2015-05-08, 12:15
Medlem
swimp78s avatar
Hur förklarar man det faktum att Olof påstår sig mött Malin och köpt sex av henne i skogen , spionen?
Det är inte alls märkligt av honom och indikerar inte alls att han skulle vara skyldig?
Citera
2015-05-08, 12:18
Medlem
LillaMy74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Hur kommer det sig egentligen att hämndbegäret inte är större än vad det är när det kommer till brott som detta?

Om något liknande hände min dotter så skulle jag kanske initialt ge rättvisan en chans. Men om GM vart friad på det sättet som GM blev i detta fall så vore det helt självklart att ta hand om GM ungefär på samma sätt som han tog hand om Malin.

Efter det skulle jag antingen frivilligt gå till polisen alternativt ta mitt liv.

Varför hämnas inte fler i detta land? Hur kan man leva med att se sin dotters mördare knata runt som inget hänt?
Det hämnas för lite, helt klart!
Men om pappan nu hade hämnats så hade hustrun och sonen blivit ensamma kvar på utsidan, hade han dessutom tagit livet av sig hade ju familjen fått ännu mera sorg.

Men jag kan hålla med om att MGM borde ha fått någon form av "påhälsning". Jag hade nog gjort det, tror jag, hoppas jag aldrig behöver få veta hur jag skulle agera i en sådan fruktansvärd situation.
Citera
2015-05-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Fibersammansättning är inte unikt som DNA och kan inte kopplas till Malins tröja.

Men att det väldigt ovanliga materialet som malins tröja bestod utav råkade finnas både på en sax och i en bil som OW hade tillgång till låter inte märkligt?

Edit*

För att inte nämna dockorna, materialet i datorn och teckningen. Inte var tonårings hobby om man säger så.
Senast redigerad av flashbackar 2015-05-08 kl. 12:29.
Citera
2015-05-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hur förklarar man det faktum att Olof påstår sig mött Malin och köpt sex av henne i skogen , spionen?
Det är inte alls märkligt av honom och indikerar inte alls att han skulle vara skyldig?

För att sedan inte minnas någontig! tycks minnas att han sa sig erkänt enbart för att få uppmärksamhet, men jag kan minnas fel.
Citera
2015-05-08, 13:01
Medlem
TheJokers avatar
Den lokala "skjutjärnsjournalisten" Hasse Tavér försöker nu ta åt sig äran för vad flashbackare spekulerat om under lång tid. Pinsamt uppenbart att han sitter och trålar av denna tråd. Inte fan kommer en karl som är känd för att vara en riktig klotskalle fram till den här slutsatsen på egen hand, och därmed överglänsa rådande expertis? Det minsta Tavér kunde gjort var att nämna Flashback i sammanhanget.

Lyssna på denna intrevjue när föräldrarna konfronteras med uppgifterna; http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/ingenting-spelar-roll
Svårt att inte bli tårögd när man ser den förkrossade modern.
Att sedan lyssna på en upphetsad Hasse Tavér som försöker misskreditera Polisen gör att man mår som Magnus Uggla - Illa.

Låt karln få veta vad ni tycker om att han försöker ta cred utan att nämna Flashback.

Hasse Tavér
0660-29 55 58
hasse.taver@mittmedia.se

Nu har han gjort sitt "scoop" för i år och kan se fram emot en löneförhöjning...
Senast redigerad av TheJoker 2015-05-08 kl. 13:03.
Citera
2015-05-08, 13:01
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
BrB 35

4 § De i 1 § bestämda tiderna ska räknas från den dag brottet begicks. Om det förutsätts att en viss verkan av handlingen ska ha inträtt innan en påföljd får dömas ut, ska tiden räknas från den dag då sådan verkan inträdde.
Vid brott som avses i följande bestämmelser ska de i 1 § bestämda tiderna räknas från den dag målsäganden fyller eller skulle ha fyllt arton år:

1. Huvudregel är den dag brottet begicks.
2. Undantagsregel är den dag då sådan verkan inträdde. När målsägande fyller 18 år eller när målsägande skulle ha fyllt 18 år (han/hon kanske är avliden?)

BrB 35:4 handlar huvudsakligen om sexualbrott, könsstympning, men även bokföringsbrott i slutet av lagrummet.
Nja, så tror jag inte man ska tolka bestämmelsen. Det är första meningen i första stycket som hänvisar till första paragrafen som är av intresse. Resten är specialregleringar som bara är av intresse om nämnda förutsättningar är uppfyllda.
Citera
2015-05-08, 13:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Om man tagit Olofs historia i beaktning så begriper jag inte vad man hoppas att DNA-provet skulle kunna visa. Är väl inte så konstigt med spermafläckar om han köpte sex.

Kan någon förklara?
Senast redigerad av Troian 2015-05-08 kl. 14:09.
Citera
2015-05-08, 13:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Har hunnit lusläsa lagen nu o ändrar uppfattning til att 30 år gäller, baserat på MGM unga ålder när brottet skedde o på dagens regler... Intressant är vad som gällde ang preskription då brottet begicks, har någon här koll på det?

Chefsåklagaren säger att det är 15 år. Men jag kan inte säga att jag är helt säker på att han faktiskt har rätt där. Är fortfarande öppen för att det är 30 år.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/chefsaklagaren-15-ar-galler
Senast redigerad av Troian 2015-05-08 kl. 14:02.
Citera
2015-05-08, 14:33
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om man tagit Olofs historia i beaktning så begriper jag inte vad man hoppas att DNA-provet skulle kunna visa.

Det är väl ingen som trodde på hans historia som han sedan tog tillbaka. Men det låter ju inte så troligt att en oskyldig person skulle sitta och dikta ihop olika historier om den mördade.
Citera
2015-05-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Chefsåklagaren säger att det är 15 år. Men jag kan inte säga att jag är helt säker på att han faktiskt har rätt där. Är fortfarande öppen för att det är 30 år.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/chefsaklagaren-15-ar-galler
Tack för länk! Expertisen verkar bortse ifrån 35 kap 3 §, undrar varför?
Citera
2015-05-08, 14:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tack för länk! Expertisen verkar bortse ifrån 35 kap 3 §, undrar varför?

Tre möjligheter:

- De tänker inte på den. Har man tidigare glömd bort att det är 15 års preskription som för gärningsmän under 21 år så tänker man förmodligen inte heller på 35 kap 3 §.

- De känner inte till den.

- Den är inte tillämpbar, på grund av att gärningsmannen var under 21 år eller på grund av att han frikändes i rättegång.

Tycker att det är helt orimligt att det ska vara längre preskription om man en gång har frikänts från misstankarna. Vore konstigt om det är lagstiftarens syfte att det ska vara så.
Senast redigerad av Troian 2015-05-08 kl. 15:06.
Citera
2015-05-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJoker
Den lokala "skjutjärnsjournalisten" Hasse Tavér försöker nu ta åt sig äran för vad flashbackare spekulerat om under lång tid. Pinsamt uppenbart att han sitter och trålar av denna tråd. Inte fan kommer en karl som är känd för att vara en riktig klotskalle fram till den här slutsatsen på egen hand, och därmed överglänsa rådande expertis? Det minsta Tavér kunde gjort var att nämna Flashback i sammanhanget.

Lyssna på denna intrevjue när föräldrarna konfronteras med uppgifterna; http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/ingenting-spelar-roll
Svårt att inte bli tårögd när man ser den förkrossade modern.
Att sedan lyssna på en upphetsad Hasse Tavér som försöker misskreditera Polisen gör att man mår som Magnus Uggla - Illa.

Låt karln få veta vad ni tycker om att han försöker ta cred utan att nämna Flashback.

Hasse Tavér
0660-29 55 58
hasse.taver@mittmedia.se

Nu har han gjort sitt "scoop" för i år och kan se fram emot en löneförhöjning...

Skjutjärnsjournalisten som nämns i texten har vid många tillfällen försatt oskyldiga personer i klister genom sitt ohanterliga sätt att bedriva undersökande journalistik. Genom sina dåliga skriverier i ortstidningen, har fokus vänts fel, dvs bort från aktualiteten och oskyldiga har drabbats hårt av denne notisskrivare , en roll han skulle ha stannat vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in