2019-03-10, 20:15
Medlem
retiarius1s avatar
Jag tror jag har FUP på en annan hårddisk. Ska se om jag kan få fram den och ladda upp.
Citera
2019-03-10, 21:45
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag tror vi alla får förbereda oss på ett rejält magplask.

Resultat 1 kan bli att DNA-spåret är i för dåligt skick.
Resultat 2 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben. Då är problemet att hans DNA inte finns i något register. Han är frikänd enligt domstolen och det går inte att avkräva honom DNA.
Resultat 3 kan bli att man lyckas skrapa fram en DNA-profil från gärningsgrabben, och på något mirakulöst sätt lyckas matcha det mot honom (kanske blåser kapsylen av honom och han går med på att lämna frivilligt prov). Helt plötsligt är brottet då preskriberat eftersom gärningsgrabben var under 21 år.

Bara inse att loppet är kört.
Om jag förstår saken rätt är gärningsgrabben tvingad att lämna dna
Eftersom det från 1 juli 2010 inte blir preskription av mord och dråp utförda 1 juli 1985 eller senare.
Däremot kommer gärningsgrabben aldrig i fängelse på grund att han inte fyllt 21 när Malin mördades.
Citera
2019-03-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Enda möjligheten å få någon lagförd är att det inte är den som är
misstänkt som har utfört mordet.

Kan var någon annan helt klart. Detta är ännu en dåligt hanterad polisutredning som inte är att lita på.
Citera
2019-03-11, 17:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Eftersom det från 1 juli 2010 inte blir preskription av mord och dråp utförda 1 juli 1985 eller senare.
Däremot kommer gärningsgrabben aldrig i fängelse på grund att han inte fyllt 21 när Malin mördades.

Enligt Riksåklagaren kan polisen inte tvinga honom att lämna DNA eftersom han är friad i domstol (den här frågan har varit på tapeten i ett annat mordfall där man fick fram DNA efter 10 år (eller vad det var)).

Men i vanlig ordning anser du dig väl veta bättre än alla andra? Med din triumfatoriska kunnighet borde du kunna öppna eget expertföretag och konkurrera ut alla andra.
Citera
2019-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Kan var någon annan helt klart. Detta är ännu en dåligt hanterad polisutredning som inte är att lita på.

Får dom fram något DNA så tror jag det kommer visa
att dom hade rätt gubbe.
Citera
2019-03-15, 19:39
Medlem
Det här är ju enormt viktigt för Olovs del, då det skulle kunna fria honom ifrån allmänhetens dom. Det lär ju inte vara en slump att människan håller sig undan ifrån allt vad sociala medier heter, frias han ifrån misstankar om det nu visar sig vara en annan snubbes spermier, ja, då kan han fira och skaffa Facebook och Instagram och kanske t,om få gå på dejt en vacker dag.
Citera
2019-03-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retiarius1
Jag tror jag har FUP på en annan hårddisk. Ska se om jag kan få fram den och ladda upp.

FUP var makalös och förtjänar en uppladdning. O hade bland annat gjort"sexiga" tygdockor som han förmodligen kopulerade med, vilket jag iofs inte bryr mig om så länge han lät bli Malin.
Citera
2019-03-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
FUP var makalös och förtjänar en uppladdning. O hade bland annat gjort"sexiga" tygdockor som han förmodligen kopulerade med, vilket jag iofs inte bryr mig om så länge han lät bli Malin.

Vad menar du med att "FUP var makalös"? Innehållsmässigt, storleksmässigt eller på annat sätt?
Citera
2019-03-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Vad menar du med att "FUP var makalös"? Innehållsmässigt, storleksmässigt eller på annat sätt?

Innehållsmässigt med bilderna på hans hemsnickrade sexdockor etc.
Citera
2019-03-19, 21:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

För dråp gäller väl 1 juli 1995?
Citera
2019-03-24, 22:01
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Enligt Riksåklagaren kan polisen inte tvinga honom att lämna DNA eftersom han är friad i domstol (den här frågan har varit på tapeten i ett annat mordfall där man fick fram DNA efter 10 år (eller vad det var)).

Men i vanlig ordning anser du dig väl veta bättre än alla andra? Med din triumfatoriska kunnighet borde du kunna öppna eget expertföretag och konkurrera ut alla andra.
Hur tolkar man nedanstående på annat sätt än att trolig gärningsgrabb är tvingad att lämna DNA oavsett om han är misstänkt eller inte?

28 kap. 12 b § RB – Inte skäligen misstänkt
I denna paragraf anges det att topsning får göras på annan än den som är skäligen misstänkt för ett brott, om syftet är att genom en DNA-analys av provet underlätta identifiering vid utredningen av ett brott på vilket fängelse kan följa, och det finns synnerlig anledning att anta att det är av betydelse för utredningen av brottet.

Om nu GMgrabben anser sig oskyldig varför skulle han då krångla och neka till ett dna test?
Senast redigerad av olovpalme 2019-03-24 kl. 22:20.
Citera
2019-03-24, 22:17
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För dråp gäller väl 1 juli 1995?
Själv har jag bara läst detta:För de grövsta brotten, så som mord, dråp, folkmord, terroristbrott etc. finns ingen preskriptionstid om de begåtts 1 juli 1985 eller senare
Vart får du 1 Juli 1995 ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in