Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Om Malin istället för att bli mördad hade gått vilse i skogen vid E4, och frusit ihjäl eller ramlat i älven och drunknat. Då hade människor velat ha någon syndabock att lägga skulden på, och den syndabocken hade antagligen blivit bussbolaget och busschauffören, trots att de inte direkt fick henne att gå vilse och frysa ihjäl eller ramla i älven. Och därför tycker jag att de ska ha en del av skulden även nu när det var en annan människa som direkt orsakade hennes död. De borde ha tagit ansvar för att hon kom fram till rätt hållplats, anser jag.
Och du har i och med ditt inlägg hjälpt förövare ytterligare, genom att påpeka att man kan bli betraktad som "kliniskt galen" om man blir rädd för någon och därför skriker eller springer efter hjälp. Och jag antar att du tycker att man gör bäst i att vänta med att skrika eller springa efter hjälp, tills man är helt säker på att den som "samexisterar" med en på en väg, är ute efter att våldföra sig på en. Problemet med det är att det då kan vara för sent.
Så det är bättre tycker jag att människor visar förståelse för att andra människor värnar om sin egen säkerhet, och inte kallar dem paranoida eller galna eller hemska människor som misstänker och mer eller mindre anklagar andra människor för att vara ute efter att skada dem.
Och du kanske utgår ifrån statistik, som säger hur liten sannolikheten är att man blir mördad, när du pratar om vilket hot Malin befann sig under.
Men sannolikheten att man blir mördad ökar betydligt när man är på en plats som den som Malin var på när hon försvann, alltså ute på en ganska folktom plats, och på en lördagseftermiddag när många är lediga och därför har tid och lust att leta efter lämpliga offer. Och om man är på en sådan plats vid en sådan tid, då är man i riskgruppen för att bli mördad. Och hon var redan i riskgruppen pga att hon var kvinna, kort, fysiskt svag och hade glasögon. Allt sådant är tecken på svagheter, som gärningsmän letar efter hos sina offer, för att få mindre motstånd. Och gärningsmän kör antagligen runt ganska ofta och letar efter lämpliga offer, men de hittar sällan några, bla eftersom många människor tänker på sin säkerhet och eftersom annat kommer mellan, tex att någon bil kör förbi och de blir nervösa och lusten avtar.
Så att tänka att sannolikheten är liten att man blir mördad, det är fel och farligt om man är som Malin var och i en sådan situation som hon var i då när hon försvann.
Ja, jo, har som sagt noterat din åsikt om busschaufförers ansvar.
Jag säger att jag inte börjar skrika, stanna bilar eller plinga på hos folk för att det GÅR en person på samma väg som mig. Självklart agerar man inte som om att man är hotad förrän man upplever ett hot. Herregud. Förtjänar jag att dö då? Har jag mig själv att skylla då?
Jag kan vika av och ta omvägar, jag kan korsa gatan, ringa upp någon, bara för att känna mig mer säker, men inte fan för jag fullständigt liv för att någon går på samma väg som jag, nej. Detta är hur den stora massan beter sig. Du kan tycka vad du vill om det. Känner man att man upplever ett hot från någon får man agera utifrån det hur mycket man vill.
"Hjälper förövare",
försök inte ens lägga sådan jävla skit på mig. Patetiskt.
För inte allt för längesedan vek jag av och tog en genväg när jag mötte en man, som då i sin tur själv vek av mot mig trots att han då skulle ha nått ett stängsel och inget annat. Det vet jag inte om det var farligt, men jag satte av, jag tog upp telefonen, ringde min sambo, och sprang allt jag kunde hem. Som liten tjej, eller tjej överhuvudtaget, behövde jag tyvärr utgå från att det var livsfarligt. Jag agerar däremot inte på det viset för att någon går på samma gata som jag, även om jag känner mig fysiskt underlägsen personen som råkar gå där.
Som du kanske ser så gör inte andra det heller när du möter dem, du ser nog att tjejer inte springer runt och skriker, stoppar bilar eller beter sig som att någon håller på att mörda eller våldta dem för att de går på samma gata. Jag vet att jag är kort, liten och åtminstone ser svag ut, jag är kvinna, jag är på min vakt, likt de flesta andra kvinnor. Det är däremot inte våra egna fel när vi våldtas och mördas. Det är förövarnas fel. Det är inte våra fel för att vi inte behandlar alla män som våra potentiella mördare så fort de är i närheten av oss när vi är ute, även fast vi ofta har just den tanken i bakhuvudet vare sig vi vill eller inte. Det är inte MLs fel att hon är död heller för att hon som 16 år inte förstod eller betedde sig på det viset du tänker hade varit absolut bäst i den situationen. Det hade uppenbarligen varit bättre för henne att bete sig så fort som möjligt som att personen som gick där var rent livsfarlig och söka hjälp från förbipasserande, ja. Det är mördarens fel att hon är död. Inte hennes, inte busschaufförens.
Sedan är jag oerhört kapabel att fråga efter vägar, orädd, oblyg, och bryr mig inte det minsta om jag skulle "kränka" någon om jag är utsatt, det har jag facit på. Men du kan tro att jag kan hotas till tystnad och lydnad med en kniv. När jag var 16 däremot hade jag inte samma inställning till livet som nu, inte lika utåt, väldigt osäker, ingen livserfarenhet, och betydligt mindre konsekvenstänk så som tonåringar har. Hade någon tagit livet av mig, då eller nu, så är det förövarens ansvar likt förbannat.
Jag utgår inte från någon som helst statistik när jag talar om detta, ej heller talar jag om någon sannolikhet, överhuvudtaget.
Det är många omständigheter som i efterhand visat sig varit jävligt olyckliga vid många mord, så även detta. Det hon gjort är att hon klivit av på en busshållplats och gått på en väg. Det ska man kunna göra utan att bli utsatt för ett sexualsadistiskt mord. Att man vid enstaka tillfällen faktiskt inte kan det är förövares fel. Ingen annans.
Mysigt att du har återvänt till tråden för att gnälla på hur ML betedde sig, hennes personlighet och hur hon borde ha tänkt. Men absolut inte om hur fan förövaren har betett sig. Victim blaming när den är som värst.