2021-07-07, 21:43
Medlem
mjayzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Brottet bör rimligen anses vara preskriberat, iallafall för O.

För i Brottsbalken kapitel 35, paragraf 1 står det så här:

"1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Pga hans låga ålder vid brottstillfället så gäller punkt 4 (enligt kapitel 29, paragraf 7).
Så inom 15 år från dagen då brottet begicks, så måste alltså åtal ha delgivits honom. Annars får ingen påföljd ådömas honom, och brottet är alltså då preskriberat för honom.

Delgivning av åtal skedde i O:s fall visserligen innan 15 år passerade sen brottsdagen, men vad var motivet till paragraf 1?
Lagstiftarna måste ju rimligen ha resonerat som så att i de fall där ett åtal fortfarande är pågående, då ska påföljd kunna ådömas, även om det när dom faller har passerat 15 år sedan brottsdagen. Och därför ser paragraf 1 ut som den gör i lydelsen "med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom...". ("med mindre" betyder "om inte")
Den lydelsen är alltså tänkt som ett undantag, och inte som en tvingande lag. Och utgångspunkten är att brottet ska preskriberas när 15 år har passerat sedan brottsdagen.

Och därför bör Högsta domstolen rimligen ta hänsyn till att det åtal som väcktes mot O innan de 15 åren hade passerat, det har avslutats för flera år sedan, närmare bestämt för ca 23 år sedan. Och därför bör den nyss citerade lydelsen i paragraf 1, inte anses gälla i detta fall. Och istället bör man utgå ifrån att de 15 åren har passerat, och att brottet därför har preskriberats, iallafall för O.

Och om vi jämför O:s fall med ett annat fall, där vi utgår ifrån att båda är skyldiga till brottet, och ser om skillnaden i preskribtion är rättvis:

Det har gått 25 år sedan brottsdagen i O:s fall, och eftersom han blev åtalad innan 15 år hade passerat sedan brottsdagen, så anser Högsta domstolen att han kan ådömas påföljd.
Det har gått bara 15 år sedan brottsdagen i ett annat fall, men eftersom åtal inte har väckts mot personen innan de 15 åren passerade, så kan han inte ådömas påföljd.

Jag ser då iallafall inte någon rättvisa i den skillnaden. Det enda rättvisa som jag kan se är därför att pågående åtal ska få avslutas och påföljd ådömas, även efter att preskriptionstiden har passerat. Men när åtalet har avslutats utan att påföljd ådöms, då är brottet preskriberat om preskriptionstiden redan har passerats innan domen. Möjligen att man kan ge en viss tid för överklagan, men inte som i O:s fall tillåta en paus på ca 23 år.

Så min bedömning är därför att brottet är preskriberat sedan ca 10 år, iallafall för O.

Och om man tycker det är fel, då får man ändra lagen istället för att tolka lagen fel.

HD har redan provat preskribering i samband med tvångstopsningen. Det är INTE preskriberat
Citera
2021-07-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Resningsansökan inlämnad av riksåklagaren

1. https://docdro.id/4ufBOxC

Lite citat ur ansökan:

Vilka utredningsåtgärder återstår?

Häktning av OW?

Angående den gamla FUPen

Promemoria angående blod, hårstrån, utlåtande från NFC m.m.

1. https://docdro.id/2SYJn1c
Tack!
Citera
2021-07-07, 22:07
Medlem
Allvarigt ett bortglömt blodprov? Eller läste jag fel hoppas jag. Alla vet vem som är skyldig ändå men så klart stärkt med bevis. Men eftersom utredarna måste vara efterblivna gick det åt helvete.
Citera
2021-07-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Olof lämnade byn så fort det började aktualiseras i media detta med inlämnad resningsansökan.

Så han åkte hem till Sveg?
Citera
2021-07-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MordarOlof
https://anonfiles.com/H7B4Q345uf/received_113480597551428_jpeg

Bild på OW från högstadiet eller gymnasiet. Inte helt säker.
Där är han. Inte samma skolfoto som lades upp för många år sedan, men det är definitivt OW.

Sist en bild lades upp på han så anmälde någon den inom någon timme och sidan som hostade bilden tog ned den på en gång, så det kan vara värt att spara den där bilden.
Senast redigerad av Ppal 2021-07-07 kl. 22:22.
Citera
2021-07-07, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Min gissning är att Olof hittade en bild - samma som Saltkråkesatan länkade till, eller en liknande - med ett kranium och akronymen GOP som bara råkade fastna i huvudet på honom. Bokstäverna står för Grand Old Party, dvs det amerikanska republikanska partiet, och kraniet används som en symbol för Skull And Bones som är ett ordenssällskap med kopplingar högt upp i USAs näringsliv och förvaltning. Jag skulle alltså gissa att teckningen, och GOP, inte har någonting med dådet att göra och inte ger oss några förklaringar till detsamma. Däremot kan det såklart hända att Olof har hittat på en egen betydelse av GOP - det är ju inte så svårt om man har god fantasi

Mina fem cent... om någon av er kommer på en bättre förklaring vore det skoj att höra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysticalle
Detta är intressant och det är en sak jag inte kunnat släppa. För några år sedan visade TV4 en serie med en svensk och amerikansk polis som tog tag i olika ”cold case”. I ett avsnitt besökte de Malins föräldrar och gick upp på Malins rum, som typ var orört. Kameran sveper över rummet och där ser man tydligt en souvenir från Republikanerna som också kallas GOP eller Grand old party i USA. Det var typ ett gossedjur eller mugg eller nåt. Typ i hyllan eller på skrivbordet. Jag har försökt hitta klippet och på de bilder från rummet som finns på Google kan man ej se souveniren tyvärr. Är det någon som har klippet?

Grymt konstigt att hon hade en sak från Republikanerna (GOP) hemma. En annan sak är att det amerikanska valet hade varit bara dagar innan mordet. Kan Malin ha träffat den utpekade och börjat prata politik/amerikanska valet eller om republikanerna?

Någon som orkar gräva i detta? Jag har aldrig kunnat släppa det.

De bilder som finns där Malin har kort hår, de kanske inte visar hur hon såg ut när hon var 16 år, alltså dagarna innan hon mördades. Och på de bilder som finns så ser hon lite barnslig ut. Men tänk om hon inte var så barnslig dagarna innan hon mördades. Tänk om hon inte alls gick av på fel hållplats, utan gick av på rätt hållplats, för att träffa O.
Hon och han kan ha kommit kontakt med varandra på en massa olika sätt, och börjat ha sex. Det skulle då förklara varför O:s DNA fanns på henne.

Och kanske någon fattade misstanke om deras förhållande, någon som inte gillade det. Malin var tydligen kristen, och kanske var/är hennes familj och familjens vänner väldigt konservativa. Och kanske följde någon efter bussen för att hålla koll på henne. Det kan ha varit tex någon kille i hennes ålder som hade bestämt sig för att gifta sig med henne. Och när han såg Malin ha sex med O nånstans i skogen, då såg han rött och bestämde sig för att döda henne.
Det kan också vara någon annan som såg dem, och som tyckte att hon förtjänade att dö för att hon hade sex som ogift.
Detta hände i så fall efter att Malin och O hade skilts åt efter att de hade haft sex. För de var ju tvungna i så fall att gå skilda vägar så att ingen kunde se dem tillsammans.

Och att O i så fall inte berättar sanningen, det kan ju vara tex för att hans advokat har sagt åt honom att inte göra det, eller för att han inte ville svärta ned Malins rykte, eftersom han älskade henne.

