2021-08-06, 01:27
Medlem
KnasTramss avatar
Här kommer lite länkar till dokument som inte postats tidigare. Inte särskilt intressant, men betydligt mer relevant än de fantasifoster som dagligen avhandlas i tråden.

1. https://anonfiles.com/t1o9B7A0u8/HD_4141-21_Aktbil_14_BESLUT_Expedieringsdatum_202_pdf (HDs officiella beslut om att förordna advokat Holst som offentlig försvarare)

2. https://docdro.id/6HlkNTq (HD ber RÅ inkomma med uppgift om målsägarbiträde)

3. https://docdro.id/HSmD4HK (RÅ ber om extra tid med anledning av semester)

4. https://anonfiles.com/zeodB1A2u2/HD_4141-21_Aktbil_17_Underr_ttelse_om_anst_nd_e-pos_pdf (HD beviljar extra tid)

5. https://docdro.id/WeSOdOf (Dagboksblad)

Skrev om det tidigare, men det är ungefär så här det ser ut i resningsärendet just nu. Händer inte mycket med andra ord. Jag fortsätter hålla ett öga på utvecklingen i HD, men så fort det händer något väsentligt så tror jag vi kommer att höra om det i media först.

Ursprunglig länksamling: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23
Senast redigerad av KnasTrams 2021-08-06 kl. 01:33.
Citera
2021-08-06, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Med tidsaspekten så menar jag att det rimligen tar en hel del tid att organisera ett sexualmord med sina polare utan mobiltelefoner. Det är inte heller som att alla bor på samma innergård, utan Husum är ett relativt stort geografiskt område där folk bor något utspritt. Det finns inga uppgifter som talar för att OW skulle ha disponerat något fordon vid tillfället. Även om mammans uppgifter inte nödvändigtvis är 100% tillförlitliga så tror jag att vi kan utesluta att OW varit borta hela natten. Om han ska vandra fram och tillbaka över hela Husum för att värva folk till sitt sexualmord så tar det naturligtvis en massa tid. Allt detta utan att någon har sett OW, Malin eller eventuella medhjälpare.

--

Jag funderar också lite på hur du tror att det här egentligen har skett. Jag ser framför mig hur OW tar med sig Malin under knivhot och går hem till sin okända polare "Galne Gunnar" och knackar på. Sen utspelar sig följande konversation:

- Tjena Gunnar! Har du lust att hänga med upp i skogen på ett schyst sexualmord?
- Lätt! Ska bara hämta kniv, tejp och kondom, sen kör vi!

Sexualmord behöver inte vara organiserade eller planerade. Människor kan träffas någonstans av helt andra orsaker.
Och om OW var borta under eftermiddagen och kvällen, då kan mycket ha hunnit hända under den tiden med flera inblandade, som ledde fram till att Malin dog och hamnade tejpad i skogen.
Kan du förklara det osannolika med det?
Citera
2021-08-06, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Han behöver inte säga något alls mer än att han inte har dödat Malin. Och sen kan han låta sin advokat bevisa för domstolen att åklagarens bevisning inte är tillräckligt stark, genom att ge exempel på flera alternativa scenarion och på så sätt visa att det inte bara är åklagarens teori som är sannolik. Och på så sätt kan han frias.

Men vilken vändning!? 🤔 Man får ju hoppas att hans advokat inte lägger upp något liknade av de teorier som kommit ut i denna tråd. Tyvärr så kommer nog inte heller advokaten kunna trolla bort det som faktiskt visar DNA och övrig bevisning mot OW. Solved case!
Citera
2021-08-06, 02:05
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Här kommer lite länkar till dokument som inte postats tidigare. Inte särskilt intressant, men betydligt mer relevant än de fantasifoster som dagligen avhandlas i tråden.

1. https://anonfiles.com/t1o9B7A0u8/HD_4141-21_Aktbil_14_BESLUT_Expedieringsdatum_202_pdf (HDs officiella beslut om att förordna advokat Holst som offentlig försvarare)

2. https://docdro.id/6HlkNTq (HD ber RÅ inkomma med uppgift om målsägarbiträde)

3. https://docdro.id/HSmD4HK (RÅ ber om extra tid med anledning av semester)

4. https://anonfiles.com/zeodB1A2u2/HD_4141-21_Aktbil_17_Underr_ttelse_om_anst_nd_e-pos_pdf (HD beviljar extra tid)

5. https://docdro.id/WeSOdOf (Dagboksblad)

Skrev om det tidigare, men det är ungefär så här det ser ut i resningsärendet just nu. Händer inte mycket med andra ord. Jag fortsätter hålla ett öga på utvecklingen i HD, men så fort det händer något väsentligt så tror jag vi kommer att höra om det i media först.

Ursprunglig länksamling: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Klockrent, tack!
Citera
2021-08-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
@KrimiMilla
Ja tyvärr är det ju så. Men det som jag funderar på är vad OW kommer att använda som försvar i all denna mångfald av goda alibin? Kommer han att outa att han möttes av ett gäng invandrare i en bil som vägrade släppa honom med mindre än att han gav dom sin säd i en engångsmugg?
Eller blir det nåt helt oväntat?

En trådtelefon är en enkel leksakstelefon som består av två muggar eller burkar sammanbundna med en tråd som fästs i botten på respektive burk. När tråden hålls spänd kan ljud fortplanta sig genom den mellan burkarna. Kan det vara nåt sånt OW använde när han kontaktade polarna, vi kan ju inte utesluta det 👀
Citera
2021-08-06, 02:19
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
@KrimiMilla
Ja tyvärr är det ju så. Men det som jag funderar på är vad OW kommer att använda som försvar i all denna mångfald av goda alibin? Kommer han att outa att han möttes av ett gäng invandrare i en bil som vägrade släppa honom med mindre än att han gav dom sin säd i en engångsmugg?
Eller blir det nåt helt oväntat?

Ser att du redan fått ditt svar, ett gravallvarligt sådant från annan användare där sarkasm och ironi gick helt över huvudet på denne. Tråden blir bara roligare och roligare för varje gång man tittar in. 🤣

Jag tror att han bara på något sätt kommer att försöka förklara att han blev påkommen i ännu en lögn genom att berätta om någon form sexualakt (igen) varvid HR bedömer tillförlitligheten i OWs egna ord som den skit de är och återigen inte låta dem ha bäring när det kommer till att utreda själva skuldfrågan.

Och sen HOPPAS jag att team OW, sexualmördare, och Ulf Holst, advokat - team Ulf-Olf, går hårt på att försöka misstänkliggöra hela NFC och Polisen! Det är alltid bra kort att spela i rättegångar.

I vilket fall så är jag där vid HR i Sundsvall när det händer och lyssnar på skiten. Jag tältar, jag går vad som, det är inte alls särskilt långt från mig. Lång tid kvar till eventuell resning, men bjuder in de som bor bra till geografiskt för denna träff att joina.
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-08-06 kl. 02:24.
Citera
2021-08-06, 06:48
Medlem
Tack för alla era inlägg! Dock har den ”gode” Eoku övertygat mig med några av hans 1000 teorier. Liksom honom tror jag att han kan bli frikänd genom några av följande teorier:

1. OW och Malin kidnappades av en grupp invandrare från Idbyn men där tyvärr endast OW:s spermier fanns kvar som bevis på ML:s byxor då de övrigas spermier brutits ner i hennes kropp (under tiden) när kroppen återfanns till våren.

2.OW hade mitt ute i ingenstans bestämt träff med ett gäng invandrare från Idbyn för att idka gruppsex med någon random person som dök upp i skogarna kring Husum. Samma DNA fråga som ovan.

3. OW såg ML kliva av bussen från sitt hem och såg hennes förvirring. Som den gode medmänniskan han är skyndade han sig fram att fråga henne om hon behövde hjälp. ML förklarade sitt dilemma men då OW:s familj var hemma berättade han om Motorgården (då han ändå tänkt gå dit för att stjäla till skotern) så erbjöd han henne att visa vägen. Väl där så blev hon a) våldtagen av männen som jobbade där för att sedan bli gömd på platsen hon hittades
b) OW och de övriga männen idkade samlag med henne där men omkom av någon okänd anledning under tiden. Bevisfrågan om vem som orsakat detta går därmed inte att utreda, speciellt inte då övrigas DNA redan brutits ner i kroppen.
c) OW fick en längre tids blackout (drogad av männen på Motorgården?) så han kan därmed inte redogöra för vad som hänt. Dock fick han ett survival kit med sax, tejp och diverse bilder från dem. Det kan även ha funnits med ett par trosor där.
Senast redigerad av Mali09 2021-08-06 kl. 07:45. Anledning: Stavfel
Citera
2021-08-06, 07:51
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det finns ju flera möjliga utgångar i det här fallet, och allt beror på rättens bevisvärdering.

Hur ställer man sig till den rätt så starka indiciekedja som indikerar att OW har våldtagit och dödat flickan? Kan man utifrån den sammantagna bilden av vittnesmål där han setts i samband med henne, hans dokumenterade sexuella intresse, tidigare lögner och bortförklaringar, samt fysisk bevisning som fibrer och sperma, att bedöma sakfrågan som sådan att han sannolikt gjort detta på egen hand och bär ansvar för såväl bortförande, våldtäkt och mord?

Hur ställer sig rätten till eventuella nya "förklaringar" där OW nu kommer att säga "såhär var det egentligen, och jag ljög bara tidigare!" ...och hur kommer det att påverka OWs trovärdighet då han redan måste anses ha en extremt låg trovärdighet. Det måste nog framkomma något som påvisar att han varit rädd för andra eller på nåt sätt skyddat någon, för att rätten ska omvärdera för att tro på ytterligare en ny förklaring till vad som skedde där ute i skogen.

I vilken grad kan man utifrån föreliggande bevisning klarlägga vad som hände där ute i skogen? Kan man med säkerhet veta att händelseförloppet är vad som indikeras (att hon tog som fånge, våldtogs och torterades, samt slutligen dödades med ett antal knivhugg)? Finns möjligen luckor som skulle kunna indikera att hon dött på annat sätt? På vilket sätt ses sannolikheten att detta inte skulle samspela med all övrig bevisning som nog faktiskt får ses som pekande mot en ensam utpekad gärningsman?

Hur värderar man DNA-beviset? Kommer OW att kunna säga att han hade ett förhållande med flickan, och att dom två nyss hade gjort slut med henne efter att dom haft sex, därav sperma och att hon såg ut som att hon ville bli kvitt sin förföljare längs Bruksvägen? Han kan säga att han lämnade henne vid E4 och att dom bråkat, men att han inte såg henne sen. Det öppnar upp för möjligheten att en mördare hittar henne och hon dör. Det hela bygger ju på hur sannolikt det isåfall är att de två hade ett förhållande. Därtill också att OW isåfall helt omotiverat ljugit om detta under två och ett halvt decennium.

Eventuella nya fantasier om händelseförlopp och polisens ovilja att kartlägga Eokus knepiga scenarion tänker jag inte lägga vikt vid, då det inte kommer att vara något som vare sig rätten eller övriga i tråden är intresserade av att höra om. Likaså kommer rättssystemets autonomi och trovärdighet inte att diskuteras då jag förutsätter att ingen inom NFC eller Polisen är ute efter att fabricera saker för att fälla OW.

Sen kommer nog även jag att bevista rättegången, för att höra med egna öron hur OW resonerar i frågan.
Citera
2021-08-06, 08:08
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Sexualmord behöver inte vara organiserade eller planerade. Människor kan träffas någonstans av helt andra orsaker.
Och om OW var borta under eftermiddagen och kvällen, då kan mycket ha hunnit hända under den tiden med flera inblandade, som ledde fram till att Malin dog och hamnade tejpad i skogen.
Kan du förklara det osannolika med det?

Det Knastrams nog menade var att det är oerhört ovanligt med samarbete i sexualmordssammanhang, och ännu mer osannolikt blir det när en aspergoid uddafågel som OW, utan stöd av mobiltelefon, ska ha satt samman en grupp människor som gemensamt ska ha våldfört sig på flickan, och att OW där nån gång ska ha lämnat gruppen innan mordet ägde rum.
Citera
2021-08-06, 08:34
Medlem
Jag har varit i kontakt med högsta domstolen, gällande hur lång tid det kan tänkas ta innan det beslutas om resning ska beviljas eller ej.
Jag fick till svar att det kan ta mellan 2-8 månader, om det inte är ett extra ordinärt fall.
Efter en vända till, framkom att detta räknas som ett extra ordinärt fall. Så det borde ta ca 2 månader, frågan är från när?
Citera
2021-08-06, 09:08
Bannlyst
Citat:
Det finns ju flera möjliga utgångar i det här fallet, och allt beror på rättens bevisvärdering.

Hur ställer man sig till den rätt så starka indiciekedja som indikerar att OW har våldtagit och dödat flickan? Kan man utifrån den sammantagna bilden av vittnesmål där han setts i samband med henne, hans dokumenterade sexuella intresse, tidigare lögner och bortförklaringar, samt fysisk bevisning som fibrer och sperma, att bedöma sakfrågan som sådan att han sannolikt gjort detta på egen hand och bär ansvar för såväl bortförande, våldtäkt och mord?

Hur ställer sig rätten till eventuella nya "förklaringar" där OW nu kommer att säga "såhär var det egentligen, och jag ljög bara tidigare!" ...och hur kommer det att påverka OWs trovärdighet då han redan måste anses ha en extremt låg trovärdighet. Det måste nog framkomma något som påvisar att han varit rädd för andra eller på nåt sätt skyddat någon, för att rätten ska omvärdera för att tro på ytterligare en ny förklaring till vad som skedde där ute i skogen.

I vilken grad kan man utifrån föreliggande bevisning klarlägga vad som hände där ute i skogen? Kan man med säkerhet veta att händelseförloppet är vad som indikeras (att hon tog som fånge, våldtogs och torterades, samt slutligen dödades med ett antal knivhugg)? Finns möjligen luckor som skulle kunna indikera att hon dött på annat sätt? På vilket sätt ses sannolikheten att detta inte skulle samspela med all övrig bevisning som nog faktiskt får ses som pekande mot en ensam utpekad gärningsman?

Hur värderar man DNA-beviset? Kommer OW att kunna säga att han hade ett förhållande med flickan, och att dom två nyss hade gjort slut med henne efter att dom haft sex, därav sperma och att hon såg ut som att hon ville bli kvitt sin förföljare längs Bruksvägen? Han kan säga att han lämnade henne vid E4 och att dom bråkat, men att han inte såg henne sen. Det öppnar upp för möjligheten att en mördare hittar henne och hon dör. Det hela bygger ju på hur sannolikt det isåfall är att de två hade ett förhållande. Därtill också att OW isåfall helt omotiverat ljugit om detta under två och ett halvt decennium.

Eventuella nya fantasier om händelseförlopp och polisens ovilja att kartlägga Eokus knepiga scenarion tänker jag inte lägga vikt vid, då det inte kommer att vara något som vare sig rätten eller övriga i tråden är intresserade av att höra om. Likaså kommer rättssystemets autonomi och trovärdighet inte att diskuteras då jag förutsätter att ingen inom NFC eller Polisen är ute efter att fabricera saker för att fälla OW.

Sen kommer nog även jag att bevista rättegången, för att höra med egna öron hur OW resonerar i frågan.

OW studerade vid den här tiden på Parkskolan i Örnsköldsvik (se sida 9 i fup avsnitt 2), och Malin gick på Vårdhögskola i Örnsköldsvik. Så att de har träffats innan Malin försvann och haft ett hemligt förhållande är därför inte alls osannolikt.

Och det kan då förklara varför hon gick av på "fel" hållplats i Husum, och att han kom ut just då, och att de gick bredvid varandra men så långt ifrån varandra, för att ingen skulle se att de var tillsammans.

Och som orsak till att han ljög i hovrätten och sa att han inte hade sex med henne, kan han säga att han trodde att det skulle minska risken att han blev oskyldigt dömd för att ha dödat henne. Och det funkade ju eftersom han blev friad, vilket är ett skäl för domstolen att tro på den förklaringen.

Och allt det andra med teckningar och knulldockor kan han säga att det bara var tonårsexperimenterande, som han slutade med när han träffade Malin, och började igen när hon försvann och senare hittades död.

Så vem dödade då Malin om inte OW gjorde det?
Kanske någon som hade sett dem tillsammans och som av någon anledning ogillade att de var tillsammans.
Mordet kan förstås också vara helt orelaterat till deras förhållande.
Men det är inte OW:s sak att svara på, utan det får polisen starta en ny utredning om.
Citera
2021-08-06, 09:13
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
OW studerade vid den här tiden på Parkskolan i Örnsköldsvik (se sida 9 i fup avsnitt 2), och Malin gick på Vårdhögskola i Örnsköldsvik. Så att de har träffats innan Malin försvann och haft ett hemligt förhållande är därför inte alls osannolikt.

Och det kan då förklara varför hon gick av på "fel" hållplats i Husum, och att han kom ut just då, och att de gick bredvid varandra men så långt ifrån varandra, för att ingen skulle se att de var tillsammans.

Och som orsak till att han ljög i hovrätten och sa att han inte hade sex med henne, kan han säga att han trodde att det skulle minska risken att han blev oskyldigt dömd för att ha dödat henne. Och det funkade ju eftersom han blev friad, vilket är ett skäl för domstolen att tro på den förklaringen.

Och allt det andra med teckningar och knulldockor kan han säga att det bara var tonårsexperimenterande, som han slutade med när han träffade Malin, och började igen när hon försvann och senare hittades död.

Så vem dödade då Malin om inte OW gjorde det?
Kanske någon som hade sett dem tillsammans och som av någon anledning ogillade att de var tillsammans.
Mordet kan förstås också vara helt orelaterat till deras förhållande.
Men det är inte OW:s sak att svara på, utan det får polisen starta en ny utredning om.

Ja, det är självklart en möjlig sak att påstå för OW, men då måste man ställa sig frågan varför han inte sagt detta förut, och i vilken mån det är sannolikt att hon skulle stämma träff med en kamrat som då står och väntar på henne vid bussen, och huruvida ingen på något som helst annat sätt skulle ha hört om ett sådant förhållande. Tillåt mig tvivla på att rätten skulle tro OW om han för fram den teorin.
Sanningen är nog att man kommer att se det som ännu en hittepåhistoria från den gode OW som får bära samma tyngd som övrigt skitsnack han ägnat sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in