Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Nja, jag är bara inte så ideologiskt styrd som du är att jag känner mig tvingad att ringakta offer för sexuellt våld. Du uppgav tidigt i den här diskussionen att du anser att det är feminister som inbillat offer för sexuellt våld att frysreaktionen existerar. Och sen har du snackat om reaktionen hos pungråttor. Du framstår som rätt så oseriös, iallafall i denna diskussionen.
Det är som sagt förespråkarna för teorin som jämför våldtagna kvinnor med pungråttor vad gäller instinktiva biologiska reaktioner. Jag menar att de dragit orimliga och oriktiga paralleller.
Du skrev att det gör dig sak samma vad reaktionen eller känslorna hade för orsak. Det här handlar om just frågan vad sanningen om orsaken till känslorna är, om de visar på en ofrivillig biologisk reaktion eller inte.
Jag är ledsen om jag missuppfattat dig men det framstår verkligen som om vad som är vetenskap och inte vetenskap är en underordnad fråga för dig.
Citat:
Liksom det inte finns en uppsjö av vetenskapliga studier som bevisar din teori.
Jag har ingen teori. Jag påstår att en framförd teori är obevisad och spekulativ och sannolikt fel.
Citat:
Ja jo, du borde följa din egen varning och vara mer kritisk till det du läser så att du inte går runt och tror att man kan inbilla människor hur de ska och inte ska reagera på stark stress och hot.
Hur man skall reagera på stark stress och hot är inget jag vill bestämma. Det verkar dock inte rimligt att det är önskvärt att frysa till is i situationer där man bör agera eller ge efter för panik där man bör hålla huvudet kallt, om man kan.
Som jag förstår det handlar forskningen om frysreaktioner just om att om möjligt begränsa de negativa effekterna, och ett sätt är då att undvika att en initial frysreaktion leder till passivitet.