2025-06-22, 20:08
Medlem
[quote=HusvagnSvensson|92243959]

Citat:
En initial frysreaktion som uppstår som en paus i instinkten att fly eller kämpa existerar. Den innebär dock inte att djuret blir paralyserat under en längre tid och blir oförmöget till flykt och kamp. Länkarna handlar om denna frysreaktion och bevisar inte ”frysreaktionen vid våldtäkt”. Läs gärna länkarna för att konstatera detta.

Länkarna var till dig, så du som ska läsa dem. Är DU, inte jag som lägger påståendet att frysreaktioner inte finns hos människa, och/ eller itne finns hos just offer till sexuellt våld.
Frysreaktioner kan vara allt från några sekunder till flera minuter. Liksom inte hur lång tid reaktionen varar som avgör om det är en frysreaktion eller inte.

Citat:
Enkätundersökningen och studien förutsätter tonisk immobilitet hos offren utan att bevisa den och det gör den av allt att döma för att den har ideologiska utgångspunkter. Vad den påstår är inte i linje med vad man i övrigt vet om hur djur beter sig vid fara. Misstron gäller inte de som svarat och och deras upplevelser utan de som dragit oriktiga slutsatser av den och presenterat som fakta.

Nej, enkätundersökningen förutsätter ingenting, den frågar efter offrens fysiska/ mentala reaktion då de utsattes för sexuellt våld. Och svaret var alltså att 70% upplevde nån form av frysreaktion = toniskt imobilitet ( de hade ingen kontroll över sin egen kropp).
Den som "förutsätter" något här är du, när du så tvärsäkert uttalar dig om att nääää alla dessa 70%, hur många det nu var i reella tal, ljuger...de har inte alls varit med om någon frystreaktion..det vet minsann du mycket bättre än de som FAKTISKT VAR DÄR.
man baxnar fan.

Det man vet om djur i fara är att de rätt ofta fryser. Sen exakt hur de, djuren, upplever detta, om det är något de gör medvetet, ( spela död) eller om de är en fysisk reflex de inte kan behärska ( tonisk mobilitet) det lär vi nog inte veta, men låt mig gissa att det oftast är det senare, i vart fall om det rör sig om bytesdjur utan annat försvar ex vassa piggar, eller "pansar" eller giftigt skinn eller dylikt.
tror ex inte en igelkott som rullar ihop sig med alla taggar ut, vid fara och väser, är i tonisk immobilitet.
men väl ett mindre djur som attackeras av nått rovdjur utan flyktväg.
Citera
2025-06-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det anser jag inte. Frågan är ju om det är belagt eller inte att tonisk immobilitet kan förekomma vid våldtäkt eller inte. Du eller vem som helst kan ju lägga fram skäl för det eller ännu hellre vetenskapliga belägg och i det sistnämnda fallet får jag erkänna att jag har fel.

Myten om frysreaktionen består i att det finns ett tillstånd som gör kvinnor fysiskt oförmögna att försvara sig, fly, säga ifrån eller ropa på hjälp som inträder vid ett våldtäktsförsök och varar under en längre tid och att detta skulle vara något som drabbar flertalet offer för våldtäkt.

Att vi påverkas av biologiska reaktioner vi delar med andra djur är däremot inte alls något jag ifrågasätter.

Jag misstänker att du kommer avfärda alla artiklar jag kan länka till men jag ger det ett försök iaf.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301051111001463?via%3Dihub

Citat:
Conclusion

We succeeded in experimentally inducing tonic immobility in humans and recording its biological correlates, indicating that tonic immobility is preserved in humans as an involuntary defensive strategy to life-threatening events.

https://www.researchgate.net/publication/230651567_Dissociation_Following_Traumatic_Stress/link/09e415029412e80bbe000000/download

Jag kan inte kopiera in ett citat från den här artikeln men på sida 114 och framåt kan du läsa om ”Fright” och TI.
Citera
2025-06-22, 21:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Jag misstänker att du kommer avfärda alla artiklar jag kan länka till men jag ger det ett försök iaf.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301051111001463?via%3Dihub

https://www.researchgate.net/publication/230651567_Dissociation_Following_Traumatic_Stress/link/09e415029412e80bbe000000/download

Jag kan inte kopiera in ett citat från den här artikeln men på sida 114 och framåt kan du läsa om ”Fright” och TI.

