Citat:
En väldig tur är att alla busschaufförer i detta land fortfarande utövar sitt jobb då väldigt många skulle vara skyldiga till medhjälp för våldtäkter, misshandel och mord enligt ditt resonemang.
Dags att lägga ner nu en gång för alla, har läst ditt svammel i tråden länge nu!
Du måste ju uppriktigt sagt tro att Ankeborg finns på riktigt med.
Dags att lägga ner nu en gång för alla, har läst ditt svammel i tråden länge nu!
Du måste ju uppriktigt sagt tro att Ankeborg finns på riktigt med.
För att vara medskyldig till mord så måste man ha haft vetskap om att mordet skulle ske, och det utgår jag ifrån att busschauffören och bussbolaget inte hade. Men möjliga brottsrubriceringar är kanske vållande till annans död eller vårdslöshet i trafiken.
Bussbolaget hade kunnat besluta att alla passagerare ska gå på bussen längst fram, och att de då ska säga till busschauffören vilken hållplats de ska gå av på. Och busschauffören antecknar då så att han vet vilka hållplatser han ska stanna på, och hur många som ska gå av på varje hållplats. Och om någon som i Malins fall inte vet vad busshållplatsen heter som de ska gå av på, då reder man ut det. Och det hade räckt att Malin hade sagt "jag ska till Konsum i Husum", så hade busschauffören vetat vilken hållplats hon skulle gå av på.
Och sen när passagerarna ska av så måste de gå av där fram, och säga till busschauffören igen vilken hållplats de ska gå av på, så att han vet att de går av på rätt hållplats. Och busschauffören kollar då att så många går av på varje hållplats som ska gå av där enligt hans tidigare anteckningar, och om inte så säger han till passagerarna att det var någon/några till som skulle gå av där.
Så gör man om man tar ansvar för sina passagerare. Men det kostade kanske för mycket pengar att göra det, vilket skulle innebära höjda biljettkostnader (aldrig sänkta löner för cheferna förstås), och det skulle ta mer tid, till skillnad från att bara ta in och ut passagerare både bak och fram så snabbt som möjligt, och strunta fullkomligt i om passagerarna kommer fram till rätt hållplats. Eller så tyckte kanske busschaufförerna att det inte var deras ansvar att se till att deras passagerare gick av på rätt hållplats, "vi kör buss, vi är inga barnvakter" kanske de sa argt till bussreseplanerarna och cheferna på bussbolaget.
Men som sagt, om Malin istället hade gått vilse i skogen och frusit ihjäl efter att ha gått av på fel hållplats, då hade allmänheten sannolikt skuldbelagt busschauffören och bussbolaget. Och så bör man göra även nu. För Malin fick inte valuta för de pengar hon betalade för bussresan, och busschauffören och bussbolaget misslyckades med att leverera henne till den hållplats hon skulle till, och delvis därför så dog hon.
Och som jag har förstått det så fanns det inte ens ett högtalarsystem eller en display i bussen, som i god tid meddelade passagerarna vilken som var nästa hållplats. Jag är också osäker på om hållplatserna ens hade något namn. Både passagerare och busschauffören pratar i fup om "hållplatsen vid Försäkringskassan", "hållplatsen vid polisstationen" och "hållplatsen vid Konsum", som en och samma hållplats. Men vad den hållplatsen hette har jag inte förstått.
Och med ett sådant uselt system så är det inte lätt som passagerare att veta vilken hållplats man ska gå av på.