2016-10-28, 19:20
Medlem
@MatgeekJohan Önskar du att du kunde livnära dig på filmer utan reklam och filmer utan sammarbeten med diverse företag? För som jag har tolkat det gör du dessa sammarbeten för att ens kunna livnära dig på youtube?
Citera
2016-10-28, 21:42
Medlem
RelicDeluxes avatar
Hej Johan

Gillar dina avsnitt som bara den men håller med att det blivit lite segt med förflyttningen från mat till ett mera av ettt prylprogram. Även om jag seåg att du laddat upp några kring käk. Förstår dock dina argument och tycker fortfarande att avsnitten håller hög kvalite och är underhållande på just det där sköna geek sättet.

Är det streethippies ugglor jag ser på dig ibland förresten?

Skulle vara intressant att se ett program där du testar hur långt man kan geeka med med en gryta och gjutjärnaspanna i fält. Ett friluftsmatavsnitt dvs. Hur ofta får man se en kokgrop i matlagnings tv så att säj...?

Håller även med dom flesta här att du gör ett bra jobb med att vara transparant i din marknadsföring, ska man kunna leva på nåt så måsta man vara lite sellout ibland. Men du är lagom sellout, det hedrar dig iaf.
Senast redigerad av RelicDeluxe 2016-10-28 kl. 21:49.
Citera
2016-10-28, 23:16
Medlem
Matgeek är den enda youtubern jag följer (som lägger upp eget material). Gillar faktiskt testerna mest, andra youtubers tenderar i nästan alla fall jag sett bygga sina filmer kring hyperaktivitet och dålig klippning medan älskar att du kör "klassisk" TV-stil. Det trots att jag är otroligt kass på matlagning.

Annars USPen för mig är "Mat för gamers", som jag verkligen vill prova snart. "Uppiffade vanlig mat" är en riktig hit för mig.

Kan såklart störa mig på långa sponsringsmeddelanden och branded content, men det verkar inte finnas någon bättre modell för att ta in intäkter på filmer just nu. (Patreon verkar inte så jättepoppis för tillfället). Dessutom är du, som tidigare nämnt, alltid transparent med det.

Det är nog mer de långa meddelandena jag kan störa mig på - branded content i sig tycker jag är rätt spännande om man gör det på rätt sätt (de flesta av dina) är ett sånt. Men förstår om det kan vara ett krav.

Fick tidigare ett lite arrogant intryck (mest från svaren i kommentarsfälten) men det har helt förändrats efter att ha läst tråden! Riktigt bra svar och resonemang i tråden, kudos för det.

Några frågor:

1. Du verkar ha många unga som tittar. Anpassar du vilka filmer du gör (eller inte gör) efter det? Undviker svordomar, eller vissa produkter?

2. Dina tidiga filmer har recept med mysig muzak när du tillagar, kan sakna det personligen. Är det ett aktivt val du gjort att köra med "berättarröst"?

3. Du har, så vitt jag vet, inte rest jättemycket utomlands i dina filmer. Är det något du vill göra mer (ex prova streetfood i Thailand) eller prioriterar du annat högre?

Keep going strong!
Citera
2016-10-29, 02:52
Medlem
Anberss avatar
Hejsan Johan, tittar på dina videor ibland men blir lite frustrerad över att du så onyanserat pratar om hur viktigt det är att köpa svenskt kött och liknande. Man "skapar" inte jobb genom att köpa inhemskt bara för att det är inhemskt, det man gör är att hålla kvar ineffektiv produktion i Sverige istället för att de som nu jobbar som bönder jobbar med något som mer effektivt kan produceras här. Givetvis kan man ju köpa närproducerat av andra skäl men att påstå att det stärker ekonomin och skapar skatteintäkter är djupt okunnigt. Har väldigt svårt att respektera folk som presenterar egna spekulationer och åsikter som fakta.
Citera
2016-10-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Hejsan Johan, tittar på dina videor ibland men blir lite frustrerad över att du så onyanserat pratar om hur viktigt det är att köpa svenskt kött och liknande. Man "skapar" inte jobb genom att köpa inhemskt bara för att det är inhemskt, det man gör är att hålla kvar ineffektiv produktion i Sverige istället för att de som nu jobbar som bönder jobbar med något som mer effektivt kan produceras här. Givetvis kan man ju köpa närproducerat av andra skäl men att påstå att det stärker ekonomin och skapar skatteintäkter är djupt okunnigt. Har väldigt svårt att respektera folk som presenterar egna spekulationer och åsikter som fakta.

