2017-05-21, 19:29
Medlem
smoerreboms avatar
Inte järnkoll på hur obama snackade i de här sammanhangen men det finns ju en hel del tuffa delar i talet, jag gillar att han spelar bollen till muslimerna, det är de som avgör hur det här kommer sluta, det finns ju flera delar där han uttrycker att amerika ställer krav på dem. Lite väl överseende o rent allmänt mkt smörande för Saudi och Gulfen men det är ju första besöket därnere, det är inte läge att skrika stop funding you mosques in our countries liksom

Får se om det kommer lite balanserade analyser på detta sen. Jag såg att DN direkt väljer att relatera talet till vad han sagt i valrörelsen (typiskt för svensk MSM att hela bevakningen styrs av deras antipati för Trump) istället för att jämföra det med den tidigare administrationens mellanösternpolitik som ju är det som är det viktiga.

Gubbarna verkar ha det bra där i lokalen med folk som serverar kaffe, är det nötter, dadlar o choklad de har på borden?
2017-05-21, 19:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Efter det talet kan jag svårligen tänka mig att Trump tänkt nåt annat än bryta upp The Iran deal?

Vad är det onda blodet mellan Saudi och Iran?

Sunni vs Shia...Iran är Shia muslimer medan Saudi är Sunni samt whaba eller vad det heter.

Det är lite som katoliker och protestanter om jag minns det rätt kan vara katoliker och ortodoxa greker också...

(Edit)

Den viktigaste skillnaden är att jag har för mig att Shia är lite mer "slapp" med sharia lagarna, vet åtminstone att Iran är på god väg att sekulariseras igen men via gräsrötterna och efter att EU och USA lättade på snaran så har de (Iran) även dragit ner på "död åt amerika" retoriken.
Senast redigerad av Ondahamstern 2017-05-21 kl. 20:00.
2017-05-21, 20:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Hmm kan detta vara för att Trump vill pissa på Obama? Jag menar Trump pissade ju på hotell sängen Obama skulle till/varit i. Obama dissade Saudi och gav till Iran. Trumps kanske bara vill bryta upp The Iran deal för att göra det Obama gjort ogjort? Typ som Obamacare..
Tror jag inte. Eller mer specifikt, jag tror inte att Obama dissade Saudi. Det kanske uppfattades så när han även tog hänsyn till den andra parten, Iran.
2017-05-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Inte järnkoll på hur obama snackade i de här sammanhangen men det finns ju en hel del tuffa delar i talet, jag gillar att han spelar bollen till muslimerna, det är de som avgör hur det här kommer sluta, det finns ju flera delar där han uttrycker att amerika ställer krav på dem. Lite väl överseende o rent allmänt mkt smörande för Saudi och Gulfen men det är ju första besöket därnere, det är inte läge att skrika stop funding you mosques in our countries liksom

Obama nämnde responsibility flera gånger i sitt tal men använde inte ordet terrorism en endaste gång fast han tog upp 9/11. Trump sa inget om 9/11 antagligen för att de ansvariga var saudis. Mycket smörande i Obamas tal också. Hör till saken. Trump pratade i alla fall om terrorism.

Obamas Kairo-tal här.

http://www.nytimes.com/2009/06/04/us/politics/04obama.text.html
2017-05-21, 20:25
Medlem
Vad gäller krig och fred så har Trump redan outsourcat den frågan till militärerna. Nu får vi se hur den amerikanska armén ser på Iran. Ska de börja bomba direkt då de fått fria händer? Man ska aldrig överlåta sådant åt militärerna. Läste en intressant artikel av en army veteran. Han skrev bland annat.

After much positive and often fawning news coverage in the wake of his recent Tomahawk missile strike in Syria, it’s hard to imagine that the president won’t grant the generals’ wishes. In fact, he has already reportedly turned over decision-making on U.S. troop levels in Syria and Iraq to them. And yet it should be obvious enough that more of the same, without even the semblance of credible alternatives or dissenting voices, is an innovation-stifling loser of an option. Fifteen years later, it doesn’t take a genius to know that something about U.S. strategy hasn’t been and isn’t working.

http://www.salon.com/2017/05/19/theres-a-problem-with-trusting-the-generals-to-handle-war_partner/
2017-05-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Får se om det kommer lite balanserade analyser på detta sen. Jag såg att DN direkt väljer att relatera talet till vad han sagt i valrörelsen (typiskt för svensk MSM att hela bevakningen styrs av deras antipati för Trump) istället för att jämföra det med den tidigare administrationens mellanösternpolitik som ju är det som är det viktiga.

Gubbarna verkar ha det bra där i lokalen med folk som serverar kaffe, är det nötter, dadlar o choklad de har på borden?

Jag tycker inte medias dagspolitiska analyser ska handla om historiska inslag i någon större utsträckning. Det här handlar om en president som är president i dag och därför så synas han i sömmarna. Varför skulle det handla om hat?

Vad är det hatfulla i att påpeka hur Trump flippfloppat i denna fråga?

Att ta upp det tycker jag ger djup i vad Trump talat om i dag och även senare hur han om han ändrar retorik när han väl kommit hem igen.

Sen i talet så förstår jag inte vad han menade med att de muslimska ledarna ska skicka ut extremisterna i rymden? Blir inte det lite dyrt. Och hur tänkte Trump om de ledare som satt där som är extremistiska själva då? Ska de skicka ut sig själva i rymden?
2017-05-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Obama nämnde responsibility flera gånger i sitt tal men använde inte ordet terrorism en endaste gång fast han tog upp 9/11. Trump sa inget om 9/11 antagligen för att de ansvariga var saudis. Mycket smörande i Obamas tal också. Hör till saken. Trump pratade i alla fall om terrorism.

