Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-25, 20:27
  #1
Medlem
Jag har postat inlägg om detta, men vid närmare eftertanke så drabbar detta alla som framöver är inblandade, och odömda, i tvistemål, och det blir hundratusentals personer de kommande åren.

Jag utsattes för flera brott från 2009 och framåt. Det har kostat mig 7 års inkomst á 500.000-600.000 och kontakten med min son

Jag har aldrig begått något brott. Inte ens bötesbrott. Jag har aldrig haft betalningsanmärkning, inte ens trots att jag knappt har en inkomst idag.

För några månader sedan dök jag upp som förekommande i Lexbase.se. Jag hade stämt en person för 25 grova mordhot via mail som motparten erkände. Jag krävde skadestånd, jag fick inte det i den dom som meddelades. Detta var ett tvistemål, inte ett brottmål.

Jag blev också stämd för förtal i ett annat mål, grundat på att jag var uppgiftslämnare till en åklagare i ett uppmärksammat mål. Åklagaren lämnade sedan ut mina mail till den åtalade, efter en begäran från denne, och jag blev stämd. Dom meddelades: ingen fällning. Detta var ett tvistemål, ingen dömdes, inga brott, det var inte ett brottmål.

Båda domarna finns nu på Lexbase.se, och det gör mig till 'Förekommande'.

I torsdags kontaktades jag av ett av Sveriges största IT-konsultföretag. De var imponerade av min CV, och intervju avhölls fredag. Den gick strålande, och de skulle boka tider för en andra intervju. På tisdagen meddelades att att de avbröt rekryteringen.

På min LinkedIn dök det upp folk jag inte träffade, och de kanske var 'duktiga' och kollade om jag var 'Förekommande' på Lexbase.se, och det är jag ju. Och därmed är jag rökt, för ingenting.

Nu blir det a-kassa även i fortsättningen för mig, istället för den lön jag brukar ha. För ingenting.

Affärsmodellen är ju smart. Lexbase tjänar pengar på att folk måste ta ut domarna. Dyrt för alla som drabbas i det tysta dock. Mycket dyrt. För att den drabbade inte gjort något fel alls.

Det räcker att läsa Flashbacks elits kommentar 'Förekommande på Lexbase.se!!!' VAD VAR DET JAG SA, HAN HAR NÅGOT SKUMT I BAGAGET!' så förstår ni hur fel det kan gå när sveriges patrask driver uthängning på nätet.
Citera
2016-08-25, 20:35
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrtalje1
Jag har postat inlägg om detta, men vid närmare eftertanke så drabbar detta alla som framöver är inblandade, och odömda, i tvistemål, och det blir hundratusentals personer de kommande åren.

Jag utsattes för flera brott från 2009 och framåt. Det har kostat mig 7 års inkomst á 500.000-600.000 och kontakten med min son

Jag har aldrig begått något brott. Inte ens bötesbrott. Jag har aldrig haft betalningsanmärkning, inte ens trots att jag knappt har en inkomst idag.

För några månader sedan dök jag upp som förekommande i Lexbase.se. Jag hade stämt en person för 25 grova mordhot via mail som motparten erkände. Jag krävde skadestånd, jag fick inte det i den dom som meddelades. Detta var ett tvistemål, inte ett brottmål.

Jag blev också stämd för förtal i ett annat mål, grundat på att jag var uppgiftslämnare till en åklagare i ett uppmärksammat mål. Åklagaren lämnade sedan ut mina mail till den åtalade, efter en begäran från denne, och jag blev stämd. Dom meddelades: ingen fällning. Detta var ett tvistemål, ingen dömdes, inga brott, det var inte ett brottmål.

Båda domarna finns nu på Lexbase.se, och det gör mig till 'Förekommande'.

I torsdags kontaktades jag av ett av Sveriges största IT-konsultföretag. De var imponerade av min CV, och intervju avhölls fredag. Den gick strålande, och de skulle boka tider för en andra intervju. På tisdagen meddelades att att de avbröt rekryteringen.

På min LinkedIn dök det upp folk jag inte träffade, och de kanske var 'duktiga' och kollade om jag var 'Förekommande' på Lexbase.se, och det är jag ju. Och därmed är jag rökt, för ingenting.

