2025-09-19, 19:40
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Du är så trög så du fattar inte ens skillnaden på 'mord som föregås av våldtäkt eller våldtäkt som slutar i mord'
Men vad kan man förvänta sig av någon som tror jorden är platt.
I bägge fall är offret dött och våldtaget och bryr sig knappast om semantiska hårklyverier.

I denna tråd avhandlas den feministiska iden om "frysreaktion vid våldtäkt" , något som i likhet med "patriarkatet" och " vitt privilegium" ej får ifrågasättas utan att de religiöst troende går i taket

Avbryt personangreppen och kom med något vettigt istället
Citera
2025-10-01, 14:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Nej, det finns inget "ska". Det är viktigt att förstå att det inte finns en "rätt" reaktion när du blir våldtagen, misshandlad, hotad osv. Hur vi reagerar i en hotfull situation kan vi inte styra över. Det har inget med politik att göra.

Behöver en situation vara hotfull för att en person ska kunna hamna i "freezemode".
Citera
2025-10-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Behöver en situation vara hotfull för att en person ska kunna hamna i "freezemode".

Kroppen måste uppfatta situationen som hotfull. Om personen ifråga medvetet upplever den som hotfull vet jag inte.
Citera
2025-10-02, 07:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kroppen måste uppfatta situationen som hotfull. Om personen ifråga medvetet upplever den som hotfull vet jag inte.

Så det skulle kunna vara så att personen varit med om något tidigare som gör att kroppen triggar i gång "freezemodet" i en ny situation?
Citera
2025-10-02, 10:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ord står mot ord många gånger. Om en kompis "upplever" att jag gått med på att hen får ta min bil eller mina pengar... Om någon skulle påstå det tror jag att folk i allmänget skulle vara rätt skeptiska om jag hävdar att jag inte alls har gått med på det. Men i fallet med sex är folk i allmänhet mer benägna att tänka "tja, ja så skulle det väl kunna vara". Varför?

Jag kan inte tolka dig på något annat sätt än att du tycker det är lika sannolikt att en person skänker sin bil till någon annan som att denne person har frivilligt sex med någon annan?
Citera
2025-10-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så det skulle kunna vara så att personen varit med om något tidigare som gör att kroppen triggar i gång "freezemodet" i en ny situation?

Ja, kvinnor som tidigare våldtagits kan både få flashbacks och hamna i freeze-mode då kroppen lärt sig att sexuella situationer är hotfulla.

En person som utsattes för sexuella övergrepp som barn kan vidare i vissa fall inte ens utveckla en vuxen förståelse för sexualitet utan i sexuella situationer regrediera och bli som ett hjälplöst barn, i freeze mode då också ofta.

Och vissa våldtäktsoffer dras medvetet eller undermedvetet aktivt till "farliga" män eller förnedrande situationer som vissa BDSM-sammanhang som ett led i ett repetitionstvång där hjärnan försöker förstå övergreppet och trasig sexualitet eller för att självrespekten försvunnit.

Det är därför erfarenheter av sexuellt våld både påverkar förmågan att ge samtycke och bidrar till ökad risk för framtida utsatthet.
Citera
2025-10-30, 20:03
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Ja, kvinnor som tidigare våldtagits kan både få flashbacks och hamna i freeze-mode då kroppen lärt sig att sexuella situationer är hotfulla.

En person som utsattes för sexuella övergrepp som barn kan vidare i vissa fall inte ens utveckla en vuxen förståelse för sexualitet utan i sexuella situationer regrediera och bli som ett hjälplöst barn, i freeze mode då också ofta.

Och vissa våldtäktsoffer dras medvetet eller undermedvetet aktivt till "farliga" män eller förnedrande situationer som vissa BDSM-sammanhang som ett led i ett repetitionstvång där hjärnan försöker förstå övergreppet och trasig sexualitet eller för att självrespekten försvunnit.

Det är därför erfarenheter av sexuellt våld både påverkar förmågan att ge samtycke och bidrar till ökad risk för framtida utsatthet.

Hahahahahahaa nej så funkar ingen fungerade kropp någonsin. "Åh nej jag kunde inte försvara mig vid en våldtäkt...AHA nästa gång skall jag försvara mig ännu MINDRE"....

Hade kroppen någonsin fungerat så jävla dåligt så hade det inneburit att människan hade dött av alla sjukdomar någonsin, du förstår det va? Att en kropp som inte försvarar sig och helt saknar överlevnadsinsikt helt dör av en vanlig förkylning?
Citera
2025-10-30, 20:16
Medlem
CombatPigs avatar
Sker det under vinterhalvåret så har jag full förståelse...
Citera
2025-10-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Hahahahahahaa nej så funkar ingen fungerade kropp någonsin. "Åh nej jag kunde inte försvara mig vid en våldtäkt...AHA nästa gång skall jag försvara mig ännu MINDRE"....

Hade kroppen någonsin fungerat så jävla dåligt så hade det inneburit att människan hade dött av alla sjukdomar någonsin, du förstår det va? Att en kropp som inte försvarar sig och helt saknar överlevnadsinsikt helt dör av en vanlig förkylning?

Erfarenheter av våldtäkt kan normalisera det och man anpassas psykologiskt efter det. Det finns ett psykologiskt fenomen som heter inlärd hjälplöshet.

Även vid sjukdomar påverkar de immunförsvaret, hur man tål nästa infektion. Vid upprepade infektioner lär man sig leva med det, vid allvarlig sjukdom under stor del av barndomen byggs det in i identiteten.
Citera
2025-10-30, 21:21
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Erfarenheter av våldtäkt kan normalisera det och man anpassas psykologiskt efter det. Det finns ett psykologiskt fenomen som heter inlärd hjälplöshet.

Även vid sjukdomar påverkar de immunförsvaret, hur man tål nästa infektion. Vid upprepade infektioner lär man sig leva med det, vid allvarlig sjukdom under stor del av barndomen byggs det in i identiteten.

Just därför psykologi alltid kommer vara pseudovetenskapligt nonsens. Låta feministiskt trams blandas in gör ju absolut inte saken bättre.

Du förstod inte metaforen alls. Vi pratar om en person då helt utan skydd, en person som kommer dö av allt så nevermind nästa infektion, det finns ingen "nästa" för en människa som saknar immunförsvar totalt, det finns helt enkelt inga sådana människor på jorden.

Snälla, läs en biologibok för första gången i ditt liv istället och lägg ner det feministiska tramset. Det finns inga så defekta människor som du påskinar som har överlevt till 2025. Lever du nu har du överlevnadsinstinkt och människor är inte ormar så alla människor förstår att "spela död" är ett icke-försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in