2016-09-20, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Skulle inte kommentera mer i denna tråd men härmed spricker det...
I länken du gav fanns något intressant som jag redan funderat kring men inte tagit upp i tråden då jag inte visste hur jag skulle formulera mig och inte vill ha påhopp i vanlig ordning.
Citat:
The upside of the complex components of a man’s SMV(sexual market value) is that many of them can be faked. A man’s SMV is also less tied to their physical looks, so men have more ability to increase their sexual market value compared with women.

Also, because a person’s looks tend to decline over time, a woman’s SMV peaks in her mid-20s, whereas a man can continue to increase his SMV well into his 40s and 50s (many women even prefer older men; the opposite is rarely true).
Slut citat.

Summa summarum är väl att det är generellt lika problematiskt för både kvinnor och män men det är på individnivå det alltid blir lidande om en kvinna saknar "skönhet" eller en man saknar "tillgångar och personlighet" Många menar att kvinnor kan fejka skönhet genom smink och det är till viss del sant men det är ju isf. bara kvinnor som är ute efter one night stands som vinner på smink, utgår man ifrån att man vill ha ett förhållande så försvinner sminkfaktorn varje morgon/kväll vid den dagliga duschen.
Citera
2016-09-20, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ROFVENHIELM
Alla tjejer vill ha svin och alla tjejer flockas runt svin? Vad baserar du det på? Och varför skall man inte förvånas om man blir misshandlad av en "blatte" jämfört med en svensk?

Att du ens behöver ställa frågan säger mig att du blivit hjärntvättad med att tro att alla är lika.
Citera
2016-09-20, 12:56
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Summa summarum är väl att det är generellt lika problematiskt för både kvinnor och män men det är på individnivå det alltid blir lidande om en kvinna saknar "skönhet" eller en man saknar "tillgångar och personlighet" Många menar att kvinnor kan fejka skönhet genom smink och det är till viss del sant men det är ju isf. bara kvinnor som är ute efter one night stands som vinner på smink, utgår man ifrån att man vill ha ett förhållande så försvinner sminkfaktorn varje morgon/kväll vid den dagliga duschen.
Huruvida "det" upplevs som problematiskt eller inte är väl individuellt liksom, och beror IMO delvis på om man betraktar världen som en "marknadsplats" där allt och alla är till salu eller inte...
Senast redigerad av studentroland 2016-09-20 kl. 13:46.
Citera
2016-09-20, 14:48
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
I länken du gav fanns något intressant som jag redan funderat kring men inte tagit upp i tråden då jag inte visste hur jag skulle formulera mig och inte vill ha påhopp i vanlig ordning.
Citat:
The upside of the complex components of a man’s SMV(sexual market value) is that many of them can be faked. A man’s SMV is also less tied to their physical looks, so men have more ability to increase their sexual market value compared with women.

Also, because a person’s looks tend to decline over time, a woman’s SMV peaks in her mid-20s, whereas a man can continue to increase his SMV well into his 40s and 50s (many women even prefer older men; the opposite is rarely true).
Slut citat.

Intressant! Och det formulerar också tankar jag haft kring det här.
Citera
2016-09-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Vad fan snackar du om?
Och där, med den frasen efter det mitt inlägg, exemplifierar du den sexuella makt du har över mig.

Jag har den sexuella makten, jag bestämmer om han och jag ska, men jag exekverar inte den makten i den utsträckning jag skulle vilja för att det finns såna som du.
Du begränsar min sexuella makt.

Ponera att jag vill plocka hem en man.
Och det blir ju hem till mig då, att gå hem till honom känns numer som en onödig risk.
Förr blev det, det som var mest praktiskt.

Förutom att jag antar att det inte är frange själv på hans avatar skulle jag hoppas det var honom jag kände för.
För jag tolkar det som att han är svensk och har behållit sin svenskhet.

Att välja en icke-svensk man, ja, det är helt enkelt otänkbart.
Aldrig att jag skulle nedlåta mig till att ha sex med någon från, eller influerad av, en annan kultur än vår, alla är dom kvinnofientligare än vår.
Undantaget islänningarna då, men dom växer ju tyvärr inte på träd.

Skulle inte heller vara med en icke-svensk av anledningen att jag inte vill svartfota mot icke-svenska kvinnor, som att vinna över en handikappad.

Även om zuluwanker skulle se ut som den svenskaste bland svenskar så är det nåt som är fel, och det beror på mångkulturen och den kvinnoförnedrande porren.

Jo, jag skulle ju kunna prata med zuluwanker för att få nån slags koll, om han nu ser svensk ut.
Men jag skulle ju i alla fall inte få reda på nåt väsentligt av vilka de viktigaste frågorna är "Är du sjuk i huvudet?", respektive "Har du varit med en prostituerad?"

