2021-08-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Kan någon förklara för mig vart Konsum låg i Husum?

Om jag minns rätt så mitt mot ica

(Där nu pizzeria Rio är, fast ovansidan av den byggnaden)
Citera
2021-08-23, 16:42
Medlem
Zootiss avatar
Citat:

Bruksvägen 118. Ca 3km från där ML förmodat klev av bussen.
Citera
2021-08-23, 16:45
Medlem
Citat:
Jodå, här kommer video från "skogsvägen", ett par dagar med huvudvärk/växlande migrän senare så 😊

Det är alltså en närmare 6 minuter lång, kanske inte så bra filmad (skumpar en del när jag går, som det proffs man är) video från början av skogsvägen till stenen där hon hittades, varken mer eller mindre. Bilen i filmen är vårt färdmedel. Refererar till filmen användaren Reservkontot laddat upp för att se sträckan Bruksvägen, ut på E4an och infarten till Skogsvägen från E4.

Skogsvägen:

https://youtu.be/_fL7uANmDYs

Märk väl att det som tidigare nämnts är avverkat just här, annars vet jag inte om vi kunnat hitta stenen. Så föreställ er då skog där vi avviker från "vägen" in mot stenen.

Stort tack för filmen! Ser ut att vara en rätt ”ordentlig” sträcka att ta sig in i skogen en novemberdag. Han ville verkligen försäkra sig över att inte bli störd och påkommen. Undra när han högg henne i benet? Är det någon som kommer ihåg utifrån rekonstruktionsvideo?
Citera
2021-08-23, 18:18
Medlem
celticjunks avatar
Citat:
Mittemot ICA affären (matrosen)
För många år sedan fanns en konsumaffär inte långt från där kiosken låg, numera pizzeria.
På andra sidan vägen
Bra jobbat alla 👍
Citera
2021-08-23, 18:27
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Bruksvägen 118. Ca 3km från där ML förmodat klev av bussen.

Tack, det var ungefär det jag trodde, men hade ingen riktig info. Då vet jag precis vart det var.

Skrev ju i ett inlägg häromdan att om ML hade gått åt rätt håll hade hennes mål varit nära, mycket närmare än sträckan på nästan 3 km hon gick mot E4. Men då var det ju ungefär lika långt. Har ju ingen praktisk betydelse, men hade ganska fel där. Rätt ska väl vara rätt.
Citera
2021-08-23, 19:54
Medlem
skool-suckss avatar
Stort tack till KrimiMilla och Reservkontot för era respektive filmer. Det här är ett stycke svensk kriminalhistoria som jag snart hoppas vi kan sätta punkt för med en fällande dom mot Olof.
Citera
2021-08-23, 21:42
Medlem
Tack för filmen från skogsvägen! Kändes på något sätt inte alls särskilt långt… Hur kunde det dröja så fruktansvärt länge innan hon hittades? Letade de aldrig med hundar?

Skulle också gärna åkt upp dit för att uppleva det, eller vad man ska säga.

Undrar om hon kan ha slumrat till i bussen och därför blivit lite desorienterad, vilket gjorde att hon klev av alldeles för tidigt. När jag skulle åka buss från en liten ort mitt i ingenstans, där jag aldrig varit förut, så fick jag totalt hjärnsläpp och tog bussen från fel sida av vägen och hann åka en rätt bra bit innan jag insåg att det var alldeles fel. När jag klev av såg det ut precis så som den väg Malin gick, bara skog på sidorna. Kanske började hon gå åt fel håll, men när hon insåg detta vågade hon inte vända om för hon märkte att Olof förföljde henne. Speciellt om han gick på samma sida av vägen som hon. Då skulle hon behöva byta sida och det skulle bli uppenbart att hon var rädd.

När jag var yngre så härdade jag oftast ut om någon obehaglig typ satte sig bredvid mig på bussen, försökte låtsas som ingenting istället för att byta plats. På samma sätt har jag lämnat krogen och ensam promenerat hem och försökt ignorera om någon gick efter mig trots att jag varit rädd. På sin höjd promenerat lite snabbare, men inte bytt riktning eller gått till andra sidan vägen. Av någon konstig anledning ville jag inte ”såra” snubbar genom att visa att jag trodde att de ville mig illa…
Citera
2021-08-23, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
Undrar om hon kan ha slumrat till i bussen och därför blivit lite desorienterad, vilket gjorde att hon klev av alldeles för tidigt. När jag skulle åka buss från en liten ort mitt i ingenstans, där jag aldrig varit förut, så fick jag totalt hjärnsläpp och tog bussen från fel sida av vägen och hann åka en rätt bra bit innan jag insåg att det var alldeles fel. När jag klev av såg det ut precis så som den väg Malin gick, bara skog på sidorna. Kanske började hon gå åt fel håll, men när hon insåg detta vågade hon inte vända om för hon märkte att Olof förföljde henne. Speciellt om han gick på samma sida av vägen som hon. Då skulle hon behöva byta sida och det skulle bli uppenbart att hon var rädd.