Obamas Kairo-tal här.

http://www.nytimes.com/2009/06/04/us/politics/04obama.text.html

Trump pratade om 9/11.
2017-05-21, 20:28
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybernetics.Visor
den smutsiga jävla clown boyen sitter där brevid terroristerna...peace makern som skulle sluta meddla i mellanöstern...har precis skrivit en deal för upp till 320 miljarder dollar för en fjuttig 40 miljarder infrastruktur deal....och det här ska vara den sk "great negotiator".......skrattretande...jävla clown boy...nu kommer flip floppen på radical islamic terrorism....assad kommer pekas ut som en extremist medans donnie gosar med dom som sponsrar med terrorism mest i hela världen....
El presidente bugar nu även för IS-light. Ett varmt grattis till alla er som sa att Trump aldrig skulle "buga till Saudiarabien". Byxorna nere.
Trumpeten har nog även blivit kysst av Salman bin Abdul Aziz

https://twitter.com/ChrChristensen/status/866000770621157376
2017-05-21, 20:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
El presidente bugar nu även för IS-light. Ett varmt grattis till alla er som sa att Trump aldrig skulle "buga till Saudiarabien". Byxorna nere.

Om han bugar inför IS. Varför höll han ett tal då där han gav fingret lite fint, till Islam?
2017-05-21, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky

jag såg allt.......allt ifrån svärddansen till teleprompter talet...globala allianser och säkerhet, iran och assad är terrorister....samma gamla trick ifrån military industrial complex....terrorism och extremism slängde han runt mycket....men vilka är dom här terroristerna clown boy donnie?...för han menar ju inte MIC eller alla headchoppers som han dansade med.....imorgon blir det israel....fy fan vad jag kommer att garva när han ska be framför muren...allt en show allt en plan....buga inför dina mästare clown boy....förbannade jävla puppet...
2017-05-21, 20:46
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Utan Assad vid makten hade Saudiarabien aldrig behövt agera.
Du får det att låta som om Saudiarabien agerar rationellt, eller att Saudiarabien har giltiga intressen. Som om Saudiarabien vore någon slags räddare i nöden som alltid bekämpar orättvisor och skyddar de utsatta och svaga. Att Saudiarabien är en av Assad's fiender innebär att Assad är en god man. Saudiarabien är ett olagligt skurkland och har inget som helst existensberättigande, så att Saudiarabien skulle "behöva agera" mot Assad, det är bara trams och desinformation.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om han bugar inför IS. Varför höll han ett tal då där han gav fingret lite fint, till Islam?
Saudiarabien och ISIS är typ samma sak. Att sitta och fördöma ISIS samtidigt som man snackar om hur Saudiarabien är ett positivt föredöme osv, då menar man inte direkt allvar med att bekämpa ISIS. Trump kommer helt enkelt inte bekämpa ISIS. Till och från kommer han höja rösten lite mot ISIS i hans olika resor till Saudiarabien, men mer än så blir det inte.

Donald Cuck är inte USA:s president, han är helt enkelt puppet Trump.

Edit:

För övrigt bör det påpekas att kungen av Saudiarabien ser inte bara ut som en människokarikatyr, han ser även ut som en untermenschen; riktigt jävla ful ärkeskurk. Att Trump överhuvudtaget sitter där och spenderar tid på och tar en sådan ful arabterrorist på allvar, det säger rätt mycket om vilken bisarr värld vi lever i.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-05-21 kl. 21:00.
2017-05-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du får det att låta som om Saudiarabien agerar rationellt, eller att Saudiarabien har giltiga intressen. Som om Saudiarabien vore någon slags räddare i nöden som alltid bekämpar orättvisor och agerar mot och tar risker för de utsatta och svaga. Att Saudiarabien är en av Assad's fiender innebär att Assad är en god man. Saudiarabien är ett olagligt land och har inget som helst existensberättigande, så att Saudiarabien skulle "behöva agera" mot Assad är bara trams.

Saudiarabien och ISIS är typ samma sak. Att sitta och fördöma ISIS samtidigt som man snackar om hur Saudiarabien är ett positivt föredöme osv, då menar man inte direkt allvar med att bekämpa ISIS. Trump kommer helt enkelt inte bekämpa ISIS. Till och från kommer han höja rösten lite mot ISIS i hans olika resor till Saudiarabien, men mer än så blir det inte.

Donald Cuck är inte USA:s president, han är helt enkelt puppet Trump.

Helt rätt!

Donald Trump är en showman och girig businessman av värsta sort som bara tänker profit och personlig vinning för sig själv och sina mäktiga vänner. Du kan sätta Gordon Gekko på den posten och resultat blir detsamma.

Trump har lyckats charma oss alla, då vi lidit av politiker som Clinton, Bush, Reagan, Obama osv. Folk drömde om det omöjliga och overkliga som Trump så fint lade fram med sina lögner.

Numera så är Trump inte särskilt rolig och han verkar väldigt begåvad och direkt korkad med sina tomma floskler.

Donald Trump är en marionett åt den ljusskygga superelit som styr USA och stora delar av världen.

Trump sitter i samma båt som kärringen Clinton och resten av politrukgänget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in