2017-04-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vackert.
Det var alltså detta Leif GW uppfattade "knepigt" med henne?

Detta indikerar snarast på att hon är mycket medveten om vad hon håller på med. Hon tar livet på mindre allvar än gemene man.
Det finns en sinnebild av individer som fungerar sådär, senast filmatiskt (överdrivet) illustrerad som läderlappens nemesis nr1.

Johanna är frisk, men hon är alltså inte kry.

Hon lider uppenbarligen av vad man i dagligt tal kallar storhetsvansinne. Därmed inte alls sagt att detta bottnar i sjukdom. Hon saknar insikt om sin belägenhet, som kan tro att en oskyldig människa kan gynna sig själv genom spektakel och förakt för myndighetspersoner. Hon gör en svår uppgift för försvarsadvokaten omöjlig. Det är omöjligt att framställa henne som oskyldig. Kvar blir för advokaten att försöka hitta rimligt tvivel på bevisen.
Citera
2017-04-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Spontant förefaller det otroligt att hon under svår psykiskt störning eller sjukdom ska ha lyckats hålla ihop familje- och yrkesliv, samtidigt som hon sjösatte mord. Men å andra sidan, att sexutnyttja flyktingbarn faller väl inte inom ramen för att sköta sitt arbete på ett bra sätt...men vad jag menar är att hon i egenskap av myndighetsperson borde fått ögonen på sig om hon i kontakt med andra myndighetspersoner betett sig exempelvis schizofrent, hört röster, hallucinerat, pratat för sig själv osv. men vad vet jag, det kan ju varit så att omgivningen larmat om sådant, men att det inte togs på allvar och då kan hon mycket väl vara psykiskt sjuk, men annars är ju personlighetsstörningar vanligt förekommande bland kriminella och det är inget som resulterar i rättspsykiatrisk vård, men som kan vara ett helvetet för omgivningen.
Men alla de vansinniga lapparna hon försökt smuggla ut och de makabra hoten mot förhörsledarna ser jag som ett tecken på att hon är mer galen än förslagen. Att hon helt öppet gått runt och pratat om att hon vill ha olika personer dödade, hon har ju frågat massor av personer om de kan hjälpa henne att mörda tyder också på att hon är sjuk tycker jag. men vad vet jag, är själv inte utbildad psykiatriker och jag har aldrig träffat JM. Men det klarnar väl när man gjort den stora sinnesundersökningen. Det kan ju vara en extrem variant av sk antisocial personlighetsstörning och det klassas väl inte som psykisk sjukdom.
Citera
2017-04-30, 13:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ja, något är ju fel. Hon får över en miljon i gåva av sina föräldrar (utöver det bostad och allt möjligt) och är ändå inte nöjd. Hon är ändå pank, fastän hon utöver alla gåvor drar in enorma summor på flyktingbarn. Helt fantastiskt. Sedan anklagar hon syster för att vara girig, systern som gjort karriär med Pearls Of Girls och genom hårt arbete tjänat stora pengar. Snacka om att projicera.

Däremot inte sagt att det är billigt att ha klämt fram sex ungar eftersom varje barn i genomsnitt kostar över en miljon i omkostnader under en livstid (om man inte har oturen att få en JM som ska ha pengar tills hen blir pensionär) och hon periodvis varit ensamstående med barnen, men det är ju inte någon annans ansvar. Hon kunde ju ha ätit p-piller om det blev för dyrt med alla barn och satt någon rimlig gräns.

Undrar om JM har något/några bankkonton i Thailand, verkar vara hennes (och ett xs) favoritställe. Thailändsk barnflicka har vi ju läst om, har troligen funnits fler genom åren.

För trots att alla hävdar att hon tjänat grova pengar och samtidigt skinnat föräldrarna....var sjutton ÄR dessa pengar någonstans??

Samt att det ända hon verkar bry sig om är...pengar.....men på hög eller ska de rulla direkt??
Citera
2017-04-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hon ligger helt klart illa till. Men man vet aldrig vad som händer i en rättegång. En person som inte känner någon skuld och som är slug och extremt manipulativ kan tillsammans med en skicklig advokat smula sönder det mesta. Nämndemännen kommer nog inte att läsa någon FUP. De dömer på det som sägs i rätten, dock kryddat med det de läst i tidningarna.

JM har helt enkelt haft tråkigt i häktet och roat sig med att driva med polisen och breven har varit ett led i hennes försvar. Hon är ju oskyldig men polisen har ju bestämt sig för att sätta dit henne. Hon har försökt bygga rimligt tvivel och hon har velat peka på att det finns alternativ. Ingen har ju kunnat knyta henne till platsen. Inte ens avlyssningen innehåller några bevis på att hon är skyldig, hon har ju bara stöttat sin partner. Blir spännande det här.

I ett sådant här extremfall måste ju nämndemännen läsa FUP, de kommer få betalt för att avsätta några dagar till att harva sig igenom materialet.
Citera
2017-04-30, 13:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ond psykopat eller en psykiskt sjuk person, sedan ungdomen, som aldrig fått vård?
Vi får väl veta när den stora sinnesundersökningen är gjord.
Många kallar henne förslagen , av det jag läst i media verkar hon spritt språngande galen. Att ideligen be alla i sin omgivning döda personer hon ogillar, skaffa handgranater mm , detta är ingen manipulativ och förslagen psykopat det är ren galenskap, psykisk sjukdom, tror jag. Psykos, schizofreni?
Hon har ingen sjukdomsinsikt men det har nog ingen som lider av tung psykisk sjukdom.

