2025-06-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Låt mig gissa...en flygkrasch som berott på att ex piloten väljer att göra ett självmord och medvetet ta med sig 120 passagerare in i döden...det har alla dessa 120 individer ansvar för, eller hur?
De borde noga undvikit:

- all form av umgänge med andra människor ( för ja alla människor kan vara potentiella mördare)
speciellt närstående ska de aktivt undvika...typ föräldrar, syskon, partners..
- all form av resande, med bilar, bussar, flygplan, tåg etc etc eftersom ja alla dessa kan drabbas av olyckor med dödlig utgång
- all form av rörelse utomhus, för där kryllar det av andra människor och fordon av alla de slag.

Inser du hur blåst du resonerar?

Du fattar ju inte ens hans poäng. Har kvinnor delvis ett ansvar för att förhindra att de blir utsatta för våldtäkt? Absolut. Varför? Jo, för olika beteenden kan öka/minska risken för våldtäkt. Det är ingen som säger att det är rimligt att kvinnor aldrig ska träffa män. Men de bör absolut undvika onödiga risker.

Onödiga risker handlar om att exempelvis åka taxi hem mitt på natten istället för att en kompis kör hem en. Det kan handla om att ta kvällspromenader istället för att ta promenader på dagen etc.

Vad hände med att kvinnor är mäns jämlikar? Om ni är mäns jämlikar så måste ni väl förstå banalt konsekvenstänk?

Att bete er helt omdömeslöst och sedan klaga på män. Det håller inte. I synnerhet inte om ni samtidigt hävdar att vi är jämlika. Även ni behöver ta ert ansvar. Visst är det så. Helt självklart.

Att bete sig som att världen är oändligt god och aldrig ta ansvar själv är att negligera vikten av ens egna handlingar för att minska risken för att bli våldtagen.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-06-24 kl. 15:11.
Citera
2025-06-24, 15:12
Medlem
Till er som ifrågasätter TI hos våldtäktsoffer, vad för slags studie skulle behövas för att ni skulle anse att det finns bevis för en sådan respons?
Citera
2025-06-24, 16:54
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Till er som ifrågasätter TI hos våldtäktsoffer, vad för slags studie skulle behövas för att ni skulle anse att det finns bevis för en sådan respons?

Det har redan nämnts i tråden. Observations/fältstudie, och det är naturligtvis inte genomförbart i praktiken. Det säger sig själv att det inte går att simulera en våldtäkt i ett laboratorium. Enkätstudier/självrapportering är även detta en ytterst olämplig metod, vilket jag också postat belägg för i tråden.

Min tolkning av den känslobaserade önskan att det skulle finnas en frysreaktion är att feminismen lurat kvinnor att de kan leva hur de vill utan konsekvenser och eget ansvarstagande. Det kan ingen göra, inte män heller. Lever man efter stundens nycker så blir det skadliga konsekvenser.

Kort sagt: frysreaktionen är ett alibi för att slippa ta ansvar för sitt sexualliv. Unga kvinnor har fått lära sig av feminismen att världen kretsar kring deras ego och deras önskningar. Så är det inte.
Citera
2025-06-24, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det har redan nämnts i tråden. Observations/fältstudie, och det är naturligtvis inte genomförbart i praktiken. Det säger sig själv att det inte går att simulera en våldtäkt i ett laboratorium. Enkätstudier/självrapportering är även detta en ytterst olämplig metod, vilket jag också postat belägg för i tråden.

Min tolkning av den känslobaserade önskan att det skulle finnas en frysreaktion är att feminismen lurat kvinnor att de kan leva hur de vill utan konsekvenser och eget ansvarstagande. Det kan ingen göra, inte män heller. Lever man efter stundens nycker så blir det skadliga konsekvenser.

Kort sagt: frysreaktionen är ett alibi för att slippa ta ansvar för sitt sexualliv. Unga kvinnor har fått lära sig av feminismen att världen kretsar kring deras ego och deras önskningar. Så är det inte.
Och om du nu hade varit läkare vilket du låtsas att är du så tror du naturligtvis inte på smärta, ångest, tinnitus eller liknade heller?
Senast redigerad av Ipsi 2025-06-24 kl. 18:22.
Citera
2025-06-24, 18:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror på våldtäktsoffens egna beskrivningar. Det jag inte tror på är att dessa bevisar ”frysreaktionen” vid våldtäkt. De som jobbar med det är medskapare till myten om ”frysreaktionen”. Oftast är nog motiven behjärtansvärda och handlar om behandlingen av de psykiska problem som ofta uppstår som följd av en övergrepp. Man vill betona att de inte är offrets fel och att det inte skall skämmas för att inte gjort motstånd. Psykologer har övertolkat data pga sådana bias och populärpsykologin och de organisationer du skriver om har i sin tur övertolkat psykologerna.

De olika stadierna i responsen på fara hos djur har man kunnat studera och beskriva.

Långtgående teorier inom psykologi är väl svårare att bevisa med posttraumatisk stress kan man ju iaktta. Det är möjligt man kan bevisa något mer definitivt genom att kombinera olika slags fakta där då offrens berättelser ingår.

Såvitt jag förstår har vissa forskare dragit för spekulativa slutsatser baserat på det man anser sig veta idag.

Men generellt om din frågeställning undrar jag vad du själv menar är alternativet om något inte kan bevisas med tillräcklig grad av säkerhet och bestämdhet? Skall man inte då konstatera att man idag måste lämna det obevisat?

Jag håller inte med dig om din tolkning och dina åsikter gällande detta. Jag tror också på våldtäktsoffrens egna beskrivningar och jag tolkar det som att de beskriver frysreaktionen korrekt. De av dem som beskriver det så, det är som sagt inte alla som drabbas av frysreaktionen. Och de som drabbas verkar drabbas i olika allvarlighetsgrad beroende på tidigare trauman och erfarenheter.

Jag anser också att psykologer och personal som jobbar med offren för sexuellt våld har gjort och gör en korrekt analys och tolkning av offrens egna beskrivningar. Jag tror inte, till skillnad från vad du tror, att psykologerna med flera snickrat ihop en egen slags efterhandskonstruktion för att offren inte ska skämmas för att de inte gjorde verbalt/fysiskt motstånd. Jag uppfattar det också som att de efterföljande psykiska åkommorna, såsom PTSD/oro/ångest/osv, är väl utredda.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-24 kl. 19:10.
Citera
2025-06-24, 19:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Länkarna var till dig, så du som ska läsa dem. Är DU, inte jag som lägger påståendet att frysreaktioner inte finns hos människa, och/ eller itne finns hos just offer till sexuellt våld.
Frysreaktioner kan vara allt från några sekunder till flera minuter. Liksom inte hur lång tid reaktionen varar som avgör om det är en frysreaktion eller inte.

Nej, enkätundersökningen förutsätter ingenting, den frågar efter offrens fysiska/ mentala reaktion då de utsattes för sexuellt våld. Och svaret var alltså att 70% upplevde nån form av frysreaktion = toniskt imobilitet ( de hade ingen kontroll över sin egen kropp).
Den som "förutsätter" något här är du, när du så tvärsäkert uttalar dig om att nääää alla dessa 70%, hur många det nu var i reella tal, ljuger...de har inte alls varit med om någon frystreaktion..det vet minsann du mycket bättre än de som FAKTISKT VAR DÄR.
man baxnar fan.

Det man vet om djur i fara är att de rätt ofta fryser. Sen exakt hur de, djuren, upplever detta, om det är något de gör medvetet, ( spela död) eller om de är en fysisk reflex de inte kan behärska ( tonisk mobilitet) det lär vi nog inte veta, men låt mig gissa att det oftast är det senare, i vart fall om det rör sig om bytesdjur utan annat försvar ex vassa piggar, eller "pansar" eller giftigt skinn eller dylikt.
tror ex inte en igelkott som rullar ihop sig med alla taggar ut, vid fara och väser, är i tonisk immobilitet.
men väl ett mindre djur som attackeras av nått rovdjur utan flyktväg.

Nej, jag tror inte heller en igelkott hamnar i tonisk immobilitet när den vänder taggarna utåt.