Omgående vid snabb genomläsning, studien handlar inte ens om det vi diskuterar:

1) Det handlade inte om våldtäkter (studiesyfte och avgränsning, validitet)
2) Deltagarna hade redan en PTSD-diagnos (urvalsbias)
3) Laboratoriemiljön är inte realistisk (mätfel, reliabilitet)

Alltså noll belägg för frysreaktion vid våldtäkter.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-06-22 kl. 21:08.
Citera
2025-06-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Omgående vid snabb genomläsning, studien handlar inte ens om det vi diskuterar:

1) Det handlade inte om våldtäkter (studiesyfte och avgränsning, validitet)
2) Deltagarna hade redan en PTSD-diagnos (urvalsbias)
3) Laboratoriemiljön är inte realistisk (mätfel, reliabilitet)

Alltså noll belägg för frysreaktion vid våldtäkter.

Syftet med länk nr 1 var inte att bevisa en frysreaktion vid våldtäkt utan att visa förekomsten av TI hos människor.
Citera
2025-06-22, 21:21
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Syftet med länk nr 1 var inte att bevisa en frysreaktion vid våldtäkt utan att visa förekomsten av TI hos människor.

Den bevisade ju inte ens detta. Bland annat PTSD-diagnostiserade i en labbmiljö. Hör du inte? Du måste väl kunna tänka lite kritiskt själv också? Hör du inte vilket trams det är frågan om? 33 studiedeltagare. Sitta i en stol och lyssna på ett script om ett självrapporterat (anekdotiskt) trauma... Ja, det simulerar ju verkligen en livshotande situation...

Citat:
To mimic exposure to life-threatening events in the lab, trauma-exposed participants with PTSD (n = 18) and without PTSD (n = 15) listened to the script of their autobiographical trauma.

Det här handlar om postmodern skräpforskning.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-06-22 kl. 21:29.
Citera
2025-06-22, 21:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Nej, jag skall inte avfärda det rakt av. Det är absolut en forskningsartikel som gör gällande att de observerat tonisk immobilitet hos människor.

Jag är fortfarande skeptisk dock och det är ett resultat och inte vetenskaplig konsensus så vitt jag förstår. De har valt ut ett antal patienter med PTSD och har genom experiment framkallat ett tillstånd de menar sig kunnat mäta och slå fast som tonisk immobilitet.

Kan du lite kort redogöra för varför deras resultat visar det de påstår och om deras framkallande av tillståndet och mätmetoder? Det är absolut av högsta värde att få det utlagt.

Sedan kan man lägga märke till att de följer modellen där denna längre allvarliga frysning är den sista desperata reaktionen när flykt eller kamp inte är möjliga. Det är alltså i sig inte ett bevis för att ”frysreaktionen” vid våldtäkt existerar att människor under extrema förhållanden kan gå in i tillstånd av tonisk immobilitet.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2025-06-22 kl. 21:31.
Citera
2025-06-22, 21:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej, jag skall inte avfärda det rakt av. Det är absolut en forskningsartikel som gör gällande att de observerat tonisk immobilitet hos människor.

Jag är fortfarande skeptisk dock och det är ett resultat och inte vetenskaplig konsensus så vitt jag förstår. De har valt ut ett antal patienter med PTSD och har genom experiment framkallat ett tillstånd de menar sig kunnat mäta och slå fast som tonisk immobilitet.

Kan du lite kort redogöra för varför deras resultat visar det de påstår och om deras framkallande av tillståndet och mätmetoder? Det är absolut av högsta värde att få det utlagt.

