Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Nu blir det lite överkurs för mig.
Jag vet att man kan avstå arv till sina barn dvs hoppa över en generation (var mer aktuellt förr då det fanns arvskatt) men det är ett frivilligt åtagande i så fall.
Tror inte att Anki kan testamenera bort laglotten (dvs hälften av arvet) efter sig själv utan det har JM alltid rätt till. Osmakligt i detta fall.
Arvet efter Göran får dock inte JM tillgång till (om hon döms vill säga).
Är dessutom tämligen säker på att hon inte heller är aktuell att förvalta sina omyndiga barns arv då de lär uppgå till x basbelopp och då behövs det en separat förmyndare har jag för mig.
När dom har vunnit laga kraft och JM förhoppningsvis har fått sin "all inclusive" på Hinseberg för 20 år framåt eller så, så kan det här vara sådant som AM bör sätta sig ner och gå igenom med sin advokat.
Ett alternativ är ju t.ex. att AM överlåter sina tillgångar till UF. En överenskommelse kan reglera att AM ändå har rätt till att få vad hon behöver och vill ha under resten av sitt liv.
Tvillingarna och 12-13-åringen skulle säkert ha en plats i en sådan överenskommelse.
Kanske det äldsta barnet också, som jag inte sett misstänkas för inblandning i något brutalt.
De övriga två skulle jag lägga något slags förbehåll på.
Kanske:
"Sköt er i tio år så får ni en rejäl slant sedan."
Det jag skriver här har ju inget med AM at göra. Jag bara tänker ungefär hur jag skulle agera om jag var i hennes situation.
–