2018-06-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Kan någon ordna en bild på denne "man"

Tror det fanns en bild på honom i tråden förut. Sök lite med sökfunktionen så kanske du hittar.
Citera
2018-06-27, 19:49
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Tror det fanns en bild på honom i tråden förut. Sök lite med sökfunktionen så kanske du hittar.
Har det verkligen funnits någon bild på honom i tråden?
Jag kan inte komma ihåg att jag sett Olo* *iberg på foto.
Citera
2018-06-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det fanns en bild på honom förut, men den togs bort typ samma dag. Var ett skolfoto såg det ut som, han hade glasögon och typ som en pottfrilla. Han såg nördig men obehaglig ut. Inlägget finns fortfarande kvar om du letar.
Citera
2018-10-04, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Har du hans utdrag från kriminalregistret?

Utesluten är väl Anders Eklund inte men tror inte sannolikheten att han är gärningsman här är större än sannolikheten för att en fluga flyger igenom ett nålsöga. Kroppen i Husum hade väl någon täckt över mer än en gång, så man kan seriöst misstänka att dåren som gjorde det var en lokal inföding.
Nej, jag har inte hans utdrag ur kriminalregistret. Jag tog uppgifterna ur många olika tidningsartiklar och hade inte lust att upprepa letandet.

Men ikväll gick en dokumentär på TV3: "I huvudet på en mördare". Där beskrivs AE:s karriär. 1996-06-13 dömdes AE till sex månaders fängelse, vilket innebär att han kom ut, villkorligt frigiven, senast en dryg månad innan Malin försvann. Nästa datum i karriären är 1998-05-04 då en ny volta inleddes.

Eftersom AE ständigt var på resande fot och detta kan ha varit hans första mord är det fullt möjligt att han var försiktig och återvände för att täcka kroppen igen.

AE är inte undersökt av polisen för mordet på Malin, till skillnad minst ett annat fall, (FB) Jasmina Jasharaj försvann i Sävsjö 1997, där AE misstänktes, därför att polisen anser sig veta vem Malins mördare är. Hovrätten har inte samma uppfattning.
Citera
2018-10-05, 00:39
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Att du inte kommer ihåg någon bild beror antingen på att du har minne som en guldfisk eller bara är allmänt ouppmärksam.
Citera
2019-01-06, 02:30
Medlem
GAMEOVERdoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Har för mig att första testet pajade proverna. Får se hur det går i framtiden. Jag har hela polisutredningen här hemma, och det är rätt ruggig läsning.

Kör en chansning. Nu 10 år senare finns lite mer effektiva scanners, om du har utredningen kvar skulle det uppskattas enormt om du laddade upp den

Ser dock att Maddalo ej varit online på 2 år...
Citera
2019-01-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMEOVERdose
Kör en chansning. Nu 10 år senare finns lite mer effektiva scanners, om du har utredningen kvar skulle det uppskattas enormt om du laddade upp den

Ser dock att Maddalo ej varit online på 2 år...

Ja den skulle va intressant att läsa... hur mycket kostar den att få ut? Tingsrätten har säkert inte kvar den i arkivet så det måste vara polisen i Västernorrland som har FUP.
Citera
2019-01-08, 18:43
Medlem
TripleXLs avatar
Nån som kan lägga upp eller PM'a bild på Olof?

Länken med skolfotot har inte fungerat på många år.

Här är en pixlad bild på honom från aftonbladet Bild

Man ser typ ingenting förutom ryggen i princip

Bilden är från denna artikel i aftonbladet.
Senast redigerad av TripleXL 2019-01-08 kl. 18:46.
Citera
2019-03-10, 16:22
Medlem
Bump
Nu blir det åka av med den säkrare DNA-tekniken.
Se artikel ur Allehanda:
https://www.allehanda.se/artikel/husum/efter-23-ar-kan-malinmordet-losas-fororenat-dna-ska-analyseras-for-forsta-gangen-tekniken-finns-nu
Citera
2019-03-10, 17:05
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BompaLore
Bump
Se artikel ur Allehanda:
https://www.allehanda.se/artikel/husum/efter-23-ar-kan-malinmordet-losas-fororenat-dna-ska-analyseras-for-forsta-gangen-tekniken-finns-nu

Jag tror vi alla får förbereda oss på ett rejält magplask.

