2018-02-27, 14:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Min fetning/understrykning: i den delen kommer det med all sannolikhet att utredas vidare. Så kan man ju hoppas på ett överklagande så att det går lite snabbare att skaka fram de som var behjälpliga när hon dräpte Aki. Att hon tillsammans med ytterligare personer är skyldig till hans död, tvivlar jag inte en sekund på.

Känner mig ändå tämligen nöjd med att Mördar-Johanna fick sin välförtjänta livstidsdom och den kommer att stå sig även vid ett överklagande

Ja. Och somligt har legat utom sakers räckvidd. Man får vara ödmjuk för det.

Det är ingen överraskning att hon åker in på livstid. Men likväl en lättnad. Och så vet man var man har henne medan man gräver i övrigt. Rättvisan låter helst tiden arbeta för sig.
Citera
2018-02-27, 14:50
Medlem
Jaha, då var det äntligen över. Lång, lång väntan för Akis anhöriga,drygt 2,5 år...usch lider med dem men är inte alls förvånad över domen. Johanna och Muhammad får sina välförtjänta straff till slut. Undrar hur de poliser som hade hand om Aki fallet från början känner idag? Mycket hade kunnat vara annorlunda om inte om...
Citera
2018-02-27, 14:51
Medlem
mahkees avatar
Ur domen: " Det kan i denna del endast tilläggas att åklagaren har
upplyst hovrätten om att förundersökning fortfarande pågår beträffande J*lia
Bl*msterl*nd, D*vid Bl*msterl*nd och J*far J*far* om delaktighet i mord på Aki
Paasila."

Vad tror ni chanserna är att något kommer fram i den för
undersökningen?

redigerat för kom på att namnen ska maskeras....
Citera
2018-02-27, 14:54
Medlem
En fråga, går det att överklaga mer i detta fall? Och till vilken instans då?
Citera
2018-02-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Fasiken vad ledsen jag är för Akis anhöriga. De ska fortsätta sväva i ovisshet, fast det är så mycket som talar för att hon haft men hans död att göra. Visst förstår/förstod jag att det skulle bli svårt när det inte ens kunde avgöras om han blivit dränkt eller kvävd.

Men usch, jag tänker på hans tonårsbarn och hela Aki-historien är den som berört mig mest. Ingen polisutredning när han hittades och sannolikheten att han drunknade på det grunda vattnet känns obefintlig.
Det blir ingen rättvisa för Aki och därmed inget skadestånd för hans barn..

Det sista du skriver där om att det inte blir nån rättvisa för Ak*i ser jag inte vara ristat i sten. Vi är flera här i tråden som tror oss veta att JJ och JB vet betydligt mer än de hittills berättat om vad som hände med Ak*i i sommarstugan 2015. Det luktar illa runt paret JJ och JB. Det luktar av blod från deras händer..
Som en påminnelse till dem båda: det bästa med mordet på Olof Palme var att preskriptionstiden för mord togs bort. Det är f ö rent sensationellt bra! Även om det nästan verkar blasfemiskt att uttrycka mig som jag gör, vill jag ändå här säga att Olof Palme därför inte dog förgäves. Mord skall aldrig nånsin preskriberas!
Citera
2018-02-27, 15:00
Medlem
Honan6s avatar
Domen blev som väntat och fortsättning lär följa. Vi kan räkna med utspel från Johanna som friskt kommer att uppvakta media. Frågan är hur länge hon tänker tiga om medhjälparnas del i Aki-fallet...
Citera
2018-02-27, 15:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Ur domen: " Det kan i denna del endast tilläggas att åklagaren har
upplyst hovrätten om att förundersökning fortfarande pågår beträffande J*lia
Bl*msterl*nd, D*vid Bl*msterl*nd och J*far J*far* om delaktighet i mord på Aki
Paasila."

Vad tror ni chanserna är att något kommer fram i den för
undersökningen?

redigerat för kom på att namnen ska maskeras....

Det är en viktig markering förstås, som gör att bilan hänger över dem alla (även JM i egenskap av mor), och att ljuset nu kan komma att förskjutas direkt på dem. Vilket torde tjäna sanningen men kanske inte god nattsömn...
Citera
2018-02-27, 15:10
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
En fråga, går det att överklaga mer i detta fall? Och till vilken instans då?

Dom kan fråga Högsta domstolen om att ta sig en titt på detta fall. HD beviljar dock väldigt få prövningstillstånd varje år och jag tror inte det här fallet intresserar dom, så man kan nog förvänta sig en överklagan följt av nekat prövningstillstånd.

Efter det blir det nog en vända till Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, jag är dock osäker på hur det fungerar där med prövningstillstånd. Vad man kan vara säker på är att den här såpan är långt från slut och det kommer att skrivas många och långa artiklar i framtiden. Kanske till och med en rättsblogg från fröken Möller skriven av någon på utsidan? Vill någon ha en brevvän för livet så passa på nu..
Citera
2018-02-27, 15:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Jag håller med men även om JM blivit dömd i HR så hade de inte fått någon visshet i hur det gick till. Det hade säkert känts skönt om hon officiellt blivit dömd för anstiftan men de hade fortfarande inte fått veta vad som hände.

Nej, det är sant iofs..

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det sista du skriver där om att det inte blir nån rättvisa för Ak*i ser jag inte vara ristat i sten. Vi är flera här i tråden som tror oss veta att JJ och JB vet betydligt mer än de hittills berättat om vad som hände med Ak*i i sommarstugan 2015. Det luktar illa runt paret JJ och JB. Det luktar av blod från deras händer..
Som en påminnelse till dem båda: det bästa med mordet på Olof Palme var att preskriptionstiden för mord togs bort. Det är f ö rent sensationellt bra! Även om det nästan verkar blasfemiskt att uttrycka mig som jag gör, vill jag ändå här säga att Olof Palme därför inte dog förgäves. Mord skall aldrig nånsin preskriberas!

Ja, jag hoppas verkligen du har rätt. Det stämmer att preskriptionstiden för mord är borta, men när jag nyss läste domen i Aki-fallet så borde de sammanlagda omständigheterna räcka. Intrycket jag fick var att det nästan behövdes ett foto av själva händelsen för att få henne dömd. De beskriver hur Johanna betett sig innan Akis död, dygnet när han dog och avslutar med hur hon uppträtt efter hans död.

Allt det borde räcka, de kan ju inte gärna obducera honom en gång till så hur ska de få reda på hur han dött? De skriver att ingen vet hur kiselhalten såg ut 2015 när han dog i Hjälmaren, det är ju inget vi kommer att få reda på i framtiden heller.
Citera
2018-02-27, 15:16
Medlem
Läs nerifrån och upp.

Johanna Rapp
50 min sedan
Charles: Då han enligt åklagaren var under 21 år vid gärningen kan han inte få livstid.

Charles
50 min sedan
Varför blev det 14 år och inte livstid?

Enligt Rajabi själv så var han 25. Han sa det till Johanna en gång att han skulle fylla år. Hur mycket?, hade hon frågat. 25, svarade han.

Han borde fått livstid.
Citera
2018-02-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Dom kan fråga Högsta domstolen om att ta sig en titt på detta fall. HD beviljar dock väldigt få prövningstillstånd varje år och jag tror inte det här fallet intresserar dom, så man kan nog förvänta sig en överklagan följt av nekat prövningstillstånd.

Efter det blir det nog en vända till Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, jag är dock osäker på hur det fungerar där med prövningstillstånd. Vad man kan vara säker på är att den här såpan är långt från slut och det kommer att skrivas många och långa artiklar i framtiden. Kanske till och med en rättsblogg från fröken Möller skriven av någon på utsidan? Vill någon ha en brevvän för livet så passa på nu..
Blir det prövningstillstånd i HD så handlar det om prejudikatfall. Detta lär aldrig bli något sådant.
Citera
2018-02-27, 15:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läs nerifrån och upp.

Johanna Rapp
50 min sedan
Charles: Då han enligt åklagaren var under 21 år vid gärningen kan han inte få livstid.

Charles
50 min sedan
Varför blev det 14 år och inte livstid?

Enligt Rajabi själv så var han 25. Han sa det till Johanna en gång att han skulle fylla år. Hur mycket?, hade hon frågat. 25, svarade han.

Han borde fått livstid.

Glömde åklagaren att göra en medicinsk åldersbedömning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in