Vi vet att tonisk immobilitet hos djur är en omedveten respons och inget de bestämmer över. Det är sista desperat åtgärd vid livsfara och överhängande dödligt hot, helt riktigt när det inte finns någon annan utväg. Tonisk immobilitet varar under en längre stund.

Jag utesluter inte att människor kan uppvisa tonisk immobilitet. Men det troliga är i så fall att de de upplever ett tillstånd där de inte är helt immobila och fortfarande har kontroll över sin kropp. Psykologer menar sig framkallat sådana tillstånd hos människor med posttraumatisk stress.

Det handlar som sagt inte om att misstro någons upplevelser utan om dessa upplevelser innebär att de hamnar i ett ofrivilligt frystillstånd.

Ja, vi vet ofta bättre än de som var där. Vi är då de som bedömer saken objektivt. Att någon upplever någonting som ett visst fenomen är inget bevis på att det ägt rum.

Om du t ex ser det som bevisat att astrologi är en vetenskap och att den ger korrekta förutsägelser därför att många människor upplever att det som blivit spått har slagit in, så är det andra som bör baxna över din syn på vetenskap och vidskepelse.

Men det kanske är så du upplever världen, att vad du upplever kan styra över hur världen fungerar?
Citera
2025-06-24, 19:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie

En välkänd vetenskapsteorisk regel är att en teori skall kunna prövas genom att vara observerbar och falsifierbar.

Vad jag förstår är det ofta svårt inom psykologi, men det gör ju inte att det är ett orimligt krav. Om teorin om ”frysreaktionen vid våldtäkt” bygger på saker som inte går att observera eller falsifiera är det svårt att godta den.

Att människor i försökssituationer fåtts att återuppleva trauman och de då gått in i ett tillstånd man menar sig ha kunnat mäta och kallar tonisk immobilitet (fast den inte vad jag förstår innebär mer än partiell immobilitet) och att de svarat på frågor där de upplever symptom som är förenliga med tonisk immobilitet är så vitt jag kan förstå inget som bevisar att människor är förhindrade att reagera på hot i väldigt hög grad i en hotfull situation och ännu mindre att det är en vanlig reaktion i initialskedet av ett sexuellt övergrepp.

Jag kan ha fel, men jag menar att det är en spekulativ teori i brist på ovanstående observerbarhet och falsifierbarhet. Teorin är relativt ny och sammanfaller på ett misstänkt sätt med ideologiska ståndpunkter.
Citera
2025-06-24, 20:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller en igelkott hamnar i tonisk immobilitet när den vänder taggarna utåt.

Vi vet att tonisk immobilitet hos djur är en omedveten respons och inget de bestämmer över. Det är sista desperat åtgärd vid livsfara och överhängande dödligt hot, helt riktigt när det inte finns någon annan utväg. Tonisk immobilitet varar under en längre stund.

Jag utesluter inte att människor kan uppvisa tonisk immobilitet. Men det troliga är i så fall att de de upplever ett tillstånd där de inte är helt immobila och fortfarande har kontroll över sin kropp. Psykologer menar sig framkallat sådana tillstånd hos människor med posttraumatisk stress.

Det handlar som sagt inte om att misstro någons upplevelser utan om dessa upplevelser innebär att de hamnar i ett ofrivilligt frystillstånd.

Ja, vi vet ofta bättre än de som var där. Vi är då de som bedömer saken objektivt. Att någon upplever någonting som ett visst fenomen är inget bevis på att det ägt rum.

Om du t ex ser det som bevisat att astrologi är en vetenskap och att den ger korrekta förutsägelser därför att många människor upplever att det som blivit spått har slagit in, så är det andra som bör baxna över din syn på vetenskap och vidskepelse.

Men det kanske är så du upplever världen, att vad du upplever kan styra över hur världen fungerar?

Att kolla på stjärnorna och tolka in en massa är inte detsamma som att utsättas för sexuellt våld såsom våldtäkt.

Och nej, 'vi' vet oftast inte bättre än de som var där. Säger du likadant till offer för trafikolyckor, rån, bränder, osv?