Resultat 1 kan bli att DNA-spåret är i för dåligt skick.
Resultat 2 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben. Då är problemet att hans DNA inte finns i något register. Han är frikänd enligt domstolen och det går inte att avkräva honom DNA.
Resultat 3 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben, och på något mirakulöst sätt lyckas matcha det mot honom (kanske blåser kapsylen av honom och han går med på att lämna frivilligt prov). Helt plötsligt är brottet då preskriberat eftersom gärningsgrabben var under 21 år.

Bara inse att loppet är kört.
Citera
2019-03-10, 17:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BompaLore
Bump
Se artikel ur Allehanda:
Då artiklar kan försvinna är det bra med lite citat men tar det från originalartikeln.

23 år gammalt dna från Malinmordet ska nu analyseras
Publicerat 10 mars 2019
Mordet på Malin Lindström i Husum år 1996 kan komma att lösas när dna från brottsplatsen ska analyseras. Bara en liten mängd dna hittades för 23 år sedan och analysen har dröjt eftersom fyndet kunde bli förstört.

En person var länge misstänkt för mordet men släpptes i brist på bevis.
– Vi har ett förorenat dna som nu ska tvättas rent och analyseras. Tekniken finns nu på plats utan risk att förstöra dna:t, säger *** på polisens avdelning för grova brott i Västernorrland.
Redan nu i vår kommer besked om dna:t från Malinmordet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7170486

Vad händer om det nu visar sig att Olof är GM?
Han var ju bara 18 år vid mordet så det är preskriberat nu på grund av hans ålder och han kan aldrig dömas för det.
Kommer polisen att kalla det för polisiärt uppklarat?
Får vi veta att det är polisiärt uppklarat när DNA provet är klart då vet vi!

Att det inte ska vara Olof som är GM med den bevisning som finns är uteslutet.
Att han inte blev dömd i HR är inget annat än en ren skandal.

BROTT | 30 jul 2008 Lång artikel.
Vem mördade Malin?
I närheten av kroppen hittas paketeringstape, en sönderklippt bit av Malins blå tröja samt en väska med bland annat en röd hårborste, ett kollegieblock och Sigge Stark-boken "Kämpa för lyckan". Vissa klädesplagg saknas samt ID-kort, en plånbok med cirka 60 kronor och ett hjärtformat bärnstenssmycke.

Malins kläder samt övrigt material från fyndplatsen skickas till Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL. Där hittar man en spermafläck på Malins jeans, men antalet spermier är för litet för att man ska kunna göra en DNA-analys.

Redan i december berättade flera vittnen att de sett en man följa efter Malin Lindström på Bruksvägen, men det dröjer flera månader innan mannen, en 19-årig Husumbo, är identifierad.

Han får lämna DNA-prov, och vid en husrannsakan hittar polisen flera föremål som de sätter i samband med mordplatsen. Bland annat paketeringstape samt en sax med blå fibrer av samma ovanliga typ som i Malins tröja. Dessa fibrer återfanns också i garaget och i framsätet på en bil som familjen disponerade. En tecknad dödskalle och sexuella bilder med våldsinslag hittas gömda under ett uthus.

I förhör berättar 19-åringen att han drabbats av minnesförlust under morddagen, men säger sig ha en otydlig minnesbild av en röd hårborste, en axelremsväska och kanske ett samlag. Han säger också att han eldat upp en rödfläckad t-shirt samt att han hittat ett par vita trosor i sin jackficka som han kastat i Husån.
https://www.allehanda.se/artikel/brott/vem-mordade-malin
Citera
2019-03-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag tror vi alla får förbereda oss på ett rejält magplask.

Resultat 1 kan bli att DNA-spåret är i för dåligt skick.
Resultat 2 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben. Då är problemet att hans DNA inte finns i något register. Han är frikänd enligt domstolen och det går inte att avkräva honom DNA.
Resultat 3 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben, och på något mirakulöst sätt lyckas matcha det mot honom (kanske blåser kapsylen av honom och han går med på att lämna frivilligt prov). Helt plötsligt är brottet då preskriberat eftersom gärningsgrabben var under 21 år.

Bara inse att loppet är kört.

Enda möjligheten å få någon lagförd är att det inte är den som är
misstänkt som har utfört mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in