Citat:
Skulle inte kommentera mer i denna tråd men härmed spricker det...
Det tog ett tag, men till slut hittade även jag till denna upplysande länk, och fick en ny synvinkel på trådens ämne... att pengar och begreppet "marknadsvärde" nu även letat sig in på det område, parbildningsområdet, som tidigare IMO behärskades av känslan av "kärlek" och möjligen även begreppet "värdighet", förklarar en hel del angående uppfattningen att "sexuell makt" ö.h.t. existerar...
Uppfattningen om den "sexuella makten" kan uppenbarligen således existera i den logiskt uppbyggda föreställningsvärlden hos en del människor så länge som den svenska felöversättningen av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna ligger till grund för tankarna, men om den mer korrekta översättningen "värdighet" istället används, så borde IMO dörrarna öppnas till en vidare och mer nyanserad föreställningsvärld, där olika former av makt kan vägas och balanseras mot varandra längs en temporal skala, istället för att nödvändigtvis behöva köpslå om en fiktiv vara på en "parbildningsmarknad". Möjligen skulle ju kanske prostitutionsmarknaden kunna analyseras utifrån tankegången som Henry Laasanen beskrev i länken ovan...
...men speciellt i nära relationer borde ju denna distinktion mellan värdighet och (marknads)värde vara relevant, och en psykologihemsida uttrycker saken så här;
En annan kvinnlig bloggare uttrycker å sin sida saken så här:
Uppfattningen om den "sexuella makten" kan uppenbarligen således existera i den logiskt uppbyggda föreställningsvärlden hos en del människor så länge som den svenska felöversättningen av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna ligger till grund för tankarna, men om den mer korrekta översättningen "värdighet" istället används, så borde IMO dörrarna öppnas till en vidare och mer nyanserad föreställningsvärld, där olika former av makt kan vägas och balanseras mot varandra längs en temporal skala, istället för att nödvändigtvis behöva köpslå om en fiktiv vara på en "parbildningsmarknad". Möjligen skulle ju kanske prostitutionsmarknaden kunna analyseras utifrån tankegången som Henry Laasanen beskrev i länken ovan...
...men speciellt i nära relationer borde ju denna distinktion mellan värdighet och (marknads)värde vara relevant, och en psykologihemsida uttrycker saken så här;
En annan kvinnlig bloggare uttrycker å sin sida saken så här:
I länken du gav fanns något intressant som jag redan funderat kring men inte tagit upp i tråden då jag inte visste hur jag skulle formulera mig och inte vill ha påhopp i vanlig ordning.
Citat:
The upside of the complex components of a man’s SMV(sexual market value) is that many of them can be faked. A man’s SMV is also less tied to their physical looks, so men have more ability to increase their sexual market value compared with women.
Also, because a person’s looks tend to decline over time, a woman’s SMV peaks in her mid-20s, whereas a man can continue to increase his SMV well into his 40s and 50s (many women even prefer older men; the opposite is rarely true).
Slut citat.
Summa summarum är väl att det är generellt lika problematiskt för både kvinnor och män men det är på individnivå det alltid blir lidande om en kvinna saknar "skönhet" eller en man saknar "tillgångar och personlighet" Många menar att kvinnor kan fejka skönhet genom smink och det är till viss del sant men det är ju isf. bara kvinnor som är ute efter one night stands som vinner på smink, utgår man ifrån att man vill ha ett förhållande så försvinner sminkfaktorn varje morgon/kväll vid den dagliga duschen.