2025-06-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Alltså ge dig Pelle. Du gör ett inlägg som handlar om sakfrågan i varje tråd sen är resten av dina inlägg rent nonsens och personangrepp. Du är inte anställd här som "rättare". Diskutera sakfrågan som alla vi andra och håll dig till 1-2 personangrepp per tråd/diskussion.

Jag uppmanar henne till att hålla sig till sakfrågan. Jag vill att hon slutar vädja till auktoriteter. Det är fegt.
Citera
2025-06-22, 16:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ok, jag läste studien. Forskarna för studien påstår att det inte finns mycket forskning sedan tidigare på ämnet gällande reaktionen hos offer utsatta för våldtäkt eller försök till våldtäkt. Och att i den forskning som finns har deltagarantalet varit för litet och att de har "undersökts" för lång tid efter angreppet. Vidare påstår de att deras studie är den första med så många deltagare och medger också att det förekom ett visst bortfall för den andra uppföljande delen av undersökningen.

De kom kortfattat fram till att extrem tonisk immobilitet var mer än dubbelt så vanlig hos personer med tidigare erfarenheter av sexuellt våld i barndomen och vuxen ålder och som redan led av PTSD. Hos de andra hade en betydande andel drabbats av tonisk immobilitet.

Ingenstans pratar de om pungråttor, det är alltså något som du själv har hittat på att jämföra reaktionen hos människor utsatta för sexuellt våld med reaktionen hos pungråttor som blir jagade av ett rovdjur.

Något som jag dock reagerade på var den här meningen: temporary motor inhibition known as tonic immobility (tillfällig motorisk hämning känd som tonisk immobilitet).

Edit, jag frågade Google och fick detta svaret:

"Ja, tonisk immobilitet är i grunden en tillfällig försvarsmekanism, en form av kroppslig stelhet eller förlamning, som utlöses av plötslig rädsla eller hot. Den varar vanligtvis inte längre än några minuter, men kan i vissa fall, som vid upprepad exponering för trauma, bli mer långvarig."

Det fetade, vilket då stämmer överens med deras resultat och beskrivning som "extrem" tonisk immobilitet.

Nej, inte alls. Som jag förklarat är tonisk immobilitet ett tillstånd hos vissa djur, bland annat pungråttan som ofta används för att illustrera fenomenet när de som sista utväg för att undkomma ett rovdjur hamnar i tonisk immobilitet, dvs fryser till is”. Givetvis har inte jag hittat på kopplingen till pungråttan. När studien hänvisar till tonisk immobilitet är det reaktionen hos bland annat pungråttan de hänvisar till.

Den initiala frysreaktionen hos vissa djur handlar om en annan sak, att djuret som ett led i en förberedelse för att eventuellt fly eller slåss hamnar i ett kortvarigt tillstånd som inte handlar om minuter utan kortare tid då det instinktivt försöker uppskatta hotet.

Dessa två tillstånd och reaktioner är åtskilda.

Det finns alltså inget stöd för att ”frysreaktionen vid våldtäkt” skulle existera utan det är en sammanblandning och ett hopplock av olika biologiska stressreaktioner som fått forna idén om detta påstådda tillstånd.

Inget djur hamnar i tonisk immobilitet som ett direkt svar på ett hot och att kvinnor skulle göra det vid våldtäkt är med stor sannolikhet ett felaktigt antagande eftersom det strider mot vad man vet när det gäller dessa två olika fenomen.
Citera
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2025-06-22, 16:45
Moderator
Var vänliga att som vanligt diskutera ämnet och inte varandras egenskaper eller eventuell brist på intellektuell kapacitet
2025-06-22, 17:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, inte alls. Som jag förklarat är tonisk immobilitet ett tillstånd hos vissa djur, bland annat pungråttan som ofta används för att illustrera fenomenet när de som sista utväg för att undkomma ett rovdjur hamnar i tonisk immobilitet, dvs fryser till is”. Givetvis har inte jag hittat på kopplingen till pungråttan. När studien hänvisar till tonisk immobilitet är det reaktionen hos bland annat pungråttan de hänvisar till.

Den initiala frysreaktionen hos vissa djur handlar om en annan sak, att djuret som ett led i en förberedelse för att eventuellt fly eller slåss hamnar i ett kortvarigt tillstånd som inte handlar om minuter utan kortare tid då det instinktivt försöker uppskatta hotet.

Det finns alltså inget stöd för att ”frysreaktionen vid våldtäkt” skulle existera utan det är en sammanblandning och ett hopplock av olika biologiska stressreaktioner som fått forna idén om detta påstådda tillstånd.