Sedan kan kan lägga märke till att de följer modellen där denna frysning är den sista desperata reaktionen när flykt eller kamp inte är möjliga. Det är alltså i sig inte ett bevis för att ”frysreaktionen” vid våldtäkt existerar att människor under extrema förhållanden kan gå in i tillstånd av tonisk immobilitet.

Har sammanfattat metoden. Den är rentav löjeväckande:

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Citera
2025-06-22, 22:15
Medlem
Citat:

Sedan kan man lägga märke till att de följer modellen där denna längre allvarliga frysning är den sista desperata reaktionen när flykt eller kamp inte är möjliga. Det är alltså i sig inte ett bevis för att ”frysreaktionen” vid våldtäkt existerar att människor under extrema förhållanden kan gå in i tillstånd av tonisk immobilitet.

Precis som du säger, det är ett resultat från en studie och jag försöker inte bevisa att något existerar eller inte utan endast hänvisa till fler studier som alla här inne själva får ta ställning till.

Jag tror att metoden utreds mer här. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0149763416305073?via%3Dihub

Nu handlar detta, som WW påpekade, inte om specifikt våldtäkter så jag påminner om
https://www.researchgate.net/publication/230651567_Dissociation_Following_Traumatic_Stress/link/09e415029412e80bbe000000/download och specifikt sida 114 för att hålla mig till topic.
Citera
2025-06-23, 00:33
Medlem
Jenny9s avatar
Frågar igen, kanske kan någon svara på min fråga.

Hur ska man kunna vetenskapligt bevisa att människor som utsattes för våldtäkt drabbades/inte drabbades av tonisk immobilitet som varade allt ifrån några minuter till längre?

Hur ska man överhuvudtaget kunna vetenskapligt bevisa att människor drabbades/inte drabbades av tonisk immobilitet i vilken hotfull situation som helst såsom krig/olycka/brand/osv?

Alltså människor inte pungråttor, möss, hönor eller koalabjörnar.
Citera
2025-06-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Hur ska man kunna vetenskapligt bevisa att människor som utsattes för våldtäkt drabbades/inte drabbades av tonisk immobilitet som varade allt ifrån några minuter till längre?

Hur ska man överhuvudtaget kunna vetenskapligt bevisa att människor drabbades/inte drabbades av tonisk immobilitet i vilken hotfull situation som helst såsom krig/olycka/brand/osv?

Säkert många snubbar i tråden som skulle vilja se massvåldtäkter av kvinnor av ”studiebehov”.
Annars går det ju säkert fint fortsätta förneka kvinnlig erfarenhet in absurdum. Kvinnor kan just inte syssla med något annat än att ljuga om i princip allt.
Citera
2025-06-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Säkert många snubbar i tråden som skulle vilja se massvåldtäkter av kvinnor av ”studiebehov”.
Annars går det ju säkert fint fortsätta förneka kvinnlig erfarenhet in absurdum. Kvinnor kan just inte syssla med något annat än att ljuga om i princip allt.

Fast nu går du över gränsen. Varför skulle män vilja se kvinnor bli massvåldtagna för? Din offerkofta klär inte dig så ta av dig den är du snäll och lägg även ner ditt tröttsamma hatande av män på det här forumet.

Att du ens har mat för dagen är ett under med tanke på att du har visat på det här forumet att du varken behärskar mellanstadiematte eller mellanstadielogik.

Du klarar inte av jämlikhet. Du beter dig som ett omoget litet barn hela tiden. Du ljuger, hittar på, struntar i logik, struntar i konsekvens och sitter bara och spär ur dig en massa skit.

Är du inte bättre än såhär? Höj dig nu för en gångs skull lilla vän och börja använd din hjärna för en gångs skull.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-06-23 kl. 01:48.
Citera
2025-06-23, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Det går såklart inte, och därför ska sådant som "frysreaktion" inte tas i beaktning överhuvudtaget i sexualbrottsmål, eller i andra typer av mål för den delen.

Lite det som dina debattmotståndare hela tiden försökt säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in