Jo, vi skulle ju kunna prata länge, men då blir det för otympligt liksom, har jag bestämt att jag vill ha sex blir jag jag mest irriterad om det måste pratas en massa först.

Så, risken att det är en zuluwanker istället för en frange jag får för mig att lägga ner gör att jag stannar hemma och äter choklad istället.
Citera
2016-09-20, 17:45
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
---- Kanske för att just ordet "makt" ger så olika associationer hos olika personer, man kanske kan kalla det sexuellt kapital, eller tjuskraft.
Precis min mening... men eftersom begreppet "sexuell makt" nu en gång finns omskrivet på så många sätt, inte minst av Henry Laasanen, så verkar det IMO vara rimligast att hänföra begreppet endast till den individuella nivån där den får en situationell betydelse i tid och rum mellan två personer... tydligast uttalat inom prostitutionsmarknaden förstås, men också inom andra personavgränsade sammanhang...

I mer generella termer/sammanhang på "gruppnivå" verkar det IMO vara rimligare att tala om sexuellt "kapital", eftersom det då kan jämställas/jämföras med mannens ifråga tillgångar till motsvarande mängd finansiellt kapital, eller om man talar om "tjuskraft" så kan det jämställas/jämföras med mannens ifråga "muskelkraft" t.ex...

...medan på den strukturella nivån där stater går i krig med varandra o.s.v., och ordet "maktbalans" används, så kan man inte tala om någon jämställd eller jämförbar "sexuell makt", eftersom den mer eller mindre är överspelad alltsedan de manliga gudarna för länge sedan förlänade sin gudomliga makt åt en enväldig jordisk härskare, typ en manlig präst eller en "kung av guds nåde" o.s.v....
Citera
2016-09-20, 18:27
Medlem
Mad monks avatar
Kvinnfolk har iaf. inga problem att utnyttja män. De tycker till och med att det är en rättighet.
Citera
2016-09-20, 19:46
Medlem
ROFVENHIELMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att du ens behöver ställa frågan säger mig att du blivit hjärntvättad med att tro att alla är lika.
Självklart är inte alla lika, varifrån har du fått den idiotiska idén ifrån? Vissa är genetiskt predestinerade att knulla mycket och ofta, andra är predestinerade att sitta på internetforum och gnälla och gråtrunka sig till sömns.
Citera
2016-09-20, 19:48
Medlem
Ziayas avatar
Jag tycker makt tolkas rätt konstigt. Det är väl inte makt om en massa kåta brudar springer efter mig och jag har rätt att välja vem jag vill ligga med. Makt är att jag kan förmå någon att göra någonting hon inte vill. Jag besitter väl ingen makt bara genom att vara åtråvärd.

Så omvänt besitter tjejer ingen makt bara för att en massa killar vill knulla. Snarare skulle tjejer besitta sexuell makt om de hade möjligheten att tvinga männen att ha sex. Och det är ju inte så vanligt.
Att män tvingar till sig sex är däremot vanligt förekommande över hela världen. Så jag skulle väl säga att män i så fall har den sexuella makten.

När fan blev valmöjlighet detsamma som makt? Snedvridet.
Citera
2016-09-20, 19:50
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Anser ni att ni har en sexuell makt? Och isåfall på vilket sätt gagnar det er? Andra reflektioner är självfallet välkomna.

Ja det är klart. Vem har mest makt över din tillgång till pengar, du eller din arbetsgivare?
Citera
2016-09-20, 20:51
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag tycker makt tolkas rätt konstigt. Det är väl inte makt om en massa kåta brudar springer efter mig och jag har rätt att välja vem jag vill ligga med. Makt är att jag kan förmå någon att göra någonting hon inte vill. Jag besitter väl ingen makt bara genom att vara åtråvärd.---
Tjejerna kan nog uppfatta det som att du i så fall har makt att rata vem som helst av dem till förmån för någon annan tjej... och begreppet makt visar sig vara ganska komplext när man googlar det...
Citat:
Makt är ett sociologiskt, teologiskt, organisationsteoriskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Makt
Citera
2016-09-20, 21:08
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Tjejerna kan nog uppfatta det som att du i så fall har makt att rata vem som helst av dem till förmån för någon annan tjej... och begreppet makt visar sig vara ganska komplext när man googlar det...
Men det är inte så komplext vad gäller trådens frågeställning. Du kan inte få sexuell makt bara för att någon suktar efter dig. Tjejer har inte makt bara för att en massa kåtbockar flåsar efter dom. Snarare vet jag att många tjejer upplever det som en förlust av makt, att aldrig få vara ifred i det offentliga rummet.

Ja. Makt är betydligt mer komplext än vad många här vill få det att låta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in