Inget djur hamnar i tonisk immobilitet som ett direkt svar på ett hot och att kvinnor skulle göra det vid våldtäkt är med stor sannolikhet ett felaktigt antagande eftersom det strider mot vad man vet när det gäller dessa två olika fenomen.

Så det existerar överhuvudtaget inte i din tankevärld att män och kvinnor som blir utsatta för sexuellt våld såsom våldtäkt reagerar på sexuellt våld annorlunda jämfört med andra djur, tex pungråttan som flyr från rovdjur? Och som kanske aldrig blir utsatt för sexuellt våld i hela sitt liv och känner inte en enda annan pungråtta som någonsin blivit utsatt för sexuellt våld någonsin.

Sen undrar jag också hur en våldtäkt mellan två människor (eller fler) är jämförbar med en pungråtta och ett rovdjur? Varför menar du att män och kvinnor skulle dela erfarenheter och överlevnadsstrategier med tex pungråttor?

En vild tanke, men tonisk immobilitet är kanske inte exakt detsamma för människor som för andra djur såsom pungråttan.
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-22 kl. 17:40.
Citera
2025-06-22, 17:38
Medlem
Citat:

Jag förstår inte riktigt ditt argument, du vet själv att det är två olika reaktioner, att ”freeze” är den initiala reaktionen och att TI är en reaktion efter att hotet uppfattats och bedömts som oundvikligt. Varför skulle en kvinna (eller vilket våldtäktsoffer som helst) inte kunna gå från freeze till TI?

Eller menar du att TI inte händer hos människor öht?
Senast redigerad av Zelazzie 2025-06-22 kl. 18:27.
Citera
2025-06-22, 17:43
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är feminismen och feministiska ideologer som är lögnaktiga, ondskefulla och misandriska. Detta innefattar de som torgför ideologiska pamfletter som vore det forskning. Det har pumpats ut misandri i decennier, jag är bara en del av motreaktionen.

Fel. Feminismen och arbetet för jämställdhet är svaret på flera årtusenden av kvinnohat och förtryck av kvinnor. Att du tolkar det som manshat är för att du är hjärntvättad av manosfären.
Citera
2025-06-22, 18:18
Medlem
Citat:
I den mån frysreaktionen finns i människan är den en biologisk reaktion vi delar med andra bytesdjur. Bytesdjur kan inte förhandla med rovdjuret och undkomma genom att blidka det. Frysreaktionen i form av tonisk immobilitet är inte utformad för att visa lydnad och därigenom inte bli skadad utan för att lura i rovdjuret att man är ett oätligt och olämpligt byte.

Hundar är ju bytesdjur inför varandra och hundar i underläge lägger sig ju passivt på rygg för slippa våld och bör vara en sorts frysreaktion.

Tonisk immobilitet skulle vara utmärkt att ha som offer vid en masskjutning och andra massmord.

Även förr, om en grupp människor kände för att döda och eventuellt även äta upp en annan grupp människor och dök upp och klubbade ned alla som rörde sig, för att sedan samla ihop kropparna, då skulle de som la sig ned och såg döda ut, ha en chans att kunna försöka fly från platsen eller blidka förövarna/kannibalerna för att få överleva.
Citera
2025-06-22, 18:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Jag förstår inte riktigt ditt argument, du vet själv att det är två olika reaktioner, att ”freeze” är den initiala reaktionen och att TI är en reaktion efter att hotet uppfattats och bedömts som oundvikligt. Varför skulle en kvinna (eller vilket våldtäktsoffer som helst) inte kunna gå från freeze till TI?

Eller menar du att TI inte händer hos människor öht?

Det återstår i så fall att bevisa. Människan är högre stående än alla andra djur och mer kapabel att motstå de impulser som påverkar oss. Det är inte heller alla djur som har förmågan att bli toniskt immobila.

Om människor drabbas av en kortvarig frysreaktion borde den i så fall i de flesta fall ändå följas av en flykt eller kamp-fas därför att det är kontraproduktivt att ge upp.

Nyckelordet är att spela död-reaktionen är en respons på en extrem situation, inte alla hotfulla situationer.
Citera
2025-06-22, 18:59
Medlem
Citat:
Det återstår i så fall att bevisa. Människan är högre stående än alla andra djur och mer kapabel att motstå de impulser som påverkar oss. Det är inte heller alla djur som har förmågan att bli toniskt immobila.

Om människor drabbas av en kortvarig frysreaktion borde den i så fall i de flesta fall ändå följas av en flykt eller kamp-fas därför att det är kontraproduktivt att ge upp.

Nyckelordet är att spela död-reaktionen är en respons på en extrem situation, inte alla hotfulla situationer.

