan misstänka att GM har redan från början tagit av skorna i hamnen, innan resan till havet. Annars borde ju snön smält och med tanke på tid på dygnet, mycket svårare att plantera ut dem ( om det nu inte var någon annan som mekade med skorna efteråt?).

Ett långt skott: Någon har sett skorna, snott dom, hört historien, ställt ut dom för att man inte vill bli inblandad /misstänkt. Fast det låter inte så troligt.... Konstigt är det i alla fall.
Citera
2017-02-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ja, det är svårt att veta om man inte varit på plats. Verkar ju som att det har snöat av och till.
Tänker ändå att om upphittaren skulle ställt ner dem, borde det finnas skoavtryck där? Upphittaren kan säkert minnas vad han gjorde med dem. Samtidigt snöade det vid tillfället när de hittades?

Kan någon, barn eller person som inte har "hängt med" i fallet, någon som varit full och inte minns, eller på annat sätt inte är så kommunikativ (uteliggare eller dylikt), flyttat på/provat skorna? Man förmodar att de har kollat med fartyg och båtar som lagt till under denna period.

Det kan förstås vara som någon sa att det samlats snödrivor någonstans, där Birna stått med skorna. Borde vara under den senare delen av resan, annars som sagt, borde snön ha smält i bilen?

Att det är snö under skorna, gör att man kan misstänka att GM har redan från början tagit av skorna i hamnen, innan resan till havet. Annars borde ju snön smält och med tanke på tid på dygnet, mycket svårare att plantera ut dem ( om det nu inte var någon annan som mekade med skorna efteråt?).

Ett långt skott: Någon har sett skorna, snott dom, hört historien, ställt ut dom för att man inte vill bli inblandad /misstänkt. Fast det låter inte så troligt.... Konstigt är det i alla fall.

Ja om snön trampats fast av henne så bör det ju vart så att det sker efter bilresan och att hon då skulle levt och kunna gå eller stå för egen maskin i alla fall.

Någon kan ju lyft dem när de sett dem och att det därefter klickar till att det kanske har med den försvunna tjejen att göra, och då ställer ned dem på något annan plats och annat sätt. För att man tycker det är obehagligt och sedan vill man inte höra av sig för att man rört dem som man inte borde?
Citera
2017-02-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
I mina ögon ser det inte ut som att spåna. Att han hela tiden (om han nu gjort det) hävdat, tog jag som att han hela tiden (om det stämmer) hävdat.

Man behöver inte tycka om mig, man är fri att tycka vad man vill om mig. Jag ber om källa när jag tycker att det behövs ändå. Som när jag citerade dig.
Men snälla rara du. Det står ju klart och tydligt att: OM han nu gjort det, det säger ju att jag "tänker högt"/spånar. Jag la inte fram fakta som du kan läsa i parntesen och ingen källa. Alla här skriver ju sina olika teorier om saker, det gör ju du med.

Ska vi börja ge källor även när man bygger en teori utifrån medias rapportering?

Jag tycker ingenting om dig men när du drar ut ett citat från mig och dessutom skriver något som jag aldrig skrivit, ja då börjar man att undra.
Citera
2017-02-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Men snälla rara du. Det står ju klart och tydligt att: OM han nu gjort det, det säger ju att jag "tänker högt"/spånar. Jag la inte fram fakta som du kan läsa i parntesen och ingen källa. Alla här skriver ju sina olika teorier om saker, det gör ju du med.

Ska vi börja ge källor även när man bygger en teori utifrån medias rapportering?

Jag tycker ingenting om dig men när du drar ut ett citat från mig och dessutom skriver något som jag aldrig skrivit, ja då börjar man att undra.

Jag försökte förklara för dig att jag misstolkade ditt inlägg, förstår du inte det?

Förtydligar:
min tolkning av det du skrev;
Att han hela tiden (om det stämmer) hävdat att han aldrig har sett Birna.

Det är brukligt att skriva på liknande sätt av verkliga uppgifter från t.ex media; "fakta" (om det är vad som skett) "fakta".

Det är inte ett dugg konstigt att jag bad om källa, det var befogat, så lägg ner.
Citera
2017-02-09, 17:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja om snön trampats fast av henne så bör det ju vart så att det sker efter bilresan och att hon då skulle levt och kunna gå eller stå för egen maskin i alla fall.

Någon kan ju lyft dem när de sett dem och att det därefter klickar till att det kanske har med den försvunna tjejen att göra, och då ställer ned dem på något annan plats och annat sätt. För att man tycker det är obehagligt och sedan vill man inte höra av sig för att man rört dem som man inte borde?

Inget som rapporterats, men det skulle ju kunna vara att skorna ställts ut i samband med biltvätten? Har man hört något om var detta skedde? Tyckte att jag läste att det gjordes i hamnen, efter inhandlandet. Och hur var vädret då?

Allt detta finns det övervakningsfilmer på.

Man kan ju tänka sig att skorna var kvar i bilen av olika anledningar. Kanske var det en tanke med det, kanske upptäckte han dem kvarglömda i bilen.

Under städningen slänger MGM ut bilmattor mm över skorna, så att de inte syns. Eventuell snö trycks in under sulorna.

