Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Falk bara måste testas på en förstasträcka!

Är öppen för det faktiskt även om jag tror att andralaget blir bättre totalt om hon tar en annan sträcka.
2017-01-15, 19:23
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Sommarens enda namnbyte
lucia Anger --> Lucia Soar
Inget bra namnbyte
Hon har varit skadad hela säsongen.
2017-01-15, 19:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Är öppen för det faktiskt även om jag tror att andralaget blir bättre totalt om hon tar en annan sträcka.

Fast placeringen för andralaget är trots allt ganska oväsentligt. Låt Falk/Ida el Ida/Haag el Haag/Falk mötas på 1:a sträckan. Blir ett bra riktmärke för kommande VM-stafett hur man ska lägga laguttagningen.
2017-01-15, 20:33
Medlem
Haag lär hinna bli sjuk innan helgen är känslan hon brukar lyckas med de när hon kommer ner från hög höjd och är där hon varit nu en vecka.. blev ju sjuk efter Frankrike o Davos innan Jul även in för hemma vem efter att varit på höjd.. och några andra gånger..

Stafettlagen med alla åkare friska ska bli intressanta, damlaget är där de är mest öppet om platserna ännu och lär så vara de ända in tills dagen de ska tas ut... Ida känns som man kommer köra henne på första ändå även om de varit roligt prova något annan o Ida kanske på fritt 5 km fritt brukar hon klara bra...

1. Ida Kalla Haag Stina
2 Falk Sofia Rydan Settlin
3 Öberg Nordström Wiken Sundling

1 Burman Olsson Hellner Calle
2 Jönsson Daniel Johansson Svensson
2017-01-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Haag lär hinna bli sjuk innan helgen är känslan hon brukar lyckas med de när hon kommer ner från hög höjd och är där hon varit nu en vecka.. blev ju sjuk efter Frankrike o Davos innan Jul även in för hemma vem efter att varit på höjd.. och några andra gånger..
Självklart kommer Haag bli sjuk till stafettuttagningarna.

Edit: Förövrigt får man väl bara ha två lag i stafett numera?
Senast redigerad av EatableAcrobat 2017-01-15 kl. 20:37.
2017-01-15, 20:40
Medlem
Om Haag blir sjuk(jaja nu svävar vi iväg) ser jag gärna Falk-Kalla-Ida-Stina. Nånstans känner man ju att "sprintåkarna" egentligen ger laget högst kapacitet, medan några av distansåkarna har mer stabilitet. Vore intressant att se det laget.
2017-01-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om Haag blir sjuk(jaja nu svävar vi iväg) ser jag gärna Falk-Kalla-Ida-Stina. Nånstans känner man ju att "sprintåkarna" egentligen ger laget högst kapacitet, medan några av distansåkarna har mer stabilitet. Vore intressant att se det laget.

Haha ja men de är ju fakta bakom de och hon har självskrivet om de förut att hon kan få problem när hon kommer hem från höjd.. var därför hon länge tveka att ladda på höjd inför hemma VM men hon gjorde de och blev sjuk..

Håller med om att din uttagning är intressant hade vart kul att testa men tror inte de blir så
2017-01-15, 20:47
Medlem
rainbowias avatar
Danskkollen:

Man får ha koll på vad grannländerna hittar på i spåren och jag brukar läsa vad min nye favorit Lasse Hulgaard skriver i sin blogg. Intressant och kul läsning. Bl a så är årets stora mål nu nära. Ulricehamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Hulgaard
I morgen går turen hjem til Danmark, hvorefter jeg smutter til Ulricehamn i begyndelsen af ugen. Der venter World Cuppen og et af årets absolut højdepunkter! Jeg glæder mig helt vildt, og formen er god. Jeg kommer til at træne helt let, og satser på et enkelt hårdt pas på onsdag, for at teste løjperne i Ulricehamn med lidt fart.

Lasse fick även en finfin placering i Ski Classics-loppet Kaiser Maximlian Lauf med sin 38:e plats.

Citat:
For enhver langrendsløber er der dage, hvor man vågner op og ved, at i dag, kommer det til at gøre ekstra ondt. I dag var en af de dage.
Kaiser Maximlian Lauf er det nyeste “Ski Classics” løb, og berygtet for at være hård. Det var derfor med en smule frygt, især da der kun er en uge til World Cup i Ulricehamn, at jeg stillede til start. Et voldsomt snefald hele natten, og under hele løbet, gjorde ikke frygten mindre.
Konkurrencen:
Jeg kom utrolig dårligt fra start og blev hægtet af i den første lange bakke omkring 5 km fra start. Det var en skuffelse, men jeg havde ikke power til at gå dybt nok. Jeg havde svært ved at presse pulsen, og følte mig en smule sej i kroppen..
Vi havde alle på “Team Rustad IL”, som jeg løber for i Ski Classics, valgt at løbe på ski uden fæstesmøring, og dermed stage hele konkurrencen. Fæstesmøring havde gjort glidet for dårligt i den nye sne, og i langløbs-cirkusset, er der ikke længere så meget at rafle om, når det gælder skivalg. Stort set alle i front løber uden fæstesmøring.
Jeg havde super glid takket være Morten Tomter, vores smøremand, som også skal hjælpe det danske hold til VM.
Over den første lange bakke fra ca 5-10 km, gik det ned for en stund, før vi ramte en længere flade. Her fik jeg mulighed for at komme lidt til mig selv, og havnede i en gruppe med tre mand. Ved ca. 20 km kunne jeg dog mærke, at det gik for langsomt for mig, og pulsen, der i store dele af løbet lå under 80%, afslørede også, at der måtte være mere at gå på. Jeg gik derfor fra, og lå faktisk alene fra 23 km. og hele vejen hjem! Slet ikke optimalt med tanke på, at der var langt frem til front, og at jeg derfor skulle trække mit eget spor. Jeg havde dog en god følelse i kroppen alligevel, og holder stort set afstanden til de bedste fra 23-47 km. Ved 47 km. havde jeg således tabt under 5 minutter til fronten.
Mod slutningen blev løjpen mere kuperet igen, og armene brokkede sig, men sukkerdepoterne havde det fint, så jeg fik kæmpet mig frem og hev en del sukkerkolde typer ind.
I mål kom jeg ind som nr. 38, og leverer mit klart bedste langløb, og er vel også den første dansker nogensinde med point i Ski Classics! Fedt. Teamet leverer samlet set også en godkendt indsats, med alle mand i top 50, og dermed i pointene.

Lite otur att Lasse efter sitt livs lopp fick lite smolk i bägaren. Inte oväntat var FIS boven i dramat.

Citat:
FIS pointene kunne jeg også hurtigt regne mig frem til måtte give et all time top 3 løb på ca. 80-85 FIS point. Måtte dog skuffende konstatere, at FIS er har ændret regler – nok i et forsøg på at sætte en kæp i hjulet på Ski Classics – og der dermed er lavet radikalt om på formlen man udregnet FIS pointene efter.
Normalt ganger man i langløb som dette, % efter vinderen med 14. (4,16% efter i dag x 14 = 58,24). Derefter lægges 25 point til. = 83,24 point. I stedet har man valgt, at der i Ski Classics løb skal ganges med 28, og derefter tillægges 35 point. Således bliver pointene helt håbløse. Både for de allerbedste, og dem som ikke kommer med forreste gruppe ind. Lidt irriterende, men det ændrer selvfølgelig ikke på præstationen.

VM stundar för dansken, man hoppas innerligt att det blir bättre rubriker denna gång jämfört med Falun. En av Faluns rubriker handlade just om Lasse som fick akuta hjärtproblem efter teamsprinten och blev såklart inlagd på sjukhus...Ajdå, Lasse !
2017-01-15, 21:10
Medlem
Mäkäräinen kommer inte att åka i Ulricehamn utan fortsätter vidare med tävlingar i skidskyttet. FK säger därmed att hon troligen inte kommer att ta en plats i VM-laget, bara om det blir sjukdomar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/15/jylha-bekraftar-makarainen-tackar-nej
2017-01-15, 21:35
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Edit: Förövrigt får man väl bara ha två lag i stafett numera?

Stämmer. Synd på damsidan, där känns det som att det finns många som man skulle vilja se i en stafett. Men FIS tyckte väl det var jobbigt när Norge IV slog många nationers förstalag.
2017-01-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Stämmer. Synd på damsidan, där känns det som att det finns många som man skulle vilja se i en stafett. Men FIS tyckte väl det var jobbigt när Norge IV slog många nationers förstalag.

vad tråkigt med bara två lag.. men förstår att dom ville ända de efter förra året i Norge.. då hade jag väl ett förslag för att undvika de lägg inga stafetter i Norge nå väl ändå intressant med två lag där många gör upp om dom sista två platserna till stafetten
2017-01-16, 13:04
Medlem
Norges lag till Ulricehamn:
Mattis Stenshagen, Follebu IL
Anders Gløersen, Rustad IL
Daniel Stock, Lillehammer Skiklub
Simen Andereas Sveen, Ring IL
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IL
Martin Johnsrud Sundby, Røa IL
Mathias Rundgreen, Byåsen IL

Marit Bjørgen, Rognes IL