Jag håller med dig, jag tror också att hon faktiskt är galen på riktigt, varit det länge, men aldrig fått vård.

Dramakomiken blir ju också att som sockärring har hon högst troligt satt psykdiagnoser på andra, som dessutom hållit i Förvaltningsrätt
Citera
2017-04-30, 13:44
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ytterdörren var stängd men olåst när paret Möller gick till sängs ?
Vi vet inte det. Enligt MR "ser [han] att ytterdörren står öppen" men det spekuleras ju i tråden att föräldrarna lämnat dörren öppen. Min flickvän är så mörkrädd att hon eller jag alltid låser när vi är på landet, oavsett berusningsgrad. Jag vill bara ge ett alternativ som jag tycker är mer trovärdigt. Ponera att någon var vaken och upptäcker MR! Är det inte rimligare att Johanna med sitt kontrollbehov först kollar om kusten är klar, det har ju dessutom varit tal om nycklar till huset.
Citera
2017-04-30, 13:45
Medlem
E väl ingen tvekan om vem som initierat de båda morden och mordförsöket. JM blir med all sannolikhet fälld för anstiftan till mord på fadern, förmodligen frikänd för mord på fd maken.

Men. Vill gärna läsa lite mer om det hela via FUP. Nån som har beställt och har planer på att lägga upp här? På g kanske?
Citera
2017-04-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men alla de vansinniga lapparna hon försökt smuggla ut och de makabra hoten mot förhörsledarna ser jag som ett tecken på att hon är mer galen än förslagen. Att hon helt öppet gått runt och pratat om att hon vill ha olika personer dödade, hon har ju frågat massor av personer om de kan hjälpa henne att mörda tyder också på att hon är sjuk tycker jag. men vad vet jag, är själv inte utbildad psykiatriker och jag har aldrig träffat JM. Men det klarnar väl när man gjort den stora sinnesundersökningen. Det kan ju vara en extrem variant av sk antisocial personlighetsstörning och det klassas väl inte som psykisk sjukdom.

Är inte helt inläst på personlighetsstörningar men både borderline (numera kallat emotionell instabil personlighetsstörning) antisocial personlighetsstörning verkar ju stämma in på henne om man nu bara utgår ifrån massmedia och störningarna överlappar väl delvis varandra.

Sedan, både lappar och hot mot förhörsledare kan vara tecken på att hon VILL framstå som galen. Eller så är det en del i sociopatin där skapandet av drama och uppmärksamhet är viktigt. Detta är också viktigt för "borderlinare", de står liksom inte ut med en trist vardag och häktet torde vara trist som fan.
Citera
2017-04-30, 13:52
Medlem
Skolexempel på en narcissistisk personlighetstörning. Vandrar igenom halva livet och manipulerar människor sen en vacker dag gå de klivet över till att begå brott, ofta totalt empatilösa och har en extremt grandios självbild.
Citera
2017-04-30, 13:57
Medlem
Rondavouzs avatar
Inte ens Hollywood hade lyckats få ihop detta..

http://www.vlt.se/taggat/Sommarstugemorden
Citera
2017-04-30, 14:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Spontant förefaller det otroligt att hon under svår psykiskt störning eller sjukdom ska ha lyckats hålla ihop familje- och yrkesliv, samtidigt som hon sjösatte mord. Men å andra sidan, att sexutnyttja flyktingbarn faller väl inte inom ramen för att sköta sitt arbete på ett bra sätt...men vad jag menar är att hon i egenskap av myndighetsperson borde fått ögonen på sig om hon i kontakt med andra myndighetspersoner betett sig exempelvis schizofrent, hört röster, hallucinerat, pratat för sig själv osv. men vad vet jag, det kan ju varit så att omgivningen larmat om sådant, men att det inte togs på allvar och då kan hon mycket väl vara psykiskt sjuk, men annars är ju personlighetsstörningar vanligt förekommande bland kriminella och det är inget som resulterar i rättspsykiatrisk vård, men som kan vara ett helvetet för omgivningen.

Fast hon har ju inte lyckats att hålla ihop någonting egentligen.

6 barn med 3 olika män, när hon drev familjehem (vanliga) blev hon svartlistad av flera kommuner, hennes "flyktingboenden" blev snabbt anmälda till IVO som extremt ovanligt och snabbt stängde dem omgående.

Hon verkar inte heller ha kunnat sköta sin egna ekonomi på mycket lång tid, varför hon ständigt och jämt tjatat till sig pengar av föräldrarna.
Citera
2017-04-30, 14:02
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Är inte helt inläst på personlighetsstörningar men både borderline (numera kallat emotionell instabil personlighetsstörning) antisocial personlighetsstörning verkar ju stämma in på henne om man nu bara utgår ifrån massmedia och störningarna överlappar väl delvis varandra.

Sedan, både lappar och hot mot förhörsledare kan vara tecken på att hon VILL framstå som galen. Eller så är det en del i sociopatin där skapandet av drama och uppmärksamhet är viktigt. Detta är också viktigt för "borderlinare", de står liksom inte ut med en trist vardag och häktet torde vara trist som fan.
Jag tror snarare det är att bli angripen och kritiserad som triggar igång någon felkoppling i henne, det är hennes försvarsmekanism, att gå till angrepp, ge igen för oförrätter, hämnd. Att gå till angrepp verkar vara en vanlig lösning för henne, anfall är bästa försvar, död löser problem, plättlätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in