Nu blir det a-kassa även i fortsättningen för mig, istället för den lön jag brukar ha. För ingenting.

Affärsmodellen är ju smart. Lexbase tjänar pengar på att folk måste ta ut domarna. Dyrt för alla som drabbas i det tysta dock. Mycket dyrt. För att den drabbade inte gjort något fel alls.

Det räcker att läsa Flashbacks elits kommentar 'Förekommande på Lexbase.se!!!' VAD VAR DET JAG SA, HAN HAR NÅGOT SKUMT I BAGAGET!' så förstår ni hur fel det kan gå när sveriges patrask driver uthängning på nätet.

Bedrövligt vad du fått gå igenom. Numera, vid rekrytering, tar man ju löjliga beslut om exempelvis "han hade inte rätt frisyr" etc. Ligger nivån så lågt, så kan man ju föreställa sig att uppgifter i Lexbase fördärvar helt för en person som söker ett arbete. Själv kan jag "okeja" att den sökande är dömd för brott, dvs. att jag inte tillstyrker anställningen. (Om brottet har något med yrket eller personens allmänna "tillit" att göra). Men att man skulle "förekomma" i domar är ju helt åt fanders! Man kan ju förekomma i domar som brottsoffer och som vittne, inte enbart åtalad "skurk" och dömd brottsling.

Skrämmande utveckling!
Citera
2016-08-25, 20:36
  #3
Medlem
Har du belägg för att arbetsgivare kollat dig på Lexbase eller är det bara misstankar?

Kan de ha avbrutit rekryteringen av andra skäl?

Har du frågat rent ut varför du inte gick vidare?
Citera
2016-08-25, 20:46
  #4
Medlem
khattuggares avatar
Det är väl så att personer som även förekommer i tvistemål återfinns på Lexbase? Vilket jag kan tycka är lite knepigt, beror kanske på vad det gäller men jag tycker generellt sett inte att personer inblandade i diverse tvistemål bör finnas på Lexbase, sida vid sida med grova brottslingar (och mindre grova, så klart)
Citera
2016-08-25, 21:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Har du belägg för att arbetsgivare kollat dig på Lexbase eller är det bara misstankar?

Kan de ha avbrutit rekryteringen av andra skäl?

Har du frågat rent ut varför du inte gick vidare?


Jag har starka misstankar att Lexbase spelade en roll här, men jag kan inte styrka det. Jag vet hur det fungerar i rekryteringssvängen eftersom jag arbetat som konsult i snart 30 år. Det kan mycket väl vara så att någon kollar snabbt på Lexbase.se och drar en snabb slutsats av det. Och vilken konsult skulle betala för att få veta egentlig bakgrund och status.

Ja, men här känns det som Lexbase. Den andra förklaring skulle kunna vara att mina motparter ringt runt för att förtala mig.

Jag har inte frågat, därför att skadan redan är skedd, och för att det skulle skada om jag frågade. De känner inte mig, och att komma och dra upp två ickedomar på Lexbase och förklara dem känns totalt fel.

Rekryterare skiter fullständigt i mig som person. De kommer aldrig att tolerera att jag finns på Lexbase, och de kommer aldrig att läsa domarna. Bara det faktum att jag är 'inblandad' är och blir problematisk. Tänk fjortisar som sitter och letar domar på Lexbase på mobboffer i skolan och sedan sprider uppgifterna på skolan för att kränka och förnedra andra barn. De har inga begrepp om brott respektive tvistemål ens, utan det associeras bara med 'dömda' oh 'Förekommande'.
__________________
Senast redigerad av norrtalje1 2016-08-25 kl. 21:34.
Citera
2016-08-25, 21:32
  #6
Medlem
Det här handlar inte om mitt specifika fall heller. Det avfattas tusentals tvistemålsdomar i månaden, och domer är ofta att ingn fälls för något. Då ska man inte hängas ut och associeras med brottslighet.

Tvistemål kan vara en vårdnadstvist, med barn inblandade, där utgången blir delad vårdnad efter falskanklagelser och sedan att de anklagelserna tas tillbaks. Kvar finns en dom om delad vårdnad, anklagelserna och barnens och familjens situation och händelser i deras liv och deras omgivnings liv. Det är inget brott, det är inget brottmål, det är en tvist där ingen döms.
Citera
2016-08-25, 21:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrtalje1
Jag har starka misstankar att Lexbase spelade en roll här, men jag kan inte styrka det. Jag vet hur det fungerar i rekryteringssvängen eftersom jag arbetat som konsult i snart 30 år. Det kan mycket väl vara så att någon kollar snabbt på Lexbase.se och drar en snabb slutsats av det. Och vilken konsult skulle betala för att få veta egentlig bakgrund och status.

Ja, men här känns det som Lexbase. Den andra förklaring skulle kunna vara att mina motparter ringt runt för att förtala mig.

Jag har inte frågat, därför att skadan redan är skedd, och för att det skulle skada om jag frågade. De känner inte mig, och att komma och dra upp två ickedomar på Lexbase och förklara dem känns totalt fel.

Rekryterare skiter fullständigt i mig som person. De kommer aldrig att tolerera att jag finns på Lexbase, och de kommer aldrig att läsa domarna. Bara det faktum att jag är 'inblandad' är och blir problematisk. Tänk fjortisar som sitter och letar domar på Lexbase på mobboffer i skolan och sedan sprider uppgifterna på skolan för att kränka och förnedra andra barn. De har inga begrepp om brott respektive tvistemål ens, utan det associeras bara med 'dömda' oh 'Förekommande'.

Du säger de avbröt rekryteringen. Borde betyda att ingen annan heller anställdes. Inte helt ovanligt. Det har jag själv varit med om. Och jag är inte på Lexbase.
Citera
2016-08-25, 22:03
  #8
Medlem
Ree81s avatar
Hah, visste det skulle sluta som en ryktesdatabas. "Vi hänger bara ut brottslingar minsann!" > Hänger ut oskyldiga gång på gång.

Inga såna här rörelser eller sajter har goda intentioner. Anmäl. Att stämma är dyrt och funkar inte så bra i Sverige.
Citera
2016-08-25, 22:06
  #9
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrtalje1
Jag vet hur det fungerar i rekryteringssvängen eftersom jag arbetat som konsult i snart 30 år. Det kan mycket väl vara så att någon kollar snabbt på Lexbase.se och drar en snabb slutsats av det. Och vilken konsult skulle betala för att få veta egentlig bakgrund och status.
Nej, så fungerar det ju inte. Det vet du mycket väl om du nu jobbat med rekrytering. Dyker någon som är intressant upp i något sammanhang och det kostar någon hundring att få reda på mer info så tar man förstås in den informationen.

Ingen förlorar ett möjligt jobb för att man är "förekommande" på Lexbase. Det är troligare att du skrivit något galet på din Facebook eller din Twitter.
Citera
2016-08-25, 22:27
  #10
Medlem
Om man nu är förekommande på lexbase.

Varför skickar man inte med utdrag från belastningsregistret i jobbansökan?

Det känns ju annars som man döljer något.

__________________
Senast redigerad av crille132 2016-08-25 kl. 23:04.
Citera
2016-08-25, 22:33
  #11
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om man nu är förekommande på lexbase.

Varför skickar man inte med utdrag från belastningsregistret i jobbansökan?

Det känns ju annars som man döljer något.

/Jeff

Låt säga att du säker 100 jobb, ska du då skicka 100 ansökningar till Polisen som sedan skickar de 100 breven med post till dig?

Men tror du är lite för nojig TS, är det ett vettigt företag rekryterar dom dig som person och inte vad du eventuellt gjorde för flera år sedan på fyllan.
Citera
2016-08-25, 22:44
  #12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om man nu är förekommande på lexbase.

Varför skickar man inte med utdrag från belastningsregistret i jobbansökan?

Det känns ju annars som man döljer något.

/Jeff
För att om arbetsgivaren sitter med hundra sökande och tio skickar med utdrag från belastningsregistret, där de förekommer, så kommer chefen bara strimla de ansökningarna direkt. De har inte tid, de filtrerar hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback