Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 23:03
  #13
Medlem
90taletskronas avatar
Ännu ett tecken på att sådana här saker måste göras sekretessbelagt. Antingen det eller så måste alla svenskar bli inblandade i brottsfall när de föds, som typ bli involverade i originala synden. När det kommer till affärer är ju tillit a och o, så lexbase blir ett större problem genom sådana här händelser än den lilla nytta den kan göra.
Citera
2016-08-25, 23:20
  #14
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
För att om arbetsgivaren sitter med hundra sökande och tio skickar med utdrag från belastningsregistret, där de förekommer, så kommer chefen bara strimla de ansökningarna direkt. De har inte tid, de filtrerar hårt.
Fast oftast ger företaget ett bemanningsföretag i uppgift att sålla ut de första kandidaterna som söker på annonsen innan de utvalda går vidare till en intervju hos företaget i fråga. Bemanningsföretagen brukar faktiskt läsa igenom alla ansökningar (beror vad för tjänst) och har du bättre erfarenheter än de andra sökande och liknande så kommer du garanterat gå vidare även om du är med i registret.
Citera
2016-08-25, 23:55
  #15
Medlem
Hur långt tillbaka i tiden kan lexbase visa dok? Finns det en gräns eller e det sen tidernas begynnelse?
Citera
2016-08-25, 23:57
  #16
Medlem
Tjoflos avatar
Det finns väl ansvariga för Lexbase, anmäl dem för förtal så kanske även de hamnar på sin lista.
Citera
2016-08-26, 00:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrtalje1
Jag har postat inlägg om detta, men vid närmare eftertanke så drabbar detta alla som framöver är inblandade, och odömda, i tvistemål, och det blir hundratusentals personer de kommande åren.

Jag utsattes för flera brott från 2009 och framåt. Det har kostat mig 7 års inkomst á 500.000-600.000 och kontakten med min son

Jag har aldrig begått något brott. Inte ens bötesbrott. Jag har aldrig haft betalningsanmärkning, inte ens trots att jag knappt har en inkomst idag.

För några månader sedan dök jag upp som förekommande i Lexbase.se. Jag hade stämt en person för 25 grova mordhot via mail som motparten erkände. Jag krävde skadestånd, jag fick inte det i den dom som meddelades. Detta var ett tvistemål, inte ett brottmål.

Jag blev också stämd för förtal i ett annat mål, grundat på att jag var uppgiftslämnare till en åklagare i ett uppmärksammat mål. Åklagaren lämnade sedan ut mina mail till den åtalade, efter en begäran från denne, och jag blev stämd. Dom meddelades: ingen fällning. Detta var ett tvistemål, ingen dömdes, inga brott, det var inte ett brottmål.

Båda domarna finns nu på Lexbase.se, och det gör mig till 'Förekommande'.

I torsdags kontaktades jag av ett av Sveriges största IT-konsultföretag. De var imponerade av min CV, och intervju avhölls fredag. Den gick strålande, och de skulle boka tider för en andra intervju. På tisdagen meddelades att att de avbröt rekryteringen.

På min LinkedIn dök det upp folk jag inte träffade, och de kanske var 'duktiga' och kollade om jag var 'Förekommande' på Lexbase.se, och det är jag ju. Och därmed är jag rökt, för ingenting.

Nu blir det a-kassa även i fortsättningen för mig, istället för den lön jag brukar ha. För ingenting.

Affärsmodellen är ju smart. Lexbase tjänar pengar på att folk måste ta ut domarna. Dyrt för alla som drabbas i det tysta dock. Mycket dyrt. För att den drabbade inte gjort något fel alls.

Det räcker att läsa Flashbacks elits kommentar 'Förekommande på Lexbase.se!!!' VAD VAR DET JAG SA, HAN HAR NÅGOT SKUMT I BAGAGET!' så förstår ni hur fel det kan gå när sveriges patrask driver uthängning på nätet.


Tror du i det här fallet tänker fel. Om du inte har några starka plus finns ingen anledning att bortse från dina minus, och hade du inte några starka plus skulle det inte finnas någon anledning att kolla upp dina minus. Lexbase går bort i bägge fallen. Det är inte en sajt för arbetsgivare.
Citera
2016-08-26, 00:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrtalje1
Det här handlar inte om mitt specifika fall heller. Det avfattas tusentals tvistemålsdomar i månaden, och domer är ofta att ingn fälls för något. Då ska man inte hängas ut och associeras med brottslighet.

Tvistemål kan vara en vårdnadstvist, med barn inblandade, där utgången blir delad vårdnad efter falskanklagelser och sedan att de anklagelserna tas tillbaks. Kvar finns en dom om delad vårdnad, anklagelserna och barnens och familjens situation och händelser i deras liv och deras omgivnings liv. Det är inget brott, det är inget brottmål, det är en tvist där ingen döms.

Men det kanske är just det som är problemet för dina rekryterare: att du är inblandad i tvistemål? De kanske hade ryckt på axlarna åt om du var fälld för ett vanligt mängdbrott, men vill inte ha någon som stämmer andra. Det är negativ energi, kanske en arbetsgivare tänker.
Edit. Tycker också det är fel med Lexbase, men om det är på grund av Lexbase du gallrats bort har de med största säkerhet inte nöjt sig med att se att du är förekommande.
Citera
2016-08-26, 01:00
  #19
Medlem
Använder företag verkligen Lexbase på det viset? Man lär väl ha konto där isf och använder när man rekryterar folk. Det finns dessutom andra verktyg för detta, infotorg osv. Det är betaltjänster förstås.

Vill man veta om någon är förekommande senaste 5 åren i brottmål och 9 åren i tvistemål så skickar man ett massmail till alla sveriges tingsrätter med frågan om personen (personnummer t.ex.) förekommer i rullorna. Snabbt och smidigt.

Lexbase är skit, för människor som inte förstår bättre.

Lexbase affärsmodell var ju att begära ut allt från landets tingsrätter och upprätta en databas, på bekostnad av staten (de blev fakturerade för en del av arbetet) som de sedan gjorde sökbar och tillgänglig på ett sätt som riktade sig mot privatpersoner och privata angelägenheter.

Detta till skillnad från seriösa aktörer som Infotorg, som tillhandahåller samma tjänster till företag som verktyg i rekryteringsprocessen och för andra legitima intressen.

Hur som helst, vore sannerligen korkat om du blev ratad endast för att du förekom i gratisversionen av Lexbase. Men å andra sidan är det väl det som är problemet, att det finns idioter som inte har förstånd att tolka informationen de får serverad, och det är väl Lexbase målgrupp.
Citera
2016-08-26, 07:26
  #20
Medlem
Verkar inte fungera alls på den där jävla pissidan. Dom säger att domarna försvinner efter 5 år: det har gått 7 år för mig och fortfarande uppe. Men jag har bestämt att den sidan ska inte få påverka mitt liv de minsta och det gör det inte heller. Folk får väl gå in o läsa domen då. Men men det är stor skillnad på 17 och 24 år.
Citera
2016-08-26, 09:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Verkar inte fungera alls på den där jävla pissidan. Dom säger att domarna försvinner efter 5 år: det har gått 7 år för mig och fortfarande uppe. Men jag har bestämt att den sidan ska inte få påverka mitt liv de minsta och det gör det inte heller. Folk får väl gå in o läsa domen då. Men men det är stor skillnad på 17 och 24 år.

Dom lägger ut friande domar (ca 25%) som förekommande också. Således är sajten rätt tämligen värdelös.
Citera
2016-08-26, 09:50
  #22
Medlem
Tror inte arbetsgivare använder den - men dejter. Där är det nog bäst att förekomma att man är förekommande
Citera
2016-08-26, 10:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegalEgalist
Använder företag verkligen Lexbase på det viset? Man lär väl ha konto där isf och använder när man rekryterar folk. Det finns dessutom andra verktyg för detta, infotorg osv. Det är betaltjänster förstås.

Vill man veta om någon är förekommande senaste 5 åren i brottmål och 9 åren i tvistemål så skickar man ett massmail till alla sveriges tingsrätter med frågan om personen (personnummer t.ex.) förekommer i rullorna. Snabbt och smidigt.

Lexbase är skit, för människor som inte förstår bättre.

Lexbase affärsmodell var ju att begära ut allt från landets tingsrätter och upprätta en databas, på bekostnad av staten (de blev fakturerade för en del av arbetet) som de sedan gjorde sökbar och tillgänglig på ett sätt som riktade sig mot privatpersoner och privata angelägenheter.

Detta till skillnad från seriösa aktörer som Infotorg, som tillhandahåller samma tjänster till företag som verktyg i rekryteringsprocessen och för andra legitima intressen.

Hur som helst, vore sannerligen korkat om du blev ratad endast för att du förekom i gratisversionen av Lexbase. Men å andra sidan är det väl det som är problemet, att det finns idioter som inte har förstånd att tolka informationen de får serverad, och det är väl Lexbase målgrupp.

Det finns miljoner företag och miljoner anställda. Lexbase kan användas på lika många olika sätt och missförstås på lika många sätt. De flesta vet inte mer än att Lexbase är en sajt där man kan kolla om någon är dömd. 'Förekommande' = dom = dömd = 'inblandad i något rättsligt' = nedsmutsat rykte.
Citera
2016-08-26, 10:27
  #24
Medlem
Guilty by association är något som drabbar folk hela tiden, generellt. På alla frågor om den rekrytering jag var inne i kan ha påverkats av annat så är svaret naturligtvis Ja. Man kan inte arbeta i 30 år i en bransch eller någon verksamhet utan att ibland hamna på företag i kris, i havererade projekt, IT-bubblor, finanskriser, en och annan personlig konflikt och i en verksamhet där folk har olika syn på hur man driver ett projekt eller räddar en situation.

Jag har tagit över flera krisprojekt, fått avsked i IT-kriser och ibland slutat på företag när det visat sig att det drivs av personer inblandade i kriminalitet.

Om Lexbase hade tillämpat basal etik och kunde sortera ut brott och fokusera på det så har jag inget mot grejen. På samma sätt som jag tycker det är okej att debattera på Flashback. Men de har valt fel väg, och nu drabbar det individer som inte ens är dömda. Både friade och inblandade i tvistemål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback