2021-07-07, 23:16
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag anser att Högsta domstolen tolkade lagen fel, när de slog fast att brottet inte är preskriberat. Och det beslutet kommer troligen kunna omprövas eller överklagas innan rättegång och innan påföljd ådöms.
HDs beslut kan inte överklagas.

Det står naturligtvis HD fritt att göra en annan bedömning ang. preskription i det nya målet, men det är ytterst osannolikt att det kommer hända.

Förövrigt så håller jag med dig om att preskriptionsfrågan inte är klockren, men jag har väldigt svårt att se att bedömningen skulle komma att ändras nu.
Citera
2021-07-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Varför undrar du det? Du kanske undrar om han som han skrev fortfarande "ligger i en mittfåra"? Alltså inte är säker på vem som är GM

Jag har egentligen aldrig sagt något om vem som säkert är eller vem som säkert inte är GM här. Det jag mest av allt menar på är att polisen slarvade med utredningen och det håller jag fortfarande fast vid. Gör man inte ett riktigt proffsigt jobb börjar tanken på alternativa GM gro hos domstolarna och det måste man undvika.

Att polisen inte förstörde DNA-provet 1998 är väl en till signal på slarv eller inkompetens.
Senast redigerad av InformationSociety 2021-07-07 kl. 23:24.
Citera
2021-07-07, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Busshållplatsen som Malin förmodligen klev av vid är precis mitt framför villan som Olof bodde i vid tillfället, max 10 meter.
Han kan ha suttit vid köksfönstret, sett henne, fått sjuka tankar, och utan problem raffsat ihop prylar klätt på sig och gått ikapp henne.

Är det inte mycket mer sannolikt att de hade bestämt möte där, och att han därför var förberedd och gick sakta efter henne på avstånd, för att ingen skulle förstå att de skulle träffas?
Hon var ju 16 år!
Vad säger Ockhams rakkniv?
Citera
2021-07-07, 23:53
Medlem
Citat:
Är det inte mycket mer sannolikt att de hade bestämt möte där, och att han därför var förberedd och gick sakta efter henne på avstånd, för att ingen skulle förstå att de skulle träffas?
Hon var ju 16 år!
Vad säger Ockhams rakkniv?
Finns absolut inget som tyder på att dom hade bestämt att möta varandra. Hon var på väg att träffa sin kompis, det var första gången hon tog bussen och hon klev av på fel hållplats.

Edit: Vi vet att det var första gången hon tog bussen och vi vet att hon skulle träffa sin klasskamrat. Dom gick också igenom OW's internet historik och det fanns inget som tyde på att dom haft kontakt med varandra.
Senast redigerad av Ppal 2021-07-08 kl. 00:11.
Citera
2021-07-08, 00:10
Medlem
Tycker egentligen att ingenting talar för att dom hade bestämt träff. Malin var endast 16, han 18. Dessutom beskrevs hon som väldigt blyg och försiktig. Skulle hon ljuga för sina föräldrar och istället hoppa av hos honom? Nej. Det är nog extremt osannolikt.

Däremot som sagt kan jag slås av hur hon/dom kommit från en större bilväg och in till skogen. Inte lär hon följt med honom dit frivilligt och inte lär han släpat in henne mitt på ljusa dagen. Också jäkla modigt av honom att just av den anledning, mitt på dagen, antasta henne med risk att bli påkommen och dessutom hugga henne så pass många gånger. Man kan undra varför?

Dels måste det ligga en psykisk störning bakom honom som då ett våldtar henne och sedan hugger ihjäl henne. Hur tänkte han där? Husum är en riktig byhåla, skulle han bara gå därifrån och komma undan med det? Vilket han sjukt nog gjorde sedan. Däremot borde man som GW sa i länkade klippet ha pressat honom mer då allt redan pekade mot just OW.
Citera
2021-07-08, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Finns absolut inget som tyder på att dom hade bestämt att möta varandra. Hon var på väg att träffa sin kompis, det var första gången hon tog bussen och hon klev av på fel hållplats.

Men hon var 16 år. Så varför skulle inte hon som så många andra 16-åriga tjejer på den tiden, kunna ha haft hemligheter för sina föräldrar?
Om hon sa till sina föräldrar att hon skulle träffa en kompis, då kan hon avsiktligt ha gått av vid fel hållplats för att träffa O, och sen planerade hon att komma lite försenad till sin kompis.
Ska vi se ner på henne om det var så att hon var sexuellt aktiv i hemlighet?

Hur tog hon sig förresten från sitt hem till bussen?
Är det inte långt avstånd däremellan?
Citera
2021-07-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Däremot som sagt kan jag slås av hur hon/dom kommit från en större bilväg och in till skogen. Inte lär hon följt med honom dit frivilligt och inte lär han släpat in henne mitt på ljusa dagen. Också jäkla modigt av honom att just av den anledning, mitt på dagen, antasta henne med risk att bli påkommen och dessutom hugga henne så pass många gånger.
Värt att komma ihåg att i november i Norrland är det kolsvart mitt på dagen.
Citera
2021-07-08, 00:19
Medlem
Citat:
Jag anser att Högsta domstolen tolkade lagen fel, när de slog fast att brottet inte är preskriberat. Och det beslutet kommer troligen kunna omprövas eller överklagas innan rättegång och innan påföljd ådöms.

Och vilken juridisk utbildning har du???
Jobbar du inom rättsväsendet eller???

Sannolikt är du ett vanligt pucko som tror en massa utan vare sig källforskning eller normala kontroller av det som kommer ur din mun med dålig andedräkt...
Citera
2021-07-08, 00:20
Medlem
Citat:
Men hon var 16 år. Så varför skulle inte hon som så många andra 16-åriga tjejer på den tiden, kunna ha haft hemligheter för sina föräldrar?
Om hon sa till sina föräldrar att hon skulle träffa en kompis, då kan hon avsiktligt ha gått av vid fel hållplats för att träffa O, och sen planerade hon att komma lite försenad till sin kompis.
Ska vi se ner på henne om det var så att hon var sexuellt aktiv i hemlighet?

Hur tog hon sig förresten från sitt hem till bussen?
Är det inte långt avstånd däremellan?
Hennes bror skjutsade henne till bussen och betalade för biljetten. Nej man ska såklart inte se ner på henne om hon var sexuellt aktiv i hemlighet, men det finns inget som tyder på att så är fallet.
Citera
2021-07-08, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Hennes bror skjutsade henne till bussen och betalade för biljetten. Nej man ska såklart inte se ner på henne om hon var sexuellt aktiv i hemlighet, men det finns inget som tyder på att så är fallet.

Varför betalade hennes bror biljetten, fick hon inte ha egna pengar?
Var det vanligt 1996 att 16-åriga tjejer där uppe var hårt kontrollerade av familjen, eller var hennes familj ovanliga i det avseendet?

Och om hon var sexuellt aktiv i hemlighet, då förklarar det kanske att inget tyder på att hon var sexuellt aktiv. Hon kanske inte heller var typen som skrev dagbok, och hon kanske bara samtalade med O på telefon, inte via internet. Det var ju 1996 detta, då e-post fortfarande var ovanligt.
Och gick hon inte på gymnasiet?
O kan ha varit på hennes skola, i centrum eller på en fest, och de träffades kanske där och fattade tycke för varandra. Sen kan de ha bytt telefonnummer och pratat via telefon och bestämt möte. Han kan ha kommit till henne först, och sen ville de träffas där han bodde istället. Eller så kanske de bestämde möte första gången den dagen hon mördades.
Citera
2021-07-08, 04:59
Medlem
Citat:
Varför betalade hennes bror biljetten, fick hon inte ha egna pengar?
Var det vanligt 1996 att 16-åriga tjejer där uppe var hårt kontrollerade av familjen, eller var hennes familj ovanliga i det avseendet?

Och om hon var sexuellt aktiv i hemlighet, då förklarar det kanske att inget tyder på att hon var sexuellt aktiv. Hon kanske inte heller var typen som skrev dagbok, och hon kanske bara samtalade med O på telefon, inte via internet. Det var ju 1996 detta, då e-post fortfarande var ovanligt.
Och gick hon inte på gymnasiet?
O kan ha varit på hennes skola, i centrum eller på en fest, och de träffades kanske där och fattade tycke för varandra. Sen kan de ha bytt telefonnummer och pratat via telefon och bestämt möte. Han kan ha kommit till henne först, och sen ville de träffas där han bodde istället. Eller så kanske de bestämde möte första gången den dagen hon mördades.

Gud vad du svamlar. Nej Malin hade inte bestämt träff för att ha sex med honom, utan han lurade väl in henne i skogen då hon var vilse. (Det här var innan mobilernas tid.) Malin var en väldigt blyg person och ditt svammel är bara äckligt när du på något sätt försöker göra sig lustig på hennes bekostnad med dina osmakliga teorier, när det redan framgått i tråden hur hon var som person.

Polisiärt har det här egentligen redan varit uppklarat men man var tvungen att vänta in tekniken tills den blev bättre.

För din info såg hon ut precis som på bilden. Sluta jiddra nu!
Citera
2021-07-08, 10:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Oj, vaknade du på fel sida kanske?

Det finns som sagt papper på tanken om en alternativ gärningsman.

Citatet är från resningsansökan som i sin tur hämtat citatet från domen 1998.

Så, där har du det svart på vitt. Märk väl att jag inte sagt något om det hela förefaller troligt eller ej.
Jag har inte vaknat på fel sida.
Vad svamlar du om.
Det finns inga alternativa GM.
Du har inte ens jobbat fram ett enda namn trots att du haft god tid på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in