"Tyvärr vännen, men eftersom jag inte har sett några vetenskapliga bevis så bedömer jag det som att du inte frös, det är min bedömning iallafall fram tills det kommer vetenskapliga bevis på att du frös. Alltså initialt borde du inte ha frusit för det gör inte andra djur. Du borde ha kunnat hålla huvudet kallt och bedömt situationen och därefter bestämt dig för hur du skulle ha reagerat. Jag heter Svennen med Husvagnen och jag var där i teorin så jag vet, trust me"

Precis som JD Vance kände till Ukraina bättre än Zelenskyj genom att kolla på kartor över Ukraina så vet du också bättre än de som var där och genomled/upplevde whatever.
Citera
2025-06-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Att kolla på stjärnorna och tolka in en massa är inte detsamma som att utsättas för sexuellt våld såsom våldtäkt.

Och nej, 'vi' vet oftast inte bättre än de som var där. Säger du likadant till offer för trafikolyckor, rån, bränder, osv?

"Tyvärr vännen, men eftersom jag inte har sett några vetenskapliga bevis så bedömer jag det som att du inte frös, det är min bedömning iallafall fram tills det kommer vetenskapliga bevis på att du frös. Alltså initialt borde du inte ha frusit för det gör inte andra djur. Du borde ha kunnat hålla huvudet kallt och bedömt situationen och därefter bestämt dig för hur du skulle ha reagerat. Jag heter Svennen med Husvagnen och jag var där i teorin så jag vet, trust me"

Precis som JD Vance kände till Ukraina bättre än Zelenskyj genom att kolla på kartor över Ukraina så vet du också bättre än de som var där och genomled/upplevde whatever.

Nä just det. Det ska inte behövas några vetenskapliga bevis. Det ska räcka med att den stackars kvinnan säger att hon "frös" så ska mannen dömas för våldtäkt, eller hur?

Citera
2025-06-24, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nä just det. Det ska inte behövas några vetenskapliga bevis. Det ska räcka med att den stackars kvinnan säger att hon "frös" så ska mannen dömas för våldtäkt, eller hur?

Du skulle bli en usel åklagare.
Citera
2025-06-24, 22:42
Medlem
Citat:

Japp tonisk mobilitet verkar vara en nedärvd reflex som sitter djupt i däggdjurs arvsmassa, därför fullt naturligt även i arten människa, eftersom vi delar gener med övriga arter på vår evolutionära gren med över 95%.
Vilket! också bevisas via att människor rapporterar in både denna företeelse hos sig själva och att andra människor ser det hända med människor som upplever trauman.
Och nej, enligt forskning så kan den alltså vara några sekunder till flera minuter, kanske längre än så, beror antagligen helt på individ och specifik trauma.

Och ursäkta men nej, de som är med om detta vet bättre vad de varit med om och hur orörliga/ medveten etc de varit och inte du...eller jag. Det ör inte "saklighet" sitta på sin lilla häck och vara tvärsäker på att andra människor ljuger.
och det är en jäkla skillnad mellan tro på astrologi....eller nån gudstro för den delen...kontra upplevelser från den egna kroppen.
Får du rapporter om samma typ av upplevelse från ett stort antal människor, helt skilda från varandra, från alla hörn av världen etc etc så ja då finns det mycket stora skäl att ta vad de säger på allvar.

men, det har ju alltid funnits en, vad det verkar, inbyggd misstro mot just kvinnors upplevelser av smärta, sjukdom, eller skador...Allt från att kvinnor inte har hjärinfarkter till att kvinnor inte har ont vid mens, där inte finns nått som heter fibromylogi, endometrios eller inga förlossningsskador man behöver ta på allvar etc etc...
Det här väl bara samma visa av förakt mot kvinnors verklighet och upplevelser.
Citera
2025-06-24, 23:15
Medlem
Det är riktigt vidrigt att se feministerna härinne och deras totala likgiltighet inför rättssäkerheten.

Det ska alltså räcka att en kvinna säger att hon "frös" så ska den utpekade mannen dömas för våldtäkt. Det är ju i princip vad de argumenterar för.

Vill man få unga män att bli antifeminister är det bara att visa dem inläggen från Jenny9, Merapi, ipsi m fl. Det behövs liksom ingen propaganda från manosfären. Den får vi gratis från sådana som er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in