Kanske glömde han dem i hamnen, kanske planterade han ut dem. Förmodligen får vi aldrig veta. Om inte övervakningsfilmen avslöjar något, vittne kommer fram eller GM erkänner. Irriterande.
Citera
2017-02-09, 18:37
Medlem
Citat:
notknapparen

Så när Birna försvann 14/1, verkade det som om det regnade (?), men när skorna hittades 16/1 var det snö under skosulorna? När de hittades verkar det på bildmaterialet som om det snöar.

http://www.dv.is/frettir/2017/1/17/fann-dr-martens-sko-i-kaldarseli-logreglan-hefur-lokad-svaedinu-og-verst-fretta/

Citat:
Á myndinni má sjá að snjór er undir sólanum á skónum en ekki var snjór á jörðu þegar hún týndist. Það er því ekki víst að um sé að ræða skóinn sem hún klæddist.

Samma text med google översättning:

Citat:
Bilden visar snön är upp till skosulan, men det var snö på marken när hon dog. Det är inte nödvändigtvis så att skon hon bar.
Samma som ovan med google översättning

Rätt översättning är alltså:

"På bilden kan man se att det finns snö under skosulan men det fanns inte snö på marken när hon försvann. Det är därför inte säkert att detta är skorna som hon bar."

Dock är det bekräftat att det var hennes skor.

Tyckte mig se på bilden av skorna att det var snö runt om dem också, vädret på Island kan gå vilt till och blir inte förvånad om det har snöat så att det packats inne i sulmönstret.
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-09 kl. 18:50.
Citera
2017-02-09, 19:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Rätt översättning är alltså:

"På bilden kan man se att det finns snö under skosulan men det fanns inte snö på marken när hon försvann. Det är därför inte säkert att detta är skorna som hon bar."

Dock är det bekräftat att det var hennes skor.

Tyckte mig se på bilden av skorna att det var snö runt om dem också, vädret på Island kan gå vilt till och blir inte förvånad om det har snöat så att det packats inne i sulmönstret.

Tack! Mycket mer begripligt!
Citera
2017-02-09, 19:22
Medlem
Eller så kan skorna vara placerad i hamnen på ett senare tidspunkt. Men då måste T ha haft medhjälpare. T åkte ut med båten på eftermiddagen. En medhjälpare har kommit in efter att NO lämnades vid båten, en medhjälpare som senare lämnade skorna i hamnen.

Jag tror det var skorna i hamnen som först ledde fram til Polar Na*noq, om det var så att skorna blev placerad nära båten är det svårt att förstå meningen. Kanske glömde han dem när han städade bilden. Han verkade ha en stressig morgon.

Man kan undras vart hennes kläder finns.
Troligen någon stans på Island, för i båten har väl polisen letat.
Eller kanske kläderna är nedsänkt i havet.
Citera
2017-02-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag försökte förklara för dig att jag misstolkade ditt inlägg, förstår du inte det?

Förtydligar:
min tolkning av det du skrev;
Att han hela tiden (om det stämmer) hävdat att han aldrig har sett Birna.

Det är brukligt att skriva på liknande sätt av verkliga uppgifter från t.ex media; "fakta" (om det är vad som skett) "fakta".

Det är inte ett dugg konstigt att jag bad om källa, det var befogat, så lägg ner.
Men om media skriver "om det nu skett" så ÄR det ingen fakta, fortfarande.

Dessutom är jag ingen media, utan vi alla skriver i ett forum, debatteringsforum där man framför sina tankar, åsikter, idéer funderingar, frågor osv.

Citerar man en tidning/media DÅ krävs källhänvisning till det man citerar eller hänvisar till.

Återigen var det bara mina funderingar, vilket gick att läsa i min text.

Jag lägger ner. End of the road känns det som.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-02-09 kl. 19:33.
Citera
2017-02-09, 20:00
Medlem
Citat:
Inget som rapporterats, men det skulle ju kunna vara att skorna ställts ut i samband med biltvätten? Har man hört något om var detta skedde? Tyckte att jag läste att det gjordes i hamnen, efter inhandlandet. Och hur var vädret då?

Allt detta finns det övervakningsfilmer på.

Man kan ju tänka sig att skorna var kvar i bilen av olika anledningar. Kanske var det en tanke med det, kanske upptäckte han dem kvarglömda i bilen.

Under städningen slänger MGM ut bilmattor mm över skorna, så att de inte syns. Eventuell snö trycks in under sulorna.

Kanske glömde han dem i hamnen, kanske planterade han ut dem. Förmodligen får vi aldrig veta. Om inte övervakningsfilmen avslöjar något, vittne kommer fram eller GM erkänner. Irriterande.

Jo så var min tanke också, men det där att snön under sulorna uppgavs vara förbryllande relaterat till hur vädret var när hon sist sågs fick mej att fundera över om de menas att det ser ut som den är packad, som någon gått i dem? Men så kanske inte avses (?).

Ursäkta dum fråga men var fan är fyren och mer specifikt platsen där hon hittades, om man exempelvis relaterar i uppskattat avstånd från Ölfusas utlopp (och riktning. Jag sitter med en jävla kartbok som väger fem kg som visar diverse typ av terräng på land och havsdjup utanför kusten men fyren är inte utmärkt.

Lite spooky sammanträffande dock, väster om Ölfusa är terrängen av typ lava fält och sand/grusdyner men tvärsöver Ölfusa, österut är det som träskmarkområden. Från Reykjavik till ungefärlig plats hon hittades är det ca 60km tur och retur. Ungefär den sträcka Emilie Meng transpirterades i enkel riktning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in