2021-08-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Sen vill jag påminna dig och andra om att det DNA-bevis som finns mot OW är opålitligt på flera sätt, bla eftersom det är ca 23 år gammal DNA både på byxorna och det som togs från OW. Men också för att NFC fortfarande inte har offentliggjort alla detaljer om DNA-analysen, tex vilka STR-markörer de har undersökt.

Standardförfarande och metoder
Standardförfarande och metoder som har använts anges med dokumentbeteckning.
Standardförfarande och metoder som ingår i laboratoriets ackreditering enligt ISO/IEC
17025 är markerade med asterisk (*). För förklaring av dokumentbeteckningar hänvisas till
laboratoriets hemsida på IntraPolis eller Internet, www.nfc.polisen.se/tjanster. Önskas mer
information kontakta ärendeansvarig.

Utlåtandeskala
För information om utlåtandeskalan, se sista sidan.

Del av ett par jeans
Uppdragsgivarens beteckning: 293-97/G004
SKL:s tidigare interna beteckning: K4
Forums materialnr: 201702838801
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: 852*, 666*, 1388*, 869*, 744*, 727*, 736*, 859*

2020-11-05 Kom svar från NFC att EN KOMPLETT DNA-profil säkrats på jeansen

Angivet namn: Mal*n L*ndström
Personnummer: 800413-xxxx
Provtyp: Muskel
Prov-ID: DNA-AC-004957
Forums materialnr: 202031879001
Materialhantering: Materialet är arkiverat
Metodik: 870*, 869*, 736*, 765*

Tre hårstrån
Från arkiverat material, M Lindström-ärendet/Kalla fall.
Uppdragsgivarens beteckning: 5103/26439-21/S001
Forums materialnr: 202101250701
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: 871*, 666*, 1388*, 838*, 869*, 744*, 727*, 736*

Ett hårstrå analyserades avseende DNA varvid DNA påvisades.
Resultaten talar extremt starkt för att hårstrået/DNA:t kommer
från den person vars sperma tidigare påvisats på materialet
293-97/G004 (Grad +4), om man bortser från möjligheten att
det kommer från en nära släkting.
De andra två hårstråna är inte lämpade för DNA-analys med
NFC:s standardmetodik.

Angivet namn och personnummer i begäran om forensisk
undersökning: Ol*of Wi*erg 780128-xxxx
Provtyp: DNA-prov DF537 från ”Delprov av blodprov från
Hörn*ng
, Ka*l Ol*f Wer*er märkt med SKL-nr 6068-96/B717-
97”
NFC:s beteckning: DNA-AC-005267
Forums materialnr: 202131718901
Materialhantering: Materialet kastas
Metodik: 870*, 869*, 736*

I en undersökt besudling har sperma tidigare påvisats.
Resultaten talar extremt starkt för att sperman kommer från
W*berg (Grad +4), om man bortser från möjligheten att den
kommer från en nära släkting.

Grad +4 Resultaten talar extremt starkt för att ...
Det bedöms vara minst 1 000 000 gånger mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann

Info om metodik: https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/

Det är alltså bortom rimligt tvivel att det är Olofs sperma som återfunnits på Malins byxor. Det är konstaterat.

Faktablad om blandprover: https://nfc.polisen.se/siteassets/dokument/informationsmaterial/fakta--och-informationsblad/faktablad---rutiner-for-sokning-av-blandbilder.pdf

Faktablad om "nära släktskap": https://nfc.polisen.se/siteassets/dokument/informationsmaterial/fakta--och-informationsblad/faktablad-nara-slaktskap.pdf

Citat:
Istället för att beräkna storleken för risken för det aktuella dna-spåret kan en generellt beräknad storlek användas. För en fullständig profil, med dna från en person,
är risken för överensstämmande dna-profil som högst 1 på 200 000 för helsyskon.
Denna övre gräns nås när varje undersökt område (av totalt 15 områden) uppvisar
den vanligaste varianten i det området. I praktiken är risken i många fall betydligt
lägre. Fördelen med en sådan generell hantering är att skillnader som beror på populationstillhörighet slätas ut.
Senast redigerad av bisterfinnen 2021-08-04 kl. 13:00. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-08-04, 13:30
Medlem
Standardiserade och ackrediterade metoder som användes:

*Standardförfarandet eller metoden är ackrediterad enligt ISO/IEC 17025

Jeans
852* Standardförfarande för blod- och sekretundersökningar
666* Metod för identifiering och säkring av biologiska spår
1388* Standardförfarande för utvärdering och redovisning av resultat
869* Standardförfarande för DNA-analys
744* Metodbeskrivning för extraktion av DNA
727* Metodbeskrivning för kvantifiering av DNA med realtids-PCR
736* Metodbeskrivning för typbestämning (736)
859* Standardförfarande för spermaundersökningar

Muskel
870* Standardförfarande för hantering av personprover
765* Metodbeskrivning för FTA-processen (från stansning till amplifiering)

Hårstrå
871* Standardförfarande för hårundersökning
666* Metod för identifiering och säkring av biologiska spår
1388* Standardförfarande för utvärdering och redovisning av resultat
838* Standardförfarande för provtagning av textila material, textila kontaktspår och hårstrån samt av jämförelseprover från textilier
744* Metodbeskrivning för extraktion av DNA
727* Metodbeskrivning för kvantifiering av DNA med realtids-PCR

Blodprov Ol*f
870* Standardförfarande för hantering av personprover
Citera
2021-08-04, 15:14
Medlem
Citat:
Inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Den enda väg som finns på Google Maps "street view" mellan bron vid Gideåbacka och Bruksvägen, det är den väg som är närmast efter bron, vilket innebär att det måste vara den väg som vittnet MP såg bilen åka in på. Läs här MP:s vittnesmål:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Så kan vi då anta att OW och några till åkte i den bilen, med Malin i?

Vad ska man ha en barbiedocka till om man ska våldta någon?
Och vad var det för sprutor, var det sprutor med nål?
OW hade dessutom någon allergi läste jag i fup, så det kanske var sprutor med adrenalin eller något sådant.
Det hela kan ju vara ett överlevnadskit också. Kniv och tejp kan vara bra att ha i ett sådant.
Oavsett så bevisar det ingenting i det här fallet, annat än i människors fantasi.

Domstolen kan tro att OW är skyldig men de kan fria honom ändå, om de inte har en så stark tro att han är skyldig och därför även tror att han är oskyldig.

Ett överlevnadskit
Citera
2021-08-04, 15:24
Medlem
Citat:
Inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 1996-11-23

Du pratar om skogsbilsvägen från E4 in mot platsen där Malin hittades död, den borde vara samma väg som vittnet MP såg en bil med fyra manspersoner och en kortklippt blond person köra in på, runt tiden då Malin försvann.
Jag skrev om det vittnesmålet i det här inlägget:

Kan du inte räkna upp vad som fanns i den påse som du kallar "rape-kit"?
Ange gärna också sida i fup så att man kan läsa där istället för dina tolkningar.

Sen vill jag påminna dig och andra om att det DNA-bevis som finns mot OW är opålitligt på flera sätt, bla eftersom det är ca 23 år gammal DNA både på byxorna och det som togs från OW. Men också för att NFC fortfarande inte har offentliggjort alla detaljer om DNA-analysen, tex vilka STR-markörer de har undersökt.

Jo det är någon som har sagt ungefär det:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/9806/03/malin.html

19-åring erkände mordet – på video
Men han nekar i polisförhören
En 19-åring har åtalats för mordet på 16-åriga Malin Lindström i Husum.
Polisen har videofilmat 19-åringen när han vallas på mordplatsen och själv berättar hur mordet gick till.
– Följ med här nu annars sticker jag ned dig, säger han till sitt offer på videofilmen.
Rekonstruktionen av mordet är ett av chefsåklagare Lennart Lindskogs tyngsta bevis mot 19-åringen.
– Jag ska åberopa video-inspelningen under rättegången, säger Lennart Lindskog.
Citera
2021-08-04, 19:07
Avslutad
Varför finns inte vallningsvideon med i fupen? Finns den nånstans komplett att titta ?
Citera
2021-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh4xx0r
vet inte om det var så att han hade ett jobb på fabriken innan han blev åtalad eller fick det efter. Hade han det innan tror jag inte att dom skulle sparka han, han blev ju trots allt friad.

Men som jag fattade det så kan han gå runt i Husum utan problem. Men som jag har fattat det så tror den stora delen av dom som jobbar på fabriken samt dom som bor i Husum att det var Olof som mördade Malin.

Citat:
Hur mycket tid anser du att OW har haft på sig, och vad grundar du det på?
Jag har redan förklarat i det här inlägget hur osäkert det är hur länge OW var hemifrån den dagen Malin försvann:

Och de andra i bilen kan ha varit drivande i vad som hände Malin, det har jag också förklarat tidigare. Och varför bara OW:s sperma fanns på Malins byxor har jag också förklarat men jag gör det snabbt igen:
Sperma inne i kroppen (slida och ändtarm och mun/hals) torkar inte ut lika lätt som sperma på byxor, eftersom vattnet inte avdunstar från inne i kroppen lika lätt som den avdunstar från byxor, och därför ruttnar sperma inne i kroppen lättare än sperma på byxor när det blir vår och varmare. Och DNA förstörs när sperman ruttnar av olika organismer (tex mjölksyrabakterier i slidan), på liknande sätt som DNA i sperma förstörs av matsmältningssystemet hos människor som sväljer sperma.
Och även om OW har dödat Malin helt själv, så kan det jag just förklarade också förklara varför sperma bara fanns på byxorna. Han kan alltså ha sprutat sperma inne i henne även om ingen sperma hittades där.

Man kan inte radera inlägg själv på Flashback.

Och jag gräver i det här fallet bla för att jag vill att domen ska bli rätt. De flesta andra i tråden verkar bara intresserade av att få någon fälld för mordet på Malin, oavsett vem det blir. De litar på polisen, domstolar och andra myndigheter.
Jag däremot känner en djup misstro mot alla svenska myndigheter och vill granska dem, så att de inte vågar hålla på med korruption, maktmissbruk och slarv mm. Bla därför gräver jag i det här fallet.

Jag känner inte OW på något sätt annat än genom fup och den här tråden och annan information som finns på internet om honom och om fallet, och det är den informationen som jag utgår ifrån i mina inlägg.

Det hade räckt för mig att du hänvisade till källan för informationen.
Men information om analysmetoder och slutsatser räcker inte för mig. Tänk om allt som hade stått i fup om förhören i fallet, hade varit vilka förhörsmetoder som har använts och att sannolikheten att OW är skyldig är 99,9%, och inget om vad som har sagts i förhören. Det hade inte varit tillräcklig information.
NFC har mycket mer information sparad om DNA-analyserna. Och den informationen vill jag att de offentliggör.

Hur kan du personligen veta hur länge OW var hemifrån? Det kan ju bara han personligen veta och då vet du nog mer än alla?
Citera
2021-08-04, 19:32
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Varför finns inte vallningsvideon med i fupen? Finns den nånstans komplett att titta ?
Ingick inte i FUPen och lämnades inte in till HD nu.

Numera finns den hos polisen, sannolikt på polishuset i Övik. Där kan du alltid få se den om du vill, helt gratis.

Själv väntar jag på hovrättsförhandlingen som sannolikt kommer så småningom. Jag utgår ifrån att åklagaren tänker använda sig av filmen som bevisning, och då får han lov att lämna in den till domstolen. Därefter blir den enkel att beställa hem.
Citera
2021-08-04, 19:40
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det blir meningslöst att diskutera med Eoku... han ifrågasätter självklarheter som att NFC eller polisen skulle vara opartisk, och han hittar på teorier som han enbart på egen spekulation anser vara sanningar. Karln är antingen en komplett idiot eller nån som har nåt att göra med fallet... möjligen båda.

Jag vill ha mer på fötterna kring hur udda han var.. han hade ju en del kompisar, men var det mest på nåder eller. Flickor lär det ju inte ha varit tal om då han var kortväxt, omogen och nörd.
Citera
2021-08-04, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Hur kan du personligen veta hur länge OW var hemifrån? Det kan ju bara han personligen veta och då vet du nog mer än alla?

Jag skrev att det är osäkert hur länge han var hemifrån. Det innebär att jag inte vet hur länge han var hemifrån. Och varken han eller hans familj verkar veta det säkert heller. Först sa de ju att det var fest på Motorgården samma kväll och att OW var där, och sen kom det fram att festen var helgen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
https://www.aftonbladet.se/nyheter/9806/03/malin.html

19-åring erkände mordet – på video
Men han nekar i polisförhören
En 19-åring har åtalats för mordet på 16-åriga Malin Lindström i Husum.
Polisen har videofilmat 19-åringen när han vallas på mordplatsen och själv berättar hur mordet gick till.
– Följ med här nu annars sticker jag ned dig, säger han till sitt offer på videofilmen.
Rekonstruktionen av mordet är ett av chefsåklagare Lennart Lindskogs tyngsta bevis mot 19-åringen.
– Jag ska åberopa video-inspelningen under rättegången, säger Lennart Lindskog.

OW blev uppmanad under vallningen av psykologen från Thomas Quick-fallet att låtsas att han mördade Malin. Alltså inget erkännande.
Citera
2021-08-04, 20:38
Medlem
Fast det är ju bullshit.

Du har tiden när bussen släppte av folk samt när första vittnet såg Olof och Malin samtidigt. Sen har du Olofs uppgift ganska exakt när han var hemma för han skulle se på Babylon 5.
Citera
2021-08-04, 21:31
Medlem
Citat:
Jag skrev att det är osäkert hur länge han var hemifrån. Det innebär att jag inte vet hur länge han var hemifrån. Och varken han eller hans familj verkar veta det säkert heller. Först sa de ju att det var fest på Motorgården samma kväll och att OW var där, och sen kom det fram att festen var helgen efter.

OW blev uppmanad under vallningen av psykologen från Thomas Quick-fallet att låtsas att han mördade Malin. Alltså inget erkännande.

Har du tillgång till filmen eller kan få tag på? Vad jag läst mig till så kom det väl även fram saker som bara gärningsmannen ha kunnat känna till?
Och det har inget med psykologen att göra.
Citera
2021-08-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det blir meningslöst att diskutera med Eoku... han ifrågasätter självklarheter som att NFC eller polisen skulle vara opartisk, och han hittar på teorier som han enbart på egen spekulation anser vara sanningar. Karln är antingen en komplett idiot eller nån som har nåt att göra med fallet... möjligen båda.

Jag vill ha mer på fötterna kring hur udda han var.. han hade ju en del kompisar, men var det mest på nåder eller. Flickor lär det ju inte ha varit tal om då han var kortväxt, omogen och nörd.

Vi får göra jobbet själva och kartlägga han. Skulle varit roligt att följa honom under en vecka. Jag tror säkert att han ändå är hos sin mamma och sitter där och trycker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in