2017-04-30, 19:28
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Sekretessbehandlingen är väl inte ens klar än?
Det vet jag inte om den är, media har säkert tystnadsplikt om inte sekretessen är klar.
Citera
2017-04-30, 19:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Får en advokat hjälpa till att skaffa falskt alibi?
I det här brevet, utsmugglat från häktet och troligen adresserat till JB, så finns många intressanta passager:

https://s22.postimg.org/i86fissnl/170430_brev_fr_n_JM_till_JB.jpg

En av flera fomuleringar som fick mig att fundera:

"Jag behöver ett alibi för kl. 21:40. Ta NN, hon får 10 000. Om ni tar någon annan säg då till min advokat att hon ska hälsa mig namnet på den personen."

Får en advokat ta aktiv del i ett arrangemang som går ut på att "köpa" ett alibi som har som syfte att fria en mordmisstänkt?

Jag gissar att ett sådant agerande från en advokat är olagligt.

Varför behöver JM ett alibi om hon anser sig oskyldig kan man fråga sig?!

Hon var ju hemma med sin leksakspojke!
Citera
2017-04-30, 19:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Får en advokat hjälpa till att skaffa falskt alibi?
I det här brevet, utsmugglat från häktet och troligen adresserat till JB, så finns många intressanta passager:

https://s22.postimg.org/i86fissnl/170430_brev_fr_n_JM_till_JB.jpg

En av flera fomuleringar som fick mig att fundera:

"Jag behöver ett alibi för kl. 21:40. Ta NN, hon får 10 000. Om ni tar någon annan säg då till min advokat att hon ska hälsa mig namnet på den personen."

Får en advokat ta aktiv del i ett arrangemang som går ut på att "köpa" ett alibi som har som syfte att fria en mordmisstänkt?

Jag gissar att ett sådant agerande från en advokat är olagligt.

Som någon skrev skulle barnen bara be advokaten att hälsa till JM från den personen, ovetandes om att hälsningen var ett meddelande. Vem ger ett alibi för mord för ynka 10 000?
Citera
2017-04-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det tror nog inte polisen längre: MR har berättat att JM närmast verkade yrvaken när han kom tillbaka till bilen (för mycket psykofarmaka?).

Däremot förstod JM att MR var ett osäkert kort; att han skulle komma att bli ett farligt vittne. Under förevändning att polisen satt en sändare på deras bil beordrade hon MS att komma till Norge. Där hade hon tänkt förpassa honom till de sälla jaktmarkerna - men hann inte.
Tills FUP:en har kommit oss tillhanda kan vi bara spekulera. Vad MR säger måste tas med en nypa salt. Som alla andra framställer han väl historien så gynnsam som möjligt för sig själv inom ramen för ett erkännande i detta fall. Han har väl knappast något att vinna på att placera JM i rummet, däremot kan han bäva inför den vrede han skulle kunna uppväcka hos en kvinna, som han inte kan veta om hon kommer att bli inlåst. Sådana människor som JM har ett kontrollbehov och det verkar inte orimligt att hon ville förvissa sig om att akten blev rätt utförd - hennes "moraliska stöd" kunde behövas s a s. Att hon skulle ha somnat i bilen förefaller helt overkligt t o m i hennes fall.
Citera
2017-04-30, 19:47
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det vet jag inte om den är, media har säkert tystnadsplikt om inte sekretessen är klar.
Senaste infon från Västmanlands TR är att sekretessbehandlingen pågår (28/4). Jag har beställt FUP:en och kommer hojta till mod när den kommit fram, om ingen annan redan hunnit meddela.
Citera
2017-04-30, 19:47
Medlem
Honan6s avatar
Kan vi förvänta oss ny bevisning under rättegången?

Jag funderar på flera delar som möjligen åklagarna vill hålla på en tid in i rättegången. Dessa tankar p g a taktiken vid första anhållandet, då man släppte de två misstänkta till förmån bl a för att hinna med att bugga för avlyssningar och spaningsarbete.

Det var sannolikt även taktik att neka mamman och systern besöksförbud. De var ändå skyddade och man ville se vad Johanna och hennes älskling tog sig för. Det måste ha varit väldigt frustrerande för Johanna att inte veta var hennes mamma och syster befann sig.

Det var sannolikt taktik med "förhörs-anhållandet" av JB och DB i februari. Likaså med svärsonen man höll häktad under 6 veckor.

Den omtalade misshandelsutredningen då de två asylsökande sexutnyttjade grabbarna skulle tystas - sistnämnda har ju vittnat om att MR och svärsonen var gärningsmän bland flera. Den utredningen är ju inte nedlagd, vilket kan ha betydelse?
Citera
2017-04-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
"2017-04-25

Beställning av allmänna handlingar i må B 3570-16 och B 4202-16

Handlingarna kommer att expedieras till de som beställt så snart tingsrätten fått del av handlingarna och gjort vederbörlig sekretesskontroll. Förundersökningen i tingsrättens mål B 3570-16 och B 4202-16 kommer sannolikt att vara så stor att det inte är möjligt att skicka över den elektroniskt."

För stor för elektronik ? Fast elektroniken blir mindre och mindre. Tur att papper inte
behöver så stort utrymme.
De menar väl som mejlbilaga. De har inte upptäckt alla filöverföringssystem som finns och används även av arkiv, bibliotek m fl. Gränsen för mejlbilaga kan de ju ha bedömt ligga vid ca 10 MB, så man kan undra vad som gör filerna så stora. Mycket bildmaterial ingår förstås, men frågan är (förhoppningen) om inte denna FUP har audio- och video-bilagor. T ex skulle JM:s påstådda hot få en helt annan trovärdighet om förhöret återges på video. Detsamma gäller rekonstruktioner. Vi får se om detta blir den första GB-FUP:en.
Citera
2017-04-30, 19:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
EN av formuleringarna
Herrejeeeeeses det är ju ett svamlande desperat brev med direktiv till sina barn hur de ska fortsätta att ljuga .
OM inte polisen hade presenterat vad de hade mot JM så kan det mycket väl tänkas att ungarna hade ställt upp
Att de sedan skulle kunna skicka en kryptisk hälsning tillbaka i form av enbart ett namn är väl inte helt otänkbart att advokatskan hade förmedlat helt ovetande om innebörden i namnet " NN hälsar"

Bilden som man får av JM när man läser brevet är inte helt olik den man får när man får veta att JM hittills presterat nio (9!) olika versioner av var hon var och vad hon gjorde på kvällen/natten då Göran mördades.

En av de mer spektakulära versionerna tycker jag var den där hon uppgav att hon, tillsammans med en hallik sålt sex på OKQ8 i Kungsör. När polisen kollade upp visade det sig att halliken satt i fängelse...

Det var länge sedan Malmskillnadsgatan uppmärksammades. Inte så konstigt, det är ju OKQ8 i Kungsör som gäller! Eller? Kan det vara JM som bara hittar på...

Citera
2017-04-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
De ska väl inte alls läsa FUP. Det är omedelbarhetsprincipen som gäller, d v s det de hör i rättssalen är hela underlaget för beslut. FUP:en är åklagarens arbetsmaterial.

Även i små mål får de ju tillgång till åklagarens beställda FUP, i själva rättssalen. Du tror väl inte det är så lätt för nämndemännen att komma ihåg detaljer ifrån t ex obduktionen om det inte finns på papper? (anteckningar i all ära, men det finns så klart gränser) FUP och det som sägs i rättssalen hänger ju förhoppningsvis ihop och gör det inte det, förs givetvis en diskussion om det bakom lykta dörrar.

Här kanske man dock struntar i FUP av rent otymplighetsskäl, det är möjligt, att de bara drar ut delar ur obduktionsprotokoll och så vidare.
Citera
2017-04-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag får omvärdera allt jag trott om psykopater, det här exemplaret slår ju allt med hästländer, aldrig har ett livstidsstraff känts mer rätt och riktigt, 20 år på hinsan ska väl kunna ta ur det värsta ur henne.

Nej, det kommer tyvärr inte förändra henne på ett positivt sätt
om hon är en psykopat, vilket hon verkligen verkar vara.

En psykopat är som sagt oförmögen att känna empati, ofta har de
en GRANDIOS självbild. Alla andra är bara verktyg för att förverkliga
alla sina egna drömmar. Den grandiosa självbilden tycker jag hon visar
i förhöret, där hon nämner att tack vare att hon inte känner känslor och
fysisk smärta som andra, så skulle hon kunna tänka sig bli en s.k hitman.
Sen bortförklarar hon det med att det var ett experiment, för hon har så
tråkigt i häktet. Det är en lek för henne, inget annat.

Riktiga psykopater kan trivas ganska bra i fängelser då
de inte direkt kan bli deprimerade (då måste man kunna känna ånger).
Hon kommer säkert visa fejkad sympati, säga de rätta sakerna för att bli
frisläppt, men inget kommer ha ändrats, allt är ett spel för galleriet.

Om ni någon gång stöter på en riktigt psykopat, bli aldrig osams med
den personen, de kommer hämnas tusen gånger värre tillbaka.
De kan ta dagar eller år, men de kommer att hämnas. Precis som hon
uttalar sig i förhöret ang. att krossa knäna på de som sviker henne.

Fan vad otäck hon är...
Citera
2017-04-30, 20:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror ni är lite fel ute i era tankegångar. Det kommer inte att falla ut något arv överhuvudtaget i nuläget, utan det blir Anki som får ta över makens tillgångar. Det kallas att hon sitter i orubbat bo, för annars får hon ju gå ifrån hus och hem om arvets ska börja delas ut nu till bröstarvinge och barnbarn.

Den dagen Anki avlider, det är då arvet kommer att delas mellan barn och barnbarn. Och då ärver JM sin mamma Anki och indirekt sin pappa eftersom Anki haft hand om pappans tillgångar. JM:s barn kommer då vara så gamla (får vi förmoda) att förvaltare och förmyndare är inaktuellt. Arvet efter Anki kommer delas så att JM och systern får mest pengar och därefter ärver barnbarnen varsin del.
(Det vore skitkul om det nu kommer fram att det fanns ett äktenskapsförord som innebär att all egendom är enskild och tillhör GM, och att hustrun ej ska ärva. I detta fall ärver U allt nu direkt.)

Men, om allt ägande var gemensamt och testamente saknas, så ärver AM nu, och vid hennes död har JM rätt till en fjärdedel av arvet, U har rätt till hälften och JMs barn delar på resterande fjärdedelen. JM lär ju dock ha en hel del skulder resten av livet om hon döms så arv gör väl ingen nytta.
Citera
2017-04-30, 20:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Även i små mål får de ju tillgång till åklagarens beställda FUP, i själva rättssalen. Du tror väl inte det är så lätt för nämndemännen att komma ihåg detaljer ifrån t ex obduktionen om det inte finns på papper? (anteckningar i all ära, men det finns så klart gränser) FUP och det som sägs i rättssalen hänger ju förhoppningsvis ihop och gör det inte det, förs givetvis en diskussion om det bakom lykta dörrar.

Här kanske man dock struntar i FUP av rent otymplighetsskäl, det är möjligt, att de bara drar ut delar ur obduktionsprotokoll och så vidare.
Domarna ska ta del av det som åberopas som bevisning. Inget mer och inget mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in