Samtidigt är väl Svenskt kött bättre. Vem vill ha antibiotika i köttet.
Citera
2016-10-29, 17:14
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappaochmamma
Samtidigt är väl Svenskt kött bättre. Vem vill ha antibiotika i köttet.

Det var inte det jag vände mig emot. Hur är det med läsförståelsen?

Citat:
Givetvis kan man ju köpa närproducerat av andra skäl men att påstå att det stärker ekonomin och skapar skatteintäkter är djupt okunnigt.
Citera
2016-10-29, 23:03
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Nu har jag inte efterfrågat "ett recept varje dag" men jag tycker ju att en "MatGeek" bör fokusera på mat och inte "unboxing" (möjligen av köksutrustning då, men det är fortfarande oerhört tråkigt att se på), massa smygreklam i form av "tester", "Banktjänstedetox", älgjakt, Pokemon Go-spelande och liknande. Jag kommer knappt ihåg när du lagade mat sist. Om jag är schysst och räknar potatisgratängen som du mest snackade sönder så var det en vecka sen, annars börjar det väl närma sig ett halvår skulle jag gissa på.

Om du tjänar mer pengar på att "testa" saker och ting eller unboxa så är det ju bara säga att det är det du vill göra för att du vill tjäna pengar. Mycket till matkanal är det ju inte.
Mycket matrelaterade filmer nu på slutet. Även om det är en slump eller något slags världsrekord i lyhördhet så är det bra!

Älskar verkligen filmerna från Sorunda och andra filmer där lite mer udda råvaror figurerar.
Citera
2016-10-30, 09:25
Medlem
leinblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatgeekJohan
Fick en del skit för det där när det begav sig, men jag pallar inte hur Jonas kör med sina enkla lösningar och klyschor som egentligen inte ger några lösningar. Bara framställer honom som en reko snubbe. Fast han inte är det.

Det där har jag helt missat, går det att se/lösa om någonstans?

I övrigt tycker jag du håller bra nivå, den enda jag prenumererar på youtube faktiskt.
Citera
2016-10-30, 17:39
Medlem
Leipreachans avatar
Matgeekjohan! Kan du inte ta och testa olika irländska stouts och jämföra? Skulle vara kul
Citera
2016-10-31, 05:32
Medlem
Citat:

"Har väldigt svårt att respektera folk som presenterar egna spekulationer och åsikter som fakta" - snacka om att kasta sten i glashus...

"att hålla kvar ineffektiv produktion i Sverige"
Ja, en "ineffektiv" produktion som överlever betyder att slutkunden betalar ett högre pris. Vilket är en variant av "ökad konsumtion" som leder till stärkt ekonomi (och därmed högre skatteintäkter).
Och om både kund och försäljare är verksamma här så skapas då skatteintäkter bara i Sverige.
Citera
2016-10-31, 10:47
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"Har väldigt svårt att respektera folk som presenterar egna spekulationer och åsikter som fakta" - snacka om att kasta sten i glashus...

"att hålla kvar ineffektiv produktion i Sverige"
Ja, en "ineffektiv" produktion som överlever betyder att slutkunden betalar ett högre pris. Vilket är en variant av "ökad konsumtion" som leder till stärkt ekonomi (och därmed högre skatteintäkter).
Och om både kund och försäljare är verksamma här så skapas då skatteintäkter bara i Sverige.

Ja, du vet säkert bättre än den samlade yrkeskåren ekonomer... Att kunden betalar högre pris för samma vara innebär minskad köpkraft och leder verkligen inte till stärkt ekonomi. Tycker du att vi bör upprätta skyddstullar för all handel då? Tror du det skulle stärka ekonomin?
Citera
2016-11-06, 21:45
Medlem
Johan, den perfekta mediumbiffen vore najs om du kunde visa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här