Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-14, 22:57
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Quebec, Östersund, Trondheim och Ruka är de fyra jag hört nämnas. Falun är visst inte längre aktuellt. Quebec är tydligen det man helst vill, men är ju lite större kostnader och logistiska besvär om man ska över Atlanten.

Quebec hänger på (enligt en fransk artikel publicerad kring årsskiftet) på om staden hittar finansiering. Ska enligt uppgift vara förstavalet om FIS själv får välja.
2017-01-14, 23:15
Medlem
rainbowias avatar
Ja, då får man gratulera Ida till den fjärde sprintplatsen. Är inte långt ifrån sitt esse nu, tror det var VM-platsen som hägrade när hon (brutalt) klev in framför (vem det nu var?) i sista backen i kvarten. Lite killerinstinkt är aldrig fel.

Allting kan hända på VM, bör det inte finnas en sprinter (en joker) på plats i Finland utifrån att någon blir hastigt sjuk eller nått?

Herrarnas sprintcup. Vilken rysare det ser ut att bli, ännu har ingen passerat miniskamgränsen 200 poäng med hela 5 lopp körda. Gol(d)berg i en knapp ledning. T.o.m. Calle har mycket bra läge trots nollor på de tre senaste sprintarna.

När det gäller damernas sprintstafett på VM har jag varit inne på Falken och Ida. Säker silvermedalj iaf. Men, som ni har påpekat hindrar inte programmet Stina att delta så det är nog en bra guldlösning.
2017-01-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, då får man gratulera Ida till den fjärde sprintplatsen. Är inte långt ifrån sitt esse nu, tror det var VM-platsen som hägrade när hon (brutalt) klev in framför (vem det nu var?) i sista backen i kvarten. Lite killerinstinkt är aldrig fel.

Allting kan hända på VM, bör det inte finnas en sprinter (en joker) på plats i Finland utifrån att någon blir hastigt sjuk eller nått?

Herrarnas sprintcup. Vilken rysare det ser ut att bli, ännu har ingen passerat miniskamgränsen 200 poäng med hela 5 lopp körda. Gol(d)berg i en knapp ledning. T.o.m. Calle har mycket bra läge trots nollor på de tre senaste sprintarna.

När det gäller damernas sprintstafett på VM har jag varit inne på Falken och Ida. Säker silvermedalj iaf. Men, som ni har påpekat hindrar inte programmet Stina att delta så det är nog en bra guldlösning.

Jag tror man kommer ha en reserv sprinter till hands.. rätt öppet om den platsen ännu
2017-01-15, 17:40
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Hur ska vi köra på söndag då? Jag får ju tänka om lite med tanke på att småbarnen drar västerut.

På damsidan är Nilsson och Kalla givna. Sen ger jag två platser till Haag, Ida och Falk. Haag har bäst resultat men är sämre på 5 km. Falk det omvända (med hemmabana dessutom) och Ida däremellan. Jag vet inte om det är rätt men väljer att plocka bort Falk. Jag vill testa Haag och Ida på sträcka 1 och 3 och då blir laget Haag-Kalla-Ida-Nilsson.

Falk får istället öppna för andralaget i en ren duell mot Haag. Henriksson ges (äntligen) andrasträckan. I fristilen ser jag helst Settlin och Sundling, men kör till exempel Rydqvist bra dagen innan så lär hon komma med. Falk-Henriksson-Settlin-Sundling.

Lite övriga som lär få åka lördagen är Rydqvist, Wiken, Mohlin, Söderlund, Nordström, Erkers

Burman-Olsson-Hellner-Halfvarsson känns som ett givet förstalag. Helst skulle man vilja se Richardsson i en ren duell starta för andralaget men han gör nog mer nytta på andra. Martin Johansson får tredje om ingen slår honom klart på lördag.

På första finns en del halvintressanta att välja bland. Jönsson som körde senast, Svensson som körde idag. Andersson har hög nivå men inte just nu. Tycker ju att Svensson är mest spännande att pröva. Westberg imponerade stort på mig idag och får sista. Han var även 4 på 10 fritt i Bruksvallarna så han kan åka lite långt med. Svensson-Richardsson-Johansson-Westberg.

Övriga att nämna: Jönsson, Andersson, Peterson, Gustav Eriksson, Svanebo, Lindblad, Norum, Häggström
2017-01-15, 17:50
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Bekräftat att världscupavslutningen körs i Kanada och Quebec.
2017-01-15, 17:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Bekräftat att världscupavslutningen körs i Kanada och Quebec.

Förstår inte hur man kan välja det av logistiska skäl.
2017-01-15, 17:56
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Planen var ju Ryssland vilket ju inte heller var så logistiskt.
2017-01-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Skulle vilja se en ekonomisk jämförelse för att uttrycka mig självklart men tycker att det kan vara värt en viss extrakostnad för att arrangera det i NA, men givetvis inte till vilket pris som helst. Var fina tävlingar i Quebec senast och hyggligt med folk vill jag minnas.

Känns till och med rimligt. Sverige har 2x helger, Norge 2x veckor, finnarna Ruka+VM, sydeuropa TdS och ryssarna får kamma till sig. Hoppas de löser det ekonomiska på hyggligt vis!
2017-01-15, 18:10
Medlem
t0xx0ms avatar
Angående Quebec:

Översatta citat från franska till engelska:
Citat:
Norway and Sweden. Even if, logistically, it would be simpler to come to Quebec City, on a plan of balance in the calendar and an opportunity for Canada, it seems interesting for us to give this opportunity again to Quebec, "Mignerey said, referring to the finals in March 2016 that were staged in eight races in Gatineau, Montreal, Quebec and Canmore.

Citat:
An increasingly natural alliance between the Quebec organizers and the International Ski Federation (FIS) seems to have influenced it in the idea of ​​turning to the Plains of Abraham as an emergency solution to Russia. The FIS wishes to come back here even though Harvey and the best skiers on the planet paraded downtown Quebec just 10 months ago.

"We always said we liked it every time we came to Quebec, and we would come back as often as we could. With the Olympic Games in Korea (2018) and then in China (2022), it will become complicated for us to do both North America and Asia. There, there is an opportunity (to go to Quebec City), and if the conditions are met, we will not hesitate too long, "says Pierre Mignerey, director at the FIS.

(Originalkälla.)

Har aldrig vägt in det ekonomiska i ekvationen när jag tänker FIS. Har de någonsin haft ekonomiska problem, och hur skulle de isåfall påverka tävlingarna?
2017-01-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Hur ska vi köra på söndag då?

Jag hade kört:
Ingemarsdotter-Kalla-Haag-Nilsson
Settlin-Henriksson-Rydqvist-Falk

Vi måste ha in Ida på första och se vad hon går för. Likaså se vad Haag går för på tredje. Trots allt tror jag inte att man komma mixtra så mycket med sträckorna. Är öppen för förändringar i andralaget beroende på det individuella.

Burman-Olsson-Hellner-Halfvarsson
Jönsson-Richardsson-Johansson-Svensson

VM-laget får åka in sig, och så får utmanarna göra sitt bästa i ett eget lag. Westberg är ett alternativ i fristil beroende på det individuella, men tycker att Johansson är genomgjuten på 7.5km(om man aldrig körde längre skulle han anses dubbelt så bra).
2017-01-15, 18:32
Medlem
Falk bara måste testas på en förstasträcka!
2017-01-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Har aldrig vägt in det ekonomiska i ekvationen när jag tänker FIS. Har de någonsin haft ekonomiska problem, och hur skulle de isåfall påverka tävlingarna?
Om jag förstod Radiosportens rapportering från tidigare i veckan rätt, så är det arrangörerna i Quebec som måste lösa den ekonomiska biten.

Om man läser avsnitt 10 i världscup-reglerna inleds det såhär:

Citat:
10. Reimbursement lists
Organiser shall pay for the travel and living costs:
for the red group and COC athletes (see art. 10.1)
an additional season quota per nation (see art. 10.2)
Maximum number: a maximum number of athletes per nation is fixed
(see art. 10.3)

Det finns mer specifika detaljer om man läser vidare, men det är hela tiden "the organiser" eller "the local organiser" som återkommer som den som ska betala för resekostnaderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in