Ja, om du inte tror på att det upplevs av människor överhuvudtaget är det ju svårt att föra någon diskussion om huruvida det upplevs under en våldtäkt.
Citera
2025-06-22, 19:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelazzie
Ja, om du inte tror på att det upplevs av människor överhuvudtaget är det ju svårt att föra någon diskussion om huruvida det upplevs under en våldtäkt.

Nej, det anser jag inte. Frågan är ju om det är belagt eller inte att tonisk immobilitet kan förekomma vid våldtäkt eller inte. Du eller vem som helst kan ju lägga fram skäl för det eller ännu hellre vetenskapliga belägg och i det sistnämnda fallet får jag erkänna att jag har fel.

Myten om frysreaktionen består i att det finns ett tillstånd som gör kvinnor fysiskt oförmögna att försvara sig, fly, säga ifrån eller ropa på hjälp som inträder vid ett våldtäktsförsök och varar under en längre tid och att detta skulle vara något som drabbar flertalet offer för våldtäkt.

Att vi påverkas av biologiska reaktioner vi delar med andra djur är däremot inte alls något jag ifrågasätter.
Citera
2025-06-22, 19:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Hundar är ju bytesdjur inför varandra och hundar i underläge lägger sig ju passivt på rygg för slippa våld och bör vara en sorts frysreaktion.

Tonisk immobilitet skulle vara utmärkt att ha som offer vid en masskjutning och andra massmord.

Även förr, om en grupp människor kände för att döda och eventuellt även äta upp en annan grupp människor och dök upp och klubbade ned alla som rörde sig, för att sedan samla ihop kropparna, då skulle de som la sig ned och såg döda ut, ha en chans att kunna försöka fly från platsen eller blidka förövarna/kannibalerna för att få överleva.

Det är dock en desperat form av försvar och det är därför den är underordnad flykt och försvar och uppkommer när de inte längre är instinktivt möjliga. Människor har en annan möjlighet än lägre stående djur att reflektera och bedöma sin situation och det borde alltså krävas oerhört mycket för att rena instinkter skall slå ut vårt rationella tänkande. Även om det inte är principiellt omöjligt.

Hundars underkastelse bör vara ett annat fenomen och inte en biologiskt betingad reaktion på stark fara utan ha med flockdynamik att göra.

Applicerar du det på människor och sex leder det snarast till de teorier feminister ser som avskyvärda, om att kvinnor belönar starka hannar som betvingar dem med sex.
Citera
2025-06-22, 19:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, det anser jag inte. Frågan är ju om det är belagt eller inte att tonisk immobilitet kan förekomma vid våldtäkt eller inte. Du eller vem som helst kan ju lägga fram skäl för det eller ännu hellre vetenskapliga belägg och i det sistnämnda fallet får jag erkänna att jag har fel.

Myten om frysreaktionen består i att det finns ett tillstånd som gör kvinnor fysiskt oförmögna att försvara sig, fly, säga ifrån eller ropa på hjälp som inträder vid ett våldtäktsförsök och varar under en längre tid och att detta skulle vara något som drabbar flertalet offer för våldtäkt.

Att vi påverkas av biologiska reaktioner vi delar med andra djur är däremot inte alls något jag ifrågasätter.

Men det blir ju jättesvårt att få dig att tänka om med tanke på att du inte tror på våldtäktsoffrens egna beskrivningar eller på dem som jobbar med våldtäktsoffer/offer för sexuellt våld.

Här är tex en text från rape crisis för England och Wales. De talar om de fem F:en. De jobbar alltså med offer för sexuellt våld och har lång erfarenhet av detta.

Citat:
All five responses are our bodies' automatic ways of protecting us from further harm and surviving a dangerous situation:

"Fight: physically fighting, pushing, struggling, and fighting verbally e.g. saying 'no'.

Flight: putting distance between you and danger, including running, hiding or backing away.
Freeze: going tense, still and silent. This is a common reaction to rape and sexual violence.

Freezing is not giving consent, it is an instinctive survival response. Animals often freeze to avoid fights and potential further harm, or to 'play dead' and so avoid being seen and eaten by predators.

Flop: similar to freezing, except your muscles become loose and your body goes floppy. This is an automatic reaction that can reduce the physical pain of what's happening to you. Your mind can also shut down to protect itself.

Friend: calling for a 'friend' or bystander for help, for example by shouting or screaming, and/or 'befriending' the person who is dangerous, for example by placating, negotiating, bribing or pleading with them. Again, this is not you giving your attacker consent, it is an instinctive survival mechanism."

https://rapecrisis.org.uk/get-help/tools-for-victims-and-survivors/understanding-your-response/fight-or-flight/

Hur tänker du dig att man ska bevisa detta vetenskapligt?
Senast redigerad av Jenny9 2025-06-22 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in