2018-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Ur domen: " Det kan i denna del endast tilläggas att åklagaren har
upplyst hovrätten om att förundersökning fortfarande pågår beträffande J*lia
Bl*msterl*nd, D*vid Bl*msterl*nd och J*far J*far* om delaktighet i mord på Aki
Paasila."

Vad tror ni chanserna är att något kommer fram i den för
undersökningen?

redigerat för kom på att namnen ska maskeras....
Hörde på livesändningen på vlt.se att reportern Håkan Slagbrant, hade varit i kontakt med åklagaren i förra veckan och hon skulle bestämma sig under våren om hon skulle väcka åtal mot de andra, tre.
Citera
2018-02-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
En fråga, går det att överklaga mer i detta fall? Och till vilken instans då?
Bara till högsta domstolen och de lär inte ta upp det.
Citera
2018-02-27, 15:22
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Glömde åklagaren att göra en medicinsk åldersbedömning?

Det behövdes inte då advokaten lyckades få fram papper från Iran där MR föddes att han är 19 år..
Citera
2018-02-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Glömde åklagaren att göra en medicinsk åldersbedömning?
Vad jag förstod så har de antingen gjort det, eller inte fått göra det. Jag minns faktiskt inte. Men det är en ganska osäker metod som jag förstått. Men ska låta det vara osagt. Jag tror ju mer på Rajabis egna uppgifter om vad han sa till Johanna. ALLA som kommer hit som flyktingar VET att är man under en viss ålder blir man inte så hårt straffad. De har ju funnit "16-åringar" som varit 25 i verkligheten. Så varför skulle Rajabi vara annorlunda?
Citera
2018-02-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det behövdes inte då advokaten lyckades få fram papper från Iran där MR föddes att han är 19 år..
Tror jag inte ett spår på. Ljög han för Johanna då?
Citera
2018-02-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Och somligt har legat utom sakers räckvidd. Man får vara ödmjuk för det.

Det är ingen överraskning att hon åker in på livstid. Men likväl en lättnad. Och så vet man var man har henne medan man gräver i övrigt. Rättvisan låter helst tiden arbeta för sig.

Tror och hoppas att hon aldrig släpps fri igen. Hennes blick enkom visar att hon är en väldigt sjuk individ!
Får Manson-vibbar av henne. Blicken speciellt.
Citera
2018-02-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Domen blev som väntat och fortsättning lär följa. Vi kan räkna med utspel från Johanna som friskt kommer att uppvakta media. Frågan är hur länge hon tänker tiga om medhjälparnas del i Aki-fallet...

Att det är djupt orättvist att BARA hon skall vara inlåst kommer att växa för varje dag.
Citera
2018-02-27, 15:32
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror jag inte ett spår på. Ljög han för Johanna då?

Det finns förklarat i FUP varför de pratade/skämtade om att han var 25 år. De ansåg båda att det var lite pinsamt med den stora åldersskillnaden och därför så sa de vid något tillfälle att han var 25 år.

Jag tror definitivt inte på att de Iranska myndigheterna skulle förfalska ett födelsebevis (?) och göra honom yngre än vad han faktiskt är. Vad skulle deras orsak till det vara?

Däremot om du tittar på J*far A*i som ska vara 26 år så kan vi båda börja spekulera i hans verkliga ålder, för att den inte stämmer tycker jag står tämligen klart.

Tilägg: Jag minns när de diskuterade han ålder i rätten och när MR:s advokat fick fram papperet på hans ålder. Det godtog domstolen så att tvivla på hans ålder tycker jag är helt fel. Dessutom ser han faktiskt inte äldre ut.
Senast redigerad av why123 2018-02-27 kl. 15:38.
Citera
2018-02-27, 15:35
Medlem
Citat:
Det finns förklarat i FUP varför de pratade/skämtade om att han var 25 år. De ansåg båda att det var lite pinsamt med den stora åldersskillnaden och därför så sa de vid något tillfälle att han var 25 år.

Jag tror definitivt inte på att de Iranska myndigheterna skulle förfalska ett födelsebevis (?) och göra honom yngre av vad han faktiskt är. Vad skulle deras orsak till det vara?

Däremot om du tittar på J*far A*i som ska vara 26 år så kan vi båda börja spekulera i hans verkliga ålder, för att den inte stämmer tycker jag står tämligen klart.

Ber om ursäkt. Miss av mig. Jag har defintivt inte läst FUPen i det här fallet. Jag är fortfarande inte övertygad om Rajabis ålder, men det får ju stå för mig och min egen misstänksamhet.
Citera
2018-02-27, 15:36
Medlem
Citat:
Nej, det är sant iofs..

Ja, jag hoppas verkligen du har rätt. Det stämmer att preskriptionstiden för mord är borta, men när jag nyss läste domen i Aki-fallet så borde de sammanlagda omständigheterna räcka. Intrycket jag fick var att det nästan behövdes ett foto av själva händelsen för att få henne dömd. De beskriver hur Johanna betett sig innan Akis död, dygnet när han dog och avslutar med hur hon uppträtt efter hans död.

Allt det borde räcka, de kan ju inte gärna obducera honom en gång till så hur ska de få reda på hur han dött? De skriver att ingen vet hur kiselhalten såg ut 2015 när han dog i Hjälmaren, det är ju inget vi kommer att få reda på i framtiden heller.

När det gäller denna hemska kvinna, JM, hade jag önskat att Sverige hade kunnat utdöma mer än ett livstidsstraff. Det hade känts bättre om hon fått 2 stycken, ett för Göran och ett för Anki. Vi vet ju att JM avsåg att få även sin mamma mördad.

När förhållandet mellan JJ och JB så småningom spricker -för det kommer att ske, lita på mig!- då kan vi hoppas på att sanningen om mordet på Ak*i börjar sippra fram. JJ har ju berättat i skrift att han gjort "mitt livs misstag". Det syftade nog inte på att han skulle ha glömt att betala i parkeringsautomaten på torget i E-tuna..
Citera
2018-02-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ber om ursäkt. Miss av mig. Jag har defintivt inte läst FUPen i det här fallet. Jag är fortfarande inte övertygad om Rajabis ålder, men det får ju stå för mig och min egen misstänksamhet.

RMV har gjort en åldersbedömning, den konstaterade "Resultatet visar att allt talar för att han är "18 år eller äldre" men resultatet "tillåter ingen slutsats huruvida han är över eller under 21 år". (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2018-02-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
RMV har gjort en åldersbedömning, den konstaterade "Resultatet visar att allt talar för att han är "18 år eller äldre" men resultatet "tillåter ingen slutsats huruvida han är över eller under 21 år". (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Väldigt osäker bedömning alltså. Så de friade heller än fällde - trots ett begånget mord, och ett mordförsök. Värdelös svensk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in