Citat:
Detta visar att JB har styrka och mod att till en början försvara sig mot sin mors lögner men tyvärr dras hon in i JMs garn ganska snart efteråt och försvarar sin psykiskt misshandlande mor. Hur ofta har vi inte läst om detta fenomen när kvinnor blir utsatta för våld i nära relationer? Paradoxalt nog tror jag också att JMs drogande var en självbevarelsedrift för att inte bli tokig och att stå ut med JMs pladder och verklighetsuppfattning som säkert var vardag för barnen med ständigt nya versioner om verkligheten. Detta som vi andra nu fått bevittna under rättegången. Men JB behöver mycket stöd och hjälp att bearbeta sin uppväxt. Det är först nu när JM verkligen sitter på livstid och är i fängelset som den processen kan starta. Det kommer att ta lång tid att reparera skadorna som JM orsakat. Men det går även om det kan bli en mödosam process. Jag tror att det finns en frisk kärna hos JB som hon ska vara rädd om. Ibland måste barn överge sin förälder för att klara sig själv. Syskonen har varandra och kan bygga upp en ny familj utan mamma. Det blir tryggast så. Jag tror på JB. Hon har en fighter inom sig!
Här är den sjuka sms-konversationen (från FUP) mellan mor och dotter efter att "flyktingsexskandalen" var på löpsedlarna.
Sin vana trogen, när hon gjort något djävulsskap, så inleder JM med att skriva:
"Vi måste hålla ihop".
Intressant också när JB skriver: "Jag kommer fucka ditt liv.
Tro mig kommer se till att alla får veta hur du är".
Då kan man undra lite om vad det är som Julia mer har att berätta,
som "fuckar" JM:s liv, där "alla får veta hur hon är"? Och slutligen, att hon nu "är körd"?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
(jag fetmarkerar JB:s text i sms-konversationen)
JM: Familjen måste hålla ihop
JB: Prata inte med mig. Du har gjort bort dig och försöker dra in mig i det här
Inte en chans de där är inte min familj
JM: Skydda varandra. Inget namn.
JM: Jag smsar dig sen
JB: Du är ingen mamma
JM: Jo en rädd mamma
JM: Behöver din hjälp
JB: Lös dina egna problem. Kommer aldrig hjälpa
JB: Våga bara hitta på att det är jag! Jag kommer fucka ditt liv.
Tro mig kommer se till att alla får veta hur du är
JB: Du är fan sjuk i huvudet
JM: Julia
JM: Sluta
JB: Nej nu är du körd
Sin vana trogen, när hon gjort något djävulsskap, så inleder JM med att skriva:
"Vi måste hålla ihop".

Intressant också när JB skriver: "Jag kommer fucka ditt liv.
Tro mig kommer se till att alla får veta hur du är".
Då kan man undra lite om vad det är som Julia mer har att berätta,
som "fuckar" JM:s liv, där "alla får veta hur hon är"? Och slutligen, att hon nu "är körd"?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
(jag fetmarkerar JB:s text i sms-konversationen)
JM: Familjen måste hålla ihop
JB: Prata inte med mig. Du har gjort bort dig och försöker dra in mig i det här
Inte en chans de där är inte min familj
JM: Skydda varandra. Inget namn.
JM: Jag smsar dig sen
JB: Du är ingen mamma
JM: Jo en rädd mamma
JM: Behöver din hjälp
JB: Lös dina egna problem. Kommer aldrig hjälpa
JB: Våga bara hitta på att det är jag! Jag kommer fucka ditt liv.
Tro mig kommer se till att alla får veta hur du är
JB: Du är fan sjuk i huvudet
JM: Julia
JM: Sluta
JB: Nej nu är du körd
-bonus. När jag första gången såg JM:s hemska teckning som var en inlaga till TR, med hennes förklaring om Akis hjärtstopp osv, speciellt hur hon ritat båten och staketet, så tänkte jag direkt på en speciell målning, som liksom inger fasa, förtvivlan och ångest. En riktig psyktavla. Ingen tillfällighet kanske?!