2017-04-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu blir det lite överkurs för mig.

Jag vet att man kan avstå arv till sina barn dvs hoppa över en generation (var mer aktuellt förr då det fanns arvskatt) men det är ett frivilligt åtagande i så fall.

Tror inte att Anki kan testamenera bort laglotten (dvs hälften av arvet) efter sig själv utan det har JM alltid rätt till. Osmakligt i detta fall.

Arvet efter Göran får dock inte JM tillgång till (om hon döms vill säga).
Är dessutom tämligen säker på att hon inte heller är aktuell att förvalta sina omyndiga barns arv då de lär uppgå till x basbelopp och då behövs det en separat förmyndare har jag för mig.
Än en gång tack!
Nå, straffad blir hon ändå på ett eller annat sätt.
Citera
2017-04-30, 18:36
Medlem
blodgivarens avatar
CM ( AM ) festade till och hamnade i konflikt, CM överlevde och GM dog JM med pojkvän försökte avstyra det hela Vad i detta resonemang går egentligen inte att bevisa anser ni som har tillgång till dokument ( jag har tyvärr ingen tillgång ) I Sverige romantiseras ju " äldre damer " av någon anledning ! Sedan undrar jag varför CM ( AM ) förde kassabok över vad , vilket det uppges GM betalade till JM Det verkar ju som att CM ( AM ) hållit i en del trådar eller ? Om inte JMs pojkvän erkänt hade då CM ( AM ) fortfarande varit misstänkt ? Nu har hon CM ( AM ) tydligen skydd : varför det ? Tydligen hade CM ( AM ) begärt besöksförbud på JM vilket hon inte fick ! Hyrde de ut sommarhuset till någon " officiellt " ? Det fanns ju inga grannar som kunde se någonting eller ? Reagerar över att det " grandiosa " och välskötta sommarhuset inte hade en matchande båt vid bryggan : någon mer som gjort samma spontana reflektion ?
Citera
2017-04-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Du trodde inte ens att det var JM efter att det kommit fram att polisen intresserade sig för någon som borde varit just JM, och fast det redan var känt att lite väl mycket mycket udda hänt just henne.

Och sen trodde du att JM skulle ha agerat lockbete för att hjälpa till att fånga in den verklige GM:

:
Vad har det för betydelse vad jag trott? Menar du att du själv suttit inne med sanningen hela tiden...
Citera
2017-04-30, 18:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nu blir det lite överkurs för mig.

Jag vet att man kan avstå arv till sina barn dvs hoppa över en generation (var mer aktuellt förr då det fanns arvskatt) men det är ett frivilligt åtagande i så fall.

Tror inte att Anki kan testamenera bort laglotten (dvs hälften av arvet) efter sig själv utan det har JM alltid rätt till. Osmakligt i detta fall.

Arvet efter Göran får dock inte JM tillgång till (om hon döms vill säga).
Är dessutom tämligen säker på att hon inte heller är aktuell att förvalta sina omyndiga barns arv då de lär uppgå till x basbelopp och då behövs det en separat förmyndare har jag för mig.

När dom har vunnit laga kraft och JM förhoppningsvis har fått sin "all inclusive" på Hinseberg för 20 år framåt eller så, så kan det här vara sådant som AM bör sätta sig ner och gå igenom med sin advokat.

Ett alternativ är ju t.ex. att AM överlåter sina tillgångar till UF. En överenskommelse kan reglera att AM ändå har rätt till att få vad hon behöver och vill ha under resten av sitt liv.
Tvillingarna och 12-13-åringen skulle säkert ha en plats i en sådan överenskommelse.
Kanske det äldsta barnet också, som jag inte sett misstänkas för inblandning i något brutalt.
De övriga två skulle jag lägga något slags förbehåll på.
Kanske:
"Sköt er i tio år så får ni en rejäl slant sedan."

Det jag skriver här har ju inget med AM at göra. Jag bara tänker ungefär hur jag skulle agera om jag var i hennes situation.

Citera
2017-04-30, 18:51
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad har det för betydelse vad jag trott?
Du sa:
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det stämmer att jag trodde så i början. Precis som polisen.
Och efter att polisen strukit sina misstankar.

Citat:
Menar du att du själv suttit inne med sanningen hela tiden...
Om vem som enligt media var intressant för polisen, var rätt givet, ja. De flesta här fattade vart det lutade åt. Johannas fifflande med asylanthemmen, lögner i media, eventuella utnyttjande av klienter och misshandeln av dessa var känt. Och flera tipsare här hade gett info om hennes vandel. Tror man vid det laget att det skulle handlat om en helt annan "41-åring med anknytning till familjen" och som "nyligen figurerat i en brottsutredning" bör man fråga sig om man verkligen borde skriva på detta delforum och vilja bli tagen på allvar.
Senast redigerad av KeithRichards 2017-04-30 kl. 19:12.
Citera
2017-04-30, 18:55
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
CM ( AM ) festade till och hamnade i konflikt, CM överlevde och GM dog JM med pojkvän försökte avstyra det hela Vad i detta resonemang går egentligen inte att bevisa anser ni som har tillgång till dokument ( jag har tyvärr ingen tillgång ) I Sverige romantiseras ju " äldre damer " av någon anledning ! Sedan undrar jag varför CM ( AM ) förde kassabok över vad , vilket det uppges GM betalade till JM Det verkar ju som att CM ( AM ) hållit i en del trådar eller ? Om inte JMs pojkvän erkänt hade då CM ( AM ) fortfarande varit misstänkt ? Nu har hon CM ( AM ) tydligen skydd : varför det ? Tydligen hade CM ( AM ) begärt besöksförbud på JM vilket hon inte fick ! Hyrde de ut sommarhuset till någon " officiellt " ? Det fanns ju inga grannar som kunde se någonting eller ? Reagerar över att det " grandiosa " och välskötta sommarhuset inte hade en matchande båt vid bryggan : någon mer som gjort samma spontana reflektion ?

Jag tror inte ngn privatperson hann få ngn tillgång till FUP i fredags då det var ont om tid och mkt skulle vara sekretess. Media hängde på låset de har säkert förtur. På tisdag lär de som beställt kunna ta del av FUP.

Att CM/AM förde kassabok kanske beror på att JM fått mera pengar än den andra dottern som hade ett bolag ihop med fadern som gick lysande och inte behövde tigga till sig pengar, jag tror att det handlade om fördelningen av framtida arv.
Citera
2017-04-30, 19:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag tror inte ngn privatperson hann få ngn tillgång till FUP i fredags då det var ont om tid och mkt skulle vara sekretess. Media hängde på låset de har säkert förtur. På tisdag lär de som beställt kunna ta del av FUP.

Att CM/AM förde kassabok kanske beror på att JM fått mera pengar än den andra dottern som hade ett bolag ihop med fadern som gick lysande och inte behövde tigga till sig pengar, jag tror att det handlade om fördelningen av framtida arv.
Sekretessbehandlingen är väl inte ens klar än?
Citera
2017-04-30, 19:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Får en advokat hjälpa till att skaffa falskt alibi?
I det här brevet, utsmugglat från häktet och troligen adresserat till JB, så finns många intressanta passager:

https://s22.postimg.org/i86fissnl/170430_brev_fr_n_JM_till_JB.jpg

En av flera fomuleringar som fick mig att fundera:

"Jag behöver ett alibi för kl. 21:40. Ta NN, hon får 10 000. Om ni tar någon annan säg då till min advokat att hon ska hälsa mig namnet på den personen."

Får en advokat ta aktiv del i ett arrangemang som går ut på att "köpa" ett alibi som har som syfte att fria en mordmisstänkt?

Jag gissar att ett sådant agerande från en advokat är olagligt.

EN av formuleringarna
Herrejeeeeeses det är ju ett svamlande desperat brev med direktiv till sina barn hur de ska fortsätta att ljuga .
OM inte polisen hade presenterat vad de hade mot JM så kan det mycket väl tänkas att ungarna hade ställt upp
Att de sedan skulle kunna skicka en kryptisk hälsning tillbaka i form av enbart ett namn är väl inte helt otänkbart att advokatskan hade förmedlat helt ovetande om innebörden i namnet " NN hälsar"
Citera
2017-04-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack för din kommentar.
Jag var nog otydlig i min fråga. Försöker på nytt: under normala förhållanden blir det ju så vid ett arvsskifte att om en bröstarvinge är avliden, då träder hens barn i dennes ställe. Därför undrade jag; om det är så, att en arvinge som fälls för mord på arvlåtaren (heter det så?) inte får ärva, träder då mördarens barn i förälderns ställe?
Det här har inget med Ankis rättigheter att göra - tänk bort henne och se bara till den principiella frågan.

Jag tror ni är lite fel ute i era tankegångar. Det kommer inte att falla ut något arv överhuvudtaget i nuläget, utan det blir Anki som får ta över makens tillgångar. Det kallas att hon sitter i orubbat bo, för annars får hon ju gå ifrån hus och hem om arvets ska börja delas ut nu till bröstarvinge och barnbarn.

Den dagen Anki avlider, det är då arvet kommer att delas mellan barn och barnbarn. Och då ärver JM sin mamma Anki och indirekt sin pappa eftersom Anki haft hand om pappans tillgångar. JM:s barn kommer då vara så gamla (får vi förmoda) att förvaltare och förmyndare är inaktuellt. Arvet efter Anki kommer delas så att JM och systern får mest pengar och därefter ärver barnbarnen varsin del.
Senast redigerad av Florman 2017-04-30 kl. 19:16.
Citera
2017-04-30, 19:17
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

Jaha, tydligen hann tv4 få ut den i fredags men ingen privatindivid alltså Förövrigt köper jag inte så lättvindigt att GM och systern var helgon samt att AM/CM en " förtjusande äldre dam " Insidan av det välmålade grandiosa " sommarhuset " ser ut att vara lite inspirerat av viss amerikansk heminredning : undrar vilka heminredningstidningar / magasin som lästes ? Det finns en hollywoodfilm som heter " Fatal Attraction " eller något liknande med glenn close , som snöat in på den vita " rena " sjukhusfärgen, spelar marodör i ett liknande stort hus, där köksmiljö ( kniv )även finns med Men i detta fall verkar verkligheten överträffa dikten
Citera
2017-04-30, 19:20
Medlem
Citat:
Under "normala" förhållanden och att inget testamente finns så ärver inte JM (i detta fallet) utan hennes del delas av hennes sex barn.
Så du är helt rätt ute.
Ja det här diskuterade vi tidigare och vi kom fram till att om Jm blir dömd för mordet på sin far. Ärver barnbarnen JMs del av fadersarvet. Vi hade som räkne exeempel att om det finns 24 miljoner att ärva när modern dör. Så är JM s arvedel 3 miljoner. Det minsta enligt exemplet som var påhittat
Citera
2017-04-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
I ett sådant här extremfall måste ju nämndemännen läsa FUP, de kommer få betalt för att avsätta några dagar till att harva sig igenom materialet.
De ska väl inte alls läsa FUP. Det är omedelbarhetsprincipen som gäller, d v s det de hör i rättssalen är hela underlaget för beslut. FUP:en är åklagarens arbetsmaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in