2021-08-06, 09:13
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag har varit i kontakt med högsta domstolen, gällande hur lång tid det kan tänkas ta innan det beslutas om resning ska beviljas eller ej.
Jag fick till svar att det kan ta mellan 2-8 månader, om det inte är ett extra ordinärt fall.
Efter en vända till, framkom att detta räknas som ett extra ordinärt fall. Så det borde ta ca 2 månader, frågan är från när?

Jaså det går lite "extra fort" för att det är ett extraordinärt fall, var nästan rädd att det var tvärtom. Det är ju skönt att höra, tack för att du kollade upp det. Var orolig för upp emot ett års väntan. Det är ju svårt att svara på hur de menade där, om de menade 2 månader från att du talade med dem, eller om de menade 2 månader från att de mottog resningsansökan, vilken åtminstone skrevs den 2 juli och lämnades in kort därpå.
Citera
2021-08-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Jaså det går lite "extra fort" för att det är ett extraordinärt fall, var nästan rädd att det var tvärtom. Det är ju skönt att höra, tack för att du kollade upp det. Var orolig för upp emot ett års väntan. Det är ju svårt att svara på hur de menade där, om de menade 2 månader från att du talade med dem, eller om de menade 2 månader från att de mottog resningsansökan, vilken åtminstone skrevs den 2 juli och lämnades in kort därpå.
Jag tolkade det som att det är en "snabb" handläggning på två månader från att resningsansökan registrerats/mottagits, hoppas iallafall det.
Hoppas att O får sitt straff och inte smiter undan rättvisan igen.
Citera
2021-08-06, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Ja, det är självklart en möjlig sak att påstå för OW, men då måste man ställa sig frågan varför han inte sagt detta förut, och i vilken mån det är sannolikt att hon skulle stämma träff med en kamrat som då står och väntar på henne vid bussen, och huruvida ingen på något som helst annat sätt skulle ha hört om ett sådant förhållande. Tillåt mig tvivla på att rätten skulle tro OW om han för fram den teorin.
Sanningen är nog att man kommer att se det som ännu en hittepåhistoria från den gode OW som får bära samma tyngd som övrigt skitsnack han ägnat sig åt.

Att han inte erkänner att de hade ett förhållande kan ju bero på att han då skulle erkänna att han hade kontakt med Malin, och det skulle öka risken att han fälls för mord. Så det är bättre då att hålla tyst om det så länge inga bevis finns att han har haft någon kontakt med Malin.

Och att ingen har hört om deras hemliga förhållande kan ju bero på just det att det var hemligt.

Och att Malin bestämmer träff med sin kompis vid Konsum, det kan ha varit ett sätt att hålla förhållandet med OW hemligt. Alltså att hon utnyttjar sin kompis för att lura alla att hon gick vilse och därför inte kom fram till kompisen, men hon träffade egentligen OW under tiden.

Kanske har OW något bevis för deras förhållande, tex ett foto på dem tillsammans.
Problemet för honom är att även om han lyckas bevisa att de hade ett förhållande, så utesluter inte det att han har mördat henne. Men det lär ju iallafall vända upp och ner på hela fallet och få många fler att tvivla på att han har dödat Malin.
Senast redigerad av eoku 2021-08-06 kl. 09:45.
Citera
2021-08-06, 09:41
Medlem
KrimiMillas avatar
Jag tror att vi med största sannolikhet har ungefär exakt samma bevisning i HR som man hade förra gången, det lär vara försvinnande få nya omständigheter och bevis i den förundersökning som Polisen lämnar över.

Att genom fler vittnesmål 25 år senare komma fram till något nytt som dessutom har relevans och bevisvärde, blir nog oerhört svårt. Till skillnad mot 25 år gammalt DNA som inte på något sått är otillförlitligt pga sin ålder, så är 25 år gamla vittnesmål extremt tunt i bevisföring, vare sig de talar för eller emot OW.

Den väsentliga skillnaden för HR att ta ställning till kommer förstås vara matchningen av DNAt. Det är upp till försvaret att försöka bestrida validiteten i det beviset, om de kan. Vilket de naturligtvis inte kommer att göra, Holst vet bättre än att stå och vara konspirationsteoretisk i rätten.

Det kommer givetvis komma en förklaring som OW tänkt eller tänker ut för fulla muggar, för att förklara det enda som faktiskt nu verkligen ÄR bevisat, nämligen hans sperma på offret av ett sexualmord. Jag kommer ju inte trilla av stolen av förvåning i HR om han återigen försöker hävda att de haft något sexuellt umgänge och sen vet han inget mer.

Det är väl relativt troligt att han säger så. Men att ändra sin utsaga IGEN, och det bara för att matcha de inkriminerande bevisen i takt med att de kommer fram, kommer inte direkt få HR att dra efter andan heller och tänka "det HÄR det är RIMLIGT tvivel!", nej, redan 1998 var man rörande överens om att OW i och med sina tidigare vittnesmål förstört för sig själv och att hans vittnesmål inte kan tas i beaktande i bedömningen av skuldfrågan. Det spelar ingen roll vad han säger, han har bara rätten att säga något om han vill. Det är upp till honom om han vill använda sig av den rätten för att rabbla en eller flera fantasifoster till teorier också. Stackars försvarsadvokat isåfall.

Och om det nu är så att han haft med sig sina gangbangkompisar eller arbetat i maskopi med halva Motorgården så får han nog ta och säga det nu, annars åker bara han på det, istället för han och hans kumpaner. I vilket fall så ser det jävligt illa ut för OW, och några historier om medhjälpare som han inte ens lägger fram i förhören med Polisen så de kan utredas knann rättegång kommer inte kunna bedömas i HR överhuvudtaget. Han får sjunga ut för Polisen snarast möjligt. Men bli inte besviken när det är helt omöjligt att med bevis eller ens indicier binda gangbang/mordkumpanerna till brottet 25 år senare. Blir en omöjlig uppgift för Polisen. Typiskt.

