Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-13, 00:39
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
I så fall hade han uttryckt sig lika vagt som Bush, McCain eller Romney som under sin tid som guvernör i Massachusetts godkände subventionerade aborter efter att han hade ändrat åsikt. Trump kommer att anstränga sig mer än någon annan republikansk president för att få till skärpta abortlagar kanske inte tillräckligt men ändå.
Du har tydligen inte fattat att det är Trumps stil att kraftigt överdriva. I verkligheten tror jag tvärtom att han är en av de minst republikana presidenterna någonsin.

Han har heller ingenting emot starkare välfärd, strängare vapenlagar, eller Barack Obama och Hillary Clinton, för att ta några andra exempel.

Folk tror att USA har fått sin extremaste höger-president någonsin, men egentligen är han bara en vanlig demokrat som älskar att säga provocerande saker.
Citera
2016-11-13, 01:18
  #26
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Du har tydligen inte fattat att det är Trumps stil att kraftigt överdriva. I verkligheten tror jag tvärtom att han är en av de minst republikana presidenterna någonsin.

Vi får se om några år.
Citera
2016-11-13, 05:37
  #27
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart

Svenskar gör alltså misstaget stt tro att vallöften är löften. Inte undra på att politikerföraktet är stort i USA om det ses som helt naturligt att vallöften är lögner.

Ungefär så ja
Citera
2016-11-13, 05:51
  #28
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Högsta domstolen hade redan en republikanskt tillsatt majoritet fram tills i februari i år då Scalia dog. Ändå så har domstolen inte rört aborträtten men däremot röstat igenom vänstertrams som homoäktenskap.
Det är ju iofs välkänt att Kennedy är "demokrat" när det kommer till Roe v. Wade, oavsett vem som tillsatt honom. Det saknades alltså en tokstolle. Men det kan mycket väl bli ändring på det om RBG trillar av pinn snart, och eftersom kärringen är typ 200 bast är risken påtaglig.
Citera
2017-01-25, 21:48
  #29
Medlem
BarryHeros avatar
Nu är vi där!

Citat:
UNITED NATIONS -- President Donald Trump has massively expanded the ban on providing federal money to international family planning groups that perform abortions or provide abortion information to all organizations receiving U.S. global health assistance.

http://www.cbsnews.com/news/trump-ex...al-health-aid/
Citera
2017-01-25, 22:53
  #30
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hejsan.

Jag har hort att hogsta domstolen nu efter Trumps vinst i majoritet kommer att bests utav republikaner, och att det i och med det finns en risk att man inskranker kvinnors abortratt vilket aven ar nagot Trump pratat om.

Hur stor ar risken att vi kommer se en forandring i den amerikanska abortlagen under Donald Trump?

Han har aven pratat om att sluta finansiera Planned Parenthood som hjalper manga unga kvinnor.

Mvh,

Barry
Det finns stora möjligheter att Trump kommer få utse fyra domare till supreem court, då en dött och tre är över 80 år. Finns stora möjligheter att Roe v Wade rivs upp. Detta kommer leda till att fattiga svarta kommer öka sin nativitet något enormt, vilket naturligtvis leder till problem. Jag hoppas de låter lagen stå fast.

Planned Parenthood kommer fortsatt vara finansierat, men troligtvis kommer federala pengar sluta gå till att finansiera aborter (PPH gör mycket annat också). Det blir helt enkelt upp till delstaterna att besluta själva.
Citera
2018-07-10, 08:49
  #31
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det finns stora möjligheter att Trump kommer få utse fyra domare till supreem court, då en dött och tre är över 80 år. Finns stora möjligheter att Roe v Wade rivs upp. Detta kommer leda till att fattiga svarta kommer öka sin nativitet något enormt, vilket naturligtvis leder till problem. Jag hoppas de låter lagen stå fast.

Planned Parenthood kommer fortsatt vara finansierat, men troligtvis kommer federala pengar sluta gå till att finansiera aborter (PPH gör mycket annat också). Det blir helt enkelt upp till delstaterna att besluta själva.
Nu har den konservative Brett Kavanaugh tillsatts (eller ja han ska väl bli godkänd först) och han har tydligen inte för avsikt att rucka på Roe Vs. Wade: https://www.c-span.org/video/?c47385...de-abomination
Citera
2018-07-10, 09:08
  #32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nu har den konservative Brett Kavanaugh tillsatts (eller ja han ska väl bli godkänd först) och han har tydligen inte för avsikt att rucka på Roe Vs. Wade: https://www.c-span.org/video/?c47385...de-abomination
Nej, det är bara skrämselpropaganda från Demokraterna. Vad som borde göras är att upphäva Roe v. Wade och återföra frågan till delstatsnivå där den hör hemma. Tänk er om EU centralt hade tagit ett sådant beslut i tidernas begynnelse. Då hade vi inte haft något EU. Möjligtvis med mycket få länder.
Citera
2018-07-10, 09:12
  #33
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är bara skrämselpropaganda från Demokraterna.
Ja, det har varit min misstanke på sistone.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad som borde göras är att upphäva Roe v. Wade och återföra frågan till delstatsnivå där den hör hemma.
Varför vore det bättre om denna fråga sköts på delstatsnivå? Är det av rent principiella anledningar? Jag förstår inte EU-jämförelsen.
Citera
2018-07-10, 09:28
  #34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Ja, det har varit min misstanke på sistone.