När jag var yngre så härdade jag oftast ut om någon obehaglig typ satte sig bredvid mig på bussen, försökte låtsas som ingenting istället för att byta plats. På samma sätt har jag lämnat krogen och ensam promenerat hem och försökt ignorera om någon gick efter mig trots att jag varit rädd. På sin höjd promenerat lite snabbare, men inte bytt riktning eller gått till andra sidan vägen. Av någon konstig anledning ville jag inte ”såra” snubbar genom att visa att jag trodde att de ville mig illa…

Vissa i tråden tycker att jag kränker människor och är hänsynslös med mina inlägg, där jag misstänker olika personer för inblandning i Malins död. Men om Malin inte hade brytt sig om att hon "sårade" eller kränkte den som följde efter henne, och om hon istället hade sprungit till närmaste hus eller stoppat en bil som kom på vägen där hon gick, och om hon skrikit på hjälp, då hade hon kanske levt idag. Men hon hade kanske lärt sig att inte kränka eller vanhedra människor, alltså sin förföljare, på det sättet.

Och att hon inte frågade någon på bussen ordentligt, speciellt var Konsum låg, det kan ha berott på att hon var rädd för att göra bort sig. Hennes mamma sa ju på sida 18 (eller 30) i fup avsnitt 1 att hon var mycket rädd för att göra bort sig. Och var hade hon i så fall fått det ifrån att man riskerar att göra bort sig om man frågar efter vilken hållplats man ska av på?
Kanske från alla de idioter som blir jätteglada och skrattar av att få veta om andra människors fel och brister, för de känner sig som så mycket bättre människor själva då.
Men hon borde ha lärt sig, tex i skolan, att man inte ska bry sig om sådana idioter, eftersom det är inget fel i att fråga efter vägen eller vilken hållplats man ska gå av på.

Så den hänsyn som ni tycker att jag ska ta, den kan vara väldigt farlig för människors säkerhet. Och det är därför bättre att människor vänjer sig vid att bli kränkta, och visar förståelse för att man ibland måste kränka eller "såra" människor. Och att misstänka någon för ett brott, det är ju inte heller samma sak som att slå fast att någon har begått ett brott.

Och jag tycker också att busschauffören och bussbolaget har en stor skuld i att hon gick av på fel hållplats. Hon betalade för resan och hon var dessutom under 18 år, så varför kunde inte busschauffören försäkra sig om att hon gick av på rätt hållplats, innan hon blev avsläppt?
Det finns ju även andra faror än sexualmördare, tex rovdjur, risk att gå vilse i skogen och frysa ihjäl mm. Och när man kör människor i en buss så tycker jag man har ansvar att de kommer till rätt hållplats, speciellt när det gäller barn.
Och om bara framdörrarna i bussen hade varit öppna, så att hon var tvungen att gå av där fram och säga till chauffören var hon skulle nånstans, innan hon blev avsläppt. Då hade hon antagligen sagt "jag ska till Konsum i Husum", och chauffören hade då sagt åt henne att gå och sätta sig igen, och sen sagt till henne när bussen var framme vid rätt hållplats. Och då hade chauffören också kunnat märka om hon var desorienterad eller förvirrad, och han hade då kunnat tillkalla ambulans vid behov.
Senast redigerad av eoku 2021-08-24 kl. 00:01.
Citera
2021-08-23, 23:51
Medlem
Jag tycker det känns lite konstigt att ingen såg dom vid E4. Han måste ju definitivt ha hållt en kniv mot henne där för att få med henne in på skogsvägen. Det är ju alltid ordentligt trafikerat där speciellt vid den tiden och ser man någon gå vid vägen så lär man ju verkligen haja till. Känslan jag får är ju att hon har förts dit med bil vid ett senare tillfälle.

Känns också väldigt långt tycker jag. Mycket kring det här känns knepigt och oddsen att OW klämmer ur sig sanningen känns tyvärr långsökt. Är rädd att man kommer att känna ett stort tomrum även om han blir fälld. Många frågor som aldrig kommer att besvaras. Man får väl hoppas att han vill lätta på samvetet (om han har något) efter så många år. Han gillar ju uppmärksamhet om inte annat.
Citera
2021-08-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vissa i tråden tycker att jag kränker människor och är hänsynslös med mina inlägg, där jag misstänker olika personer för inblandning i Malins död. Men om Malin inte hade brytt sig om att hon "sårade" eller kränkte den som följde efter henne, och om hon istället hade sprungit till närmaste hus eller stoppat en bil som kom på vägen där hon gick, och om hon skrikit på hjälp, då hade hon kanske levt idag. Men hon hade kanske lärt sig att inte kränka eller vanhedra människor, alltså sin förföljare, på det sättet.

Och att hon inte frågade någon på bussen ordentligt, speciellt var Konsum låg, det kan ha berott på att hon var rädd för att göra bort sig. Hennes mamma sa ju på sida 18 (eller 30) i fup avsnitt 1 att hon var mycket rädd för att göra bort sig. Och var hade hon i så fall fått det ifrån att man riskerar att göra bort sig om man frågar efter vilken hållplats man ska av på?
Kanske från alla de idioter som blir jätteglada och skrattar av att få veta om andra människors fel och brister, för de känner sig som så mycket bättre människor själva då.
Men hon borde ha lärt sig, tex i skolan, att man inte ska bry sig om sådana idioter, eftersom det är inget fel i att fråga efter vägen eller vilken hållplats man ska gå av på.

Så den hänsyn som ni tycker att jag ska ta, den kan vara väldigt farlig för människors säkerhet. Och det är därför bättre att människor vänjer sig vid att bli kränkta, och visar förståelse för att man ibland måste kränka eller "såra" människor. Och att misstänka någon för ett brott, det är ju inte heller samma sak som att slå fast att någon har begått ett brott.

Och jag tycker också att busschauffören och bussbolaget har en stor skuld i att hon gick av på fel hållplats. Hon betalade för resan och hon var dessutom under 18 år, så varför kunde inte busschauffören försäkra sig om att hon gick av på rätt hållplats, innan hon blev avsläppt?
Det finns ju även andra faror än sexualmördare, tex rovdjur, risk att gå vilse i skogen och frysa ihjäl mm. Och när man kör människor i en buss så tycker jag man har ansvar att de kommer till rätt hållplats, speciellt när det gäller barn.
Och om bara framdörrarna i bussen hade varit öppna, så att hon var tvungen att gå av där fram och säga till chauffören var hon skulle nånstans, innan hon blev avsläppt. Då hade hon antagligen sagt "jag ska till Konsum i Husum", och chauffören hade då sagt åt henne att gå och sätta sig igen, och sen sagt till henne när bussen var framme vid rätt hållplats. Och då hade chauffören också kunnat märka om hon var desorienterad eller förvirrad, och han hade då kunnat tillkalla ambulans vid behov.

Har läst inlägget 3 ggr och har mycket svårt att se poängen med något av det du skriver. Förutom möjligtvis att du förklarar att anledningen till att du häver ur dig dumheter har någon slags grund i ett allmänt säkerhetstänk? Känns ju lite random om jag ska uttrycka mig sparsamt.
Citera
2021-08-24, 00:44
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Vill bara tacka dig för att du laddat upp alla dokument i det här fallet, guld värt verkligen.

Jag har äntligen påbörjat en sammanfattning av FUP, sedan kommer jag sammanfatta domar (till hela tråden: fråga mig inte efter om/när jag blir klar, det är ett omfattande material, det är klart när det är klart &#128517 och det underlättar väldigt att kunna söka och kopiera ur FUP också, tusen tack för det.
Självklart laddar jag upp det jag får tag på, det behöver du inte tacka för Jag är ju själv intresserad av materialet och då kan jag lika gärna dela med mig, det kostar mig inget. Sen tror jag att fler ögon på materialet gynnar diskussionen i tråden också.

Att FUP och domarna numera är sökbara (och att det går att kopiera) är väldigt praktiskt tycker jag. Jätteskönt om man letar efter någon specifik uppgift, vittne eller dylikt. Måste rikta ett tack till personerna som utvecklat OCR-mjukvaran jag använde. Det är inte perfekt, men ett stort steg från att gå igenom FUP manuellt.

Kul att du kommit igång med sammanfattningen. Önskar dig lycka till, det är ett omfattande arbete du har framför dig. Ska bli kul att läsa när du blir klar.

Tack för filmen också förresten. Var väldigt givande att se och gav mig lite perspektiv på det hela. Kanske återkommer med lite tankar om det så småningom.
Citera
2021-08-24, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mi6htymik3
Har läst inlägget 3 ggr och har mycket svårt att se poängen med något av det du skriver. Förutom möjligtvis att du förklarar att anledningen till att du häver ur dig dumheter har någon slags grund i ett allmänt säkerhetstänk? Känns ju lite random om jag ska uttrycka mig sparsamt.

Jag förklarar att anledningen till att Malin är död, kan vara delvis att hon var rädd för att kränka människor, i det här fallet sin förföljare. Och om Malin hade sprungit och skrikit efter hjälp, för att hon blev rädd för sin förföljare. Då kanske de som hon sökte hjälp hos hade blivit irriterade eller tom arga på henne och kallat henne paranoid mm, för att hon misstänkte honom och i princip anklagade honom för att vilja våldföra sig på henne, när han kanske bara råkade gå på samma väg som hon. För människors "heder" är viktigare än människors säkerhet, enligt många människor i Sverige och antagligen också i Husum på den tiden.
Och jag förklarar också att vissa i den här tråden tänker på liknande sätt, när de tycker att jag ska sluta kränka människor genom att skriva inlägg där jag misstänker dem för att ha varit inblandade i Malins död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in