Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ok, jag läste studien. Forskarna för studien påstår att det inte finns mycket forskning sedan tidigare på ämnet gällande reaktionen hos offer utsatta för våldtäkt eller försök till våldtäkt. Och att i den forskning som finns har deltagarantalet varit för litet och att de har "undersökts" för lång tid efter angreppet. Vidare påstår de att deras studie är den första med så många deltagare och medger också att det förekom ett visst bortfall för den andra uppföljande delen av undersökningen.
De kom kortfattat fram till att extrem tonisk immobilitet var mer än dubbelt så vanlig hos personer med tidigare erfarenheter av sexuellt våld i barndomen och vuxen ålder och som redan led av PTSD. Hos de andra hade en betydande andel drabbats av tonisk immobilitet.
Ingenstans pratar de om pungråttor, det är alltså något som du själv har hittat på att jämföra reaktionen hos människor utsatta för sexuellt våld med reaktionen hos pungråttor som blir jagade av ett rovdjur.
Något som jag dock reagerade på var den här meningen: temporary motor inhibition known as tonic immobility (tillfällig motorisk hämning känd som tonisk immobilitet).
Edit, jag frågade Google och fick detta svaret:
"Ja, tonisk immobilitet är i grunden en tillfällig försvarsmekanism, en form av kroppslig stelhet eller förlamning, som utlöses av plötslig rädsla eller hot. Den varar vanligtvis inte längre än några minuter, men kan i vissa fall, som vid upprepad exponering för trauma, bli mer långvarig."
Det fetade, vilket då stämmer överens med deras resultat och beskrivning som "extrem" tonisk immobilitet.
Nej, inte alls. Som jag förklarat är tonisk immobilitet ett tillstånd hos vissa djur, bland annat pungråttan som ofta används för att illustrera fenomenet när de som sista utväg för att undkomma ett rovdjur hamnar i tonisk immobilitet, dvs fryser till is”. Givetvis har inte jag hittat på kopplingen till pungråttan. När studien hänvisar till tonisk immobilitet är det reaktionen hos bland annat pungråttan de hänvisar till.
Den initiala frysreaktionen hos vissa djur handlar om en annan sak, att djuret som ett led i en förberedelse för att eventuellt fly eller slåss hamnar i ett kortvarigt tillstånd som inte handlar om minuter utan kortare tid då det instinktivt försöker uppskatta hotet.
Dessa två tillstånd och reaktioner är åtskilda.
Det finns alltså inget stöd för att ”frysreaktionen vid våldtäkt” skulle existera utan det är en sammanblandning och ett hopplock av olika biologiska stressreaktioner som fått forna idén om detta påstådda tillstånd.
Inget djur hamnar i tonisk immobilitet som ett direkt svar på ett hot och att kvinnor skulle göra det vid våldtäkt är med stor sannolikhet ett felaktigt antagande eftersom det strider mot vad man vet när det gäller dessa två olika fenomen.