Och påsen med saker, den hittades tydligen under ett uthus hos O. Och vem som helst hade ju kunnat smyga dit under natten och lagt den där. Vad har O sagt om innehållet i påsen?
Har han erkänt att det är hans saker och att han har haft dockorna som knulldockor?
Citera
2021-07-07, 22:30
Medlem
Olof aset är garanterat här inne och läser. Hoppas du mår fruktansvärt illa, med all rätt. Du ska in i finkan ditt äckel.
Citera
2021-07-07, 22:31
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Där är han. Inte samma skolfoto som lades upp för många år sedan, men det är definitivt OW.

Sist en bild lades upp på han så anmälde någon den inom någon timme och sidan som hostade bilden tog ned den på en gång, så det kan vara värt att spara den där bilden.
Hur fan kunde dom plocka bort den bilden? Pojken var ju som balsam för ögonen att titta på Nu ska fanskapet dömas äntligen oh my god! Grattis hurra!
Citera
2021-07-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det finns inga alternativa gärningmän.
Fråga hovrätten själv.Sen kan du skriva här vem som är alternativ GM.Knappast att du hittar nån.
Varför ska andra göra jobbet åt dig.

Oj, vaknade du på fel sida kanske?

Det finns som sagt papper på tanken om en alternativ gärningsman.

Citat:
Hovrättens slutsatser i brottmålsdelen kan sammanfattas enligt följande. I måletföreligger inte någon direkt eller teknisk bevisning, i form av t.ex. vittnesuppgifter,fingeravtryck, blodprov eller spermaprov, som positivt knyter Olof Hörning till dennu aktuella gärningen. Den förebragta utredningen utesluter inte med tillräckliggrad av säkerhet möjligheten av att Malin Lindström berövats livet av någon annanperson än Olof Hörning (jfr rättsfallen NJA 1990 s. 555, l99l s. 56 och 612 samtRH 1995:129)

Vid en samlad bedömning av de omständigheter som behandlats i det föregående och av den utredning som i övrigt förebragts i målet kan det alltså inteanses ställt utomrimligt tvivel att Olof Hörning berövat Malin Lindström livet.

Det anförda medför att åtalet mot Olof Hörning för mord skall ogillas

Citatet är från resningsansökan som i sin tur hämtat citatet från domen 1998.

Så, där har du det svart på vitt. Märk väl att jag inte sagt något om det hela förefaller troligt eller ej.
Citera
2021-07-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Hur fan kunde dom plocka bort den bilden? Pojken var ju som balsam för ögonen att titta på Nu ska fanskapet dömas äntligen oh my god! Grattis hurra!
Ja eller hur, fyfan vilket äckel han är och man ser det verkligen på han.

Men det jag reagerade på sist man la upp en bild på han, det var hur snabbt den togs bort. Inom någon timme. Någon anmälde den bilden väldigt snabbt och det måste ju varit han eller någon i hans familj, för vem annars skulle ha en anledning att göra det. Det får mig att tro att han säkert läser allt som skrivs här.
Citera
2021-07-07, 22:51
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Ja eller hur, fyfan vilket äckel han är och man ser det verkligen på han.

Men det jag reagerade på sist man la upp en bild på han, det var hur snabbt den togs bort. Inom någon timme. Någon anmälde den bilden väldigt snabbt och det måste ju varit han eller någon i hans familj, för vem annars skulle ha en anledning att göra det. Det får mig att tro att han säkert läser allt som skrivs här.
Klart han gör. Eller om han nu inte personligen gör det så alltid någon som är ute på Flashback. Ja, jag vet att jag önskade att någon skulle lägga upp en bild på honom för år sen. Men inte konstigt jag missat den om den bara plockades bort Häng ut aset bara!
Citera
2021-07-07, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjayz
HD har redan provat preskribering i samband med tvångstopsningen. Det är INTE preskriberat

Jag anser att Högsta domstolen tolkade lagen fel, när de slog fast att brottet inte är preskriberat. Och det beslutet kommer troligen kunna omprövas eller överklagas innan rättegång och innan påföljd ådöms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in