Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-19, 16:24
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Skolorna måste inte ha sexualundervisning. Och det kan ju vara det som gör att de har höga tal av tonårsgraviditeter. Jag säger inte att det är så, men det ser ut som en tanka i alla fall. Kan alltså finnas en koppling här.

Sen i USA så ju både undervisning och föräldrars och kyrkors vägledning att man ska undvika sex. Och jag tror det inte alls är effektivt för hur man skyddar sig när man har sex.

Och USA, och Alabama i synnerhet menar att man ska vänta med sex tills man gifter sig.










https://www.al.com/news/2019/04/alab...ation-law.html
1: Nää kan jag inte tänka mig. Jag tror varenda människa i västvärlden vet hur barn blir till. Iallafall över 8 års ålder. Det även utan att sex nämns utan ett ord i skola.

2: Ja naturligtvis är råd att undvika sex för att undvika oönskad graviditet meningslöst om rådet inte efterlevs.

Oavsett vad föräldrar, skola eller kyrka säger eller inte säger i nämnda fall så tror jag man vet detta ändå. Åtminstone dom som inte är totalt utvecklingsstörda.
Citera
2019-05-19, 17:28
  #146
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
1: Nää kan jag inte tänka mig. Jag tror varenda människa i västvärlden vet hur barn blir till. Iallafall över 8 års ålder. Det även utan att sex nämns utan ett ord i skola.

2: Ja naturligtvis är råd att undvika sex för att undvika oönskad graviditet meningslöst om rådet inte efterlevs.

Oavsett vad föräldrar, skola eller kyrka säger eller inte säger i nämnda fall så tror jag man vet detta ändå. Åtminstone dom som inte är totalt utvecklingsstörda.

1. Det finns gott om fall där folk genuint inte vet hur fortplantning funkar, bland annat de som inte vet hur man förhindrar graviditet just för att de inte har fått lära sig om hur kondomer funkar.

2. De stater som lär ut abstinens är även de som har flest ungdomar som föder barn, vill man verkligen hindra tonåringar från att bli gravida så gör man det genom att lära dem a hur man hindrar det.

Du får tänka på att saker som vi tar för givet här i Sverige rent kunskapsmässigt inte alltid är så i andra länder.
Citera
2019-05-19, 17:37
  #147
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Varför förbud mot abort? Är det inte bättre att vi inför obliatorisk istället vid vissa tillfällen?
Citera
2019-05-19, 18:38
  #148
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Jo, det där med pro-life känns lite tveksamt när Alabama rankas som den sämsta staten i hela USA sett till utbildning och man verkställer dödsstraff...

Talibama...
Dom är egentligen inte prolife, de gillar probirth, vad som sen händer barnen struntar de helt i.
Ingen satsning på skolor, mödrsvård etc, för fattiga innevånare.
Men föda ska dom djävlarna.
Citera
2019-05-19, 18:40
  #149
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför förbud mot abort? Är det inte bättre att vi inför obliatorisk istället vid vissa tillfällen?
Du får fråga Donalds egna parti, för retroaktiv abort tycks republikanerna i alla fall inte ha nåt emot.
https://www.latimes.com/opinion/ente...516-story.html
Citat:
Alabama’s antiabortion governor urges respect for life, will oversee a 7th execution
And six weeks after she was sworn into office, Ivey signed into law a measure shortening the appeals process for capital offense, a move that makes it more likely the state will execute the innocent.
Citera
2019-05-19, 19:01
  #150
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Du får fråga Donalds egna parti, för retroaktiv abort tycks republikanerna i alla fall inte ha nåt emot.
https://www.latimes.com/opinion/ente...516-story.html

Så länge Lord Trump har sagt sitt så är jag nöjd. Men jag tycker ändå att man borde ha obilatorisk abort för illegal aliens.
Citera
2019-05-19, 19:51
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Du får fråga Donalds egna parti, för retroaktiv abort tycks republikanerna i alla fall inte ha nåt emot.
https://www.latimes.com/opinion/ente...516-story.html
Alabama är en kulturelt väldigt efterbliven stat som det mesta av den djupa södern är.
__________________
Senast redigerad av Barbe 2019-05-19 kl. 20:10.
Citera
2019-05-28, 15:12
  #152
Medlem
Citat:
WASHINGTON—The passage of anumber of state laws severely restricting abortion is intensifying a national fight over the issue on Capitol Hill and in the 2020 battle for control of Congress. Abortion-rights supporters are using the stateactions,including an Alabama law effectively outlawing abortion, to mobilize Democratic voters. Some Republicans see the issue as playing to their advantage by rallying public support against procedures done later in a pregnancy.

Wall street journal


Det finns många som kan ändra ståndpunkt när ämnet diskuteras mer ingående. Beror på vilken ståndpunkt de har som ändrar sig för hur det hela utvecklar sig. Man vet inte heller hur länge frågan räcker, men på något sätt så är det här en fråga som djupt påverkar familjer så det borde pågå ett bra tag.
Citera
2022-06-24, 16:37
  #153
Medlem
Anon19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hejsan.

Jag har hort att hogsta domstolen nu efter Trumps vinst i majoritet kommer att bests utav republikaner, och att det i och med det finns en risk att man inskranker kvinnors abortratt vilket aven ar nagot Trump pratat om.

Hur stor ar risken att vi kommer se en forandring i den amerikanska abortlagen under Donald Trump?

Han har aven pratat om att sluta finansiera Planned Parenthood som hjalper manga unga kvinnor.

Mvh,

Barry

Domare utsedda av Trump har nu upphävt aborträtten ser ut som https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-roe-vs-wade
Citera
2022-06-24, 16:51
  #154
Medlem
seppolundgrens avatar
Jag hoppas att detta leder till lättja och passivitet hos de republikanska väljarna, och total ilska hos demografin suburban women, samt POC.
Citera
2022-06-24, 16:53
  #155
Medlem
Caloviuss avatar
Rätten till fostermord är imaginär, liksom annan rätt till mord.
Det är barnet som har rätt till lagens skydd i fråga om sitt liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback