Ursprungligen postat av Lasse Hulgaard
For enhver langrendsløber er der dage, hvor man vågner op og ved, at i dag, kommer det til at gøre ekstra ondt. I dag var en af de dage.
Kaiser Maximlian Lauf er det nyeste “Ski Classics” løb, og berygtet for at være hård. Det var derfor med en smule frygt, især da der kun er en uge til World Cup i Ulricehamn, at jeg stillede til start. Et voldsomt snefald hele natten, og under hele løbet, gjorde ikke frygten mindre.
Konkurrencen:
Jeg kom utrolig dårligt fra start og blev hægtet af i den første lange bakke omkring 5 km fra start. Det var en skuffelse, men jeg havde ikke power til at gå dybt nok. Jeg havde svært ved at presse pulsen, og følte mig en smule sej i kroppen..
Vi havde alle på “Team Rustad IL”, som jeg løber for i Ski Classics, valgt at løbe på ski uden fæstesmøring, og dermed stage hele konkurrencen. Fæstesmøring havde gjort glidet for dårligt i den nye sne, og i langløbs-cirkusset, er der ikke længere så meget at rafle om, når det gælder skivalg. Stort set alle i front løber uden fæstesmøring.
Jeg havde super glid takket være Morten Tomter, vores smøremand, som også skal hjælpe det danske hold til VM.
Over den første lange bakke fra ca 5-10 km, gik det ned for en stund, før vi ramte en længere flade. Her fik jeg mulighed for at komme lidt til mig selv, og havnede i en gruppe med tre mand. Ved ca. 20 km kunne jeg dog mærke, at det gik for langsomt for mig, og pulsen, der i store dele af løbet lå under 80%, afslørede også, at der måtte være mere at gå på. Jeg gik derfor fra, og lå faktisk alene fra 23 km. og hele vejen hjem! Slet ikke optimalt med tanke på, at der var langt frem til front, og at jeg derfor skulle trække mit eget spor. Jeg havde dog en god følelse i kroppen alligevel, og holder stort set afstanden til de bedste fra 23-47 km. Ved 47 km. havde jeg således tabt under 5 minutter til fronten.
Mod slutningen blev løjpen mere kuperet igen, og armene brokkede sig, men sukkerdepoterne havde det fint, så jeg fik kæmpet mig frem og hev en del sukkerkolde typer ind.
I mål kom jeg ind som nr. 38, og leverer mit klart bedste langløb, og er vel også den første dansker nogensinde med point i Ski Classics! Fedt. Teamet leverer samlet set også en godkendt indsats, med alle mand i top 50, og dermed i pointene.