Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-12, 07:16
Medlem
Crime-boys avatar
såg på Efterlyst om detta fall:

http://www.expressen.se/1.231833

Personligen är jag tveksam om Ulf Olssons inblandning i detta fall. Hans andra offer hittades efter en ganska kort tid medan Jasmina försvann utan ett spår. En granne eller anhörig som hon litade på borde väl haft större anledning att gömma kroppen så den aldrig återfinns? Vad anser ni?
Citera
2010-02-12, 10:06
Medlem
bajsbuskes avatar
Jag vill minnas att en 41-årig man satt häktad under en tid.
Vittnen hade sett honom cykla tillsammans med Jasmina och dessutom brann hans sommarstuga (eller liknande) ner under dagarna hon var försvunnen.
Man misstänkte väl att hennes kropp hade förvarats där, men inga bevis hittades i det som var kvar av den.
Citera
2010-02-12, 14:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
Jag vill minnas att en 41-årig man satt häktad under en tid.
Vittnen hade sett honom cykla tillsammans med Jasmina och dessutom brann hans sommarstuga (eller liknande) ner under dagarna hon var försvunnen.
Man misstänkte väl att hennes kropp hade förvarats där, men inga bevis hittades i det som var kvar av den.

Enligt Efterlyst ska två av varandra oberoende vittnen ha sett en liten tjej dras in i en bil med ett registreringsnummer som började med BEW och innehöll en 6:a. Vet du om detta kollades mot denne 41-årings ev. bil? Och - vad hade Ulf Olssons bil för reg. nr.? Har bilar med dessa bokstäver i registreringsnumret inom en radie av, säg, 10-20 mil, kollats upp?

Kan du berätta mer om 41-åringen?

Det som talar för att det inte ska ha varit UO, är som TS nämner, att de andra offren placerades så att de lätt kunde hittas. Det har ju inte varit fallet med Jasmina. Det som gör att UO skulle kunna vara gm i detta fall, är bl a närhet till Sävsjö vid tiden för Jasminas försvinnande och att han tidigare rövat bort och mördat (om nu Jasmina är död, vilket det mesta väl talar för) en liten tjej (Helén).

Det är så hemskt att vissa människor tar sig friheten att beröva andra människor (och deras anhöriga, indirekt) deras liv, speciellt unga personer som skulle ha haft hela sina liv framför sig. Att spela Gud och bestämma över liv och död och sedan ha mage att låta de anhöriga få gå resten av sina liv och undra var deras kära är och vad som hände. Måtte det kunna klaras upp vad som hände med Jasmina, även om chansen kanske är liten. Någonstans finns det ju någon som vet...
Citera
2010-03-09, 02:08
Medlem
Sådana här fall ger mig rysningar.
Får mig att tänka på Natascha Kampusch och Wolfgang Priklopil.
Usch.
Kan det hända i Österrike så kan det hända här.
Är det en teori som man utrett?
Citera
2010-03-10, 00:43
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt Efterlyst ska två av varandra oberoende vittnen ha sett en liten tjej dras in i en bil med ett registreringsnummer som började med BEW och innehöll en 6:a. Vet du om detta kollades mot denne 41-årings ev. bil? Och - vad hade Ulf Olssons bil för reg. nr.? Har bilar med dessa bokstäver i registreringsnumret inom en radie av, säg, 10-20 mil, kollats upp?

...

Enligt uppgift skall bilen ha varit en svart VW. Jag har hittils hunnit kolla alla bilar med regnummer BEW6** och har då fått fram två trovärdiga alternativ (förutom då bilar som skrotats, vilket kan vara fallet med "vår" bil). De två jag fann är en Mörkblå Passat av 1995-årsmodell samt en svart Audi 100 av 1988-årsmodell. Ingen är en klockren matchning. Sökandet går vidare med BEW*6* och BEW**6.

Om någon som har gott om tid har lust lär Svenska VW-importören ha koll på vilka VW-bilar som inregistrerats med regnummer som innehåller BEW före 1997.
Citera
2010-03-10, 10:57
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
...

Jag hittade lite om Ulf Olssons tillgång till bil vid tiden för försvinnandet.
Citat:
Ulf Olsson ägde inte någon bil 1997. Han var i det närmaste socialt utslagen, och hade en form av arbetsträningsanställning vid ett snickeri i sin hemstad Vimmerby. Det är snickeriets bil som nu har beslagtagits.
Denna bil togs enligt Sydsvenskans artikel i beslag. Tyvärr angavs inget reg.nr i artikeln.

Citat:
Polisen har mer än bilen som pekar mot Ulf Olsson, enligt polisuppgifter.

För att få göra den typen av beslag som nu har gjorts krävs att polisen har någon form av bevis för att bilen har varit inblandad i brottet.

Rikskriminalens grupp har tillsammans med Eksjöpolisen undersökt Ulf Olssons liv. Gruppen har förhört flera personer i Vimmerby, bland annat anställda inom socialtjänsten.

En handläggare vid socialtjänsten i Vimmerby uppgav redan under Helén-utredningen att Ulf Olsson sagt att han hade åkt just till Sävsjö och ”rastat av sig”. Polisen misstänkte att det fanns någon sexuell innebörd i vad han sa.

– Det har tillkommit mer uppgifter efter hand, säger nu en källa med insyn i utredningen om Jasmina Jasharajs försvinnande.

De nya uppgifterna som nått polisen är inte bara antydningar som Ulf Olsson ska ha gett.

– Det är personer som har sett och hört saker. Det är oerhört intressanta uppgifter, säger källan.
http://sydsvenskan.se/sverige/article123900/Ulf-Olsson-misstanks-for-annu-ett-mord.html
Citera
2010-03-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Enligt uppgift skall bilen ha varit en svart VW. Jag har hittils hunnit kolla alla bilar med regnummer BEW6** och har då fått fram två trovärdiga alternativ (förutom då bilar som skrotats, vilket kan vara fallet med "vår" bil). De två jag fann är en Mörkblå Passat av 1995-årsmodell samt en svart Audi 100 av 1988-årsmodell. Ingen är en klockren matchning. Sökandet går vidare med BEW*6* och BEW**6.

Om någon som har gott om tid har lust lär Svenska VW-importören ha koll på vilka VW-bilar som inregistrerats med regnummer som innehåller BEW före 1997.

Det hade du inte behövt göra. Polisen har redan kollat alla tänkbara bilar. Det är dessutom väldigt mycket enklare för dem att göra intervallsökningar på bilnummer kombinerat med typsökningar osv i Vägtrafikregistret.
Citera
2010-03-10, 15:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiobil
Det hade du inte behövt göra. Polisen har redan kollat alla tänkbara bilar. Det är dessutom väldigt mycket enklare för dem att göra intervallsökningar på bilnummer kombinerat med typsökningar osv i Vägtrafikregistret.

Vet du om polisen hittade bilens ägare?
Citera
2010-03-10, 19:48
Medlem
Citat:
Vet du om polisen hittade bilens ägare?
Nej det vet jag inte. Har ingen insyn i utredningen utan baserar det på kunskaper om brottsutredningar. I fall där polisen har delar av ett bilnummer så är det standard att ta ut alla möjliga kombinationer - det går blixtsnabbt att få ut alla intressanta uppgifter från Vägtrafikregistret, det mödosamma är att gå genom alla ägare och köra ägarna och bilnumren mot allmänna spaningsregistret, ASP.
Citera
2010-08-04, 15:12
Medlem
Ree81s avatar
Hade startat en ny tråd, men den blev låst pga. dennas existens, så jag bumpar den här istället.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9.../mordade1.html

Citat:
Sexåriga Jasmina Jasharaj sa hej till sin mamma och gick ut för att leka den 28 juli förra året. Sedan dess är hon spårlöst försvunnen.
Pappa Rexhep Jasharaj har själv ägnat hundratals timmar till att söka efter sin dotter. – Barnen är jätteledsna. Vi hoppas fortfarande att hon lever och pojkarna frågar när Jasmina ska komma tillbaka, säger han.

Nått luktar apa med det här fallet. Lilla Jasmina är fortfarande försvunnen, och ingen misstänkt är gripen, men pappan bor enligt Ratsit KVAR i kommunen på 5000 pers?!

En teori som jag inte vet stämmer är att familjen väntade på PUT och "anordnade" en förmildrande omständighet. Antingen genom att helt enkelt mörda flickan, eller att i hemlighet smuggla bort henne.

Det verkar i alla fall vara en trend att unga barn försvinner när det kommer till invandrare. Misstänker verkligen inte polisen föräldrarna?

Edit: Nya bevis ("evidence" då, inte "proof")!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article323143.ab

Polisen är optimistiska till att en misstänkt pedofils bil ska leda till nya bevis, men innan bilen undersökts så gör Rexhep det här uttalandet om situationen:

Citat:
-Det kan vara så, men jag känner också till en tre-fyra personer här i Sävsjö som kan ha varit kapabla att föra bort henne.

Det låter för mig som om han vet att personen inte är skyldig och försöker få dom att lägga ner jakten på denne oskyldiga. Samtidigt så gör han blundern att misstänka "3-4" personer i närområdet, medans han fortfarande BOR DÄR!
Citera
2011-01-06, 13:46
Medlem
Detta fall måste vara inspirationen till Leif GW Persson´s senaste bok "Den döende detektiven" där det också handlar om en liten flicka vid namn Yasmine som blir bortförd och mördad. Fast henne hittar dom iofs.

Men mycket är lika med detta fall, mördaren i boken har en VW Golf (röd), Hon går ifrån mamman och försvinner sen. Pappan lägger ner massa tid på att leta efter henne.

Visst det lät mer vagt nu när jag skrev det, men jag tror ändå detta ligger till grund för den boken.
Citera
2011-01-12, 11:35
Medlem
På gården där mina föräldrar bor, långt ute i skogen. Där hittade mina föräldrar "en grav" med massa stenbumlingar på. Under stenbumlingarna låg gamla tygbitar och ett halsband med en berlock i. Är det någon som har sett det skrivas om att hon hade något sådant halsband på sig vid försvinnandet? Halsbandet sparades en tid, men jag tror att mamma slängde det efter ett tag. Jag har vid ett tillfälle försökt att gräva upp graven, men fick så obehagliga vibbar, så jag la ner det. Tydligen ska det ha bott en riktigt skum person i huset innan mina föräldrar flyttade dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in