2017-05-21, 17:22
Medlem
Källan till mycket av terrorismen är ju att USA och väst leker världspolis och mördar oskyldiga med bombningar. ISIS och deras anhängare ser USA som terrorister.

Talet var bra, men jag tror inte araberna vill spela på samma arena som USA, helt enkelt.
2017-05-21, 17:26
Medlem
We shall over come ...

sjunget av en totalt tondöv person.

Att uppmuntra dem att döda de som de anser är dumma är väl fånigt?
2017-05-21, 17:30
Medlem
Hela Trumps Riyadh tal transkriberat på facebook.

https://www.facebook.com/DonaldTrump/posts/10159172888005725
2017-05-21, 17:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaplayer
Källan till mycket av terrorismen är ju att USA och väst leker världspolis och mördar oskyldiga med bombningar. ISIS och deras anhängare ser USA som terrorister.

Talet var bra, men jag tror inte araberna vill spela på samma arena som USA, helt enkelt.

Med tanke på att de redan idag spelar på en annan nivå så är det bara o anta att inget lär ändras, att han utmålar Iran som den största boven och någon som måste blockeras hjälper knappast till någon fred
2017-05-21, 17:34
Medlem
Trump om Iran och Syrien. Jösse. Ingenting har förändrats. Blivit värre. Iran expert Trita Parsi tweetat att det är så här Irak-kriget startade. Citerar från transcript.

Starving terrorists of their territory, their funding, and the false allure of their craven ideology, will be the basis for defeating them.
But no discussion of stamping out this threat would be complete without mentioning the government that gives terrorists all three—safe harbor, financial backing, and the social standing needed for recruitment. It is a regime that is responsible for so much instability in the region. I am speaking of course of Iran.
From Lebanon to Iraq to Yemen, Iran funds, arms, and trains terrorists, militias, and other extremist groups that spread destruction and chaos across the region. For decades, Iran has fueled the fires of sectarian conflict and terror.
It is a government that speaks openly of mass murder, vowing the destruction of Israel, death to America, and ruin for many leaders and nations in this room.
Among Iran’s most tragic and destabilizing interventions have been in Syria. Bolstered by Iran, Assad has committed unspeakable crimes, and the United States has taken firm action in response to the use of banned chemical weapons by the Assad Regime – launching 59 tomahawk missiles at the Syrian air base from where that murderous attack originated.
2017-05-21, 17:34
Bannlyst
mic ger sig inte förens dom får sitt krig med iran och assad...samtidigt så står clownen och pratar om mänskliga rättigheter i det land som sponsrar terroristerna mest...helt jävla sjukt vilken sjuk värld man lever i....skam på er i tråden som jublar....ni är totalt jävla blinda.
2017-05-21, 17:53
Medlem
Jaha. Nu träter folk om Trump verkligen sa islamist extremism eller bara extremism. En påstår att han sa islamic extremism och att det skulle vara en annan sak. I transcript säger han islamist men det kan även vara så att han inte direkt talade ur manus och utelämnade saker. Man vet ju inte om denna transcript är det skrivna talet som delades ut till journalisterna före talet eller om den här transkriberats från videon. Det finns bra sådana program som media använder.

2017-05-21, 18:01
Medlem
Och så slår Trump fast guidelines för USAs utrikespolitik. Principled Realism är det som gäller nu. Citerar från talet.

For our part, America is committed to adjusting our strategies to meet evolving threats and new facts. We will discard those strategies that have not worked—and will apply new approaches informed by experience and judgment. We are adopting a Principled Realism, rooted in common values and shared interests.

Our friends will never question our support, and our enemies will never doubt our determination. Our partnerships will advance security through stability, not through radical disruption. We will make decisions based on real-world outcomes – not inflexible ideology. We will be guided by the lessons of experience, not the confines of rigid thinking. And, wherever possible, we will seek gradual reforms – not sudden intervention.
We must seek partners, not perfection—and to make allies of all who share our goals.

No radical disruption. Innebär det slutet på colour revolutions? Det som Obama spred. Och gradvisa reformer, innebär det att det nu är slut på revolutioner och avsättande av statshuvuden i andra länder som var Hillarys metod. Och Trump vill ha partners, inte perfektion. Innebär det att det är inte längre obligatoriskt med Pride Parader i de länder som USA ska samarbeta med.
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2017-05-21 kl. 18:06.
2017-05-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En påstår att han sa islamic extremism och att det skulle vara en annan sak. I transcript säger han islamist.

Och jag fick förklaringen vad som är skillnaden mellan islamic och islamist.

Islamic refers to Islam in general.Islamist is someone who believes Islam should influence political systems,infers fundamentalism,militancy
2017-05-21, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Med tanke på att de redan idag spelar på en annan nivå så är det bara o anta att inget lär ändras, att han utmålar Iran som den största boven och någon som måste blockeras hjälper knappast till någon fred
Där måste jag hålla med dig. Jag avråder starkt från att ta någon ställning i MÖ om man vill medverka till fred där. Att utesluta någon av parterna och samtidigt stödja andra med vapen och pengar kommer inte att få slut på den över tusenåriga konflikten mellan shia och sunni, för att inte tala om judarna. Tyvärr är det en stor risk att en riktigt stor konflikt utbryter och det är inte säkert att det blir Iran som blir förloraren i en sådan. Det säger jag då man trots allt måste medge att samhället där är mer utvecklat än i arabstaterna där man fortfarande i mångt och mycket befinner sig på en medeltida nivå.
2017-05-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där måste jag hålla med dig. Jag avråder starkt från att ta någon ställning i MÖ om man vill medverka till fred där. Att utesluta någon av parterna och samtidigt stödja andra med vapen och pengar kommer inte att få slut på den över tusenåriga konflikten mellan shia och sunni, för att inte tala om judarna. Tyvärr är det en stor risk att en riktigt stor konflikt utbryter och det är inte säkert att det blir Iran som blir förloraren i en sådan. Det säger jag då man trots allt måste medge att samhället där är mer utvecklat än i arabstaterna där man fortfarande i mångt och mycket befinner sig på en medeltida nivå.
Hmm kan detta vara för att Trump vill pissa på Obama? Jag menar Trump pissade ju på hotell sängen Obama skulle till/varit i. Obama dissade Saudi och gav till Iran. Trumps kanske bara vill bryta upp The Iran deal för att göra det Obama gjort ogjort? Typ som Obamacare..
2017-05-21, 19:26
Medlem
Efter det talet kan jag svårligen tänka mig att Trump tänkt nåt annat än bryta upp The Iran deal?

Vad är det onda blodet mellan Saudi och Iran?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in