2021-10-23, 09:46
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har en dålig magkänsla när det gäller det här fallet, det är preskriptionstiden som
ligger å skaver.
Den är ju satt till 15år för mord om GM va under 21år när mordet begicks.
Att det finns en preskriptionstid på 15år beror alltså på en GMs låga ålder.
OW anhölls häktades fälldes i TR friades i HovR, domen överklagades
inte utan vann laga kraft.
15år går och ingenting händer, alltså borde preskription infalla.

Nu är jag inte alls jurist men i och med att preskriptionstiden är satt till 15år
p.g.a. av en mördares låga ålder så har jag svårt att se hur dom ska komma
runt det.
Som sagt dålig magkänsla,å vist juridikens kvarnar maler långsamt men jag
undrar ju om HD diskuterar något juridiskt problem eller om dom väntar på att OW ska lösa
saken på egen hand, ta repet t.ex..

Jag hoppas verkligen att Malins föräldrar hinner och får uppleva en lösning på det
här och att skräpet åker in.
HD har redan avgjort preskriptionsfrågan, gärningen är inte preskriberad när det gäller OW. 15 års preskriptionstid gäller som regel, men då OW redan häktats och åtalats gäller 30 års preskriptionstid.

1. https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2021/95848/

Förövrigt så diskuterar HD inga juridiska problem beträffande OW just nu. Man väntar på att åklagaren ska komplettera förundersökningen med nya förhör med den misstänkte. Dessa förhör har vad vi vet ännu inte genomförts då OW och hans försvarare inte har haft tid/möjlighet. Det är där bollen ligger just nu.
Citera
2021-10-23, 11:09
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har en dålig magkänsla när det gäller det här fallet, det är preskriptionstiden som
ligger å skaver.
Den är ju satt till 15år för mord om GM va under 21år när mordet begicks.
Att det finns en preskriptionstid på 15år beror alltså på en GMs låga ålder.
OW anhölls häktades fälldes i TR friades i HovR, domen överklagades
inte utan vann laga kraft.
15år går och ingenting händer, alltså borde preskription infalla.

Nu är jag inte alls jurist men i och med att preskriptionstiden är satt till 15år
p.g.a. av en mördares låga ålder så har jag svårt att se hur dom ska komma
runt det.
Som sagt dålig magkänsla,å vist juridikens kvarnar maler långsamt men jag
undrar ju om HD diskuterar något juridiskt problem eller om dom väntar på att OW ska lösa
saken på egen hand, ta repet t.ex..

Jag hoppas verkligen att Malins föräldrar hinner och får uppleva en lösning på det
här och att skräpet åker in.

Rekommenderar att lyssna på podden "Fallen jag aldrig glömmer" och då avsnitten "Mordet på Malin" om fallet (egentligen rekommenderar jag främst del 2, men då brukar man ju vilja börja med del 1) för en övergripande genomgång om de juridiska turer som varit med detta fall, och vad som händer nu.

Det fanns en ganska stor och allmän övertygelse om att brottet var preskiberat för OW, innan HD fastslog motsatsen. Gudskelov.
Citera
2021-10-24, 14:36
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Vill du hjälpa mig hitta informationen om att det tas upp i det avsnittet? Verkar ha tappat mina Google-skills 🤣

Jag har inte läst det online. De berättade att de skulle ta upp det i det senaste avsnittet, dvs i torsdags.
Citera
2021-10-25, 10:25
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Jag har inte läst det online. De berättade att de skulle ta upp det i det senaste avsnittet, dvs i torsdags.

Såg också det avsnittet men la inte märke till detta. Ska det ha varit slutet av programmet? Såg om slutet av det, där berättar Aro om att del 2 finns av podden han gjort om Malin är släppt, att den handlar om spermafläcken som kan lösa allt efter 25 år.

Sedan säger han bara "Vi ses nästa vecka".

Så jag vet inte om det här rör sig om ett missförstånd eventuellt.
Citera
2021-10-26, 09:14
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Tilltalad i Malinmordet förhörs inom kort: "Tid och plats är bokat"

Den man som är tilltalad för mordet på Malin Lindström 1996 kommer att förhöras inom kort.

Men när det ska ske hålls hemligt.

– Vi väljer att inte gå ut med det, säger överåklagare Mats Svensson.

https://www.allehanda.se/2021-10-26/tilltalad-i-malinmordet-forhors-inom-kort-tid-och-plats-ar-bokat

Kan inte själv läsa mer av artikeln men..
Långsamt, långsamt, långsamt går det framåt 🙄
Citera
2021-10-27, 19:27
Medlem
Nu har dom tydligen hållt förhöret

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinmannen-forhord-om-den-nya-dna-bevisningen-har-ingen-forklaring?fbclid=IwAR3jbynLYNEDvUtWn2TWasU 2TVuHbWJhSvAxbbkms-sEzn2WHLedY0avjU4
Citera
2021-10-27, 19:40
Medlem
Fattar inte vad som tar sån tid. Nästa år får vi svar om det blir resning eller inte. Helt sinnes. Lås in den jäveln.
Citera
2021-10-27, 19:47
Avstängd
Undrar om Olof sover gott nuförtiden
Citera
2021-10-27, 21:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Undrar om Olof sover gott nuförtiden
Han verkar ju rätt rubbad faktiskt. Så han kan nog gå in i sin egna värld och leva på, även om han såklart är medveten om vad som försegår. Psykopater fungerar så. Hjälper ju inte heller att han verkar ha en morsa som är likadan.

Hade han haft någon som helst skam i kroppen så hade han naturligtvis inte orkat leva så med detta och erkänt.
Senast redigerad av Steff83 2021-10-27 kl. 21:47.
Citera
2021-10-27, 22:01
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi6htymik3
Nu har dom tydligen hållt förhöret

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinmannen-forhord-om-den-nya-dna-bevisningen-har-ingen-forklaring?fbclid=IwAR3jbynLYNEDvUtWn2TWasU 2TVuHbWJhSvAxbbkms-sEzn2WHLedY0avjU4
Snyggt, tack! Var väl ungefär vad man förväntade sig. Hade blivit väldigt förvånad om OW hade erkänt mordet i det här läget. Skönt att förhöret äntligen blev av så att ärendet kan rulla vidare.
Citera
2021-10-28, 04:29
Medlem
KrimiMillas avatar
Såja.. Det gick fort! När de säger "inom några veckor" förväntar inte jag mig att förhöret skulle hållas knappa dagar senare, med tanke på takten hittills.

Hade just denna känsla hela tiden, att vi väntar i månader på att OW med försvarare ska komma till stånd med/ha tid och möjlighet till att OW kan avhöras - bara för att få höra egentligen absolut ingenting. Men det var väl alltid antingen det eller erkännande. Några vansinniga hittepå-varianter är han väl inte dum nog att syssla med denna omgång, nåt har han väl lärt sig..

Och erkännande får man nog aldrig någonsin av denna gärningsman, han är inte typen som kan tänka sig att det är lika bra att erkänna och ta det fjuttiga straffet och gå vidare. Kämpar med näbbar och klor än.
Citera
2021-10-28, 07:58
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Han måste ha mognat på sig, eller fått rådet av sin advokat att hålla käften med alla dessa idiotiska hittepåhistorier. Men tyvärr för honom så är ju "Jag har ingen aning" ett uttalande som inte kommer att hjälpa honom nämnvärt. Tyvärr är det ju ända till våren innan vi får nån form av klarhet i om HD väljer att skicka honom i domstol igen. Mina fem ören ligger på att han hänger sig om det blir beslut om resning, alternativt när en fällande dom kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in