Jag kan bara hoppas att man åberopar något så urbota dumt som att minsta spår av sperma från de påstådda med-våldtagarna skulle "förruttna" ner på minsta molekylnivå för att inte ens kunna finnas av NFC. Att påstådd fantasisperma skulle kunna hålla väldigt dålig kvalitet för DNA-analys tex det är fullt möjligt, att desperat hävda att varenda spår av det kan försvinna i henne, jag kan bara hoppas att idioten skulle säga ens något liknande så att NFC och annan expertis kan vittna om påhittet i det uttalandet och jämna det med marken.

Det som också tillkommer i och med man öppnat upp förundersökningen igen är ju även nya förhören hos Polisen med OW. Där finns ju allt utrymme för att han snurrar in sig ännu mer. Han är ju den absolut osmartaste mördare som ändå (hittills) kommit undan med mord. Ser fram emot den läsningen.
Citera
2021-08-06, 09:42
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tolkade det som att det är en "snabb" handläggning på två månader från att resningsansökan registrerats/mottagits, hoppas iallafall det.
Hoppas att O får sitt straff och inte smiter undan rättvisan igen.

Verkligt glädjande nyheter, särskilt för hennes anhöriga. Väntan har varit lång nog. 2 månader är kort tid oavsett från när man räknar, med lite tur har vi bara runt 1 månads väntan kvar då!
Citera
2021-08-06, 09:46
Medlem
IdiAminsKusins avatar
@KrimiMilla
Citat:
Det är väl relativt troligt att han säger så. Men att ändra sin utsaga IGEN, och det bara för att matcha de inkriminerande bevisen i takt med att de kommer fram, kommer inte direkt få HR att dra efter andan heller och tänka "det HÄR det är RIMLIGT tvivel!", nej, redan 1998 var man rörande överens om att OW i och med sina tidigare vittnesmål förstört för sig själv och att hans vittnesmål inte kan tas i beaktande i bedömningen av skuldfrågan.

Ja, exakt! Ett nytt vittnesmål där han nu ytterligare justerar sin berättelse med avsikten att möta ett nytt bevisläge måste bedömas i ljuset av att han hållit på så redan från första stund. Alltså kommer rätten med stor sannolikhet att bedöma hans trovärdighet som oerhört låg i det avseendet.
Citera
2021-08-06, 09:50
Medlem
IdiAminsKusins avatar
@Eoku
Citat:
Så vem dödade då Malin om inte OW gjorde det?
Kanske någon som hade sett dem tillsammans och som av någon anledning ogillade att de var tillsammans.

Ja du har fört fram svartsjuketeorin förut, och för att den ska äga giltighet så måste du först bevisa att det fanns ett förhållande, och det har inte påståtts någonstans eller ens indikerats i annan bevisning.
Citera
2021-08-06, 10:28
Medlem
F3ttans avatar
Ser verkligen fram emot rättegången.
Kan jag ska jag försöka gå på den.
Är det fler här inne som planerar att gå på den eventuellt väntade rättegången? Gissar den kommer vara i Sundsvall?

Oavsett så skall jag beställa ljudfilerna från den förhandlingen och läggas upp här
Citera
2021-08-06, 11:24
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Ser verkligen fram emot rättegången.
Kan jag ska jag försöka gå på den.
Är det fler här inne som planerar att gå på den eventuellt väntade rättegången? Gissar den kommer vara i Sundsvall?

Oavsett så skall jag beställa ljudfilerna från den förhandlingen och läggas upp här

Jag bor i Sundsvall och tänker gå på rättegången, så även min kompis som ursprungligen kommer från Sveg som är anledningen till att jag involverat mig i detta fall. Bara vi kommer in och får plats, så!
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-08-06 kl. 11:27.
Citera
2021-08-06, 11:25
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Jag kommer försöka vara på plats då det nog får ses som ett mycket intressant mordfall. Ska bli intressant att se hur offentlig OW kommer att bli efter att ha blivit dömd igen.
Citera
2021-08-06, 11:29
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Jag kommer försöka vara på plats då det nog får ses som ett mycket intressant mordfall. Ska bli intressant att se hur offentlig OW kommer att bli efter att ha blivit dömd igen.

OW, killen som sa helt sjuka saker till som egen nackdel till Polisen för att "få uppmärksamhet", men som också är det mest kameraskygga, mediaskydda, sociala medier-skygga jag någonsin skådat. 🤣
Citera
2021-08-06, 12:52
Medlem
https://www.folkbladet.nu/2021-08-05/lanspoliser-pa-vag-att-losa-25-ar-gammalt-mord

Nån som har tillgång så man kan läsa då det är låst artikel?

Ända man kan läsa innan man gick in på länken är

Länspoliser på väg att lösa 25 år gammalt mord.

för 18 timmar sedan — 25 år efter mordet på Malin Lindström är fallet på väg mot en sensationell lösning. Poliser i Västerbotten ligger bakom det osannolika ...

Hittade även denna artikel och man känner verkligen i hjärtat. Tänker så mycket på familjen och det dom måste gått igenom. Jag har förlorat syskon i olycka och min mamma kunde aldrig komma över det. Och det här som hände ML är så fruktansvärt och måste vara det värsta. Och dessutom han mannen OW klarat sig undan rättvisan i 25år!!

http://www.hegesskrivbyra.se/wp-content/uploads/2015/02/tiden_läker_inga_sår.pdf
Senast redigerad av Missas79 2021-08-06 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in