Varför vore det bättre om denna fråga sköts på delstatsnivå? Är det av rent principiella anledningar? Jag förstår inte EU-jämförelsen.
Aborträtten måste ner på så låg nivå som möjligt. Helst ska kvinnorna själva avgöra frågan. En sådan moralisk, etisk och för många ytterst kontroversiell fråga måste ha förankring i samhället. Tas beslutet högt upp som man gjort i USA kommer det att bara leda till permanenta polariseringar och eviga konflikter. Frågan måste få tid att mogna helt enkelt.

Vad som skulle ske i USA om nu frågan återförs till delstatsnivå är att vissa stater kommer att införa stora begränsningar eller rent av förbud. Det må så vara men den situationen kommer inte att bestå då de stater som gör så förlorar dragningskraften från framförallt högutbildade kvinnor och även män. Med tiden kommer det att jämna ut sig och man får en normal abortlagstiftning ungefär som vi har i andra utvecklade länder, vilket inte är fallet i USA. Det är en högst olycklig situation som bara har skapat elände och konflikter. Kom ihåg att aborträtten inte har varit självklar i många länder i Europa och fortfarande är i vissa. I Västtyskland var det så och det var en stor knäckfråga vid återföreningen med Östtyskland. Se hur vi har idag där även Irland snart har en vettig lagstiftning och jag är övertygad om att även Polen får en sådan med tiden.


Min principiella ståndpunkt dock är att jag inte har med saken att göra som man utan det här är en fråga för kvinnorna vilka jag har helt och hållet förtroende för att de kan hantera frågan på bästa sätt.
Citera
2018-07-10, 10:12
  #35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aborträtten måste ner på så låg nivå som möjligt. Helst ska kvinnorna själva avgöra frågan. En sådan moralisk, etisk och för många ytterst kontroversiell fråga måste ha förankring i samhället. Tas beslutet högt upp som man gjort i USA kommer det att bara leda till permanenta polariseringar och eviga konflikter. Frågan måste få tid att mogna helt enkelt.

Vad som skulle ske i USA om nu frågan återförs till delstatsnivå är att vissa stater kommer att införa stora begränsningar eller rent av förbud. Det må så vara men den situationen kommer inte att bestå då de stater som gör så förlorar dragningskraften från framförallt högutbildade kvinnor och även män. Med tiden kommer det att jämna ut sig och man får en normal abortlagstiftning ungefär som vi har i andra utvecklade länder, vilket inte är fallet i USA. Det är en högst olycklig situation som bara har skapat elände och konflikter. Kom ihåg att aborträtten inte har varit självklar i många länder i Europa och fortfarande är i vissa. I Västtyskland var det så och det var en stor knäckfråga vid återföreningen med Östtyskland. Se hur vi har idag där även Irland snart har en vettig lagstiftning och jag är övertygad om att även Polen får en sådan med tiden.


Min principiella ståndpunkt dock är att jag inte har med saken att göra som man utan det här är en fråga för kvinnorna vilka jag har helt och hållet förtroende för att de kan hantera frågan på bästa sätt.
Tack för svar. Det låter som en rimlig lösning.
Citera
2018-07-12, 03:11
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aborträtten måste ner på så låg nivå som möjligt. Helst ska kvinnorna själva avgöra frågan. En sådan moralisk, etisk och för många ytterst kontroversiell fråga måste ha förankring i samhället. Tas beslutet högt upp som man gjort i USA kommer det att bara leda till permanenta polariseringar och eviga konflikter. Frågan måste få tid att mogna helt enkelt.

Vad som skulle ske i USA om nu frågan återförs till delstatsnivå är att vissa stater kommer att införa stora begränsningar eller rent av förbud. Det må så vara men den situationen kommer inte att bestå då de stater som gör så förlorar dragningskraften från framförallt högutbildade kvinnor och även män. Med tiden kommer det att jämna ut sig och man får en normal abortlagstiftning ungefär som vi har i andra utvecklade länder, vilket inte är fallet i USA. Det är en högst olycklig situation som bara har skapat elände och konflikter. Kom ihåg att aborträtten inte har varit självklar i många länder i Europa och fortfarande är i vissa. I Västtyskland var det så och det var en stor knäckfråga vid återföreningen med Östtyskland. Se hur vi har idag där även Irland snart har en vettig lagstiftning och jag är övertygad om att även Polen får en sådan med tiden.


Min principiella ståndpunkt dock är att jag inte har med saken att göra som man utan det här är en fråga för kvinnorna vilka jag har helt och hållet förtroende för att de kan hantera frågan på bästa sätt.

Att få det på så låg nivå som möjligt, dvs hos individen är ju vad en nationell lagstiftning som tillåter abort gör.
Sådan lagstiftning innebär att det är individens val i hela landet.

Lägger du det på delstatliga nivå kommer det förbjudas i konservativa delstater och då ligga långt från det individuella valet.
Dessutom kommer det vara lagligt i andra delstater vilket leder till att folk kommer få resa för att utföra aborter vilket gör det till en klassfråga. Dvs fattiga i konservativa delstater kommer inte ha råd med abort medan de rika har det.

Med tanke på den dåliga ekonomiska mobiliteten i USA kommer detta leda till att de fattigaste personerna i de fattigaste(mest konservativa) delstaterna kommer att bli betydligt fler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback